Лексикологія. Узагальнення вивченого.

Про матеріал
Урок узагальнення та закріплення знань, умінь, навичок; урок – турнір.
Перегляд файлу

Тема  уроку.  Лексикологія.  Узагальнення  вивченого.

  • поглибити    й     узагальнити     знання    з     лексикології;
  • з’ясувати    рівень    комунікативних    умінь    учнів;
  • удосконалення  вмінь  і  навичок  колективної  та  групової  роботи  в  процесі  пізнання  лексичного  матеріалу,  використання  у  власному  мовленні  відповідних  стилістичних    зумовлених    мовних    ресурсів;
  • розвивати    логічне    та    образне    мислення,    пам'ять;
  • формувати    вміння   робити    узагальнення,   висновки;
  • виховувати    любов    до    рідного    слова;
  • підтримувати    інтерес    до    вивчення   рідної   мови.

Мета:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тип  уроку:     урок  узагальнення   та  закріплення   знань,   умінь,   навичок; 

                          урок – турнір.

Обладнання:  словники,  картки,  таблиця «Барвисті  промені  лексикології».

У  мові – чари  барвінкові:

печаль  і  радість  в  однім  слові.

                                           Д. Білоус

Епіграф  уроку:

 

 

Девіз  уроку:  До  словечка,  до словятка  притулися.

                                                                              М. Тимчак

 

Хід  уроку

І. Мотивація  навчальної  діяльності. З’ясування  емоційної  готовності  до  уроку.

Сьогодні  у  нас  незвичайний  урок.

Сьогодні  ми  зробимо  ще  один  крок

В  країну  прекрасну,  країну  чудову,

Що  нас  так  чекає  й  збагачує мову.

 

        Адже  мова – це  дивосвіт, це  духовна  планета,  на  якій  живе  незліченна  кількість  слів,  виплекана  людиною.

        Добре  слово,  діти,  душу  зігріває.  Підбадьорте  і  ви  один  одного  добрими  словами,  бажаючи  успіхів  на  уроці. (Пауза)

        Ми  закінчили  вивчати  розділ  «Лексикологія»,  і  сьогодні  у  нас  підсумковий  урок,  урок – турнір.

        Запишемо в  зошити  тему  уроку  «Узагальнення  вивченого  з  лексикології».

 

ІІ. Цілевизначення  та  планування

поглибити   й  узагальнити  знання  з  лексикології,  удосконалювати  вміння  застосувати  здобуті  знання  на  практиці,  використовуючи  у  власному  мовленні  відповідні  мовні  ресурси,  збагачуючи  своє  мовлення  образними  та  влучними  зразками  рідного  слова.

Мета  уроку - 

 

 

 

 

        А  девізом  нашого  уроку  будуть  слова  маловідомого  вам,  діти,  поета  М.Тимчука:

                            До  словечка,  до словятка  притулися.

         Роботу  свою  побудуємо  так,  що  на  певних  етапах  мовознавчого  турніру  будемо  ділитися  на  групи,  працюватимемо  в  парах,  в  залежності  від  складності  та  накопичення  завдань.

        Турнір  складатиметься  з  6  раундів.  У  кожному  з  них  ви  можете  заробити  заохочувальні  бали.

        А  суть  роботи  на  уроці  полягає  в  тому,  що  по  закінченні  уроку,  ми  повинні  визначити  кращого  знавця  лексикології.  Про  це  нам  повідають  кленові  листочки,  що  ненароком  влетіли  до  класу,  й  на книги,  й  на  парти  кладуть  золоту  пятірню.  Це  осінь  знадвору  підказує,  що  незвичайно  оцінювання  знань  ваших  я  проведу.  Зароблені  бали – листочки  ви  будете     складати  у  свої  конвертики – гаманці.

        Жовтий  і  зелений  листочки  приноситимуть  вам  1  бал,  червоний -2.

        Хто  на  кінець  уроку  буде  мати  найбільше  таких  таких  листочків,  той  буде  визнаний  кращим  знавцем  лексикології.  Отож,  розпочнемо  наш  мовознавчий  турнір.

 

ІІІ. Актуалізація  опорних  знань

  

Лексична  розминка  «Дивись  -  не  помились»

  • Що  вивчає   розділ  «Лексикологія»?
  • Яка  мовна  одиниця  є  предметом    вивчення  лексикології?
  • Що  ви  розумієте  під  лексичним  значенням  слова?
  • Назвіть  групи  слів  української  мови  за  походженням.

(Оцінювання  учнів  балами - листочками)

От  і  закінчили  лексичну  розминку,  яка  є  своєрідною  перепусткою  до  І  раунду  турніру.

 

ІV. Застосування  учнями  знань  і  вмінь  у  нестандартних  умовах

  Раунд І

        Барвисті  промені  лексикології, (що  відображені  на  таблиці)  допоможуть  нам  збагнути  красу  і  багатство  рідної  мови.  Заглиблювались  в  прекрасний  дивосвіт  почнемо   з  питання:

                    Що  ми  знаємо  про  власне  українські  слова?

        А  те,  наскільки  обізнані  ви  з  власне  українською  лексикою,  допоможе  нам  з’ясувати  вірш  прекрасної  поетеси,  одеситки,  нашої  землячки  Г.А. Могильницької,  що  має  назву  «Покрова» (збірка  «Українське  сонцеколо»).

        Погляньте,  діти,  на  цю  збірку.  Це  справжнє  диво  поліграфії  і  художнього  оформлення  поетичних  творів.  Уже  з  першої  сторінки  на  читача  виливається  море  сонця,  тепла,  любові.

  • Що  це  за  свято  Покрова?  Коли  це  свято  святкують?

(Покрова – найбільше  свято  у  жовтні,  яке  вшановує  Матір  Божу  як  Покровительку  нашого  народу.  Святкується  воно  14  жовтня.  З  2015  року  цей  день  є  державним  святом -  Днем  захисника  України)

       Досліджувати  красу  і  багатство  поетичних  рядків  твору  ми  будемо  в  групах. (Робота  в  групах)

 

Вибірковий  диктант

        Кожній  із  груп  треба  виписати  із  запропонованих  строф  поезії  «Покрова»  Г.Могильницької  6 – 7  загальномовних  власне  українських  слів.

        В  якому  словнику  ми  можемо  знайти  пояснення  лексичного  значення  кожного  з  виписаних  слів? (Відповіді  учнів,  оцінювання)

 

  Раунд ІІ  «І  чужому  научайтесь,  й  свого  не  цурайтесь…»

допоможе   нам  зясувати,  чому  так  сталося,  що  в  українській  мові  є  слова,  запозичені  з  інших  мов?  Добре  це,  чи  погано?

Метод  «ПРЕС» (виступи учнів)

        Закріпити  наші  позиції  в  виступі  до  визначення  кращого  знавця  лексикології  допоможе

Естафета «Знайди  пару»

  • Вказати  стрілкою  український  відповідник – синонім  до  слова  іншомовного  походження

Недолік

алфавіт

абетка

фініш

правопис

дефект

кінець

аплодисменти

перешкода

орфографія

оплески

барєр

  • В  якому  словнику  ми  можемо  знайти  пояснення  лексичного  значення  запозиченого  слова?

(Оцінювання  учнів)

 

Виконуючи  наступне завдання,  звернемося  до  словників (якщо  в  цьому  виникне  потреба).  Працювати  будемо  в  парах.  

Робота  в  парах.

        Продовжити  ряди  слів,  які  починаються  грецькими  елементами,  скориставшись  словником.

Авто… (грецьке  «сам») -  автограф, 

Теле… (грецьке  «далеко») -  телефон, 

Аеро… (грецьке  «повітря») -  аеровокзал, 

Зоо… (грецьке  «тварина») -  зоологія, 

Біо… (грецьке  «життя») -  біологія, 

Полі… (грецьке  «багато») -  поліграфія, 

(Оцінювання  учнів)

        Наш  мовознавчий  турнір  вступає  в

 

Раунд ІІІ  «Невтомні  свідки  історії» 

        Діти,  слова,  так  як  і люди,   можуть  старіти,  виходити  з  ужитку,  на  їх  місці  зявляються  нові.   На  позначення  цих  слів  у  лексикології  існують  певні  терміни,  знання  яких  ми  перевіримо  за  допомогою  гри.

«Продовж  речення» (усно)

  1. За  вживанням  усі  слова  поділяються  на …
  2. До  стилістичного  забарвлення  лексики  належить …
  3. Застарілі   слова – це …
  4. Неологізмами  називаються …

(Оцінювання   учнів)

        А  практичне  застосування  теоретичних  знань  перевіримо  за  допомогою

Розподільного  диктанту  «Кожен  за  себе»

        Послухайте  ряд  слів,  розподіляючи    їх  у  дві  колонки.

Застарілі  слова

Неологізми

(Княгиня,  сайт,  інтернет,  уста,  плеєр,  волость,  менеджер,  булава,  дисплей,  панщина)

Княгиня

сайт

уста

інтернет

волость

плеєр

булава

менеджер

панщина

дисплей

        Долаючи  раунд  за  раундом,  кожен  з  вас  хоче  отримати  якомога  більше  балів.  Але  ви  не  повинні  забувати,  що  поряд  з  вами  сидить  ваш  товариш,  який  хоче  випередити  вас.  Тому  наступний  етап  нашої  роботи

Взаємоконтроль  і  оцінка  товариша.

        Учні  обмінюються  зошитами  і  перевіряють  виконання  розподільного  диктанту (на  дошці).  Навіть  одна  помилка  не  дає  права  на  отримання  заохочувального  бала.

Робота  з  підручником (стр.33,  вправа 59)

        Діти,  окреме  місце  в  українській  мові  посідають  авторські  неологізми,  які  створюють  письменники  для  особливої  образності  вислову.

  • Яку  стилістичну  роль  виконують  авторські  неологізми  в  реченнях?

(Вони  вживаються  як  засіб  незвичайного  зображення  картин  природи,  відтворення  почуттів  людини  і  не  переходять  до  загальновживаних  слів.  Авторські  неологізми  надають  реченню  емоційності,  незвичайності.)

(Оцінювання  учнів)

 

Вступаємо  в

  Раунд ІV  під  назвою  «Що  вмієш  і   знаєш,  за  плечима  не  носиш»

        Розпочнемо  з  поетичної  хвилинки,  рядками  вірша  Д.Білоуса,  великого  шанувальника  рідного  слова,  книга  якого  «Чари  барвінкові»  є  великим  помічником  на  уроках  рідної  мови.  Тому  і  за  епіграф  уроку  взяті  слова  поета,  які  виражають  красу,  багатство  і  всемогутність  рідного  слова.

        Рядки  ж  вірша  «Чари  барвінкові»  допоможуть  нам  висвітлити  ще  один  промінчик  лексикології  -  діалектизми.

 

Метод  «Мікрофон»

  • А  є  ще  риси  мови,  що  звуться    діалекти.
  • Це  говори  місцеві  на   дещо  інший  лад.
  • На  Київщині (в  Літках)  взуття  зовуть  обувка.
  • А  огірок  звичайний  в  Чернігові – гурок.
  • А  кошик  на  Поліссі (в  Іванкові) – ковушка.
  • І  назви  і  вимова  різняться  що  не  крок.
  • Як  на  вашу  думку  треба  ставитися  до  вживання  діалектних  слів?

Метод  «ПРЕС» (виступи  учнів)

        Я  переконана,  що  ви  зможете  одразу  впізнати  діалектизми  і  в  усному  мовленні  і  в  художньому  творі.  Переконаємося?

Розминка (усно)

        Коли  я  називатиму  діалектизми,  підніміть  руки  вгору,  коли  ж  загальновживане  слово – протягніть  їх  уперед.

Сонце,  бульба,  листя,  квіти,  вуйко,  весело,  файно,  співати,  зирити,  молодь,  плай,  осінь.

(Оцінювання  тих,  хто  не  помилився)

Це  була  не  тільки  розминка,  а  й  перевірка  знань.

 

  Раунд V «Дивний  світ  професійних  слів»

          Розпочнемо  з  проблемного  запитання,  яке  ви  будете  досліджувати  в  групах,  але  спочатку  до  дошки  підуть  два  учні (по  одному  з  групи).  Вони  працюватимуть  з  картками.

Робота  з  картками (біля  дошки)

Скласти  словник  професійних  слів

1) агронома;

2) вченого – математика.

Робота  в  групах

        Поміркуйте,  чи  одне  й  те  саме  слово  буде  означати  слово  корінь  для  агронома,  вченого – математика,  вчителя  мови?

  • Як  кожен  з  них  може  зрозуміти  його? На  підтвердження  своєї  думки  складіть  відповідні  речення.
  • Чи  всі  значення  багатозначного  слова  є  рівноцінні?

 

  • Відповіді  учнів  на  проблемне  запитання.
  • Зачитування  складених  речень.
  • Відповіді  учнів  біля  дошки.

Словниковий  диктант.

  • Які  слова  називаються  професійними?  Особливості  вживання  професійних  слів.

        В  давнину  часто  рід  занять  людей,  їх  професії  служили  для  надання  прізвища.

Робота  в  парах

        Подумайте  і  запишіть  прізвища  однокласників  чи  односельчан,  що  пов’язані  з  професіями  чи  родом  занять.

(Оцінювання  учнів)

  Раунд VІ  має  назву  «Сходження  до  мовного  ідеалу»

         Нелегким  для  кожного  з  нас  є  це  сходження.  Але  прагнути  цього  повинен  кожен,  хто  поважає  себе.   У  нашому  житті  багато  негараздів,  труднощів,  проблем,  і  на  їхньому  тлі  проблема  поширення  лайки,   просторічних  слів,  жаргонізмів  видається  не  такою  вже  й  гострою.  Але  хто  знає,  можливо, саме  від  морального  здоров’я  нації  і  залежить  стабільність  і  добробут  у  державі.  Обмежене  вживання  у  власному  мовленні    просторічної  лексики,  жаргонізмів  тільки  відносить  людину  в   очах  оточуючих.

  • Що  ж  таке  жаргонізми?  Дати  визначення.

Особливо  багато  жаргонізмів  виникає  серед  молоді.

Мовознавчий  турнір  продовжить

Гра  «Заморочки  з  бочки»

під  час   якої  ми  знову  будемо  працювати  в  групах.

Робота  в  групах

        Члени  команд  по  черзі  тягнуть  з  «бочки»  слова – жаргонізми.  Підбираючи  до  них  нормативні  синоніми,  записують.  А  команда – суперник  вибирає,  хто  буде  давати  відповідь.

Слова  для  «бочки»:

Кайф -

насолода, задоволення,  забавки

Прикол -

жарт, диво,  дотеп

Прикид -

одяг,  вбрання,  убір,  одіж,  вдяганка

Кльово -

гарно, чудово,  прекрасно

        На  цьому  прекрасному  слові  і  закінчимо  наш  турнір.  Ми  добре  попрацювали,  узагальнюючи  вивчене  з  лексикології.

  • Який  підсумок  уроку  ви  можете  зробити?
  • Що  нового  для  себе  ви  почерпнули  з  теми  «Лексикологія»?

 

V. Рефлексійно – оцінювальний  етап

Метод  «Мікрофон» (виступи  учнів)

 

VІ. Домашнє  завдання

        Успіхи  кожного  з  вас  у  мовознавчому  турнірі  оцінювалися  балами – листочками,  які  створювали  нам   піднесений  настрій,  який  ви  перенесете  в  свою  домашню  творчу  лабораторію  і  напишете  вдома  твір – мініатюру  «Осінні  мелодії»,  за  фотоілюстрацією  на стр.25,  використовуючи  власне  українські  слова.

 VІІ. Підсумок  уроку.  Оцінювання  учнів.

        А  тепер  візьміть  свої  конверти – гаманці  і  підбийте  в  балах  підсумки  своєї  роботи  на  уроці.  Запишіть  результат  і  зароблений  бал  на  конверті.

Більше  12  балів = 12б.

11-12 балів = 11б.

9-10 балів = 10б.

менше 9 балів = 9б.

        Підрахувавши  бали,  ми  можемо  визначити  кращого  знавця  лексикології (в  кого  найбільше  балів).  Кращому  знавцеві  лексикології    вручається  пам’ятний  значок.  Всім  іншим  любителям  рідного  слова  дякую  за  сівпрацю  на  уроці,  виставляю  зароблені  бали.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Борисюк Олена Валеріївна
    Чудовий урок! Багато цікавих завдань. Авторка постаралася на славу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бонь Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
942
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку