Інтелектуальна гра-конкурс знавців української мови «Як парость виноградної лози…»
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не можна існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам'ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.
Хід заходу
Слово вчителя
Найбільше й найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб таке бажання було.
Учасники нашого конкурсу погодилися продемонструвати свої вміння, кмітливість, ерудицію. Тож бажаємо нашим командам завзяття та кмітливості.
І конкурс – «Розминка».
Команди по черзі відгадують загадки. За кожну відгадану загадку – 2б. у разі, якщо команда не має відповіді ,то право відповіді передається іншій команді.
Що предмет я означаю,-
Хто чи що,- ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота:
Парта, зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я… (іменник).
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний.
А чи якісний незмінно
Відповім я залюбки
На питаннячко –
Який? Маю ознаку предмета.
Називаюсь я… (прикметник).
ІІ конкурс – «Мовне асорті».
Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди. Гравець має відповісти самостійно. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Питання для команди «Розумники»
Питання для команди «Мовознавці».
ІІІ конкурс – «Шифрувальники».
Учаснику кожної команди потрібно прочитати слова, що записані на картках (цифра – номер букви в алфавіті)
17,19,21,25,19,16,19,4,12,33 (морфологія)
22,11,18,23,1,15,22,4,22 (синтаксис)
ІV конкурс – «Граматичний турнір».
Кожній команді пропонується по 12 слів з пропущеними буквами. Потрібно поставити потрібну букву.
Слова для команди «Розумники»
Пр..боркувач, пр…черствілий, різдв..на, пів…Європи, жм…нці, хворс..няк, каз..но, Уман..щина, шіс..надцять, пр..хожанин, К(к) онституція України, перел…ю.
Слова для команди «Мовознавці»
Пр..сильний, пр..жовкле, різьб..яр, пів..яхти, мен..ший, чес..ний, пр..оритет, жен..шень, трьох..ярусний, пр..крашений, В(в)ерховна Р(р)ада України, нал..ю.
V конкурс – «Хто більше».
За три хвилини записати якнайбільше слів з префіксами:
С-;
З-;
Зі-;
Пре-;
Прі-;
VІ конкурс – «Конкурс капітанів».
Капітани повинні за допомогою жестів передати зміст фразеологізмів, а команда – сказати, який це фразеологізм.
Водити за носа.
Гладити по голівці.
Намилити шию.
Зуб на зуб не попадає.
Тримати язик за зубами.
Надути губи.
Пальчики оближеш.
Клювати носом.
Засукати рукава.
Накивати п’ятами.
VІІ конкурс – «Загадки-жарти».
З «і» - ловлю мишей в коморі. (кит- кіт)
Оголошення результатів конкурсу
Слово вчителя
Наш конкурс добігає кінця. Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування. Досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.
Вчімося, друзі, слово любити,
Слово до слова – й думка сповита.
Люди без думки – птиці безкрилі,
З думкою люди мудрі й щасливі.