Леонід Глібов та його віршовані загадки. Акровірш.

Про матеріал
Урок побудований у формі квесту. Учні під час уроку знайомляться з біографією Л. Глібова, його віршованими загадками, поняттям акровірша та виконують завдання в групі, використовуючи маршрутний лист, створений в сервісі "Piktochart".
Перегляд файлу

Урок-квест

з української літератури в 5 класі

Хорош Ольга Віталіївна, учитель української мови та літератури

Тема. Леонід Глібов та його віршовані загадки. Акровірш

Мета: ознайомити учнів із загадками, акровіршами Л. Глібова, учити аналізувати їх,поглибити знання про Полтавщину; формувати літературознавчу,мовленнєву, комунікативну компетентності;

 розвивати кмітливість, розумові здібності, пам'ять, творчу уяву;

виховувати  цікавість до творчості Л. Глібова, найкращі людські якості.

Форма уроку: квест.

Очікувані результати:

- учні знатимуть цікаві факти з життя Л. Глібова;

- розумітимуть зміст загадок і акровіршів;

- умітимуть визначати їх теми, ідеї, жанрові особливості;

- умітимуть характеризувати героїв твору;

- формуватимуться навички роботи в команді;

- удосконалюватимуть навички роботи з тлумачним словником, словником синонімів.

- удосконалюватимуть творчі здібності.

Обладнання: тексти загадок, маршрутні листи, інтерактивні вправи, тлумачні словники, словники синонімів.

Форма уроку: квест.

Попередня підготовка до уроку: прочитати загадку «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?», вивчити визначення акровірша.

Перебіг уроку

Малята вчать ті сонячні слова
Що, ніби чародійник з рукава,
Ти сипав їм і в мудрості не схибив.
М. Рильський

 

І. Мотивація навчання учнів

1. Організаційний момент.

Учитель читає віршовану загадку:

По полю ходить, носом оре

І розкидає по сліду

Одним шанобу, другим горе,

Тому привіт, тому біду.

Він оре скрізь: і на чужині,

І в нашій рідній стороні;

Колись і у моїй долині

Він дещо виорав мені.

Хто ж носом оре чи вгадали?

Під жартом сховано добро.

Скажу, щоб довго не шукали:

Письменництва нашого перо.

 Автором цієї загадки є Дідусь Кенир. Чи відоме вам ім'я цього письменника?

 Під іменем Дідуся Кенира у львівському журналі для дітей "Дзвінок" виступав відомий український байкар Леонід Глібов. "Лебідь, Щука і Рак", "Чиж і Голуб", "Коник—стрибунець", які ви вивчали у початкових класах, теж належать його перу.

 2. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Фронтальне опитування

  •            Що таке загадка?
  •            Які види загадок ви знаєте?
  •            Які художні засоби найчастіше використовуються в загадках?
  •            Яких форм бувають загадки?

2. Знайдіть у тлумачному словнику значення слова «чародійник». Зачитайте його.

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

1. Оголошення ключового питання уроку: чому Леоніда Глібова називають чародійником сміху? У чому секрет популярності його творів?

2. Об’єднання учнів у 5 груп.

3. Ознайомлення груп зі змістом завдань та вимогами до їхнього

виконання. Критерії оцінювання (див.  у додатку до уроку).

Правила роботи в групах: поважай думки інших; вислухай уважно

товариша; обґрунтуй перевагу своєї пропозиції; будь толерантним та

вихованим.

І група

Завдання:

  1. Ознайомтесь з життєвим і творчим шляхом Л. Глібова, поданим у довідкових матеріалах.
  2. Знайдіть у тлумачному словнику значення слова «кенар».
  3. Підготуйте для класу розповідь про історію виникнення псевдоніму Дідусь Кенир та назви Веселий Поділ.
  4. Складіть кросворд за життєвим шляхом письменника.

ІІ група

Завдання:

  1. Підготуйте виразне читання загадки «Химерний, маленький…»
  2. Доберіть синоніми до слова химерний за словником синонімів.
  3. Випишіть ознаки вареника, за якими ви його впізнали.
  4. Виконайте інтерактивну вправу за посиланням https://learningapps.org/3946642

Завдання: об’єднайте в пари назви дій та образні вислови, що їх відтворюють.

  1. Прочитавши в довідкових матеріалах розповідь про вареники, складіть схему за такими пунктами: назва страви, розмір вареників, форма, види начинки.

  ІІІ група

Завдання:

  1. Підготуйте виразне читання акровіршів «Що за птиця?», «Хто вона?»
  2. Доведіть, що названі твори – акровірші.
  3. Складіть літературний паспорт творів за пунктами:
  1. Жанр;
  2. Персонажі;
  3. Тема.
  4. Ідея.
  5. Художні засоби.
  1. Ознайомтесь у довідкових матеріалах з розповіддю про муху.
  2. Запишіть негативні людські риси, які висміює письменник на прикладі мухи.

 

ІV група

Завдання:

  1. Ознайомтесь у довідкових матеріалах із тропами  усної  народної творчості.
  2. Доведіть на прикладах, що Л. Глібов активно використовує в загадках постійні епітети, порівняння, метафори, пестливі слова.
  3. Розгадайте кросворд за посиланням https://learningapps.org/3946788

V група

Завдання:

  1. Використовуючи метод «Прес», скажіть, яким у вашій уяві постає оповідач у прочитаних загадках.
  • Я вважаю…
  • Тому що…
  • Наприклад,…
  • Отже,…
  1. Скласти сенкан на тему: «Леонід Глібов»

http://smotritop.ru/img/93837debeae221b2130949ffdf013d18.jpg

4. Розподіл учасників груп за номерами завдань.

ІV. Квест.

  1. Робота в групах змінного складу. Виконання завдань квесту.
  2. Робота в «домашніх» групах – синтез отриманої інформації (учні головне занотовують у зошити).
  3. Міні-дискусія: відповіді груп на ключове питання.

V. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення…(«Мікрофон»)

На уроці я:

  • дізнався…
  • повторив…
  • навчився…
  • зрозумів…
  • зробив успіхи…
  • труднощі я відчув…
  • я не вмів, а тепер умію…
  • мене захопило…
  • творити на уроці…
  • мислити на уроці…

VІ. Домашнє завдання.

Підготувати інсценізації за акровіршами «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». Написати акровірші на теми: «Книга», «Зошит», «Школа».

Додаток до уроку.

1.Віршовані загадки Л. Глібова

«Химерний, маленький…»               

Химерний, маленький,
Бокастий, товстенький
Коханчик удавсь;
У тісто прибрався,
Чимсь смачним напхався,
В окропі купавсь.
На смак уродився,
Ще й маслом умився,
В макітрі скакав…
Недовго нажився,
У дірку скотився,

Круть-верть — та й пропав.
Хотів був догнати —
Шкода шкандибати:
Лови не лови!
А як його звати —
Лінуюсь сказати,
А нуте лиш ви!

«То ж, діду коханий,
Вареник гречаний!» —
Кричить дітвора.
Чому не вгадати!
Не бігать шукати
Такого добра.

«Що за птиця?»

Між людьми, як пташка, в’ється,
У людей і їсть, і п’є;
Ходить старець, просить, гнеться,
А у неї всюди є.

«Хто вона?»

Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане, —
І здалеку бистресенько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А діткам більше буде.

2.Критерії оцінювання

Критерії

Середній

Достатній

Високий

Розуміння завдання

Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми; використовується одне джерело, зібрана інформація не аналізується й не оцінюється

Включаються як матеріали, що мають безпосереднє відношення до теми, так і матеріали, що не мають відношення до неї; використовується обмежена кількість джерел

Робота демонструє точне розуміння завдання

Виконання завдання

Випадкове добирання матеріалів; інформація неточна або не має відношення до теми; неповні відповіді на питання; не робляться спроби оцінити або проаналізувати інформацію

Не вся інформація взята з достовірних джерел; частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми

Оцінюються роботи різних періодів; висновки аргументовані; усі матеріали мають безпосереднє відношення до теми; джерела цитуються правильно; використовується інформація з достовірних джерел

Результат роботи

Матеріал логічно не побудований і поданий зовні непривабливо; не дається чіткої відповіді на поставлені завдання

Точність і структурованість інформації; привабливе оформлення роботи. Недостатньо виражена власна позиція та оцінка інформації. Робота схожа на інші учнівські роботи

Чітке й логічне подання інформації; уся інформації має безпосереднє відношення до теми, точна, добре структурована й відредагована. Демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу, визначеність позиції

Творчий підхід

Учень просто копіює інформацію із запропонованих джерел; немає критичного погляду на проблему; робота мало пов'язана з темою веб-квесту

Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але немає висновків.

Представлені різні підходи до вирішення проблеми. Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і виражає точку зору мікрогрупи

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задунайська Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
3298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку