Урок позакласного читання у 5 класі.Тема: Xимерні пригоди героїв сучасної казки Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю сучасного українського письменника І. Андрусяка, проаналізувати зміст його казки «Стефа та її Чакалка», ідейно-тематичне спрямування, образи, побудову твору; удосконалювати навички вибіркового читання; розвивати культуру зв’язного мовлення, пізнавальну активність, увагу, спостережливість, самостійність, креативність учнів; виховувати почуття поваги до творчості І. Андрусяка, справжніх шанувальників сучасної української дитячої літератури; підвищувати культурний рівень учнів. До конспекту уроку додається Робоча картка для учня, за допомогою якої він опрацьовуватиме матеріал
Перегляд файлу

 

Тема: Xимерні пригоди героїв сучасної казки Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»

   Мета: ознайомити  учнів   із  життям та  творчістю  сучасного  українського  письменника  І. Андрусяка, проаналізувати зміст його казки  «Стефа  та  її  Чакалка», ідейно-тематичне спрямування, образи, побудову твору; удосконалювати навички вибіркового читання;

розвивати культуру зв’язного мовлення, пізнавальну активність, увагу, спостережливість, самостійність,   креативність учнів;

виховувати  почуття поваги до творчості І. Андрусяка, справжніх  шанувальників сучасної української дитячої  літератури; підвищувати культурний рівень учнів.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: текст казки, робоча картка учня, невеличкі аркуші паперу для написання учнями очікувань від уроку, магнітна дошка-книжка; портрет (фото) І.Андрусяка, плакат «Біографічний план», картки «Самооцінка роботи на уроці».

     Підготовчий  етап.  Заздалегідь  діти  одержали  завдання:  підготувати повідомлення про життя і творчість Івана Михайловича Андрусяка, прочитати  повість  І.  Андрусяка  «Стефа  і  її  Чакалка», намалювати малюнки за її змістом (за бажанням); індивідуальні завдання: вивчити напам’ять вірш І.Андрусяка «Чакалка», скласти асоціативний кущ «І.Андрусяк». 

                                               Перебіг уроку

                                                                              Вчіться, діти! Сучасна книжка

                                                                                Скаже вам порад багато

                                                                                З того, що митцем було

                                                                                 І посіяно, й пожато

                                                                                                               Яків Щоголев                   

І. Формування емпатійної здатності (емоційного настрою) учнів                       Учитель:   Вітаю вас на уроці позакласного читання!  Посміхнімося один одному, щоб нам було приємно співпрацювати. Доторкніться долоньками один до одного, обміняйтеся привітаннями та компліментами.   

  Гра «Зіпсований телефон». (Учитель говорить на вухо дитині фразу «Посміхайся й будь активним на уроці», а той передає іншому. Останній учень озвучує почуте).                                                                                    

  ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.   Оголошення теми, мети, епіграфа уроку                                                                                                                      

   Сучасна дитяча проза  кличе нас з вами сьогодні у мандри та велить бути сміливими й мудрими, вчить робити добро і зневажати зло….

        ІІІ. Цілевизначення та планування.

    Діти  пишуть  на  аркушах  свої   очікування  від  уроку, вчитель  збирає  та вивішує   на магнітній  дошці-книжці.                                              

          IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.                                                   1. Повідомлення заздалегідь підготовленої групи учнів-біографів  «Постать             І. Андрусяка у літературі».                                                                                                                     Учні-біографи розповідають про письменника, вчитель може паралельно демонструвати мультимедійну презентацію (слайди) зі світлинами письменника. Під час повідомлень інші учні класу  записують у Робочу картку(або зошит) головні відомості про письменника за планом (на дошці вчитель заздалегідь вивішує плакат із біографічним планом).

                                                  Біографічний план

  1.                   Народився в………………році   на……………….. .
  2.                   Навчався……………………………………………. .
  3.                   Писати для дітей почав з ………   року.
  4.                   Видав……………………………………………… .
  5.                   Мешкає в …………………………………………… .
  6.                   Працює  ……………………    у ………………….. .

  Повідомлення  1: Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області).                                                                                                                       Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті  ім. В.С. Стефаника (1992р.) , а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України (1997р.).

   Повідомлення 2: У літературу прийшов 1992 року як учасник літературного гурту «Нова деґенерація».  Відтоді видав півтора десятка книжок різних жанрів: збірник прози «Вургун» (2006); поетична збірка «Писати мисліте» (2008); книжка критики «Латання німбів» (2008); повісті для дітей «Стефа і її Чакалка» (2007) і «Дядько Барбатко сміється» (2008); поетичні книжки для дітей «Зайчикова книжечка» і «Звіряча абетка» (2008).                                                                                                        «Відколи себе пам’ятаю, я мріяв стати письменником, бо навіть найперші свої вірші створив тоді, коли ще не вмів їх записати. Тож як би банально це не звучало, а література і є моїм життям», - згадує письменник.        

   Повідомлення   3: Писати для дітей Іван Михайлович почав з 2005 року,  після того, як народилася його найменша донечка Стефа.  «То були такі собі домашні приколи – жартівливий поетичний «супровід» її перших слів, перших кроків, потім  я побачив, що мої старші діти і їхні друзі дуже прихильно на це реагують, тож вирішив дещо оприлюднити. І якраз тоді Леся Воронина запропонувала мені дати кілька текстів для дитячого журналу «Соняшник» …       Ну, я і «втягнувся», і писання для дітей мене все дужче почало захоплювати» , - пише автор.                                                                                                                          Дружина  письменника  Катерина Борисенко  -  харків’янка, рід якої походить із мальовничих країв неподалік від Охтирки, літературознавець, поет, перекладач. Має  трьох  дітей:  сина  Івана та дочок  Єлизавету й Стефанію.                                                                                                            Повідомлення   4: Перекладає з російської, польської, англійської; у його перекладах вийшло понад два десятки книжок, зокрема поезії Едварда Естліна Каммінґса, Анджея Бурси, Міхаїла Яснова, Томаса Стернза Еліота.                                                                                            Іван Андрусяк - лауреат першої премії видавництва «Смолоскип», премій «Благовіст» ім. Бориса Нечерди і журналу «Кур’єр Кривбасу». Окремі його твори перекладалися шістьма європейськими мовами.                                                                                                         Нині мешкає в Києві. Працює літературним редактором видавництва дитячої літератури «Грані-Т». Веде авторські рубрики в часописах «Народне слово» та «Нація і держава».

  Повідомлення   5:  Уже стали традиційними зустрічі письменників із читачами, які проходять у містах України за ініціативою видавництва  «Грані-Т».   Тут Іван Андрусяк читає свої вірші, розповідає про прозові твори. Чимало цікавого дізнаються юні читачі про захоплення письменника футболом та кулінарією, про його дітей, які надихають на творчість, а також мають змогу отримати автограф на улюбленій книжці та сфотографуватися з ним.                                                                        

Повідомлення   6: Сьогодні Іван Андрусяк - один із провідних авторів сучасної української дитячої прози, який створив оригінальну індивідуальну поетичну манеру, особистість, громадянин, письменник, дослідник, критик, перекладач. Я вдома  самостійно склав такий асоціативний кущ «Іван Андрусяк».

  «І. Андрусяк - особистість, громадянин, письменник, дослідник, критик, перекладач».   

 2. Взаємоперевірка   правильності  самостійно записаних  відомостей  про письменника учнями за планом.                                                                                                                 3. Перегляд виставки дитячих творів І.Андрусяка.   

4. Слово вчителя: Твір «Стефа і її Чакалка» вийшов друком 2007 року. У ній автор використовує фольклорний образ Ча́калки — казкової істоти,  якою на Слобожанщині й Полтавщині в давнину батьки лякали своїх неслухняних дітей: мовляв, та прийде вночі, забере таку дитину в мішок і понесе в темний ліс. Саме так і стається з героями повісті, які втрапляють у казкову «школу чакалок і бабаїв», де їм дозволено робити все, що заманеться.

     Письменник описує ці сцени з гумором, проте головну увагу концентрує на дитячій психології, наголошуючи на тому, що добро й любов перемагають неодмінно, й завдяки їм дитина може навіть «перевиховати» казкове страшидло.

    Ким вас лякають батьки, коли ви їх не слухаєтеся чи, скажімо, хочете ще побалуватись – а вже давно час вкладатися в ліжечко? Бабаєм? Бабою Ягою? Страшним Дідом? А ось на Слобожанщині такий персонаж – Чакалка!                                    5. Поетична хвилинка. Виразне читання напам’ять заздалегідь підготовленим учнем вірша  І.Андрусяка  «Чакалка».                                                                   

                     ЧАКАЛКА
Хтось на кухні чавкає,
чавкає –
то, напевно, Чакалка,
Чакалка.
Баняком і чайником,
тарілками й чарками –
дзень!
трісь!
То напевно Чакалка,
голоднезна Чакалка
ВСЕ
їсть!

Що не здужає поїсти –
понесе в мішку до міста,
але й того, хто не спить,
може також прихопить.
Там, у темному мішку,
буде каша у горшку,
і повидло, і млинці,
і куліш на молоці,
і перепічка духмяна,
і дитина неслухняна…

Буде довго чапати,
чапати
десь по місту Чакалка,
Чакалка.
Зголодніє – і в мішку
знайде кашу у горшку,
і шматочок калача,
і принишкле дитинча.
Буде все це Чакалка,
Чакалка
поїдати-чавкати,
чавкати…
– Татку, а у тім мішку
буде хрумиків дещиця?
Бо насправді там, на кухні,
порядкує наша киця.                                                                                                       

 

6. Словникова робота (див. Робочу картку учня)

  • Авторитетик – животик;
  • буцався – брикався;
  • вичовпала – ледве вийшла;
  • запарка – дуже багато роботи;
  • мамійка – мамина доля;
  • мокрим рядном накрив – здивував, ошелешив;
  • проваландався – витратив марно час;
  • пуштун – мешканець Афганістану;
  • смакота – смачно;
  • сміхотунчик – той, хто багато сміється;
  • татійка – татова доця;
  • обсерваторія – наукова установа, яка веде спостереження й дослідження, а також спеціально обладнаний будинок для проведення цих спостережень;
  • телескоп – оптичний прилад для спостереження за небесними світилами; богомол – хижа комаха, що живе в тропіках і харчується комахами;
  • щогла – високий стовп, прямовисна або похила конструкція на судні, призначена для встановлення вітрил, підняття прапора, улаштування спостережних пунктів; «червоточина» - ходи між світами, різними просторами й часами;
  • кубрик – житлове приміщення на судні для команди;
  • тайфун – ураган величезної руйнівної сили, що виникає в тропічних широтах західної частини Тихого океану;
  • фотель – крісло;
  • химера – у давньогрецькій міфології – страховисько з головою лева, тулубом кози й хвостом дракона, з пащі якого вивергається полумя;
  • біотехнології – сукупність методів одержання біологічної продукції через використання певних мікроорганізмів, а також науковий опис цих методів і їх практичне застосування тощо.

 

7. Опрацювання змісту казки І.Андрусяка «Стефа та її Чакалка».   «ПЛУТАНИНА"  записані фрази з твору, але не за розвитком сюжету, довільно. Завдання: відновити послідовність подій.                                            

  •      Стефа – сміхотунчик.(1)
  •      Тато справа казочку розказує, мама зліва пісеньку співає.(2)
  •      Ще у Стефи є Чакалка.(3)
  •      - Ти чого сюди прийшла, малявко? (4)
  •      …І тоді прийшла Чакалка (5)
  •      - Та це ж Ірця! – радісно вигукнула Стефа.(6)
  •      Нелегке, ой, яке нелегке життя у Чакалки!(7)
  •      Стефу розбудив хрущ (8)
  •      Тікати від Чакалки виявилося навіть дуже весело (9)
  •      А невдовзі вийшли на галявину, де росло багато щавлю.(10)
  •      Чакалка – вона хто? Казка!(11)

             - То що, мені все це наснилося? – вголос здивувалася Стефа (12)

8. Обговорення змісту твору за питаннями:

 -   Про  що  розповідається  у  книзі  І.  Андрусяка?                                                                                                                   
-  Назвіть  головних  героїв  твору.                                                                                               - Як  ви  думаєте,  у  які  часи  відбуваються  події,  покладені  в  сюжет  твору?                -  Чи  подобається  вам  поведінка  дітей?                                                                                   -  Хто  така  Чакалка? Зачитайте  цитати, які  характеризують її.                                              -  Якими  методами  вона  виховує  дітей? Як себе називала Чакалка?
- Вам  подобається  школа  Чакалки?  Хотіли  би  ви  опинитися  там? Чому?                                                                                  
- Кому належить фраза: «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються»?
- Про кого думала Стефа, коли була у Чакалчиному мішку?                                                                                                                                      - Яким обідом пригощала Чакалка дітей? Чи корисні ці страви для здоров’я?  Чому?
- Що ще дозволяла Чакалка дітям не робити?
- Чому Чакалка повернула Стефу і її друзів додому?
- Чи розчарувалася Чакалка своїм педагогічним методам? Чому?                                         - Що робив тато, коли Стефа прокинулась? .
- Що робила матуся в цей час?
- Кого побачила Стефа на своїй футболці?                                                                                      - Які пригоди вам найбільше сподобалися? Чому?

      5. Виставка учнівських малюнків до казки «Художній вернісаж».                         Демонстрація учнями намальованих удома малюнків до казки І.Андрусяка «Стефа і її Чакалка» з коментарями до них.                                                                             
6. Міні – характеристика головних героїв казки.                                             

Складання інформативного   ґрона  головних героїв казки.                               Робота у малих групах . Учні  працюють із Робочими картками картками                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 7.   Гра «Розумний кубик»         

   На сторонах «розумного кубика» написані  народні прислів’я. Він  допоможе нам  визначити основну думку казки І.Андрусяка «Стефа та її Чакалка».                                                                                                                          Зразок прислів’їв, розташованих на сторонах «розумного кубика»:                                      1. Щира правда  всюди куток знайде.                                                                                     2. Совість гризе без зубів.                                                                                                        3. Добре діло роби сміло.                                                                                                

 4. Хто не чинить лихого, тому нічого не страшно.                                                       

  5. Не одяг прикрашає людипу, а добрі діла.                                                                                    6. Шануйся сам, шануватимуть тебе люди.                                                                      

VI. Підбиття підсумків уроку. 

1.Метод «Прес»                                                                                    

  Прочитайте ще раз епіграф нашого уроку. Чи погоджуєтесь ви  з цим твердженням? Висловлювання побудуйте за схемою:                                                      

  Я погоджуюся (не погоджуюся) з думкою, що ...,      тому що сучасна книжка ... . Наприклад… . Отже… 

 

2. Робота із магнітною дошкою-книжкою

- Ваші очікування реалізувались упродовж уроку ?                                                                            

 VІI.   Рефлексійно-оцінювальний етап                                                                                               

 1.Заповнення картки «Самооцінка роботи на уроці».

 2.Рефлексія «Комплімент».

VIІI. Домашнє завдання                                                                                                                                      1.Завдання для всіх:

 створити рекламу до твору Івана Андрусяка  «Стефа та її Чакалка».                                                                                                                           2. Завдання на вибір:                                                                                                                - написати  фанфік до казки;                                                                                         - скласти власні ребуси, кросворди за твором Івана Андрусяка  «Стефа та її Чакалка».                                                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Список використаних джерел

1.     Андрусяк І. Стефа і її Чакалка: дівчача повістина . К.: Грані-Т, 2007.

2. Іван Андрусяк . Дещо про мене. // http://dyskurs.narod.ru/

3.Іван Андрусяк. Бліц-інтерв'ю «10 запитань»// http://www.grani- t.info/ukr/andrusjak1/

4.Біографія Івана Андрусяка// http://uk.wikipedia.org

5.Іван Андрусяк для дітей // http://dyskurs.narod.ru/child.html

6.Офіційний сайт Івана Андрусяка // http://dyskurs.narod.ru/

7.Інтервʼю з Іваном Андрусяком // http://zaxid.net/home/

8. metodportal.com/node/12966"> Методичний портал | Розробка уроку позакласного читання та мультимедійний супровід до нього. Дивосвіт сучасної казки І.Андрусяка "Стефа та  її Чакалка. Дівчача повістина"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Робоча картка учня

                           Тема уроку

Химерні пригоди героїв сучасної казки

Івана Андрусяка

«Стефа та її Чакалка»

Епіграф:             Вчіться, діти! Сучасна книжка

                           Скаже вам порад багато

                           З того, що митцем було

                           І посіяно, й пожато

                                                               Яків Щоголев

                                                           

 

                                                   Іван Андрусяк

Біографічний план

  1.                  Народився в………………році   на……………….. .
  2.                  Навчався……………………………………………. .
  3.                  Писати для дітей почав з ………   року.
  4.             Видав……………………………………………… .
  5.             Мешкає в …………………………………………… .
  6.             Працює  ……………………    у ………………….. .

 

«Стефа та її Чакалка»

Словникова робота

  • Авторитетик – животик;
  • буцався – брикався;
  • вичовпала – ледве вийшла;
  • запарка – дуже багато роботи;
  • мамійка – мамина доля;
  • мокрим рядном накрив – здивував, ошелешив;
  • проваландався – витратив марно час;
  • пуштун – мешканець Афганістану;
  • смакота – смачно;
  • сміхотунчик – той, хто багато сміється;
  • татійка – татова доця;
  • обсерваторія – наукова установа, яка веде спостереження й дослідження, а також спеціально обладнаний будинок для проведення цих спостережень;
  • телескоп – оптичний прилад для спостереження за небесними світилами; богомол – хижа комаха, що живе в тропіках і харчується комахами;
  • щогла – високий стовп, прямовисна або похила конструкція на судні, призначена для встановлення вітрил, підняття прапора, улаштування спостережних пунктів; «червоточина» - ходи між світами, різними просторами й часами;
  • кубрик – житлове приміщення на судні для команди;
  • тайфун – ураган величезної руйнівної сили, що виникає в тропічних широтах західної частини Тихого океану;
  • фотель – крісло;
  • химера – у давньогрецькій міфології – страховисько з головою лева, тулубом кози й хвостом дракона, з пащі якого вивергається полумя;
  • біотехнології – сукупність методів одержання біологічної продукції через використання певних мікроорганізмів, а також науковий опис цих методів і їх практичне застосування тощо.

 

 

                                                                         «ПЛУТАНИНА"

 

  •    Чакалка – вона хто? Казка!
  •   Стефа – сміхотунчик.
  •   А невдовзі вийшли на галявину, де росло багато щавлю.
  •   Ще у Стефи є Чакалка.
  •   - Ти чого сюди прийшла, малявко?
  •   …І тоді прийшла Чакалка.
  •   Нелегке, ой, яке нелегке життя у Чакалки!
  • Стефу розбудив хрущ.
  • - Та це ж Ірця! – радісно вигукнула Стефа.
  • Тікати від Чакалки виявилося навіть дуже весело.
  • - Тато справа казочку розказує, мама зліва пісеньку співає.
  • То що, мені все це наснилося? – вголос здивувалася Стефа.                                          

 

Міні-характеристика головних героїв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Розумний кубик»

  1. Щира правда  всюди куток знайде.                                                                                     2. Совість гризе без зубів.                                                                                                        3. Добре діло роби сміло.                                                                                                       4. Хто не чинить лихого, тому нічого не страшно.                                                           5. Не одяг прикрашає людипу, а добрі діла.                                                                                    6. Шануйся сам, шануватимуть тебе люди.        

Домашнє завдання

1.Завдання для всіх:

- створити рекламу до твору Івана Андрусяка  «Стефа та її Чакалка».                                                                                                                          

2. Завдання на вибір:                                                                                                                - написати  фанфік до казки;                                                                                           - скласти власні ребуси, кросворди за твором Івана Андрусяка  «Стефа та її Чакалка».                                                                                            

doc
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
1024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку