Леонід Глібов – відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. „Химерний, маленький...”

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури в 5 класі "Леонід Глібов – відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. „Химерний, маленький...”

Перегляд файлу

Українська література, 5 клас                                                                                      

Тема. Леонід Глібов – відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. „Химерний, маленький...”

Мета: поглибити знання п’ятикласників про  життя і творчість Л.Глібова, ознайомити учнів із поетичними загадками, поняттям акровірш; розвивати кмітливість, розумові здібності, пам'ять, творчу уяву, вміння коментувати особливості віршованих загадок, розкривати алегоричний зміст твору; виховувати оптимістичний світогляд та патріотичні почуття.

Цілі.

Учні знатимуть: цікаві факти з життя Л.Глібова, зміст поетичної загадки, поняття „акровірш”; фольклорну основу віршованих творів.

Учні вмітимуть: коментувати особливості поетичних загадок Л.Глібова, пояснювати способи їх відгадування, висловлюватимуть власні думки щодо життєствердної сили дотепного жанру.

Тип уроку. Комбінований урок.

Обладнання: презентація „Цікаві факти із життя Л.Глібова”, інформаційні картки, відеозапис пісні „Гей, соколи", відеозапис фізкультхвилинки „Україно, ми твоя надія”, паперові вареники із завданнями, паперові ангели з побажаннями у формі акровірша.

Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, робота в парах, випереджувальні завдання, словникова робота, метод ПРЕС, флешмоб.

Випереджувальні завдання (за бажанням): пригадати цікаві відомості про життя і творчість Л.Глібова, створити художні ілюстрації до твору „Химерний, маленький...”

 

Хід уроку

1.Мотиваційний етап.

1. З’ясування  емоційної готовності до уроку.

Учитель: Доброго дня, мої нові друзі. Аби краще вас пізнати, хочу зразу запитати, зі співом якого птаха можна буде сьогодні вашу роботу порівняти? (Відповіді дітей; за влучну, дотепну відповідь отримують ягідку).

2.Актуалізація суб`єктного досвіду й опорних знань.

Учитель: Кожен з Вас себе зашифрував, можна сказати, в загадку сховав.

- А чи пам’ятаєте ви, що таке загадка?

- Впевнена, що й види їх знаєте?

- Який художній засіб найчастіше використовують у загадках?

Молодці! А  цього птаха пізнаєте? (показує зображення кенара). Це самець канарки, напрочуд співучий птах. Вважається, що спів цієї пташки заспокоює і зцілює душу людини. Хочете знати, як ця пташина пов’язана з нашим уроком? Письменник, до якого ми сьогодні запрошені в гості, підписував твори для дітей псевдонімом „Дідусь Кенир”. Як ви думаєте, що він цим хотів засвідчити?

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Повідомлення теми уроку (запис учнями в зошит. Поки діти пишуть звучить мелодія „Гей, соколи”).Я не випадково ввімкнула пісню „Гей, соколи" у виконанні одного із лемківських ансамблів. Там, у Польщі, вони сумують за рідною Україною, але не втрачають у неї віри; піснею, жартом скрашують собі життя. Так і Леонід Глібов, про якого будемо сьогодні говорити, - як нелегко йому було, але не сумував, а навпаки – своїми  творами підносив дух українців.

     Кожна цивілізована нація має особистість, яка прославила її на цілий світ. У давніх греків - це Гомер, у італійців - Данте, у англійців - Шекспір, у поляків - Міцкевич, у нас, українців, без сумніву, це хто? - Тарас Шевченко... Але, крім отих велетів, у народів ще є й інші, які немало зробили для слави своєї нації. Я хочу назвати вам ось цей ряд людей: у давніх греків - Езоп (раб, але своїми байками прославився на весь світ); у французів таким байкарем був Лафонтен, у росіян - Крилов, а ми маємо свого поета-байкаря - це Леонід Глібов. І саме до його творчості сьогодні звернемося.

2. Представлення цілей уроку.

 

На уроці ви зможете:

Аналізувати

   Коментувати

                                                                         Розвивати

     Обговорювати

                 Виявляти дотепність

                      Ініціювати добрі справи

                                                                         Розуміти

              Швидко працювати

Погоджуєтеся з такими цілями? То рушаймо у гості до дідуся Канара. Вдома ви мали можливість пригадати цікаві відомості про життя і творчість Л.Глібова. Чи вдалося це вам? ( за домашнє завдання учні отримують більшу ягідку).

Дозвольте дещо додати (вчитель демонструє презентацію „Цікаві факти із життя Л.Глібова”).

Перевіримо, чи уважно ви слухали, пропоную попрацювати у парах. Перед вами інформаційні картки з чотирма завданнями, оберіть одне на вибір і виконайте його письмово.

Завдання:

1. Продовжити асоціативний ряд про Л.Глібова.

Леонід Іванович Глібов – поет,....

2. Записати факт із життя Л.Глібова, який найбільше вразив, здивував.

3. Укласти психологічний портрет Л.Глібова

                                                      Л.Глібов

     незвичайний         ..........                       ..........                      ..........                     ..........

4. Скласти сенкан про Л.Глібова (Сенкан — це неримований  вірш, що складається з п’яти рядків)

1 –й рядок – іменник

2 – й рядок – два прикметника

3-й рядок – три дієслова

4-й рядок – речення із чотирьох слів

5-й рядок – іменник-синонім до першого рядка

Звіти пар, якщо ніхто не складав сенкан, можна скласти колективно

Леонід Глібов

Талановитий, працьовитий

Вчителював, писав, боровся

Його твори читаємо залюбки

Чародійник

Учитель. Дякую, діти. Ви всі дуже гарно справились, можу сказати, що ви – надія України. Пропоную трошки відпочити.

Відеозапис фізкультхвилинки „Україно, ми твоя надія”

Виразне читання вірша „Химерний, маленький...” (вчитель читає напам’ять, учні хором – відгадку).

Обмін враженнями від прочитаного, розгляд світлин у підручнику, стор.151.

Словникова робота.

Учитель. Я маю чарівну макітру, а в ній – незвичайні вареники. Беріть по одному на двох, швиденько розкривайте та усно на запитання відповідайте.

Запитання:

  1. Які образні засоби використав автор на початку загадки?
  2. А як би ви продовжили цей ряд?
  3. Які синонімічні назви вареника зустрічаємо у творі?
  4. Назвіть дії вареника, які роблять його смачним?
  5. Чи помітили ви елементи гумору в загадці?
  6. Що ви думаєте про доцільність вміщення відгадки?
  7. Що ви скажете про художню майстерність автора?

Учитель. Дякую. Отже ми побачили, що Л.Глібов водночас поетична, замріяна, лірична, задушевна людина і жартівлива, весела, дотепна.

До сьогоднішнього уроку за бажанням ви могли створити художні ілюстрації до твору „Химерний, маленький...” Є у нас юні художники? ( Діти представляють роботи, вчитель нагороджує їх символічними медалями).

„Допоможіть”: діти, я маю сумніви, що твір Л.Глібова вірш-загадка. Спробуйте мене переконати. (Метод ПРЕС).

Дякую. Л.Глібов стверджував: „Я рідну Україну не проміняю на чужину” (Вмикаю мелодію „Гей, соколи”). Прислухайтесь, у цій пісні не лише дух минулого, в й наше сьогодення. Вірю, що кожен з вас з гідністю пронесе ім’я українця і ніколи не залишить рідної землі у біді. Підійдіть до мене, візьмемося за руки і скажемо: „Ми любимо Україну!”.

  Нелегкою дорогою сьогодні йде наша ненька-батьківщина. І так важливо, щоб ангел-охоронець повсякчас був поруч. Діти, озирніться навколо, бачите, як багато гарненьких ангелят були з вами на уроці. Підійдіть і візьміть їх собі, легенько розгорніть і прочитайте моє побажання. (Побажання у формі акровірша)

   В радості і мирі зичу жити

   І найбільше рідний край любити.

   Розгорнути соколині крила

щИро й чесно працювать для України.

 

   Нехай у домі завжди буде тепло,

   А  сонце усміхається привітно.

   Дарує доля лиш добро

   І радості  безмежнії хвилини,

   Їх бережи для найріднішої людини.

 

   Людину не згуби в своєму серці,

   Юрбу роззяв ти обминай.

   Будь чесним, вірним, справедливим,

   Осяяним теплом від добрих справ.

   В  майбутнє ти іди сміливо

   І на підказку не чекай.

 

   Друзів справжніх тобі я бажаю,

   Оптимізму, наснаги до знань.

   Будь сміливим, активним, успішним,

   Рідний край ні на що не міняй,

   А в любові та вірі зростай.

 

   Щоб тобі всміхалося сонце,

   А негаразди обминали.

   Стрічались лиш хороші люди

   Та щирість серця дарували.

   Я цього від душі бажаю.

 

   Мрій і сміливо крокуй до мети,

 дИригуй своїм життям талановито.

   Радість і щастя, любов і добро,

   Успіх хай будуть для тебе відкриті.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Усна саморефлексія . Аналіз досягнення цілей.

-Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

 – Що було найцікавішим?
- Чого навчилися?

- За що можете себе похвалити?

- Скільки ягідок зібрали?

2. Виставлення балів навчальних досягнень учителем.

Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне: вивчити визначення акровірша, підготуватися до виразного читання акровіршів Л.Глібова.

За бажанням: скласти акровірш або підготувати запитання за змістом вивченого твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 березня 2018
Переглядів
4468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку