Урок удосконалення знань" Іван Франко “Фарбований Лис”. Образ Лиса, риси його характеру". 5 клас

Про матеріал

Іван Франко “Фарбований Лис”. Образ Лиса, риси його характеру.

Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст казки, формувати навички переказування, вміння характеризувати героїв, уміння виділяти головне;

розвивати творчі здібності, навички роботи в групі; виховувати кращі людські якості.

Очікувані результати: учні нають зміст казки, уміють визначати головного й другорядних героїв, характериувати їх, давати оцінку їхнім учинкам.

Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь та навичок.

Методи: бесіда, “Мозковий штурм”, анкетування, “Кола Вена”, гра “Так чи ні”, головоломка, робота з картками, цитатний диктант, пазл, літературний диктант, асоціація з фото, перегляд мультфільму.

Перегляд файлу

Іван Франко “Фарбований Лис”. Образ Лиса, риси його характеру.

Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст казки, формувати навички переказування, вміння характеризувати героїв, уміння виділяти головне;

розвивати творчі здібності, навички роботи в групі; виховувати кращі людські якості.

Очікувані результати: учні нають зміст казки, уміють визначати головного й другорядних героїв, характериувати їх, давати оцінку їхнім учинкам.

Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь та навичок.

Методи: бесіда, “Мозковий штурм”, анкетування, “Кола Вена”, гра “Так чи ні”, головоломка, робота з картками, цитатний диктант, пазл, літературний диктант, асоціація з фото, перегляд мультфільму.

Обладнання: портрет І.Я. Франка, картки, прислів’я, риси характеру, анкета, комп’ютер, ілюстрація…

Епіграф:                                                       “Казка – це чудова мрія”.

                                                                     “В очі як лис, а поза очі як біс”.

                                               Хід уроку

1.Мотиваційний етап.

Організація класу.

Доброго дня,  діти! Сідайте зручненько і слухайте мене уважно. В одному невеличкому замку жила – була дружня родина. У замку було багато красивих і розкішних кімнат. На другому поверсі знаходиться одна з них, невеличка, з написом на дверях кабінет української мови та літератури, де жили маленькі школярі, які понад усе любили мріяти і фантазувати.  _Чи справді любили вони фантазувати? Якщо так, то я запрошую вас у дивовижний і бемежний світ казки. Недаремно одним із епіграфів, які я підібрала до уроку є слова: “Казка – це чудова мрія». Тож поринемо в світ казки, в світ створений Іваном Франком у казці “Фарбований Лис”.

 

 

 

 

 

 

2. Актуаліація опорних знань, умінь і навичок.

“Мозковий штурм”

-Над яким твором ми працювали на попередньому уроці?

-А казка ця народна чи літературна?

-Що таке літературна казка?

-Хто є автором казки “Фарбований Лис”?

-Якими ображує автор героїв твору?

Отже, письменник наділив їх людськими рисами.

 

3.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання.

4. Опрацювання навчального матеріалу.

Анкетування

Кожна людина в своєму житті хоча б один раз зустрічався з таким видом роботи як анкетування. Ваше завдання – це скласти анкету для нашого Лиса.

Ім’я

Стать

Якого віку

Місце народження

Рід занять

Місце проживання

“Посаду”, яку займає

Вчинки

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра “Так чи ні”

1.Дійшло до того, що лис у білий день вибирався на полювання?

2.Лиса звали Хитрюга? А як?

3.Перший на зустрічі до базару лису зустрівся кіт? А хто?

4.Пси лиса не чіпали?

5.Лис заховався від переслідників у діжку?

6.Пси знайшли в діжці Микиту?

7.Лис пофарбувався в рожевий колір?

8.Микита знайшов вихід із ситуації і сказав, що його назначено царем?

9.Лис був хорошим царем?

10.Микита назвав себе при звірах Остромислом?

11.Тема казки –це зображення історії хитрого лиса, який постраждав через свій обман?

12.Автором казки є Тарас Шевченко? А хто?

13.Казка “Фарбований лис” народна?

 

Виберіть правильну відповідь.

  1. Головний герой лис чи ведмідь?Чому?
  2. Лис побіг в магазин чи торговицю?
  3. Діжка  фарбою чи банка з фарбою?Чому?
  4. Гнали лиса вовки чи собаки?
  5. Згадується Св. Миколай чи Дід Мороз?
  6. Що зробив у кінці твору лис? Заснув чи заспівав?

 

 

 

 

 

 

 

Скласти план до казки( питання плану без нумерації. Ваше завдання поставити номери).

План

1.Хитрий лис Микита.

2.Вихваляння Лиса.

3.Лис у біді.

4.Урятований Микита.

5.Лис став фарбованим.

6.Переляк звірів.

7.Звір Остромисл на лісових зборах.

8. Царювання Лиса.

9.Роковини.

10.Жахливий кінець нещасного Микити.

 

Головоломка

Прочитайте прислів’я, які відображають головну думку казки І.Франка.

 

Не

ту

 

Твоя

не

 

ди,

ку

 

 

лі

 

 

Го

лі

 

 

ди

Ло

 

зь

 

 

Ва

зе.

Відповідь. Не лізь туди, куди твоя голова не лізе.

 

 

 

 

 

 

Не

Гри

 

Бо

ком

ми

 

дур

Дур

ви

кайся,

цю,

 

Ни

лі

 

 

ни

Ця

зе.

 

на

цю

Бо

 

Відповідь. Не микайся, Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе.

 

Давайте згадаємо спільні й відмінні риси народної та літературної казки.

Народна                                                                            Літературна

-створена народом                                                         - створена письменником

-з уст в уста                                                                    - письмова форма

-прозова                                                                          - прозова, віршована  

                                    Фантастичні події.

                                    Головні герої люди,

                                    Тварини, рослини…

                                    Зачин, основна частина, кінцівка.     

Робота з картками.

Я пропоную вам трохи відпочити.

Підніміть праву руку, підніміть ліву руку, стисніть свої ручки в кулачки, розігніть, а тепер опустіть по черзі ручки під парту. І спробуйте щось знайти.

- у вас в руках конверти з народними прислів’ями. Серед запропонованих прислів’їв оберіть ті, які характеризують нашого головного героя.

Ви працюєте в групах, уважно прочитайте, виберіть людину для виступу,вам для цієї роботи 2 хв.

 

 

 

 

 

 

 

Щебече, як соловей, а кусає, як гадюка.

Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

Дім без книги – день без сонця.

Як овечка: не мовить ні словечка.

Красне личко – серцю неспокій.

Яик до Києва доведе, а в Києві заблудить.

Дівка красива, та прясти лінива.

“Кола Вена”

На початку минулог уроку ви мені говорили, що казка Івана Франка “Фарбований Лис” перегукується з індійською народною казкою “Фарбований Шакал”.

Ви маєте порівняти риси головних героїв казок.

1 група – визначає спільні риси характеру.

2 група – відмінні.

Лис Микита                                                                        Шакал Чандарава

Хвалькуватість                                                                  пихатість

Обережність                                                                      справедливість

Ризикованість               

Корисливість

Брехливість

Сміливість

Кмітливість

Самовпевненість

Талановитість

Фантазія

 

 

 

 

 

Виступи учнів.

  • Наша група з’ясувала, що спільними рисами характеру є…
  • Наша група зясувала, що відмінними рисами характеру є…

Отже, можна сказати, що такі два схожих головні герої, але мають багато і відмінних рис.

 

Характеристика позитивних і негативних рис біля дошки.

 

Складання пазлу. (Малюнок з лисом)

 

Цитатний диктант.

За наведеними  рядками  казки визначити, кого з героїв вони стосуються.

1.”Фарбував будинки, паркани та садові лави. Завтра він мав фарбувати якийсь великий паркан”.

2.”Серце в бідолахи билось сильно, голод крутив кишки, запах олії душив його, але що було робити!”

3.”Ще вчора він був добрим знацомим нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра … аж завив з переляку, а отямившися, почав утікати – ледве хлипає”,

4.”Вистригла йому три жмені волосся між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся”,

5.”В народних вбраннях задзявкотіли тоненьким тенором, то цар не міг втриматися”.

6.”Ревли басом, аж дуби тряслися”.

7.”Витягли соло, аж вуха в’янули”.

Отже, давайте назвемо головних та другорядних героїв казки.

 

 

 

Перегляд мультфільму.

 

5. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Асоціація з фото. (фото з діжками №1, фото з лісом №2).

 

Літературний диктант.

1.Чим літературні казки відрізняються від народних?

2.Яким був Лис за характеристикою автора?

3.Що пообіцяв Лис своїм товаришам?

4.Хто виявив Лиса на вулиці?

5.Де сховався Лис?

6.Чому собаки не знайшли Лиса?

7. Як Лис використав своє нещастя  - дивний голубий колір?

8.Хто першим побачив Лиса у страхітливому вигляді?

9.Як звірі називали царя Остромисла?

10.Чи справді Лис був справедливим царем?

11.Як звірі дізналися про обман?

12.Які риси людської вдачі висміюються у казці?

 

6.Рефлективно-оцінювальний етап.

-Чи може, на вашу думку, обман закінчитися добром?

Ознайомившись із казкою Івана Франка “Фарбований Лис”, ми переконалися, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на

 

 

 

 

 

себе через призму життя героя твору.Який я? Чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером таким, щоб мені всі підкорювалися? Можливо, вперше в житті, вам спало на думку дати оцінку своїй власній поведінці.

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання.

1.Скласти тестові завдання до казки.

2. Завдання за бажанням. Пофантазувати і створити іншу кінцівку казки.

Пролунає дзвінок!

Завершуємо урок!

Працювали ви старанно

І отримуйте в кінці.

У нашім дружнім класі

Усі діти молодці!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мелах Цвітана Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 березня 2018
Переглядів
3745
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку