"Леонід Іванович Глібов" (Урок-проект)

Про матеріал

Це урок-проект, мета якого поглибити знання учнів про життєвий та творчий шлях відомого українського байкаря Леоніда Івановича Глібова та його вклад в розвиток ураїнської літератури.

Перегляд файлу

                                        Проект «Байки Л. І. Глібова»

Характеристика проекту:

За діяльністю: дослідницько – інформаційний, творчий;

За кількістю навчальних предметів: міжпредметний;

За кількістю учасників: груповий;

За характером контактів: внутрішній;

За тривалістю виконання: короткостроковий.

Мета та завдання:

- формувати навички роботи з додатковою літературою;

- формувати в учнів уявлення про творчість Л. І. Глібова;

- удосконалювати способи і види читання байки;

- формувати вміння розуміти прочитане, аналізувати зміст байки, оцінювати вчинки головних героїв, визначати повчальний висновок;

- учити здійснювати проектну діяльність;

- тренувати навички роботи в групі;

- виховувати інтерес до читання байок;

- вчити правильної поведінки, працелюбності.

                                                   Хід презентації проекту

І. Організаційний момент.

                 Ми живемо під небом ясним,

                 А навкруги шляхи, поля,

                 І села, і міста прекрасні –

                 Це рідний край, моя земля.

ІІ. Спрямування до мети.

1.  Робота над прислів’ями.

- Прочитайте.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Кожен день життя додає часточку мудрості.

- Як ви розумієте зміст цих тверджень?

- До якого жанру літератури вони належать?

- Що таке прислів’я? (Прислів’я – влучний вислів повчального характеру).

- Прислів’я вражають мудрістю, влучністю, багатим змістом.

2.«Мозковий штурм».

- Що, на вашу думку, може навчити життєвої мудрості?

- Щасливі ми, що живемо на такій чудовій землі – Україні. Усім відомо, що Україна славиться родючими землями, співучою мовою і талановитими людьми.

    Сьогодні ми познайомимося з відомою людиною – талановитим українським байкарем Л. І. Глібовим, ознайомимося із жанром байки, прочитаємо, розкриємо таємниці байки, проаналізуємо деякі з них. Навчимося робити корисні справи, станемо мудрішими.

ІІІ. Визначення проблеми проекту.

- Хто такий Л. І. Глібов?

- Що таке байка?

- З яких частин складається байка?

- Чого навчають байки Л. І. Глібова?

ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми.

1. Читання додаткової літератури про життя і творчість Л. І. Глібова, про жанр байки.

2. Організація виставки малюнків «Герої байок Л. І. Глібова».

3. Підготовка інсценізації байок.

4. Підготовка виразного читання байки «Чиж та Голуб».

5. Розгадування кросворда «Глібов».

V. Формування груп для проведення дослідження.

   Учні класу об’єднуються у групи.

1 група – «Бібліографи»;

2 група – «Бібліотекарі»;

3 група – «Актори»;

4 група – «Творча майстерня».

VI. Обговорення та презентація групами проекту.

 

1 група «Бібліографи»

 

1. Цікаво знати, що …

   Бібліограф – це людина, яка вивчає біографію певної людини. Бібліографи працюють для того, щоб нові літературні видання поставали перед читачами у найбільш зручній формі, а потрібна книга була знайдена за короткий час.

   Професія бібліографа з’явилася ще в середині  15 століття – століття книгодрукування в Європі.

 - Група бібліографів дослідила біографію Л. І. Глібова. І зараз ми її послухаємо.

 

2. Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів).

   Л. І. Глібов (1827 – 1893) народився в селі Великий Поділ на Полтавщині в родині поміщицького управителя

   У дитинстві Леоніда Івановича звали Льолик. Він був веселим і жвавим, любив усе красиве, а найбільше – доглядати за квітами. За це його прозвали «королем квітів».

   Мав Льолик і багату творчу уяву: коли слухав казки баби Одарки, перед ним виразно вимальовувались особливості характеру й звички вовків, левів, зайців, лисиць. Йому здавалось, що тварини насправді думають і розмовляють, що серед них є добрі та злі, багаті та бідні. Він захоплювався колядками та щедрівками. То був чарівний світ казки.

  Дитинство Льолика минуло в селі. Тут під керівництвом мами, культурної та освіченої жінки, він пройшов першу школу.

   На 13 році життя Леоніда відвезли до Полтавської гімназії. Тут він швидко здружився з учнями. Але страшенно нудьгував за рідною домівкою, за батьками. Невдовзі ця туга вилилася у першому вірші «Сон».

   Цікаво, що писати свої твори Леонід Глібов почав російською мовою. У Полтаві вийшла перша збірка поетичних творів «Стихотворения Леонида Глебова».

   Незабаром з’явилися і перші твори українською мовою: саме ними він і прославився.

У його творчому доробку аж 107 байок!

   1849 року Глібов вступає до Ніжинського ліцею вищих наук. Однак йому прийшлося перервати навчання: застудився батько й раптово помер. А невдовзі померла й мати. Тож закінчив ліцей Леонід Глібов уже одруженим чоловіком та відомим байкарем в 1855 році.

   З 1858 року Л. Глібов викладає історію та географію в дворянському училищі в містечку Чорний Острів на Поділлі, а потім переїжджає до Чернігова, де займає посаду вчителя географії в чоловічій гімназії до 1863 року.

  З 1861 року до середини 1863 року випускає і редагує тижневу газету «Черниговский листок». Цього ж 1863 року виходить перша збірка байок Леоніда Глібова. А з 1867 року стає управителем земської друкарні, готує збірки своїх байок, друкує статті, поезії російською мовою, твори для дітей.

   Протягом останніх років життя байкар написав понад 50 віршованих загадок, казок, жартівливих пісеньок та акровіршів для дітей. Ці твори він підписував псевдонімом «Дідусь Кенар». Розказують, що його батько купив колись такого співучого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по – вуличному «Кенар».

   1893 року стан здоров’я Л. Глібова погіршився, друкарнею керував через сина Олександра.

    Леонід Глібов був надзвичайно скромною людиною. Його товариші по службі навіть не здогадувались, що він пише байки, у яких висміює хвальків, нероб, хапуг та пише вірші про красу рідної природи.

    10 листопада 1893 року Леоніда Глібова не стало. Похований у Чернігові поблизу Троїцького монастиря.

 

3. Гра «Карусель».

- Хто розказував казки маленькому Льолику?

- Як прозвали Глібова за любов до квітів?

- Де минуло дитинство Льолика?

- Кого висміював у своїх байках Леонід Глібов?

- Які твори для дітей він написав ?

- Ким працював Леонід Глібов?

- Скільки байок написав Глібов?

- Хто такий «Дідусь Кенар»?

- Де похований Леонід Глібов?

 

2 група «Бібліотекарі».

 

1. Робота з виставкою книг.

- Прочитайте назви книжок.

- Хто автор усіх цих книг?

- Що об’єднує усі ці книжки? (Автор і жанр).

   Перша збірка, яка містила 36 творів вийшла у Києві в 1863 році.

   Свої твори для дітей Л. Глібов друкував в журналах «Дзвіночок», та «Зоря».

   Леонід Глібов відомий як один із засновників української літератури для дітей.

   Л. І. Глібов  -  автор ліричних творів «Журба», «Вечір», «Пісня», що стали популярними піснями.

 

 2. Запам’ятаймо.

   Байка – це невелике, здебільшого віршоване оповідання повчального характеру, героями якого є звірі, люди, рослини чи предмети. Провідна думка байки називається мораллю.

   Також однією з прикмет байки є наявність смішного, комічного, зокрема гумору.

    Байка має дві частини – оповідну (тут розгортаються події) та повчальну (тут автор робить повчальний висновок).

 

 3.  Гра «Хвости».

- Доповніть речення.

* Байка – це …….

* Мораль – це ……

* Байка має дві частини: ………..

 

4. Складання асоціативного куща.

 

 

 

        

     БАЙКА

 

(Жанр, гумор, мудрість, повчання, мораль, твір, правдивість, читання).

 

3 група «Актори».

 

1. Конкурс на кращого читача байки «Чиж та голуб».

-   Байка має дві частини – оповідну і повчальну. У першій частині йдеться по поганий вчинок Голуба, а в другій частині автор указує на самовпевненість, безсердечність Голуба.

 

2. Інсценізація байки «Жаба й Віл».

Цікаво знати, що …..

-  Назви звірів, птахів, риб, комах у байках і казках пишуть з великої літери, бо це -  їхні імена.

Раз жаба вилізла на берег подивиться

Та трішечки на сонечку погріться.

Побачила Вола

Та й каже подрузі тихенько

(Вигадлива була!):

- Який здоровий, моя ненько!

Ну що, сестрице, як надмусь,

То й я така зроблюсь?

От будуть жаби дивуватися!

- І де вже, сестро, нам рівняться! –

Казать їй друга почала;

А та не слуха … дметься … дметься …

- Що, сестро, як тобі здається,

Побільшала хоч трохи я?

- Та ні, голубонько моя!

- Ну, а теперечки? Дивися!

- Та годі, сестро, схаменися! –

Не слуха Жаба, дметься гірш,

Все думає, що стане більш.

Та й що, дурна, собі зробила?

З натуги луснула – та й одубіла!

Такі і в світі жаби є,

Прощайте, ніде правди діти;

А по мені – найлучче жити,

Як милосердний Бог дає.

 

- Яку людську ваду втілено в образі Жаби?

- Чи траплялися такі люди в твоєму житті? Якщо так, то як виявлялася ця риса характеру?

- У якому рядку автор висловлює мораль байки?

 

3. Тестування.

- Відтворімо побачене і почуте.

1. З якою метою Жаба вилізла на берег?

А) щоб показати себе мешканцям болота;

Б) щоб погрітися на сонечку;

В) щоб угамувати свою цікавість до Вола.

2. Визначте одну з причин, через яку Жаба вирішила зробитися такою, як Віл?

А) щоб здивувати Вола своїми здібностями;

Б) щоб здивувати інших жаб;

В) щоб бути сильною, як Віл.

 

4. Робота над прислів’ями.

- Яке з прислів’їв краще передає мораль байки Л. Глібова «Жаба й Віл»?

* Жаба мала, а рот великий.

* Якби жабі хвоста, була б не проста.

* Не надувайся, жабо, бо до вола далеко.

 

5. Інсценізація байки «Коник – стрибунець».

Підготовча робота.

Вдатний – здібний

Неборак – бідолаха

Непереливки – дуже погано.

У степу, в траві пахучій,

коник, вдатний молодець,

і веселий, і співучий,

і проворний стрибунець,

чи в пшениченьку, чи в жито,

досхочу розкошував

і цілісінькеє літо,

не вгаваючи, співав;

розгулявся на всі боки,

все байдуже, все дарма …

Коли гульк – аж в степ широкий

суне злючая зима.

Коник плаче, серце мліє;

кинувсь він до Муравя:

 - Дядьку, он зима біліє!

От тепер же згину я!

Чуєш - в лісі ворон кряче,

вітри буйнії гудуть?

Порятуй, порадь, земляче,

як це лихо перебуть!

- Опізнився, небораче, -

одказав земляк йому, -

хто кохав життя ледаче,

непереливки тому.

- Як же в світі не радіти?

Все кругом тебе цвіте, -

каже Коник, - пташки, квіти,

любе літечко на те;

скочиш на траву шовкову –

все співав би та співав. –

На таку веселу мову

Муравей йому сказав:

- Проспівав ти літо Боже, -

вдача вже твоя така, -

а тепер танцюй, небоже,

на морозі гопака!

 

- Чи можна з тексту байки судити про те, кого в ній засуджує автор? Доведіть свою думку.

 

6. Тестування.

- Відтворімо побачене і почуте.

1. Про що Коник просив Мурашку?

А) дати йому поїсти;

Б) дати пораду, як пережити зиму;

В) дозволити у нього пожити.

2. Якою була відповідь Мурашки?

А) щоб Коник і надалі співав та танцював на морозі;

Б) Мураха дозволив перебути в нього зиму;

В) порадив, як пережити зимові холоди.

 

- Які ваші враження від побачених інсценізацій?

- Чого нас навчають байки?

 

5 група «Творча майстерня».

 

1. Виставка малюнків «Герої байок Л. Глібова»

- Хто зображений на малюнках?

- З яких байок ці герої?

- Що схвалюється, а що засуджується в цих байках?

 

2. Розгадування кросворда

1. Герой байки Л. Глібова, зимуючий птах. (Голуб)

2. Вона у байках виявляє хитрість. (Лисиця)

3. Людина, яка вивчає біографію. (Бібліограф)

4. Невелике, здебільшого віршоване оповідання повчального змісту, героями якого є звірі, люди, рослини чи предмети. (Байка)

5. Повчальний висновок у байці. (Мораль)

6. Він у байках злий, хижий, жорстокий. (Вовк)

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Яке слово прочитали у виділеному стовпчику?

- Хто це? Що за людина?

 

VII. Підбиття підсумків.

- Ви, діти, молодці!

- Дякую за роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
3078
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку