ЛЕПБУК "Зима"(матеріали лепбука)

Про матеріал
Тематичний лепбук "Зима" допомагає створити умови для розвитку пізнавальної активності, ініціативи та творчості дітей з важкими візуальними порушеннями. Лепбук допоможе систематизувати й узагальнити знання про народні свята зимового циклу, закріпити навички спостереження за зимовими місяцями, сформувати уявлення дітей про сезонні зміни в природі взимку, поглибити знання про характерні ознаки зими, зимові прикмети; систематизувати знання про зимові розваги та види спорту; розповісти про світ тварин та їх пристосування до природних умов взимку; дати учням знання про погодні умови цієї пори року; вчити правильно вдягатися; вправляти дітей в орієнтуванні у часі та просторі, розвивати відчуття напрямку та відстані; виявляти часову послідовність деяких дій та подій; закріпити знання цифр, геометричних фігур і кольорів; розширити й активізувати словниковий запас; дозволить включати спеціальні терміни в активний словник; удосконалювати зв"язне мовлення; вміння робити висновки; розвивати пам"ять, увагу, спостережливість, допитливість, логічне мислення, вміння робити висновки та узагальнення; вміння виразно читати вірші, загадки, прислів"я; збагачувати словниковийй запас; розвивати естетичне сприйняття та відчуття прекрасного; виховувати в учнів цікавість і любов до рідної природи, бажання берегти довкілля; формувати посидючість, бажання працювати в групі, слухати та поважати думку оточуючих.
Перегляд файлу

                      Слов’янська  спеціальна  загальноосвітня   школа    23

                                         Донецької  обласної    ради

 

 

 

 

 

 

                           ЛЕПБУК                                                          

     “ЗИМА”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Укладач:  вчитель  початкових класів                            

 

                                                                                     Котлярова Тетяна

                                                                                     

 

 

 

 

                                              

                                              

 

м. Слов’янськ

2021 р.

АНОТАЦІЯ

до   лепбуку   "Зима"

 

    Навколишнє середовище - це середовище проживання і діяльності   людини. У вузькому розумінні - це місце, де ти живеш. А який великий та прекрасний наш  світ? Життя дитини складається з певних досягнень. І у цьому нашим учням допомагає система освіти, яка суттєво змінюється. На зміну традиційному навчанню приходить продуктивне, яке ставить перед учасниками навчального процесу пошук нових, нестандартних форм взаємодії з дітьми з метою їх всебічного розвитку, підтримки дитячої ініціативи, самостійності та творчості.                           

      Перспективним методом реалізації цієї мети є інноваційна ігрова розвиваюча технологія "лепбук".  Із її допомогою учні знайомляться з новими термінами і поняттями; можуть створювати логічні ланцюжки; розвивати пам'ять, мислення, увагу; дрібну моторику; орієнтуватися у просторі та часі; розподіляти обов"язки; шукати потрібну інформацію; узагальнювати та систематизувати; самостійно пояснювати; приймати рішення та висловлювати власну думку.

      Тематичний лепбук "Зима"    допомагає створити умови для розвитку пізнавальної активності, ініціативи та творчості дітей з важкими візуальними порушеннями. Лепбук  допоможе систематизувати й узагальнити знання про  народні свята зимового циклу, закріпити навички спостереження за зимовими місяцями, сформувати уявлення дітей про сезонні зміни в природі взимку,  поглибити знання про характерні ознаки зими, зимові прикмети; систематизувати знання про зимові розваги та види спорту; розповісти про світ тварин та їх пристосування до природних умов взимку; дати учням знання про погодні умови цієї пори року; вчити правильно вдягатися; вправляти дітей в орієнтуванні у часі та просторі, розвивати відчуття напрямку та відстані; виявляти  часову  послідовність деяких дій та подій; закріпити знання цифр, геометричних фігур і кольорів; розширити  й активізувати словниковий запас;  дозволить включати  спеціальні  терміни в активний словник; удосконалювати зв"язне мовлення; вміння робити висновки; розвивати пам"ять, увагу, спостережливість, допитливість, логічне мислення, вміння робити висновки та узагальнення;  вміння виразно читати вірші, загадки, прислів"я;  збагачувати словниковийй запас; розвивати естетичне сприйняття та відчуття прекрасного; виховувати в учнів цікавість і  любов до рідної природи, бажання берегти довкілля; формувати посидючість, бажання працювати в групі, слухати та поважати думку оточуючих.

       "Лепбук" перетворить заняття на захопливу гру. Використовуючи "лепбук" у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, він допомагає їм відчути себе природознавцями, екологами, захисниками природи.

      Тематичний лепбук "Зима" носить пізнавально-розвивальний характер.  При розробці  лепбука "Зима"   використовувалися :

    Навчальні програми для  1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей 1-2 класу  з порушенням зору;

    Типова освітня програма під керівництвом О.Я.Савченко "Я досліджую світ", 1-2 кл. ( Укладач О.Савченко, Київ-2018 р.);

     Навчальні програми для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі  складними порушенням  розвитку, Природознавство (укладач С.В.Трикоз, Київ - 2014 р.).;

   Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та зі зниженим зором "Розвиток мовлення" (укладач С.М.Скринникова, Харків - 2016 р.);

     Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та зі зниженим зором "Корекція розвитку"(укладач Ю.В.Сулейманова, Харків - 2016 р.).

 

Мета лепбука "Зима":

* формування природознавчої компетентності учнів через засвоєння системи інтегрованих знань про природу та людину в зимовий період;

* закріплення та систематизація знань, умінь і навичок природничої галузі;

* формування основних природничих понять, помісячна зміна погоди та її складники, ознаки живої та неживої природи взимку;

* розвивати пам"ять, увагу, спостережливість і допитливість, логічне мислення, вміння робити висновки та узагальнення;

* розвиток   зв"язного мовлення, уміння виразно читати вірші;

* розвиток» дрібної моторики;

* розвивати естетичне сприйняття та відчуття прекрасного;

* збагачення активного словникового запасу;

* корекція порушень збережених аналізаторів;

* адаптація матеріалів лепбука до роботи з дітьми з глибокими порушеннями зору через реалізацію системи екологічного виховання;

* правила поведінки у природі;

* календар, визначення пори року;

* зміни в житті тварин і рослин у зимовий період;

* виховання любові до рідної природи, довкілля.

 

 

КОМПЛЕКС ДИДАКТИЧНИХ ІГОР « ЧАРІВНИЦЯ-ЗИМА»

 

ГРА «ДЕ ПОМИЛИВСЯ ХУДОЖНИК?»

МЕТА ГРИ:

 формувати уявлення дітей про сезонні зміни в природі;

 поглиблювати знання про характерні ознаки зими, зимові прикмети;

 знайомити із зимовими місяцями;

 розвивати зв'язне мовлення, увагу, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки;

 виховувати любов до природи.

 

ХІД ГРИ

 Запитайте в дітей, які зміни відбуваються в природі взимку. Доповніть відповіді власною розповіддю.

 Розповідайте про зимові місяці, походження їхніх назв. Читайте вірші.

 Запропонуйте малюкам уважно роздивитися малюнок і знайти помилки, які зробив художник (осіннє дерево, гриби, метелики, хлопчик у літньому одязі, зелене дерево з яблуками, весняні квіти).

 Попросіть малюків пояснити своє рішення, запитайте, до якої пори року має відношення та чи інша помилка.

 Прочитайте прислів'я про зимові місяці, запитайте, як діти розуміють їхнє значення. Доповніть відповіді власною розповіддю.

 Знайомте дітей із зимовими народними прикметами, запропонуйте під час прогулянок поспостерігати за природою та визначити, чи дійсно ці прикмети справджуються.

 

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

ГРУДЕНЬ — перший місяць зими. Свою назву він отримав тому, що саме в цей час починаються морози і замерзає грудками мокра від осінніх дощів земля. У давнину цей місяць звали хмурень, стужайло, мостовик.

СІЧЕНЬ — перший місяць року. Назва його виникла від слова «сікти»: у січні мороз і вітер січуть шкіру. Ще в цей час люди рубали (сікли) ліс, очищували ділянки під поля. Раніше звався студень, сніговик, тріскун, льодовик.

ЛЮТИЙ — місяць, який отримав свою назву через люті морози. У народі його називали крутень, зимобор.

 

 

Грудень

Відкриває зиму грудень В грудні діти всі чекають

І морозом землю студить. На святого Миколая,

Закував у лід річки, А за ним і Новий рік

Білим снігом вкрив стежки. Завітає на поріг.

Дні у грудні найкоротші, Час ялинки прикрашати,

І найдовші темні ночі. Подарунки готувати.

 

Січень                                                                 Лютий

 

А за груднем січень йде,                                 В лютому морози сильні

Новий рік до нас веде.                                    Колють руки, щічки, ніс.

Морозний вітер дме,                                        Заметілі, хуртовини

Хурделицю жене.                                             Місяць цей до нас приніс.

Ліс і поле снігом вкриті,                                   Та не вірте, він не лютий —

Сосни в білім оксамиті,                                    Попри холод, снігу груди,

На березі, на калині                                         Лютий зиму проводжає,

Заіскрився білий іній.                                       Весні двері відкриває.

Сплять рослини до весни                                Частіше сяє сонечко —

І казкові бачать сни.                                         Весна не за горами,

                                                                           її птахи вітають

                                                                           Веселими піснями.

 

 

  Народні прикмети про зиму

Якщо грудень сухий, то буде довга суха весна і сухе літо.

Січень сніжний та холодний — рік буде хлібородний.

Лютий холодний і сухий — серпень буде спекотний.

Багато шишок на соснах та ялинах — на холодну зиму.

Перший сніг щільний і мокрий — на вологе літо, сухий і легкий — на сухе.

Коли ліс узимку почорнів, слід чекати відлиги чи бурі.

Ґави сідають купами — буде віхола.

Миготять зірки в небі — на сніг, яскраві зірки — на мороз.

Місяць ріжками догори — до  морозу.

Пухнастий іній на деревах і кущах — буде сонячний день.

 

 

Прислів'я про зимові місяці

Грудень рік кінчає, а зиму починає.

Грудень землю грудить і хату студить.

Січень — року початок, зимі — середина.

Січень січе та морозить, а ґазда дрова з лісу возить.

Січень наступає, мороз людей обнімає.

Лютий лютує, та весні дорогу готує.

Лютневий сніг весною пахне.

 

ДОДАТКОВА ГРА «ЗИМОВІ СЛОВА»

МЕТА ГРИ:

Розширити словниковий запас дітей. Розвивати слухове сприйняття, уважність, швидкість реакції, координацію.

ХІД ГРИ

Дорослий читає слова, а діти, коли чують «зимове» слово, плескають у долоні. Почувши слово «мороз», треба закрити щічки долонями. Використовуйте список слів, наведений нижче, або складіть власний.

 

Список слів:

Сніг, трава, лід, ковзани, кульбабка, ожеледиця, спека, мороз, санчата, лижі, ялинка, троянда, мороз, зелень, замет, сніговик, засмага, хлопавка, сніжинка, крига, весна, ковзанка, літо, подарунок, бурулька, вишня, сінокіс, мороз, хурделиця, рукавички, босоніжки, метелик, мороз, шапка, лід, снігопад, зима.

 

 

 

ГРА «ДЕ ЧИЙ СЛІД?»

 

МЕТА ГРИ:

 поглиблювати знання дітей про тварин України, навчати визначати їх за назвами, ознаками, особливостями;

 вчити розрізняти сліди тварин;

 розповідати про пристосування звірів до сезонних змін;

 розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, зорове сприйняття, активний словник;

 виховувати любов до тварин, інтерес, бережливе ставлення до природи.

 

 

 

 

ХІД ГРИ

 Показуйте картки із зображенням тварин, читайте загадки, давайте назву та короткий опис зовнішнього вигляду та особливостей поведінки кожної з них.

 Розповідайте про пристосування птахів та звірів до природних умов, про зимову сплячку.

 Покладіть на стіл ігрове поле та картки.

 Попросіть дітей уважно роздивитися сліди та покласти поруч із ними картки із зображенням тварин, яким ці сліди належать, за необхідності робіть підказки.

 Запропонуйте дітям поміркувати, чим харчуються тварини, та «погодувати» їх, виклавши поруч картку з кормом. За необхідності доповнюйте відповіді дітей власною розповіддю.

 Навчайте дітей дбайливому ставленню до тварин та птахів.

Вірш до гри

Білий сніг кружляє,

Землю замітає.

Як шукати їжу взимку?

 Допоможемо тваринкам?

Підемо у ліс гуляти,

Птахів, звірів годувати.

Але як нам їх знайти?

Переплутані сліди.

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

Як тварини переживають зиму

Зима для тварин — важкий час: холодно, обмаль їжі. Саме тому восени деякі звірі влаштовуються в тепленькому містечку і засинають до весни — впадають у сплячку. Так роблять ведмеді, їжаки, ховрахи, борсуки та хом'яки.

Ці звірі можуть провести у зимовій сплячці кілька місяців без їжі і води, їх організм живиться жиром, який накопичується з осені. Засинають на зиму, забившись у нори й щілини, змії та ящірки.

А коли настає весна, тварин будить зміна температури і відчуття голоду.

Але є й такі звірі, які не впадають у сплячку. Наприклад, лисички, зайці і вовки, олені, рисі, білочки, кабани проводять зиму на ногах у пошуках їжі.

Зайці восени змінюють сірий кожушок на білий, щоб хижаки не помічали їх на снігу. Лисички й вовки восени колір шубки не змінюють, але їх хутро стає більш густим і пухнастим: так легше пережити морози.Холодною зимою птахам теж дуже важко прогодуватися. Комахи ховаються, рослини мерзнуть, земля вкривається снігом, і птахи не можуть відшукати корм. Щоб полегшити існування тварин взимку, люди підгодовують їх, облаштовуючи годівнички.

Це цікаво!

Зайці — дуже поширені тварини. їх можна зустріти майже на всіх континентах Землі. У зайців відмінний слух, добрий нюх, але слабкий зір, зуби в них дуже міцні й ростуть усе життя, тому їм необхідно гризти щось тверде, щоб їх сточувати. Зайчики дуже кмітливі і моторні, вони спритно ховаються від небезпек, плутають сліди. Зайці спілкуються, відбиваючи передніми лапками барабанний дріб.

Кабани—дуже сильні і небезпечні тварини. Вони мають гострі довгі ікла, за допомогою яких викопують їжу, захищаються та нападають.

Удень кабани сплять, а з настанням темряви виходять на пошуки корму. Кабани готуються до зими. Вони багато їдять, щоб під шкірою утворився шар жиру. Рідка літня шерсть цих тварин замінюється на зимову — більш густу і теплу.

Олені — мирні і полохливі тварини. У світі існує біля 50 видів оленів. Роги мають тільки самці більшості видів, вони змінюють їх щороку, скидаючи старі й відрощуючи нові. Дитинчата оленів народжуються з плямами на тілі, які з часом зникають. Перед зимою олені обростають густішою шерстю, яка допомагає їм підтримати необхідну температуру взимку.

Синиця — рухливий і гарний птах. У неї лимонно-жовте черевце, розділене чорною смугою, та білі щічки.

Це дуже корисна пташка. Влітку синиця з'їдає за день біля 300 шкідливих гусениць! У цих птахів гарна пам'ять. Вони здатні запам'ятовувати місця, де знаходили їжу. Синиці зимують на батьківщині і не відлітають у південні краї. Птахам важко знайти корм, коли все навкруги вкрите білим снігом. Тому вони прилітають ближче до людських осель. Дуже важливо оберігати цих птахів і підгодовувати їх взимку. Але треба пам'ятати, що не можна годувати синиць солоною, солодкою та смаженою їжею, чорним хлібом.

Загадки

* Пташечка маленька

Співає веселенько

. Жовті боки, білі щічки.

 Здогадались? Це ...      (синичка).

* Замість носа — п'ятачок

 І кумедний хвіст-гачок.

 Довгі гострі ікла має,

В лісі жолуді шукає.

Цю тварину всім, малята,

 Слід у лісі оминати.

Сильний і сердитий пан

 Називається ...              (кабан).

* Взимку біленький, Влітку сіренький. Під кущем ховається, Усього лякається. Як тікає від біди — Спритно плутає сліди.             (Заєць.)

* Гордий красень лісом ходить, Листя і траву знаходить. Роги — дві великі гілки. Здогадайтесь, хто це, дітки.          (Олень.)

 

ДОДАТКОВА ГРА «ХТО ЗАЙВИЙ?»

МЕТА ГРИ:

Розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками, робити висновки та давати аргументовані відповіді на запитання.

ХІД ГРИ

Розкладіть перед дітьми чотири картки до гри «Де чий слід?» із зображенням тварин та запитайте, яка з карток зайва (зайвою є картка із зображенням синички — три звіра і один птах).

 

ДОДАТКОВА ГРА «ЗНАЙДИ ЗА ОЗНАКОЮ»

МЕТА ГРИ:

закріплювати знання про тварин, розвивати уважність і вміння робити висновки.

ХІД ГРИ

Розкладіть перед дітьми чотири картки до гри «Де чий слід?» із зображенням тварин. Ставте питання й просіть малюків обрати потрібну картку (картки):

 Який це звір (птах)?

 У кого є копита (крила, роги, ікла, довгі вуха тощо)?

 Хто вміє стрибати (літати)?

 Хто вкритий хутром (пір'ям)? Вигадайте власні варіанти запитань.

 

 

ГРА «ЗАПАСИ ДЛЯ БІЛОЧКИ»

МЕТА ГРИ:

 розширити знання дітей про білок, особливості їхньої поведінки та харчування, пристосування до сезонних змін у природі;

 закріплювати знання про цифри, вчити рахувати від 1 до 6;

 розвивати пам'ять та уважність;

 виховувати любов та дбайливе ставлення до тварин.

ХІД ГРИ

 Розкладіть перед дітьми картки до гри «Запаси для білочки».

 Запропонуйте малюкам уважно роздивитися картки, назвати і порахувати предмети, які на них зображені. Прочитайте вірші про цифри.

 Викладіть на стіл поле до гри.

 Прочитайте віршик до гри і попросіть дітей допомогти білочці порахувати запаси і викласти картки на місця на полі, позначені цифрами.

 Хваліть малюків за кожну вдалу спробу.

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

Це цікаво

 Новонароджене білченя важить біля 50 грам.

 Чотири передні зуби у білки безперервно ростуть. Щоб сточувати їх, білкам доводиться постійно щось гризти.

 Пухнатий хвіст білок слугує їм своєрідним «кермом», він допомагає управляти рухом при стрибках.

 Арахіс шкідливий для білок.

 

Як білки роблять запаси

Білочки восени роблять запаси на зиму. Вони збирають жолуді, горіхи, гриби, ховають їх в дупла дерев, у траву й мох. На зиму ці звірята завжди готують безліч схованок із запасами (в кілька разів більшими, ніж можуть з'їсти), але через посередню пам'ять вони нерідко забувають точне місце їх розташування і потім самі не можуть знайти ці тайники. Але загублені білками харчі не пропадають дарма — їх з'їдають інші звірі і птахи. Так білки взимку підгодовують інших тварин. Іноді приховані насінини навесні проростають, і з них утворюються нові рослини. Отже, білки садять дерева і приносять користь навколишньому середовищу.

 

Вірш до гри

З гілочки на гілочку

Скаче руда білочка.

«Я всю осінь працювала

, До свого дупла складала

Запашні гриби, горішки,

Смачні жолуді і шишки.

 Та чи вистачить мені

На усі холодні дні?

 Як це все порахувати?

 Поможіть мені, малята!»

 

Вірші про цифри

* Одиниця — важна птиця! Пряма, тонка, наче спиця. Довгу рівну ніжку має, Дзьоб уліво загинає.

* Подивіться, цифра два, Наче лебідь, виплива. Довгу шию вигинає, Хвостик хвилею тримає.

* Ось і трійка: два гачка, Наче півсніговичка. Трійка — дуже гарна птиця, Пишнобока, круглолиця.

* Скільки в кімнаті кутів? Скільки лапок у котів? Самі, дітки, відгадайте Чи в четвірки запитайте.

* Ніжку цифра п'ять зігнула, Крильце вправо простягнула. А якщо перевернеться, То на двійку обернеться.

* За п'ятіркою, дивись, Випливає цифра шість. Шістка схожа на замок: Знизу — коло, над ним — гачок.

 

ГРА «ЗИМОВІ ІСТОРІЇ»

 

МЕТА ГРИ:

 вчити малюків поєднувати зображені події в один сюжет, визначати порядок подій та причинно-наслідкові зв'язки між ними;

 розвивати вміння послідовно складати монологічні розповіді за серією малюнків, використовуючи опорні слова-підказки;

•вчити дітей орієнтуванню в часі, знайомити з поняттями «минуле», «теперішнє», «майбутнє», «спочатку», «потім», «після»;

 поповнювати словниковий запас, залучати дітей до художньо-мовленнєвої діяльності;

 розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, почуття прекрасного.

ХІД ГРИ

 Розріжте поле для гри по пунктирній лінії різу.

 Розповідайте дітям про час, знайомте з поняттями «минуле», «теперішнє», «майбутнє», «спочатку», «потім», «після», «вчора», «сьогодні», «завтра» тощо.

 Прочитайте вірші до гри, запитайте малюків, що вони робили вчора (зранку), що роблять зараз, що будуть робити завтра (ввечері, наступного тижня, влітку).

 Покладіть на стіл перше поле до історії «Годівничка для птахів» та картки до нього.

 Запропонуйте дітям визначити порядок подій, викласти картки на поле у хронологічному порядку та скласти за ними розповідь, використовуючи слова- підказки. За необхідності робіть підказки.

 Аналогічно працюйте з полем і картками до історії «Сніговичок».

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

Слова-підказки до історії «Годівничка для птахів»:

хлопчик, годівниця, повісити, годувати, насіння, птахи.

Слова-підказки до історії «Сніговичок»:

перший сніг, прогулянка, снігові кулі, сніговик.

 

 

Вірші до гри

Вчора був цікавий день, Йде весела гра у нас —

Повний радості, пісень. Розмовляємо про час.

Ми батькам допомагали, Картки підбираємо,

Розважались і гуляли. Історії складаємо.

Ці події промайнули. Ми продовжуємо грати.

Ми назвемо їх «минуле». Це теперішнє, малята.

 

                                        Скоро прийде тепле літо.

                                        Будемо йому радіти!

                                        І з батьками зовсім скоро

                                       Ми поїдемо на море.

                                       Все, що потім з нами буде,

                                       Називається «майбутнє».

 

ГРА «ОРІЄНТУЄМОСЬ У ПРОСТОРІ»

 

МЕТА ГРИ:

 вправляти дітей в орієнтуванні у просторі;

 розвивати відчуття напрямку та відстані;

 навчити малюків визначати місцезнаходження, користуючись словами: далеко, близько, на, біля, зліва, справа, перед, поза;

 розвивати уважність, спостережливість;

 сприяти покращенню пам'яті та зорового сприйняття;

 розширити словниковий запас, формувати уміння вживати прийменники для позначення просторового положення предметів.

 

ХІД ГРИ

 Запропонуйте малюкам скласти з восьми частин-пазлів чотири малюнки.

 Попросіть дітей уважно роздивитися малюнки та визначити положення звірів відносно ялинки, супроводжуйте гру власною розповіддю та поясненнями.

 

ГРА НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО «ВЕСЕЛІ ВПРАВИ»

Увімкніть музику та пограйте в активну гру.

 

Нас привчили батьки змалку

Прокидатись на світанку.

Робимо все по порядку:

Спершу зробимо зарядку.

Ви приєднуйтесь, малята,

Щоб здоровими зростати.

Стань рівненько, руки вгору

Підніми скоріш бадьоро.

На носочках потягнись,

Вниз на п'яти опустись.

Вправам ми ведемо лік.

Вправа друга: руки вбік.

Повертайся усім тілом

Вправо-вліво, вправо-вліво.

Вправа третя. Стали вряд,

Зараз будем присідать.

Вниз — присіли, уверх — встали.

Все, закінчили ми вправу.

Маршируй, мов на парад,

Крок вперед та крок назад,

Потім вліво та ще вправо.

Робимо ми усе вправно.

А тепер, немов зайчата, Нумо будемо стрибати,

Вгору-вниз, вгору-вниз, І на п'яти приземлись.

Руки вгору підніми, Потягнись і опусти.

Виконуй щодня ці вправи, Будеш сильним, гарним, вправним.

 

ГРА «ЗИМОВІ РОЗВАГИ»

 

МЕТА ГРИ:

 формувати уявлення дітей про зимові розваги та види спорту;

 знайомити дітей зі знаряддям для зимових розваг;

 розвивати пам'ять, спостережливість, увагу, вміння робити висновки;

 виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.

 

ХІД ГРИ

 Прочитайте вірш до гри.

 Покладіть на стіл ігрове поле та картки зі знаряддям для розваг.

 Попросіть дітей покласти на поле картки зі знаряддям для зимових розваг. Хваліть малюків за кожну вдалу спробу, при необхідності робіть підказки.

•У вас має залишитися дві «зайві» картки — з футбольним м'ячем і роликовими ковзанами. Запитайте в дітей, для якої пори року і для яких розваг вони призначені.

 Навчайте дітей дбайливому ставленню до свого здоров'я, розповідайте про користь активних розваг на свіжому повітрі.

 

ДОДАТКОВА ГРА НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО «ВІДГАДАЙ І ПОКАЖИ»

Викладіть на стіл картки зі знаряддям для зимових розваг. Читайте дітям загадки, просіть їх відгадати та знайти вгаданий предмет на картці.

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

Вірш до гри:

А за ставом біля схилу                                      Біла зимонька-зима

Гарну ковзанку зробили                               Купу снігу намела.

Лід під сонечком блищить,                               Нумо всі надвір, малята,

Ковзани скоріш несіть!                                       Беріть лижі і санчата.

 

Купа у зими розваг,                                            Будемо зимі радіти І

Все не встигнути ніяк.                                        І з високих гір летіти.

Веселіш пори нема.                                            Разом зліпимо з сніжку

Раді ми тобі, зима!                                              Разом зліпимо з сніжку

 

Загадки до гри

* Дві дощечки на ногах

І дві палки у руках.

 Як би швидко я не біг,

Не провалююсь у сніг.

Залишаю на бігу

 Дві стежинки на снігу.

 Що за диво-дивовижа? Здогадалися? Це — ... (лижі).

* В зимовий засніжений час

Надвір виносять нас.

 Не боїмося хуртовин,

З гірки беремо розгін.   (Санчата.)

* Шкрябають собою лід,

Залишають довгий слід.

Такі швидкі вони —

 Наші друзі ... (ковзани).

* Руки — гілки, ніс — морквина,

 Очі — чорні намистини,

 Тулуб — кулі снігові І відро на голові.

 Що за дивний молодик? Ну звичайно, ... (сніговик).

* Шайбу ключкою ганяють

 У ворота забивають.

 І в дорослих, і в дітей

 Популярний спорт ... (хокей).

* В мене диво-дошка є,

Що з гори мене несе.

 Рівновагу щоб тримати,

Треба добре тренуватись.

 Мужній і красивий спорт.

 Швидко мчить мій ... (сноуборд).

 

ГРА «ОДЯГНИ ОЛЕНКУ НА ПРОГУЛЯНКУ»

МЕТА ГРИ:

 поглиблювати знання дітей про погодні умови взимку;

 розповідати про зимовий одяг, збагатити словник дітей із теми;

 вчити дітей розрізняти одяг відповідно до пори року, одягатися залежно від погодних умов;

 вчити розрізняти деталі і частини предметів одягу (рукава, комір, кишені, ґудзики тощо);

 розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, мислення, зорове сприйняття, активний словник;

 виховувати бажання дбати про власне здоров'я.

 

ХІД ГРИ

 Запитайте малюків про особливості погоди взимку (мороз, сильний вітер тощо).

 Розповідайте, як правильно обирати одяг, щоб не захворіти.

 Покладіть на стіл ігрове поле та картки із зображеннями одягу та взуття.

 Прочитайте вірш, попросіть дітей допомогти Оленці одягтися на прогулянку (покласти на поле картки із зображенням зимового одягу).

 Хваліть малюків за кожну вдалу спробу, запитуйте, як називаються обрані предмети. При необхідності робіть підказки.

 У вас мають залишитися «зайві» картки з предметами, які не відносяться до зимового взуття чи одягу. Запитайте в дітей, як вони називаються, для якої пори року призначені.

 Навчайте дітей дбайливому ставленню до свого здоров'я, розповідайте про правила поведінки під час зимових прогулянок.

 

 

ДОДАТКОВА ГРА «ВІДГАДАЙ І ПОКАЖИ»

МЕТА ГРИ:

 закріпити знання назв та ознак зимового одягу;

 вчити дітей робити висновки, давати обґрунтовані відповіді на питання.

ХІД ГРИ

 Викладіть на стіл картки із зимовим одягом.

 Читайте дітям загадки, просіть їх відгадати та знайти вгаданий предмет на картці.

 

ДОДАТКОВА ГРА «ПИТАННЯ - ВІДПОВІДЬ»

МЕТА ГРИ:

 закріпити вивчене;

 вчити дітей робити висновки, давати обґрунтовані відповіді на запитання.

ХІД ГРИ

Попросіть дітей дати відповіді на запитання:

 Про що ми сьогодні говорили? (Про одяг.)

 Про який одяг? (Зимовий.)

 Чому потрібно тепло одягатися взимку? (Щоб не змерзнути й не захворіти.)

 Що надягають, щоб руки не мерзли? (Рукавички.)

 Що намотують на шию? (Шарф.)

 Як роблять шарфи, шапки, шкарпетки? (В'яжуть.)

 Як дбають про одяг? (Перуть, прасують тощо.)

 Як дбають про взуття? (Сушать, чистять тощо.) Складіть власні варіанти запитань.

 

ДОДАТКОВА ГРА «ТРЕТЄ - ЗАЙВЕ»

МЕТА ГРИ:

 вчити дітей робити узагальнення, групувати одяг та взуття за різними ознаками (колір, призначення тощо);

 навчати користуватися узагальнюючими словами;

 розвивати спостережливість, логічне мислення.

ХІД ГРИ

 Покладіть на стіл 3 картки із зображенням одягу.

 Попросіть дітей обрати одну зайву і аргументувати свій вибір. Наприклад:

 шкарпетки, чоботи, шапка (обираємо шапку, її надягають на голову, інше — на ноги);

 куртка, чоботи, босоніжки (обираємо куртку, бо це одяг, а не взуття);

 сарафан, футболка, светр (обираємо светр, бо це зимовий одяг, інше — літній);

 рукавички, шапка, шкарпетки (обираємо шкарпетки — вони бузкові, а не червоні). Вигадайте власні комбінації.

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

Вірш до гри

Як обрати одежинку,

Щоб не мерзнути узимку?

Що вдягти, щоб не хворіти?

Поможіть Оленці, діти!

Загадки до гри

* Шию обгортає, Взимку зігріває. (Шарф.)

* Відгадайте, діти, хто ми:

В теплий день сидимо вдома.

З вами — у мороз і в сніг.

Захист ми для ваших ніг.   (Чоботи.)

* В цих хатиночках тепленьких

 По п'ять пальчиків маленьких.

 Завжди в парі, як сестрички.

 Що це, діти?    (Рукавички.)

* Наші ноги зігрівають,

 На них чоботи взувають. (Шкарпетки.)

* Що у днини снігові Носять всі на голові?

 Здогадалися, малятка? Ну звичайно! Тепла ... (шапка).

* В люті та морозні дні,

 Щоб не змерзнути мені,

 Поверх светра одягаю,

 У негоду в ній гуляю. (Куртка.)

* Комір, рукави в'язала,

 Візерунки підбирала,

 Рахувала петлі,

А тепер я в теплім ... (светрі).

 

ГРА «НОВОРІЧНА ЯЛИНКА»

 

МЕТА:

 знайомити дітей з новорічними традиціями різних країн;

 вчити знаходити предмети за їх тінню;

 поповнювати словниковий запас, залучати дітей до художньо-мовленнєвої діяльності;

 розвивати зв'язне мовлення, образне сприйняття, почуття прекрасного.

 

ХІД ГРИ

 Розповідайте дітям про Новий рік, історію і традиції, які з ним пов'язані.

 Прочитайте вірш про новорічну ялинку.

 Покладіть на стіл поле з ялинкою і ялинкові картки-прикраси.

 Запропонуйте дітям прикрасити ялинку — викласти картки на поле, порівнюючи форму прикраси з її силуетом-тінню на полі, та назвати предмет (кулька, цукерка, дзвоники тощо). Хваліть малюків за кожну вдалу спробу, за необхідності робіть підказки.

 

МАТЕРІАЛИ ДО ГРИ

 

Вірш до гри Будемо її вбирати

У кімнаті вся сім'я: В сяючі святкові шати.

Тато, мама, братик, я. Прикрасимо гірляндами,

А в кутку, ви подивіться, Іграшками та бантами.

Лісова стоїть цариця — Нумо разом: «Один! Два! Три!

Струнка, пишна, зелененька, Сяй, ялинонько, гори!»

Ні велика, ні маленька. Зовсім скоро на поріг

                                                                                   До нас прийде Новий рік.

 

Новий рік — одне з державних свят в Україні. Відзначається він 1 січня кожного року, святкується в ніч із 31 грудня на 1 січня. Це веселе свято, на якому відбуваються чудеса, виконуються заповітні мрії і бажання, люди вітають своїх друзів і близьких, дарують одне одному подарунки, готують смачні страви.

Хто ж першим придумав святкувати Новий рік? Ніхто не знає точно! Адже цей день святкують різні народи з давніх часів.

Наші предки у давні часи святкували Новий рік навесні, коли природа пробуджувалася від зимового сну.

Новорічна ялинка

Українці в будинку ставлять ялинку, прикрашають її різноманітними іграшками, прикрашають новорічними гірляндами квартиру. Звичай прикрашати ялинку був завезений в Україну з Європи. Новорічні ялинки спочатку прикрашали різними фруктами, горіхами, печивом. Першу скляну іграшку-кулю видули у XVI ст. в Тюрінгії (Саксонія). Саме тут з'явилося і перше промислове виробництво іграшок.

Це цікаво!

 Головну ялинку України встановлюють у Києві на Софіївській площі.

 Дерева, що продаються на ялинкових базарах, ростуть у середньому по 7—10 років.

 Перша штучна ялинка була створена 1747 року в Німеччині з фарбованого гусячого пір'я.

•Найдорожчою вважається ялинка, встановлена в Женеві ювеліром Піаже, який прикрасив її діамантами на загальну суму близько 8 млн дол. Охороняли коштовну ялинку найняті поліцейські.

 Перша електрична гірлянда з'явилася в 1895 році в США і прикрашала ялинку перед Білим домом.

Новорічні традиції з усього світу

Новий рік відзначають у багатьох країнах. Кожна країна має свої традиції святкування.

Португальці з кожним ударом годинника з'їдають по виноградині: 12 ударів — 12 виноградин —12 бажань.

У Швеції перед Новим роком діти вибирають королеву світла Лючію. її наряджають у біле плаття, на голову надягають корону із запаленими свічками. Лючія приносить подарунки дітям і ласощі домашнім тваринам.

В Індії роль новорічної ялинки виконує мангове дерево. Його прикрашають іграшками, фруктами та овочами.

Норвезькі діти отримують подарунки від... кози: їй готують спеціальні ласощі, аби та обміняла їх на подарунки.

В'єтнамці з настанням сутінків виходять на вулицю й запалюють багаття, на якому готують спеціальні солодощі з рису. Це день, коли припиняються всі суперечки, а будь-які образи пробачаються.

Тибетці до свята печуть пиріжки з різними начинками й роздають їх родичам, друзям, сусідам, знайомим і простим пересічним. Адже чим більше роздаси, тим багатшим будеш.

Нідерландці прикрашають святковий стіл пончиками з родзинками. Італійці в Новий рік позбавляються від непотрібних предметів: посуду, меблів, старих речей та іншого мотлоху. Причому роблять вони це своєрідно: викидають із вікон і балконів і при цьому з цікавістю спостерігають за реакцією сусідів і перехожих.

У Греції рівно опівночі на вулицю виходить глава сімейства і розбиває об стіну плід граната. Зерна мають розлетітися по всьому двору, і тоді щастя не покине цей будинок до наступного року.

Японія зустрічає Новий рік під 108 ударів дзвону. Найважливіший атрибут японського Нового року — граблі. їх заносять у будинок на свято, щоб було чим загрібати щастя, удачу і достаток.

 

 

 

 

 

 

 

Новорічні прикмети

Прикметами зазвичай називають різні маленькі хитрощі, за допомогою яких можна залучити удачу в новому році. Найвідоміша з них віщує: «Як зустрінеш Новий рік, так його й проведеш». Вважається, коли зустрінеш свято весело, у колі близьких і дорогих людей, то так пройде й увесь наступний рік.

А ще люди вірять, що Новий рік потрібно зустрічати в обновці. Вважається, що новий одяг здатний залучати статок. Крім того, бажано на Новий рік покласти в кишеню гроші, які принесуть у родину багатство й добробут. Чим багатшим буде ваш стіл, тим кращим буде новий рік.

Не забудьте провести старий рік. Згадайте всі гарні й важливі події, які відбулися в році, що минає, подякуйте йому за все гарне.

ГРА «ПІНГВІНЯТКО ЗАГУБИЛОСЬ»

 

МЕТА ГРИ:

 вчити дітей орієнтуватися в просторі, розвивати відчуття напрямку;

 закріплювати знання геометричних фігур;

 вчити малюків розв'язувати логічні задачі;

 розвивати увагу, логіку, зв'язне мовлення.

 

 

ХІД ГРИ

 Покладіть на стіл поле для гри.

 Прочитайте вірш до гри і запропонуйте дітям допомогти пінгвінятку знайти дорогу до матусі.

Увага! Рухатися можна тільки по круглих крижинах вліво, вправо, вверх, униз. Робити ходи по діагоналі не можна.

 

Вірш до гри

Пінгвінятко плаче з горя:

 «Загубився я у морі,

Геть не бачу я нічого,

Кличу вас на допомогу.

Як туди, де моя мати,

По крижинах дострибати?»

 

 

 

docx
Додано
18 грудня 2022
Переглядів
2718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку