Тема. Чим дикі тварини відрізняються від свійських?
Мета: з'ясувати відмінності способу життя диких і свійських тварин, розширити уявлення про різноманітність свійських і диких тварин і їх значення для людини, розвивати вміння групувати, порівнювати, аналізувати, робити висновки, виховувати бережливе ставлення до тварин.
Тема. Чим дикі тварини відрізняються від свійських?
Мета: з'ясувати відмінності способу життя диких і свійських тварин, розширити уявлення про різноманітність свійських і диких тварин і їх значення для людини, розвивати вміння групувати, порівнювати, аналізувати, робити висновки, виховувати бережливе ставлення до тварин .
Обладнання: малюнки із зображенням диких і свійських тварин, роздатковий матеріал із зображенням тварин.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Девіз уроку: Ось дзвінок сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок скоріше починаймо!
Ранкове коло.
ІІ. Повторення вивченого на попередньому уроці.
1. Бесіда (метод «Прес»)
- Як звірі готуються до виведення потомства?
- Скільки часу вовки вигодовують своїх малят?
- А зайці?
- Які групи тварин ви знаєте?
2. Гра «Своя група»
Біля кожного учня лежить картка із зображенням тварини певної групи («Комахи», «Риби», «Пташки», «Звірі»). Учитель показує картки із зображенням тварини однієї з груп, а діти, у яких картки із зображенням тварин саме цієї групи, виходять до дошки і повідомляють назву тварини.
Учитель по черзі показує представників усіх груп тварин.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Відгадування загадок Ю. Турчини
(малюнки-відгадки з’являються на дошці)
Взимку спить він у барлозі
І прокинутись невзмозі.
Смокче лапу уві .сні
Хто це? Підкажіть мені . (ведмідь)
Увечері і зранку
Вартую я на ганку.
І кусаю, і гарчу –
В дім чужих на пропущу.
(собака)
В господарстві я підмога,
Маю вим’я і два роги.
Цілий день траву жую,
Молоко смачне даю.
(корова)
Є горішки і грибочки
У дуплі на мотузочку.
Плигаю по гілочках,
Я – руденька.
(білочка)
Хто з вас цю тваринку знає?
Хто скоріше відгадає?
Гладенький бочок,
Рожевий п’ятачок
І хвостик крючком!
(порося)
В лісі тваринка є полохлива,
Добра, пухнаста та дуже ляклива.
Вушка вона притискає свої
Шурхіт усякий лякає її.
(заєць)
В хаті я мишей ганяю,
Вуса ще з дитинства маю,
Лапками чешусь щодня
я маленьке … (кошеня)
2. Бесіда.
- До якої природи – живої чи неживої – віднесемо зображені предмети?
- На які дві групи можна розділити цих тварин?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми розглянемо відмінності диких і свійських тварин. Дізнаємося. які тварини виникли раніше – дикі чи свійські. З’ясуємо чого людина вдома тримає тварин.
V. Первинне сприйняття нового матеріалу.
1. Бесіда.(Вправа «Мікрофон»)
- Які тварини виникли раніше – дикі чи свійські?
Колись, багато тисяч років тому, усі тварини були дикими.
На дошці зображення вовка, ведмедя, білки, лисиці, зайця, їжака, дикого кабана, рисі.
- Де живуть ці тварини?
- Чим живляться?
- Хто здобуває для них їжу?
- Хто їх лікує?
- Хто піклується про потомство?
- Хто живе в норах? У дуплах? У лігві? У барлозі?
- У кого голки на тілі?
- У яких тварин китички на вушках?
3. Гра «Упізнай за описом».
Усе своє життя ці тварини проводять на деревах, спускаються на землю лише в пошуках їжі. Коли вони перестрибують з дерева на дерево або зіскакують на землю, хвіст служить їм кермом і парашутом.
(білка)
Це хижий сірий звір, але влітку він рудуватий, в вздовж хребта тягнеться чорна смуга. Узимку веде бродяче життя, виходячи на пошуки здобичі в сутінках і ночами. Удень ховається в хащі чагарників і по ярах.
(вовк)
Це тварина з короткими ногами, великою головою, волохатими настовбурченими вухами, маленькими чорними очима, чорним п’ятачком на витягнутому рилі й білими іклами.
(дикий кабан)
У цієї тварини довга вузька паща з гострими іклами. Хутро красиве, руде, біла грудка, чорні чобітки. Великий пухнастий хвіст.
(лисиця)
Ця тварина невеликого розміру, з коротким хвостиком. Удень ховається під купою хмизу і листя серед чагарників, уночі виходить полювати. Їжею служать жуки, дощові черв’яки, змії, тритони, жаби, миші. При зустрічі з гадюкою ця тварина виходить переможцем. Хапає гадюку за хвіст і згортається в клубок. Гадюка при спробі вкусити ворога натрапляє на голки.
(їжак)
Фізкультхвилинка
Ми метелики чудові,
Маєм крильця кольорові,
Над квітками літаємо,
Втоми ми не знаємо.
Пташечки злякалися,
Під квіточку сховалися.
4. Продовження бесіди з елементами розповіді.
- Чи всіх тварин ми відносимо до диких?
- Які ж тварини називаються дикими?
Дикі тварини – це тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі шукають, роблять і облаштовують собі житло, виводять потомство.
- Як же виникли свійські тварини?
У давні часи люди жили в печерах. Вони боялися хижаків. До печер часто підходили вовки. Людина стала їх підгодовувати. Вовки ставши добрішими, а їх дитинчата прив’язувалися до людини і залишилися жити з нею. Вони вже були не дикими, а свійськими. Так з’явилися собаки. Вони навчилися охороняти людину від ворогів, допомагали шукати їжу, попереджали про небезпеку. Ішов час, і число друзів серед тварин росло. Тепер людина не може жити без домашніх тварин.
Усі свійські тварини походять від своїх диких родичів.
Свійські тварини – це тварини, за якими доглядають люди. Вони годують їх, будують їм житло, захищають, лікують, дбають про потомство, використовують у своєму господарстві.
Робота з діаграмою Венна
1. Розподіліть учнів на групи та роздайте заздалегідь підготовлені аркуші з діаграмою Венна та запропонуйте розподілити свійських та диких тварин, а також написати спільні та відмінні ознаками між ними (Додаток 1).
2. Презентація напрацювань дітьми.
3. Відповіді на запитання за змістом презентації. - Що спільного між дикими та свійськими тваринами? (народжуються, ростуть, дихають, живляться, дають потомство, хижі, всеїдні, рослиноїдні) - Чи можуть звикнути дикі тварини до життя в неволі? Чому? - Як харчуються дикі та свійські тварини? У який спосіб вони добувають собі їжу? (дикі – самостійно, свійським забезпечують харчування люди)
VІ. Закріплення і осмислення знань.
1. Робота з підручником.
2. Робота з зошитом.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань.
1 Відео-гра «Дика чи свійська тварина»
2. Бесіда – гра «Що дають нам свійські тварини».
«Які тварини дають нам м’ясо, молоко, шерсть, яйце, мед.
«Які тварини перевозять вантажі?
«Що дають кішка і собака? Навіщо вони людям? Чи могли б ви обійтися без них?»
3. Гра «Закінчити фразу».
- Тварини бувають…
- Дикі тварини відрізняються від свійських тим, що…
- Усі свійські тварини походять від…
- Людина приручила диких тварин для…
VІІІ. Підсумок уроку.
- Яка тема була нашого уроку?
- Які ознаки диких тварин ви можете назвати?
- Чим свійська тварина відрізняється від дикої?
- Як людина повинна дбати про свійських тварин?
ІХ. Оцінка роботи учнів на уроці.
Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
Екологічна хвилинка
- Якщо ти не збираєш великих букетів - плесни у долоні над головою.
- Якщо ти милуєшся красою природи рідного краю – торкнися кінчиком язичка свого носа.
- Якщо ти доглядаєш за кімнатними рослинами – то лівою рукою через голову потримай себе за мочку правого вуха.
- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.
- Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе - то підніми руку.
- Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині - простягни руку вперед.
- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині пуклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагнені зберегти нашу природу.