Мета. Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом Л. Українки. Формувати загальнолюдські цінності. Розвивати спостережливість, допитливість. Виховувати поважне ставлення до творчості письменника; доброту, чуйність, любов до поезії.
Обладнання. Портрет Лесі Українки, мультимедія.
Сценарний хід
(на фоні музики)
Учень1: Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку,
Всім людям відому.
Оце перед вами
У квітах барвінку
Наша поетеса -
Леся Українка.
Ведуча1: Дорогі діти, учителі, присутні! 25 лютого виповнилось 147 років від Дня народження всесвітньовідомої поетеси, вірної дочки України - Лесі Українки.
Учень1: Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова,
Безсмертна Леся Українка,
Була і є повік жива.
Ведуча1: До вашої уваги тематичний ранок «Мелодія Лесиного слова піснею бринить».
Учень1: Тернистий шлях обравши у житті,
Вона ішла, не знаючи спокою.
І щедре серце й мрії золоті
Тобі несла, коханий мій народе!
(на фоні мелодії спокійної звучать слова)
Ведуча2: Кажуть, коли на світі з’являється нова людина – на небі загоряється нова зірка. 25 лютого 1871року на небі загорілась маленька, але дуже яскрава зірочка. У місті Новоград-Волинську, в сім’ї Косачів народилася дівчинка, яку назвали Лесею.
Ведуча2: Мама її – відома письменниця Олена Пчілка, батько - юрист. Не знали батьки в ті щасливі дні, що доля вже готує улюбленій донечці суворі випробовування і зірку слави.
Ведуча1: У сім’ї Косачів було шестеро дітей: Михайло, Микола, Ольга, Оксана, Ізидора. З часом сім’я переїжджає з Новоград - Волинська до Луцька, а згодом – в село Колодяжне.
Учень2: На Волині, в білому будинку,
Серед хащ поліських лісових
Поселилась Леся Українка,
Дівчинка, яку пізнав весь світ.
Ведуча1: Дитячі роки Лесі минули на Волині. Краса рідного краю справила на неї незабутнє враження. Вміла вона шанувати свій народ, його рідну мову, звичаї.
( іде дівчинка, біля хати сидить бабуся)
Бабуся: Куди це ти, дитино, йдеш?
Леся: До лісу, бабусю.
Бабуся: До лісу? А хіба ти лісовичка чи русалки не боїшся?
Леся: А чого мені боятися? От я в книжечці читала про русалку, то вона зовсім не страшна.
Бабуся: У книжечці? А хіба ти читати вмієш?
Леся: Вмію, всі ж уміють.
Бабуся: Дивна ти, дівчинко! Убрана як усі люди, і говориш по-нашому, і от читати вмієш. Хто тебе навчив?
Леся: Мамуся.
Бабуся: То й мати читати вміє? Щось я тебе ніде не бачила.
Леся: Бо я недавно із Зв’ячева приїхала. Я Косачівна, а звуть мене Леся.
Бабуся: То ти панова, донечко? Я не знала, що з панночкою розмовляю. Пани ж усе по-московському говорять.
Леся: Чого ж нам мови своєї соромитись? Всі родичі так розмовляють. І Лисенки, і Старицькі, і дядько Драгоманов, і тітонька.
(засмучено нахиляє голову)
Бабуся: Чого ти так засмутилась, моя пташечко?
Леся: Бо тітоньку в Сибір вивезли, за те, що по - українському говорила.
Бабуся: Із Сибіру вертаються, не плач, моя пташечко. А коли тіточку засудили, то чи не страшно тобі по-українському говорити й одягатись?
Леся: Ой ні, бабусю, нізащо на світі своєї мови не відцураюсь!
Бабуся: Що ж, завзята, рости велика!
Леся: До побачення бабусю!
(бабуся виходить. Леся сідає за піаніно)
Ведуча2: Мала Леся великі здібності. Читати почали в 4 роки. В 6 навчилась писати і грати на фортепіано.
( грає)
Ведуча1: У Лесі була тітонька Еля. Дівчинка дуже любила її. Мабуть тому, що саме вона навчила її доторкнутися до клавіш фортепіано.
Ведуча2: Одного разу Леся відчула страшний біль, коли дізналася, що її ніжна тітонька потрапила до Сибіру за «вільнодумство».
Ведуча1: Вночі, коли всі спали, дівчинка пише вірш «Надія», і присвячує його тітоньці.
Леся: (сидячи за піаніно) Ні долі, ні волі у мене нема
Зосталась тільки надія одна:
Надія вернутися ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на степ, могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталась тільки надія одна.
Ведуча2: Леся любила уроки музики. Та навчання довелось перервати.
Ведуча1: Якось взимку, в сильний мороз, спостерігаючи в місті Луцьку за святом Водохреща, примерзла валяночками до льоду. Настав трагічний для всього майбутнього життя Лесі день. Вона захворіла на туберкульоз кісток. Хвороба прикувала її до ліжка.
Ведуча2: Найбільшим святом для поетеси було те, коли вгамовувалась біль. Тоді вона сідала за фортепіано і грала. Леся Українка понад усе любила музику, вона чудово грала та співала.
(Пісня)
Ведуча1: У 13 років вона починає друкувати свої вірші. Поезія для неї була її життям. З дитинства цікавилася Леся творчістю українського народу – піснями, казками, легендами. Ось все це надихало її до написання своїх казок для дітей.
Леся: В дитячий любий вік,
В далекім ріднім краю.
Я чула казку. Чула раз.
А й досі пам’ятаю.
Учень3: В тридев’ятім славнім царстві,
Де колись був цар горох,
Є тепер на господарстві
Мудрий пан, вельможний Ох!
(виходить Ох)
Ох: Я усіх звірят заввишки,
Є у мене борода, знаю край і вздовж, і вширшки,
І кому яка біда.
На зеленому горбочку
Спершу я дітей приймав,
Потім сяду в холодочку
І почну відпочивать.
(сідає Ох)
Учениця: 1 Ось в це царство йдуть поволі
Хлопчик з дівчинкою разом.
Пісня ллється в чистім полі
Над ставочком і гайком.
(йдуть хлопчик і дівчинка і співають)
(пісня «Нічка тиха і темна була»)
Хлопчик1: Ой, який чудовий ліс!
Можна гарно жити в нім:
І комашці, і тваринці,
І всілякій рослинці.
Дівчинка 1: Як багато квітів скрізь,
Все живе розквітло вмить.
(вбігають квіти)
Троянда: Я квітка пишна,
Троянда розкішна,
Росою умита,
Милую всіх цвітом.
Ромашка: На світанку я розквітла,
Й напилася я роси.
І віночок одягла я
На голівку для краси.
Лілея: Я біленька, запашна,
Пахуча та духмяна,
Між травицею росту,
Білим цвітом зацвіту.
Кульбаба: Платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
Підросла, всміхаюсь,
До дощу звертаюсь.
Всі разом: Дощику, дощику, припусти!
Поливай нам пелюстки!
(вибігає Дощик)
Дощик Дощик – кращий помічник,
Лінуватися не звик,
Капітоха вночі і вдень
Ллє мелодіі пісень.
(збирають квіти, гриби, потім сідають біля дерев)
(вибігає Конвалія)
Конвалія: Росла я в лісі
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Хлопчик2: Та недовго навтішалась
Конвалія біла, -
І її рука чоловіча
Віку вкоротила.
Промовила конвалія:
Конвалія: Прощавай. Ліс мій милий,
І ти, дубе високий,
Друже мій єдиний!
Хлопчик1: Та недовго горювала
Конвалія біла,
З лісу вийшла мавка –
Лісова царівна.
(виходить Мавка)
Мавка: Я живу у лісі цім чудовім.
Надзвичайнім, різнокольоровім.
Мешкають зі мною разом квіти,
І для мене всі вони, як діти.
А чому ти тягнеш конвалію?
Хлопчик3: ( хлопчик тягне конвалію)
Хочу зірвати.
Мавка: Та не можна!
Діти, квіти бережіть,
І ніколи їх не рвіть,
Бо чарівної краси
Не побачим я і ти!
Хай вони ростуть у лузі,
Бо всі квіти – наші друзі!
Хлопчик3: Я більше не буду рвати квіти.
Мавка: Ну добре.
Бережіть не тільки квіти, все у нас повинно жити,
Все навкруг співати
Краще підростати!
Кожна травка, деревце
Стане у нагоді.
( танцюють квіти)
А ось і вишеньки – черешеньки!
Пошукайте ви їх трохи!
А мені вже треба йти
Свої володіння берегти.
До побачення.
Хлопчик1: Поблискують вишеньки
В лісі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Дитина1: Раді б вишню з’їсти,
Та високо лізти,
Дитина2: Ой раді б зірвати,
та годі дістати.
Діти разом: Ой вишеньки – черешеньки,
Червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі?
Дитина: Ой, того ми так високо
Виросли на гіллі –
Якби зросли низенько,
Чи то ж бо доспіли?
Ведуча2: Ще з маленьких років Леся Українка старалася переборювати всі труднощі, не плакати, терпіти.
Леся: Як дитиною бувало
Упаду собі на лихо
То хоч в серце біль доходив
Я собі вставала тихо.
«Що болить?» - мене питали,
Але я не признавалась, -
Я була малою горда –
Щоб не плакать, я сміялась.
Ведуча1: Важко повірити, що автор мужніх сильних творів – слабосильна, хвора дівчина.
Леся жодного дня не навчалась в школі. І в дитинстві, і вже ставши відомою поетесою, Леся Українка любила багато читати.
Ведуча2: Лариса Петрівна Косач була дуже обдарованою людиною: писала вірші, добре малювала, грала на фортепіано, знала 10 іноземних мов, а французькою, німецькою, італійською вона могла писати вірші. Перекладала твори найвідоміших письменників світу.
Ведуча1: Творчість Лесі Українки багата і різноманітна. Поетеса, як ніхто інший, вміла вдивлятись в природу, шанувати і любити її, а також вміла побачити в пташині, в деревині чи квітці людську вдачу.
Ведуча2: І справді з якою ніжність розповідає вона про маленьку пташину, котра не полетіла зимувати в теплі краї, а лишилась на Батьківщині.
Хлопчик2: « Мамо, іде вже зима»
«Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже не має…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?»-
Ведуча1: В мами спитала дитина
Мати: Ні не кожна, -
Ведуча1: Одказує мати, -
Мати: Онде бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати?
Ще зосталась пташина маленька.
Хлопчик2: «Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?»
Мати: - Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної,
Жде, що знову прилине весна.
«Нащо ж співає? Чудна!
Хлопчик2:
Краще б шукала зерна!»
Мама: - Спів пташині потіха одна, -
Хоч голодна. Співа веселенько,
Розважає пташине серденько.
Жде, що знову прилине Весна!
Ведуча2: Підступна, страшна недуга назавжди затьмарила дитячу радість, занапастила молодість. Ніколи і нікому не заспівала Леся своєї колискової.
Ведуча1: А зараз послухайте колискову, слова якої написала Леся Українка.
Колискова
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи, мій малесенький!
Пізній-бо час.
Любо ти спатимеш,
Поки не знатимеш,
Що то печаль;
Хутко прийматимеш
Лихо та жаль.
Сором хилитися,
Долі коритися:
Час твій прийде
З долею битися –
Сон пропаде…
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас…
Спи, мій малесенький,
Поки є час!
Ведуча2: Цілу збірку українських пісень, казок, ігор, віршів Леся передала нам у спадщину. Все це вона черпала із уст народних. Могутньою піснею лунає поетичне слово Лесі Українки по всьому світі,
Ведуча1: По всьому світі лунає поезія поетеси, будить від сну людські душі, наповнює серця добром. А хто не знає таких її творів, як «Мамо, іде вже зима», «На зеленому горбочку». «Літо краснеє минуло» та інші.
Ведуча2: До останніх хвилин життя не залишала Леся Українка своєї зброї – поетичного слова. Уже не підводячись з ліжка, смертельно хвора, поривалась думкою до своїх творчих планів. У такому стані вона уже не могла, навіть ручку тримати в руках і все ж таки, продиктувала матері конспект майбутньої поеми.
Ведуча1: Рано пішла з життя Леся Українка.1серпня 1913року на небі згасла одна зірка: в Грузії, в містечку Сурамі перестало битися серце Лесі Українки. ЇЇ свічка догоріла, коли їй було лише 42 роки. Друзі ї родичі перевезли її тіло до Києва і поховали на Байковому кладовищі.
Учениця2: Безсмертна у віках, в душі народу,
Ти довго, Лесю будеш жити
І ми клянемось нині щиросердно
Твоїм ідеям вірно послужити.
Ведуча2: Нехай у ваших серцях вічно горить і зігріває душу вогник Лесиної поезії.
Всі учні: Хто ця дівчинка білява?
Запитає хтось із вас.
Про її велику славу,
Чули, певно, ви не раз!
Що палкі вірші писала,
Що любила рідний край.
Та, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя
Вона Лесею Українкою звалась.
І чи краще знайти їй ім’я,
Твори її прочитайте
Лесю Українку ви запам’ятайте!
.
(піднімають букви з надписом « Леся Українка» і співають пісню)