19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. "Давня казка"

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури для учнів 8 класу на тему : "Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і силу духу. «Давня казка».

Мета:

  • поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку;
  • проаналізувати її програмовий твір; сформувати сталий інтерес до особи письменниці і її творчої спадщини;
  • розвивати творчі здібності учнів, удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці,навички виразного читання поетичних творів;
  • розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження;
  • виховувати почуття пошани, любові до письменниці, її таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, зацікавленість до предмету української літератури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Лесі Українки, презентація

«Життя і творчість Лесі Українки», буктрейлер ,дидактичний матеріал.

Перегляд файлу

Урок № 15. Тема: Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і силу духу. «Давня казка»

Мета:

  • поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку;
  • проаналізувати її програмовий твір; сформувати сталий інтерес до особи письменниці і її творчої спадщини;
  • розвивати творчі здібності учнів, удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці,навички виразного читання поетичних творів;
  • розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження;
  • виховувати почуття пошани, любові до письменниці, її таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, зацікавленість до предмету української літератури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  портрет Лесі Українки, презентація

 «Життя і творчість Лесі Українки», буктрейлер ,дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

I.                  Організація класу

II.               Актуалізація знань учнів

– Діти, погляньте на дошку. Чи знайома вам ця людина? Що ви знаєте про неї? А чи знаєте ви, що у 4 роки Леся вже читала, у 5 – навчилася писати і грати на фортепіано, а через рік – уміла шити і вишивати. Восьмирічною дівчинкою вимережила любому таткові сорочку? Чи дивують вас ці факти? (Відповіді учнів).

- Які твори Лесі Українки ви прочитали? Вивчили напам’ять? Чим вони вас вразили або схвилювали? (відповіді учнів)

Розгадування кросворду «Що я пам’ятаю про Лесю Українку»

Учні розподіляються на дві команди, обирають капітанів. Впродовж 5–7 хвилин команди мають виконати завдання.

1.1. І команда.

https://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2014/07/UkrLit-8-27-1.jpg

По вертикалі:
1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)

По горизонталі:
1. Прізвище письменниці до одруження. (Косач)
2. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)
3. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)
4. Село, до народилася Леся Українка. (Колодяжне)
5. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)

1.2. ІІ команда.

https://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2014/07/UkrLit-8-27-2.jpg

По вертикалі:
1. Прізвище Лесі Українки. (Косач)

По горизонталі:
1. Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка)
2. Ім’я матері Лесі. (Олена)
3. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)
4. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)
5. Відомий твір письменниці — «Казка про Оха-…». (Чародійника)

 

III.  Мотивація навчальної діяльності учнів

 Слово вчителя.

Німецький поет Гете писав: “Хто хоче розуміти поета, мусить піти в його країну”. Отож і ми, друзі, щоб зрозуміти цю незвичайну поетесу, помандруймо життєвою дорогою Лесі.    Фільм-презентація

Слово вчителя

 “Якою ви уявили Лесю? Що побачили ваші “внутрішні очі”? Чи зовнішність може розкрити душу людини?)”. (відповіді учнів)

- Кажуть, що талановиті люди, як зорі, полишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюся, що Леся Українка  свій слід залишить у ваших серцях.

IV.     Повідомлення теми та завдань уроку    

Запишіть,будь ласка , тему уроку в своїх зошитах, а поки ви пишете я прочитаю вам ,що ж саме ми повинні встигнути зробити на уроці.

Тож почнемо працювати

     V.Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь  учителя:

Щастя – омріяне бажання, яке здійснилося і миттєво зникло. Упродовж життя ми мріємо, сподіваємося, виборюємо і досягаємо мети. Леся Українка теж багато розмірковує над смислом щастя, у чому воно виявляється, як до нього дістатися. Тож давайте разом із поетесою звернемось до зір і розпитаємо у них про суть людського буття, призначення кожного на землі.

Про письменника ми дізнаємося не тільки зі спогадів, біографічних та автобіографічних матеріалів, а й із його творів. Сьогодні на уроці ми розглянемо та проаналізуємо поезію «Давня казка».

1.Історія написання твору.

«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед робітників. У творі йдеться і про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми — поет.

Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.

А тепер хочу запитати у вас чи знаєте ви , що таке трейлер.? Пропоную подивитись буктрейлер.

Буктрейлер

2. Виразне читання, переказування цікавих епізодів твору.

3. Сюжет твору.

Поема починається коротеньким виступом, у якому Леся Українка, звертаючись до читачів, говорить, що вона розповість давню казку. Насправді ж поема пов’язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса.

У якійсь країні жив талановитий поет. Він любив людей, для них складав пісні, які давали народові пораду і розвагу. Трудящі шанували поета, захоплювалися його піснями, до нього Раз у раз ходила молодь Пісні-слова вислухати.

Тільки чванливий нероба лицар Бертольдо глузував з поета, вважав його жебраком і навіть божевільним.

Несподівано настало лихо — почалася війна. На чолі з Бертольдом військо вирушило в чужі землі. Коли в чужих землях у поході лицарям ставало тяжко і туга обгортала їх серця, тоді співці співали ті пісні, які склав поет, і вони, викликаючи у вояків спогад про рідну країну, підбадьорювали їх та додавали одваги.

Зайшовши далеко в чужі землі, опинившись серед чужих людей, втомлене і зголодніле військо почало нарікати на Бертольда, а далі кинулося до зброї, щоб примусити його припинити війну і повернутися назад.

У цю хвилину виступили співці і піснею, якої їх навчив поет, вгамували військо, запаливши в ньому бойовий дух. Лицарі з словами:

Ми готові йти до бою,
Краще смерть, ніж вічний сором!
— кинулися в бій і перемогли ворога.

Так поет своїм словом, своєю піснею допоміг війську здобути перемогу.

Але з перемоги воїнів скористався Бертольдо. Він награбував на війні «всього без ліку», а король нагородив його ще землею і графським титулом. Знову в панському палаці почалися свята і розваги.

Привчившись до грабунків на війнах, Бертольдо діяв так і в своїй країні. Він нещадно експлуатував доведений до відчаю народ, який готувався до повстання. Серед людей шириться пісні про рівність і волю. Разом з народом виступають співці і поет.

Бертольдо знає, яку велику силу мають художнє слово і пісня. Щоб вирвати з рук народу цю грізну зброю, він запропонував поетові стати його придворним співцем, обіцяючи йому за це багатство і славу. Поет з гідністю відмовився від «золотих кайданів» і слави з панських рук, залишився вірним народові. Тоді Бертольдо наказав своїм слугам кинути поета до в’язниці. Поет загинув, але лишилися між людьми його правдиві і запальні слова, залишилися молоді нащадки, які взяли собі у спадок поетові пісні і продовжували боротьбу з гнобителями.

Народ повстав і вбив пана Бертольда. Та залишився по ньому молодий нащадок, який продовжує будувати тюрми і гнобити людей. Між нащадками поета і графа продовжується боротьба. Таким закінченням поеми Леся Українка підкреслює, що боротьба трудящих за своє визволення неминуче триватиме до того часу, поки в ній не переможе народ.

4. Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.

5. Ідея: уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).

6. Основна думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.

7. Жанр: ліро-епічна соціальна поема-казка. (Від казки — зачин, події відбуваються в давноминулі часи, в якійсь невідомій країні, головні персонажі — поет і Бертольдо — зустрічаються тричі, як і в казках.)

8. Композиція.

Твір складається з чотирьох розділів.

Експозиція: знайомство з поетом.

Зав’язка: зустріч поета з Бертольдом.

Кульмінація: конфлікт між Бертольдом і поетом.

Розв’язка: довічне ув’язнення поета, його смерть; А поетові нащадки Слово гостреє гартують.

VI. Підсумок уроку

VII.Оцінювання учнів

VIII. Домашнє завдання : вивчити напамять «Хотіла б я піднею стати».

docx
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
527
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку