Ліна Костенко. Ідея глибокого духовного наповнення людини - її "крилатості", що виявляється індивідуально ("Крила")

Про матеріал
Дана розробка дає можливість повторити відомості про життєвий та творчий шлях Ліни Костенко; на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті, розвивати вміння висловлювати власні думки, логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд школярів; прищеплювати любов до мистецтва слова.
Перегляд файлу

Тема. Ліна Костенко. Ідея глибокого духовного наповнення людини, її «крилатості», що виявляється індивідуально («Крила»).

Мета: повторити відомості про життєвий та творчий шлях Ліни Костенко; на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті, розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд школярів; прищеплювати любов до мистецтва слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна.

Методи та прийоми: «хмарки слів», «Мікрофон», дослідно-пошукова робота, кластер, «Асоціації», «Коло думок», бесіда, слово вчителя, метод «Передбачення», проблемне питання.

Наочність: портрет Ліни Костенко, підручник, мультимедійні засоби, ілюстративний матеріал, дидактичний матеріал.

Епіграф:                                               Людям неможливо дати чужі крила – вони

                                                               повинні виростити свої

                                                                                        Монах Симеон Афонський   

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

 - Доброго ранку! Сьогодні гарна погода і настрій у вас, бачу, теж гарний!

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід,

Моя ласкава, мамина, єдина -

Щебече соловейком на весь світ! 

                                   (Н. Рій)

- Діти, цими словами я хочу вам вкотре нагадати про красу і багатство, мелодійність нашої мови. А на уроках української літератури ми продовжуємо відкривати світ неповторного українського слова, мистецтва слова.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Хмарка слів»

- Діти, пропоную вам розглянути хмарку зі словами. Оберіть ті слова, які, на вашу думку, відображають людські чесноти та моральні цінності.

(Учні називають слова)

 

C:\Users\User\Downloads\Word Art (1).png

- Невипадково сьогодні я запропонувала вам звернути увагу саме на загальнолюдські цінності, адже на уроці ми з вами будемо вести мову про духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті (на прикладі поезії Ліни Костенко «Крила»), розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, логічно мислити. Також протягом уроку будемо поглиблювати знання про життєвий і творчий шлях поетеси.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Слово вчителя.

- Вивчаючи художній твір, доречно буде пригадати кілька фактів із життя автора, які допоможуть  ще глибше розкрити його особистість. Ви отримали випереджальне завдання: знайти цікаві факти з життєвого та творчого шляху Ліни Василівни, про які не сказано в підручнику. (учні виступають із  повідомленнями)

Орієнтовний матеріал для повідомлення

У дитинстві мріяла стати льотчицею, тому створила собі парашут із маминої старої парасолі й простирадла та мало не загинула, стрибнувши з горища. 

У радянські часи брала активну участь у дисидентському русі, за що її твори заборонили друкувати на 14 років. Поетеса так болюче переживала ці роки, що оголосила голодування, але цей протест не дав результату.

  Ліна Костенко відмовилася  від премії "Золотий письменник України", не пояснивши нічого жодним словом, і від звання Героя України, яке хотів їй вручити Ющенко, а фраза "Політичної біжутерії не ношу" стала мало не афоризмом.

У 2005 році Ліна Костенко взяла участь в експедиції до Чорнобильської зони. Письменниця активно працювала нарівні з усіма вченими, рятуючи предмети побуту і артефакти народної культури від знищення і забуття.

Геніальна письменниця  завжди йшла напролом, не боялась влади і відкрито висловлювала власну позицію. Навіть коли вона мовчала, замість неї говорили її поезія і проза…

 Улюблений музичний твір Ліни Костенко – «Реквієм» Верді.
Побачити Ліну Василівну на публіці нереально, адже вона ігнорує світські заходи та весь час пише.

Учитель: Ліна Костенко досить замкнена для оточення і рідко охоче розповідає про своє життя. Частіше за все можна почути від неї у відповідь: «Із моїх творів можете дізнатися про мене все, що вас цікавить». Що ми зараз і спробуємо зробити.

 

2. «Калейдоскоп поетичних рядків»

- Пропоную вам за рядками із поезій Ліни Костенко зрозуміти, як вони характеризують письменницю.

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться,

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

(Ліна Костенко свідомо обрала письменницький  шлях, добре розуміючи,що це важка і виснажлива щоденна і щохвилинна праця, до того ж неприбуткова, і що жінці важче досягнути успіху на цьому шляху)

Мій перший вірш написаний в окопі,

На тій сипкій від вибухів стіні,

Коли згубило зорі в гороскопі

Моє дитинство, вбите на війні.

(Ліна Василівна народилась у 1930 році. У 11 років вона заглянула у вічі війні. У цьому ж віці вона пише перший свій поетичний твір)

     Митцю не треба нагород,

Його судьба нагородила.

Коли в людини є народ,

Тоді вона уже людина.

(Свого часу Ліна Василівна отримала звання «Герой України». Однак відзнаку так і не отримала її, оскільки нагороду вручала людина, чиї політичні та світоглядні позиції поетеса не підтримувала: «Політичної біжутерії не ношу»)

        Але не бійся прикрого рядка.

Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.

Не бійся правди, хоч яка гірка,

Не бійся смутків, хоч вони як ліки.

 Людині бійся душу ошукать,

Бо в цьому схибиш – то уже навіки.

(Кожна людина може помилятись, тому помилки – це звичайна річ у житті. Цього не потрібно боятись. Боятись потрібно зробити комусь боляче, образити, оскільки слова образ залишаться на все життя).

    Все повторялось: і краса, й потворність.

Усе було: асфальти й спориші.

Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі.

(Світ змінюється, непостійними є смаки, уподобання. Щось забувається, щось змінюється або замінюється. Лише поезія – безсмертна, вона завжди впливатиме на наші душі)

Для мене лиш той край є найкращим,

Де виросли крила мої.

 

3. «Коло думок»

- Про які крила йдеться в цитаті?

- Чи може людина мати справжні крила?

- Які ці крила?

 

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

1. Учні записують тему уроку.

2. Метод «Передбачення»

- Ліна Костенко «Крила»…Як ви думаєте, про що буде поетичний твір? (Думки учнів).

Учитель читає уривок твору:

«А й правда, крилатим ґрунту не треба.
Землі немає, то буде небо.

Немає поля, то буде воля.
Немає пари, то будуть хмари.

В цьому, напевно, правда пташина...»

(Учні  роблять прогноз (передбачення) стосовно того, що буде далі та про які (або чиї) крила буде йти мова).

 

V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.

1. Прослуховування аудіо запису поезії «Крила»

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=kkHMxXsnE5k

2. Бесіда

1) Чи справдились ваші передбачення?

2) Про які крила розповідає Ліна Костенко?

 

3.  Виразне читання мовчки учнями поезії «Крила» с.177-178

4. Бесіда за змістом поезії.

Хто має щастя бути крилатим? (Птахи, мухи, бджоли, коники...). Для чого вони їм потрібні?

• Але ж ми з вами не просто істоти! Ми – люди!

• Коли говорять людині, що у неї виросли крила?

• Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?

• Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?

• Що цінує Л. Костенко в людині? А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

• Для людини мати крила - це обов'язок чи довільне бажання?

• Яку людину вважають духовно багатою?

• У чому поетеса бачить окриленість людини?

• Чи бачите ви з-поміж себе окрилених?

5. Рубрика «Мистецький калейдоскоп».

Тему «крилатості» ми можемо прослідкувати і у інших видатних українських письменників. Наприклад, у Василя Симоненка є рядки:

Люди різні між нас бувають –

Симпатичні, гарні, чудні.

Дні за днями, бува, куняють.

А живуть лиш у мріях та сні.

Може, це і не дуже грішно –

Не для всіх же доступна даль,

Тільки чомусь в очах їх смішно

Заплелися журба і жаль.

І життя мовби їх не било.

І дріма в них чимало сили,

Але їм тільки сняться крила,

Наяву – вони зовсім без крил.

 

 В казках, міфах є достатньо багато героїв, які мають крила, які вміють літати або прагнуть злетіти. Пригадайте Дедала та Ікара – героїв грецьких міфів.

 У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму. Їх зображують на взутті (як у Меркурія), що означає здатність до величезного духовного піднесення (Словник символів).

http://etc.usf.edu/clipart/18000/18063/wingedsandal_18063_md.gif

 

6. Проблемне питання.

- То які ж вони ці «крилаті» люди?

(думки учнів)

- Отже, крила — це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості.

7. Кластер (гранування)

Пропоную вам відобразити, з чого ж складаються людські крила за поезією Ліни Костенко:

                                                     Правда

                                                     Чесність

                                                      Довір’я

ЛЮДСЬКІ КРИЛА                     Вірність у коханні

                                                      Вічне поривання

                                                     Щирість до роботи

                                                     Пісні, надії

                                                     Поезії, мрії

 

8. Бесіда з учнями пов’язана з життєвим досвідом учнів

  • Чи є, на вашу думку, у вас крила?
  • Якщо є, то допишіть, чим наповнені ваші крила?

Презентація робіт.

9. Фразеологічні розсипи

В українському фольклорі є низка фразеологізмів, у яких фігурує образ крил. Спробуймо їх пояснити.

Завдання: маєте перед собою фразеологізми та їхні тлумачення. Шляхом встановлення відповідності їх потрібно попарно поєднати між собою:

  • виростають крила;    відчувати приплив сил;
  • як на крилах;     перебувати у піднесенні;
  • взяти під своє крило;    захистити, опікуватись;
  • давати крила;     викликати впевненість;
  • обламувати крила;    позбавити мрій, прагнень;
  • опустити крила;     втратити впевненість;
  • обпалювати собі крила;   зазнавати невдачі;
  • складати крила;     відмовитись від чогось;
  • підрізати крила;     позбавити можливості.

 

А тепер  звернімося до нашого епіграфу і спробуємо пояснити його значення. 

 

10. Дослідно-пошукова робота

- Пропоную вам сформулювати тему та ідею поезії «Крила»

Тема: розповідь про духовно багату людину.

Ідея: уславлення духовних поривань людини.

- Користуючись текстом твору, прослідкуємо, які художні засоби використовує авторка для розкриття теми та ідеї поезії

(робота з текстом)

Епітети: "вічного поривання".

Риторичні запитання: "А як же людина?", "А що ж людина?".

Риторичні оклики: "А крила має!"

Рефрен: А крила має.

А крила має!

Анафора: "То буде ...", "У кого...", "або з ..."  

Порівняння: "крила, не з пуху-пір'я,а з правди, чесноти і довір'я" 

Антитеза: "Землі немає, то буде небо".

Уособлення: «правда пташина».

 

11. «Музичний калейдоскоп».

- Дуже часто, вірші, які торкаються найпотаємніших струн душі, надихають композиторів на створення прекрасної пісні. Вірш «Крила» не виняток.

Прослухайте, будь ласка, музичну версію

https://www.youtube.com/watch?v=894ZqpEQ510

Після перегляду: 

  • Чи сподобалася вам пісня?
  • Чи справдилися ваші сподівання?

- Пригадайте, який український гурт теж співає про «крилатість» людини?

https://www.youtube.com/watch?v=0kExxJnXbQE

гурт «Антитіла», «Вірила»

(як важливо вірити у людину, тоді виростають крила)

https://www.youtube.com/watch?v=xcNBCgHdJSk

гурт «Антитіла», «Птаха»

(у кожного з нас є янгол-охоронець)

 

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Вправа «Асоціації»

Скласти асоціативний рядок до словосполучення  «Людські крила».

Людські крила – доброта, порядність, ввічливість, безкорисність, повага, толерантність…

 

VIІ. Підсумки уроку. Оцінювання.

1. «Мікрофон»

  • Як би ви скористалися крилами, якби мали їх?

 

2. Заключне слово вчителя

У творі Ліни Костенко, з якими ми щойно познайомилися, йшлося про «крилатість» людини, про її мрію осягти навколишній світ, зрозуміти його, жити з ним у гармонії. Людина створена з добра і зла, тому вона і добра, і зла. Все залежить від її вибору. «Крилатість» доступна не всім людям. І не завжди такі люди знаходять розуміння серед собі подібних. Але завдяки їх мужності, розуму, бажанню пізнати світ, підкорити небо, стихії, їх «крилатості» й відбувається прогрес людства. Пам’ятайте:

Людина завжди ціниться по тому,

Що вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

 

VIІІ. Домашнє завдання

 

Поезію Ліни Костенко «Крила» вивчити напам’ять. Намалювати малюнки до поезії.

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2022
Переглядів
4112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку