Оксана Сергієнко,
учитель української мови і літератури
філії «Загальноосвітня школа №3»
Новоукраїнської ЗШ І-ІІІ ступенів № 6
Лінгвістичний калейдоскоп «Мови рідної дива»
(позакласний захід з української мови для учнів 8-9 класів)
Мета:. збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці, вчити самостійно мислити; розвивати вміння школярів застосовувати свої знання на практиці; навчати дітей триматися перед глядачами, бути привабливими і цікавими для присутніх; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування; виховувати повагу до барвистого рідного слова.
Хід гри
Вступне слово вчителя, вітання
Учитель. Добрий день, шановне товариство! Сьогодні ми проводимо лінгвістичну гру «Мови рідної дива».
На перший погляд, українська мова посіла належне їй місце в нашому суспільно-громадському житті. Нею говорять диктори радіо і телебачення, друкують підручники, викладають у школах і вищих навчальних закладах, її використовують у діловодстві. Проте при такому благополуччі залишається одна суттєва проблема: українською мовою рідко розмовляють у повсякденному, приватному житті. Проблема, справді, серйозна, бо, за висловом класика, мова вмирає тоді, коли нею не розмовляють, а не тоді, коли її не знають.
Сподіваюся, переконає вас у тому, що не варто соромитися рідної мови, нехтувати її і наша сьогоднішня гра. Участь у ній братимуть команди учнів 8-11 класів, а оцінюватиме їхні відповіді компетентне журі.
(Представлення команд-учасників та членів експертної комісії)
Дозвольте ознайомити вас із конкурсною програмою, що проходитиме у декілька турів:
Уболівальники теж працюватимуть. Для них особливі завдання, з якими можна буде ознайомитися дещо пізніше.
Конкурс № 1. «Аукціон емоцій»
Ведучий. Сьогодні найбільш дивує те, що наша молодь вперто вдається до чужих мов тоді, коли яскравих, виразних українських засобів хоч греблю гати, хоч мак сій. Візьмімо, наприклад, емоційну сферу мовлення. Як щиро й гарно можна нашою мовою висловити захоплення, а ви послуговуєтесь одноманітними, невиразними «Клас! Супер!»
Отже, перше завдання командам — пригадати типові українські формули захоплення і записати їх на картках.
(Відповіді: Чудово! Прекрасно! Неймовірно! Невимовна краса! Що за!.. Оце так!.. Яка!.. це казка, а не!.. це пісня, а не!.. Що аж — аж! Треба ще пошукати такого, як... це треба бачити!)
Завдання для вболівальників «Плетиво словес»
По черзі необхідно кожному називати іменник, який повинен починатися з тієї ж літери, що й закінчується попереднє. На кому гра зупиниться, той має право свій бал віддати команді, за яку вболіває. Розпочинаємо зі слова «мова».
Ведучий. Молодці, знаєте багато гарних форм захоплення. Тепер пропонуємо нашим гравцям здивуватися. Та здивуватися не за допомогою нудного, хоч і модного американського «Упс!» чи калькою з російської «Нічого собі!», а щиро, емоційно, по-українськи. Ну ж бо...
(Відповіді: Ти диви! Дивина! Неймовірно! Невже? Хіба? Та Ви що? Оце так! Не вірю очам своїм! Оце оказія! Овва! Ба! Ти ба!)
Завдання для вболівальників «Ланцюжок слів»
Завдання теж саме – побудувати ланцюжок зі слів-вигуків, що становлять собою формули ввічливості.
Конкурс № 2. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь...»
Ведучий. А тепер поговоримо українською мовою про серйозні речі. Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові є анітрохи не гірші, не такі незвичні й громіздкі власні поняття: роздуми, продовження, поліпшення. Наш наступний конкурс доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень. Вам необхідно об’єднати пари рідних та іншомовних слів.
1. Віраж. 1. Виняток
2. Акцент. 2. Оплески
3. Журнал. 3. Занепад
4. Вояж. 4. Перелік
5. Монстр. 5. Себелюб
6. Сомнамбула. 6. Правило
7. Юрист. 7. Правник
8. Принцип. 8. Сновида.
9. Егоїст. 9. Білявка
10. Асортимент. 10. Кав’ярня
11. Деградація. 11. Поворот
12. Аплодисменти. 12. Наголос
13.Унікум. 13. Часопис
14.Кафе. 14. Подорож
15. Блондинка 15. Потвора
Відповіді:
1 Віраж – поворот 2 Акцент - наголос
3 Журнал – часопис 4 Вояж - подорож
5 Монстр – потвора 6 Сомнамбула - сновида
7 Юрист - правник 8 Принцип - правило
9 Егоїст – себелюб 10 Асортимент - перелік
11 Деградація – занепад 12 Аплодисменти - оплески
13 Унікум – виняток 14 Кафе - кав’ярня
15 Блондинка – білявка
Завдання для вболівальників «Аукціон запозичень»
Необхідно назвати якнайбільше слів іншомовного походження. Зароблений бал переможець може подарувати улюбленій команді.
Конкурс № 3 «Знайди помилку»
Ведучий. А тепер пропоную гравцям самостійно подолати свою мовну невмілість і невпевненість. Безграмотність, недорікуватість В. Сухомлинський порівнював із невіглаством: «Невміння вибрати потрібне слово - те саме, що замість гостро заструганого олівця на уроці малювання користуватися цвяхом».
Наступне завдання – відредагувати подані речення.
1. Регістрація учасників форуму проводиться з дев’яти до одинадцяти годин. 2.Не мішайте працювати в класі. 3.Відкрийте форточку! 4.Через неділю в університеті день відчинених дверей. 5. Автобус по заказу прибув воврем’я. 6. Слідуюча зупинка площа Івана Франко. 7. Моє рідне село в п’ятдесяти кілометрах від Луцьку. 8. Осторожно, закриваю двері! 9. Пенсіонери в городському транспорті мають льготи. 10. Постав салфетки на стіл! 11. В скільки годин відходить автобус на Кіровоград? 12. На послєдній літак на Львів я не вспів.
Відповіді: 1. Реєстрація учасників форуму проходитиме з дев’ятої до одинадцятої години. 2. Не заважайте працювати у класі. 3. Відчиніть кватирку. 4. Через тиждень в університеті день відкритих дверей. 5. Автобус по замовленню прибув вчасно. 6. Наступна зупинка «Площа Івана Франка». 7. Моє рідне село за п’ятдесят кілометрів від Луцька. 8. Обережно, зачиняю двері! 9. Пенсіонери в міському транспорті мають пільги. 10. Поклади серветки на стіл. 11. О котрій годині відходить автобус до Кіровограда? 12. На останній літак до Львова я не встиг.
Завдання для вболівальників «Витівки жартівника»
У реченнях допущені пунктуаційні помилки, тому їх зміст видається смішним. Розставте правильно розділові знаки.
Конкурс № 4. «Ви нам слово — ми вам десять!»
Ведучий. Наступний конкурс має остаточно переконати вас у лексичному багатстві й колоритності рідної мови. Необхідно відгадати яке слово-іменник об’єднує подані означення.
Відповіді:
Завдання для вболівальників «Лінгвомозаїка»
Назвати якнайбільше мовознавчих термінів.
Конкурс № 5. «Із джерел народної мудрості»
Ведуча. Українська мова – барвистий килим самоцвітів, що віками ткали генії нації і прості люди, які називають себе українцями. Складна для вивчення і проста для сприйняття не розумом, а серцем, українська мова є найбільшим надбанням нашої культури і водночас її носієм, криницею духовності і моралі, дзеркалом одвічного українського менталітету, доброти, душевності, щирості, сприйнятливості до краси.
А фольклор, зокрема фразеологізми, прислів'я та приказки – це мудрість народна. У них передаються спостереження людей за явищами природи й суспільного життя, вадами людського характеру та інше.
Тож у наступному конкурсі ви повинні виконати таке завдання: відгадати за поданими зображеннями зашифровані фразеологізми.
Відповіді:
Конкурс № 6. «Пісенні паліндроми»
Ведуча. «Ні в якій іншій країні дерево народної поезії не дало таких величезних плодів, ніде дух народу не виявився в піснях так жваво й правдиво, як в українців… Справді, народ, який міг співати такі пісні і милуватися ними, не міг стояти на низькому рівні освіти», - у свій час писав Ф. Боденштедт, німецький перекладач і упорядник, зб. «Поетична Україна». А відомий чеський і словацький письменник, етнограф-дослідник Павел Шафарик говорив, що українці дуже багаті, може, найбагатші поміж усіма слов’янами різнобарвними народними піснями. Вони не мудрують, складаючи свої пісні; у них пісні виростають самі, як квіти на полях зелених, і їх така кількість, якою не може похвалитися жоден народ у світі. А чи знають їх наші учасники? Це допоможе визначити наступний конкурс. Гравцям потрібно відгадати перевернуту пісню, дібравши до кожного слова відповідник з іншим значенням. Наприклад: ох в низині один горіх // «Ой на горі два дубки».
Відповіді:
Завдання для вболівальників «Абетка навиворіт»
Відновити зашифровані слова, переставивши подані літери.
Відповіді: 1.Слово.2. Україна.3. Ккнижка.4. Вітчизна. 5. Азбука.6.Аалфавіт. 7. Буква. 8. Правило. 9. Лінгвістика. 10. Текст. 11.Підручник. 12. Нація. 13. Народ. 14. Фразеологія. 15. Логіка.
Конкурс № 7. «Філологічний мікс»
Ведуча. В останньому конкурсі ви пригадаєте вивчений матеріал у попередніх класах і доведете, що рідну мову шануєте не лише на словах, адже отримані вами знання обов’язково вам знадобляться в майбутньому.
Зараз кожна команда отримає по 15 запитань, усні відповіді на які треба дати негайно.
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПЕРШОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки дзвінких звуків у слові їжджу? |
3, [й], [ж], [дж] |
2 |
Яким способом утворено прикметник придорожній? |
префіксально-суфіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник штани? |
до жодної |
4 |
Слова яких частин мови мають тверду і м’яку групи? |
іменника, прикметника |
5 |
Числівник сорок в місцевому відмінку |
сорока |
6 |
До якого розряду за значенням належить прикметник золотий у словосполученні золотий годинник |
відносний |
7 |
Скільки складів у слові грамотний? |
3, гра-мот-ний |
8 |
Якого часу дієслово будуватиму? |
майбутнього |
9 |
Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? |
фразеологія |
10 |
Скільки в українській мові приголосних звуків? |
32 |
11 |
Як називаються слова, які по-різному пишуться, та мають подібне значення? |
синоніми |
12 |
Для якої частини мови властива категорія часу та способу? |
для дієслова |
13 |
Який корінь у слові прибережний ? |
береж |
14 |
Яким способом утворений прикметник карпатський? |
суфіксальним |
15 |
Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? |
ні |
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ДРУГОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки глухих звуків у слові копито? |
3, [к], [п], [т] |
2 |
Яким способом утворено прислівник далеко? |
суфіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник мати? |
до третьої |
4 |
Слова якої частини мови поділяються на відміни? |
іменника |
5 |
Скільки складів у слові кордебалет? |
4, кор-де-ба-лет |
6 |
Якого часу дієслово працюю? |
теперішнього |
7 |
Який розділ науки про мову вивчає правильність написання слів? |
орфографія |
8 |
Скільки в українській мові звуків? |
38 |
9 |
Як називаються слова протилежні за значенням? |
антоніми |
10 |
До яких частин мови належить слово коло у словосполученнях коло села і велике коло? |
прийменник і іменник |
11 |
Який корінь у слові блакитний ? |
блакит |
12 |
Якою частиною мови виступає слово учительська у реченні: В учительській жваво обговорювали результати виборів. |
іменник |
13 |
Який вид підрядного зв’язку у словосполученні широка річка ? |
узгодження |
14 |
Що означає фразеологізм пустити півня? |
підпалити |
15 |
Чому іменник канікули не належить до жодної із відмін? |
він множинний |
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ТРЕТЬОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки дзвінких звуків у слові джерельце? |
3, [дж], [р], л] |
2 |
Яким способом утворено прислівник хід? |
афіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник телятко? |
до другої |
4 |
На які три групи поділяються числівники за будовою? |
прості, складні і складені |
5 |
Числівник дев’яносто в родовому відмінку |
дев’яноста |
6 |
Скільки складів у слові дійсність? |
2, дійс-ність |
7 |
Якого часу дієслово ремонтував? |
минулого |
8 |
Який розділ науки про мову вивчає правильність вимови слів? |
орфоепія |
9 |
Скільки в українській мові букв? |
33 |
10 |
Як пишеться не з дієсловами? |
окремо, разом, коли без не не вживається |
11 |
Який корінь у слові жовтуватий ? |
жовт |
12 |
Якою частиною мови виступає слово мати у реченні: Не мати совісті – от найбільший гріх! |
дієслово |
13 |
Який вид підрядного зв’язку у словосполученні ходити поволі? |
прилягання |
14 |
Що означає фразеологізм повісити носа? |
засмутитися |
15 |
Чи відбувається спрощення у слові хвастливий? |
ні |
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ЧЕТВЕРТОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки глухих звуків у слові щастя? |
4, [ш], [ч], [с], [т] |
2 |
Яким способом утворено іменник подорожник? |
префіксально-суфіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник листоноша? |
першої |
4 |
Слова яких частин мови утворюють ступені порівняння? |
прикметник, прислівник |
5 |
Числівник сто в орудному відмінку |
ста |
6 |
Скільки складів у слові рівняння? |
3, рів-нян-ня |
7 |
Якого часу дієслово йтиму? |
майбутнього |
8 |
Який розділ науки про мову вивчає значення слів? |
лексикологія |
9 |
Скільки в українській мові голосних звуків? |
6 |
10 |
Як називаються слова, які однаково пишуться, та мають різне значення? |
омоніми |
11 |
Який корінь у слові перебігти ? |
біг |
12 |
Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий попросив принести щось попоїсти. |
іменник |
13 |
Який вид підрядного зв’язку у словосполученні хтось із нас? |
керування |
14 |
Що означає фразеологізм пройти крізь вогонь і воду? |
зазнати всіляких випробувань |
15 |
Чим відрізняється слово без закінчення від слова з нульовим закінченням? |
Незмінна і змінна частина мови |
Ведуча Сьогоднішню гру ми присвятили її величності Українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним. І наостанок хочеться усім вам побажати постійно полоти «сад з бур’янами», викорінюючи усі слова-паразити, щоб наша мова була чистою, мов сльоза.
А тепер час підвести підсумки нашого змагання. Тож слово надаємо журі.
(Підведення підсумків та нагородження переможців)
До нових зустрічей в царстві слова!