12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Лінгвістичний турнір «Мужай, прекрасна наша мово!»

Про матеріал
Мета лінгвістичного турніру: сприяти прагненню учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці, вчити самостійно мислити; розвивати вміння учнів застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях; учити дітей триматися перед глядачами, бути привабливими і цікавими для присутніх; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування; сприяти виховання поваги до барвистого рідного слова.
Перегляд файлу

ЛІНГВІСТИЧНИЙ  ТУРНІР  «Мужай, прекрасна наша мово!»

Мета: сприяти прагненню учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці, вчити самостійно мислити; розвивати вміння учнів застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях; учити дітей триматися перед глядачами, бути привабливими і цікавими для присутніх; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування; сприяти виховання  поваги до барвистого рідного слова.

                                                                              ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

 Вчитель:

Мова — це великий дар природи. І в кожного народу вона своя. Наш народ створював мову віками. Вона не бідна і не кривоуста. Їй властиві надзвичайна мелодійність і багатство.

Учень    Мово моя рідна, українська мово, 
Солов’їна пісня, неньки колискова… 
Ніжна і ласкава, сонячна й чарівна, 
Ти звучиш повсюди, мово моя рідна. 

Ти хвилюєш серце, ти єднаєш душі, 
І тобі в любові я признатись мушу. 
Жайвором злітаєш до синього неба, 
Піснею чаруєш , віршами сонета. 

Мово моя рідна, доле полинова, 
Шануй, українцю, Шевченкове слово! 
Шматували люто, били батогами, - 
Декому хотілось, щоб тебе не стало. 

Та звучить над світом піснею дзвінкою 
Мова українська про щастя і долю. 
Тож плекаймо рідну, бережімо слово, 
З щирістю шануймо українську мову! 

Н. Василега

Вчитель:

- Сьогодні на мовному турнірі змагатимуться команда 5 класу «Мовознавці» та команда 5 класу «Ерудити»

- Сподіваюся, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою. А оцінювати знання і творчість наших учасників буде журі. (Представлення)

- Тож відправляємося з вами у подорож до країни Української мови

Перша станція «Таїна імені» (2 бали)

Ім’я має велике значення в житті кожного з нас. Воно впливає на характер людини. За ім'ям можна визначити, які здібності або недоліки має людина. Наші предки вважали, що від імені людини залежить вся його доля, і навіть у наші часи батьки, перш ніж дати ім'я дитині, намагаються ретельно вивчити його значення. Більшість імен прийшли до нас з грецької та латинської мови. Сьогодні у нас на святі присутні гості з Греції. Командам потрібно відгадати їх імена за підказками-предметами, які ви бачите. (1 команда-малюнок ангела,Ангеліна-подібна ангелу,вісниця,пос-

ланниця); (2 команда-малюнок лева,Леонід-син Лева,подібний до лева)

Наступна станція «Перекладацька» (4 бали - письмово)

В. Сухомлинський говорив: «Невміння вибрати потрібне слово - те саме, що замість гостро заструганого олівця на уроці малювання користуватися цвяхом».

Вам потрібно  перекласти українською мовою словосполучення:

Ему нечего терять ( йому нема чого втрачати)

Терять голову ( втрачати розум)

Терять сознание (непритомніти)

Терять время (марнувати час)

Наступна зупинка «Народна мудрість»

Конкурс «Закінчи прислів'я» (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)

 Прислів'я та приказки – це мудрість народна. У них передаються спостереження людей над явищами природи й суспільного життя, вадами людського характеру та інше. Наші конкурсанти повинні швидко виконати таке завдання: я називаю першу частину прислів'я, а учасники конкурсу – другу Виграє той, хто це зробить швидше.

1. Книга вчить, ... (як на світі жить)

2. Учення - світ, ... (а невчення - тьма)

3. Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш)

4. З миру по нитці, ... (голому сорочка)

5. Слово - не стріла, а ... (глибше ранить)

6. Слово не горобець,… (вилетить – не спіймаєш)

7. Під лежачий камінь…(вода не тече)

8. Хочеш їсти калачі –… (не сиди на печі)

9. Краще синиця в руках,… (ніж журавель у небі)

10.Яблуко від яблуні… (далеко не падає)

Конкурс «Відгадай загадку» (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)

- А які чудові, яскраві українські народні загадки. Ви їх, напевно, пам’ятаєте добре з дитинства і тому загадувати їх вам сьогодні не буду. А загадаю краще не зовсім народні і не зовсім з дитинства, а лінгвістичні. А відгадки моїх загадок приховані у народних казках, приказках, прислів’ях та фразеологізмах.

1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)

2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)

3. Він свистить у кишенях. (Вітер)

4. Улюблене видовище барана. (Ворота)

5. Дороговказ до Києва. (Язик)

6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)

7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)

8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)

9. Прилад для письма по воді. (Вила)

10. Музики, які грають марш під час голоду (Кишки)

11. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)

12. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).

Слово журі.

Наступна зупинка «Редакційна»

Конкурс редакторів (6 балів)

Знайдіть помилки в реченнях:

І. 1. Регістрація учасників форуму проводиться з дев’яти до одинадцяти годин. 2.Не мішайте працювати в класі. 3.Відкрийте форточку! 4.Через неділю в університеті день відчинених дверей. 5. Автобус по заказу прибув воврем’я. 6. Слідуюча зупинка площа Івана Франко.

ІІ. 1. Моє рідне село в п’ятдесяти кілометрах від Донецьку. 2. Осторожно, закриваю двері! 3. Пенсіонери в городському транспорті мають льготи. 4. Постав салфетки на стіл! 5. В скільки годин відходить автобус на Волноваху? 6. На послідній літак на Львів я не вспів.

Наступна зупинка «Творча»

Конкурс «Творчий» (5 балів)

– Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

Стихли струни, стихли співи,

Срібні співи серенад,

Срібно стеляться сніжинки -

Спить самотній сад.

 Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.

Запитання до 1 команди

1. Слова з протилежним лексичним значенням. /Антоніми/

2. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/

3.Опис природи в художньому творі? /Пейзаж, літературний пейзаж/

4. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його. /Займенник/

5. Чуже мовлення передане дослівно , без будь-яких змін /Пряма мова/

6. Речення, яке має дві і більше граматичних основ. /Складне/

7. Змінна частина слова. /Закінчення/

8. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/

9. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови. /Морфологія/

10. На які групи поділяються приголосні звуки? /Глухі й дзвінкі, тверді й м’які/

11. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за

лексичним значенням. /Синоніми/

12. «Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? /Речення/

Запитання до 2 команди

13. Речення, що має одну граматичну основу. /Просте/

14. Розділ науки про мову, що вивчає речення і словосполучення. /Синтаксис/

15. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів./Орфографія/

16. Що означає фразеологізм «хоч око виколи»? /Темно/

17. Що означає фразеологізм «замилювати очі»? /Обдурювати/

18. Перекладіть українською слово «изюм». /Родзинки/

19. Перекладіть українською слово «носки». /Шкарпетки/

20. До якої частини мови відноситься слово будь-який? /Займенник/

21. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/

22. Головні члени речення. /Підмет і присудок/

23. Чи може словосполучення складатися з одного слова? /Не може/

24. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова. /Однорідні/

Підводим підсумки.

– Від щирого серця вітаю переможців, які показали себе сьогодні кращими знавцями мови, а також всіх учасників конкурсу.

Поети оспівали красу і багатство нашої мови, наділивши її безліччю епітетів:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська моя мова.

Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Успіхів вам у її вивченні! Бажаю всім щастя рясного, здоров’я міцного, неба безхмарного й настрою гарного!

 

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку