Урок "Вживання прикметників у загадках"

Про матеріал
Конспект уроку українськї мови в 3 класі "Вживання прикметників у загадках" з елементам біоадекватної технологіі.
Перегляд файлу

Українська мова

 

3 клас

 

Тема: Вживанням прикметників у загадках.

 

 

Мета. Закріпити знання учнів про прикметник та його роль у текстах; формувати вміння розгадувати та складати загадки; збагачувати словник учнів прикметниками; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати любов до рідної мови.

 

Вчитель: Сарданова Р.В..

 

Хід уроку

І. Організація класу

- У нас відкритий урок! До нас завітали гості.

- Я посміхаюсь, посміхніться і ви до мене, поділіться гарним настроєм із сусідом!

- Давайте потремо долоньки, відчуємо тепло, візьмемося за руки, передамо тепло один одному, побажаємо успіхів!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Урок української мови. Чого ми чекаємо від нього? Яким він має бути?
  • А ми будемо?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Повторення про прикметник

- Як назвати слова, записані кусивом?

  • Які слова називають прикметниками?

                                 

 

  • Наведіть приклади.

2.Перевірка домашнього завдання

-Перевіримо домашнє завдання.(вправа)

  • Який прикметник дібрали до слова правдивий? Які речення склали

3.Каліграфічна хвилинка

-Запис в зошиті без зупинки починаємо з каліграфічної хвилинки

Зз за аг га  ад дк ка загадка

4.Добір спільнокореневих слів

-Доберіть спільнокореневий прикметник.Запишіть

- Доберіть і запишіть інші спільнокореневі слова до слова загадка               (Загадковий, загадувати, гадати, згадувати, догадка)

- Як ви розумієте слово гадати?

- Позначте корінь у записаних словах.

- Яка частина слова називається коренем?

5.Визначення значення слова загадка

 – Роз’єднавши слова прочитати речення:

Загадка – мальовничий опис предмета.

  • Знайдіть ключове слово.
  • Загадка – це задачка, яку необхідно розв’язувати. Це поетичний опис предмета, його ознак. У загадках предмети чи явища прямо не називаються, про них говориться у прихованій формі.
  • К.Д.Ушинський говорив: «Загадка – мальовничий опис предмета»

  • А хто може сказати, скільки років загадкам?
  • Загадка народилася задовго до того, як люди навчилися писати, читати, друкувати. Загадки мають тисячолітню історію.

6. Синтаксичний розбір речення

- Про що розповідається в цьому реченні?(про загадку).

    - Ставимо питання. (Що?) –загадка. Це головний член речення – підмет. Підмет  виражений іменником Загадка чим є? (описом). Опис – це головний цлен речення – присудок. Присудок теж виражено іменником.                                                                                                    

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

-Так хто вже здогадався, про що буде йти мова на уроці? Вірно мова йде про загадки, але не просто про загадки, а ми завітаємо до загадкової країни. Саме загадка допоможе закріпити знання про прикметник та його роль у текстах.

-Отож, на сьогоднішньому уроці ми спостерігатимемо за роллю слів, що називають ознаку предмета у загадках, і будемо вчитися складати загадки

V. Робота над темою уроку.

1. Робота з підручником (вправа 309)

Жовті, смачні, м’ясисті, золотисті.

Абрикос [абрикос]

Абрикос (який?)жовтий, оранжевий, м’який, м’ясистий.

2. А щоб нам не сумувати, потрібно загадки відгадати.

Для цього потремо вушка, щоб були уважними

                     1. Сірий, зубастий звір,

                         По полю блукає

                        Ягнят шукає. ( Вовк )

  • Які слова допомогли відгадати загадку?

Маленька, сіренька

   А хвостик як шило ( Миша)

  • Які солова описують мишу?

Я маленький, я вухатий,

Попелястий, волохатий,

я стрибаю, я тікаю,

 Дуже куций хвостик маю.(Заєць)

Фізкультхвилинка

Косооке зайченятко –

Довгі вушка, гарні лапки –

Повертаюсь вправо, вліво,

Головою покрутило.

Пострибало, потягнулось,

За морквинами нагнулось.-

І почало їх збирать –

Один, два, три, чотири, п’ять.

Першу, другу, -мамі й тату.

Дві морквини – сестрі й брату

На пеньочок тихо сіло,

П’яту моркву смачно з’їло.

-Які прикметники допомогли описати зайченя?

3.Гра «упізнай предмет за ознакою»

Усно:

Запашний, білий, смачний, пшеничний, духмяний - …(хліб).

Пухнаста, руда, хитра, прудка, спритна, підступна - …(лисиця).

Нова, цікава, бібліотечна, яскрава - …(книжка).

Записати:

Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша -… (мама).

Ясне, безхмарне, прозоре, синє -…(небо).

Допитливі, активні, кмітливі, старанні -…(учні).

 

 4.Гра «Мозковий штурм».

  • Які зайчики вовка не бояться? ( Сонячні )
  • Якою коса не може косити? ( Дівоча )
  • Який колір на прапорі символізує небо? (синій)
  • Яке море омиває береги Одещини? (Чорне)

У зошиті: (Які?) сонячні, (яка?) дівоча, (який?) синій, (яке?) Чорне.

- Слова, якої частини мови, ми записали?

5. За якими ж ознаками вживаються прикметники у загадках?

 

А)

За розміром: велике, маленьке.

Б)

За кольором:  жовте, зелене, червоне.

  • Творча група підготувала нам « Хвилинку – цікавинку»

 

  • Діти. Дуже велика родина у червоного кольора

 

Рубіновий

Рум’яний

Пурпурний

Багряновий

Буряковий

Калиновий

Мальновий

Вишневий

Бордовий

Кривавий

Запишіть, які синоніми запам’ятали?

В)

За формою: круглий, трикутний, прямокутний

Г)Гра «Чарівна хустинка»

  • Запрошую до дошки найуважнішого учня.

(Вчитель зав’язує очі хустинкою та пропонує  висунути язичок. Вчитель прикладає до язичка лимон)

  • Що це? Лимон За якою ознакою здогадався? (кислий),

Дає лизнути цукерку

А це що? (цукерка)Як здогадався? (солодка)

То ж за якою ознакою можна добирати прикметники для опису предмета? (за смаком)

За смаком: кислий, солодкий, гіркий.

(Вчитель викликає іншого учня. Розбризкує на своє зап’ястя парфум. Підносить до носика учня)

  • Що відчуваєш?(аромат)який? Називай прикметники(приємний, тонкий) Так само дає відчути аромат кофе
  • За якою ж ознакою можна ще добирати прикметники?

За запахом: тонкий, ароматний, пахучий.

(Вчитель викликає наступного учня. Зав’язує очі хустин-

кою, дає торкнутися рукою хутра, нождачного паперу)

На дотик: гладкий, волохатий, твердий

D:\Documents and Settings\Raisa\Мои документы\мой урок загадки\DSC02621.JPG

Висновок:

-За якими ж ознаками можна добирати прикметники, щоб описати предмет?

За розміром, за кольором, за формою, за смаком, за запахом, на дотик

Робота в парах

-Попрацюйте в парах. Складіть і запишіть загадки, добираючи прикметники( 1-ряд про диню, 2-й – про хліб, 3-й – про лимон)

  D:\Documents and Settings\Raisa\Мои документы\мой урок загадки\DSC02620.JPG

Робота в групах

Домашнє завдання: скласти загадку  про  продукт за схемою:

Скласти загадки з розписанок:

 

 

 

 

 

 

 

( Хто такий співучий, мов будильник громозвучий? ) Півник.

 

 

 

 

 

( Сама холодна, а інших припіка.) Кропива

 

 

 

 

 

 

( Червона, солодка, пахуча росте низько, до землі близько.) Полуниця

D:\Documents and Settings\Raisa\Мои документы\мой урок загадки\DSC02624.JPG 

  •  

Запишіть загадку, в який є прикметник, що дає ознаку за слухом.

Доберіть антонім до слова громозвучний.

Запишіть. Яким словом із префіксом можна замінити?

Тихий- беззвучний

VІ. Закріплення знань

Ребуси:

  • А тепер розгадайте загадки в малюнках

Вода (яка?) прозора, безбарвна, чиста, холодна

Повітря (яке?) чисте, свіже, прозоре.

Гра «+,-»

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку

- А урок наш який?

 

«Мікрофон»

Продовжіть речення:

 

  • Яка частина мови допомагає зробити нашу мову неповторною, багатою, виразною?
  • Вчітья влучно добирати прикметники і тоді мова ваша буде:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

 Мелодійна, двінкотюча,

Дзвінка, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська мова!

 

docx
Додано
1 березня 2019
Переглядів
7808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку