Лінійка до Дня української писемності та мови (розрахована на 15 хв). До архіву входить файловий документ та міні-презентація. Захід передбачає залучення учнів до спілкування: містить завдання на вгадування відомих українських пісень за хмарками слів. Також укладач називає кілька джерел для вивчення української. Аргументацію щодо оволодіння рідною мовою подано за матеріалами В. Гринджука (див. у переліку використаних джерел).
Лінійка до Дня української писемності та мови
Мета : виховувати повагу до рідної мови й мотивувати учнів до її вивчення, ознайомити з культурними надбаннями нації, зокрема піснями; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, прагнення примножувати його здобутки.
Використані джерела:
1. 12 ресурсів для вдосконалення української мови [Електронний ресурс]. − Режим доступу: https://bit.ly/2JGrmrC
2. Гринджук В. Чому потрібно розмовляти українською: 10 вагомих причин [Електронний ресурс] / В. Гринджук. − Режим доступу : https://bit.ly/2quL7tj
3. Онопрійчук Л. До Дня писемності. Слово про мову [Електронний ресурс] / Лариса Онопрійчук. − Режим доступу : https://bit.ly/2XwktCn
4. Сьогодні − День української писемності та мови [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://bit.ly/2qsTw0b
Перебіг заходу
Музична доріжка 1.
Слайд 1.
Виходять читці. Декламують вірш Д. Павличка «Рідна мова».
Слайд 2.
Читець 1.
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
Читець 2.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечи́зна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчи́зна.
Слайд 3.
Читець 3.
У простора́х, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Музична доріжка 2.
Слайд 4.
Ведучий 1. У час вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця − дев’ятого листопада − наш народ відзначає День української писемності та мови. Саме сьогодні закликаймо кожного любити й плекати рідну мову, пишатися нею і послуговуватись у повсякденному житті, де б ви не були: вдома, на роботі, в спортзалі, на вулиці, у громадському транспорті... Чому? Ось п’ять причин.
Слайд 5.
Ведучий 2. По-перше, говорити українською − це стильно. Чи бачили ви колись, щоб поляки розмовляли німецькою мовою або, можливо, жителі Лондона спілкувалися французькою?
Ведучий 3. По-друге, уживаючи українську, ви допомагаєте економіці держави. Що більше людей розмовляють мовою, то більша потреба в іноземних компаній підлаштовувати свої вироби під неї.
Слайд 6.
Ведучий 1. По-третє, мова забезпечує зв’язок поколінь та безперервність культурного й історичного спадку народу України.
Ведучий 2. По-четверте, якщо б українська мова не була такою важливою, то її б ніколи не забороняли понад сто разів за триста п’ятдесят років!
Ведучий 3. Остання причина − прагнення спілкуватися українською. Що може стати для вас поштовхом, щоб спілкуватися мовою або розпочати її вивчення? Наведу приклад. Ви потрапили до Львова та були неймовірно вражені гостинністю місцевих людей, звичаями, традиціями та вишуканим мовленням. Чому б і самому не спробувати вивчити або не перейти на спілкування українською?
Слайд 7.
Ведучий 1. Схожих прикладів можна навести ще дуже багато, тому вивчайте мову та не соромтеся нею спілкуватися! Ось як вправно послуговується українською Мокій Мазайло із відомої п’єси Миколи Куліша.
Музика затихає.
Учитель зачитує уривок з п’єси Миколи Куліша «Мина Мазайло».
Учитель. А яка ж вона поетична, милозвучна, що вже багата... Та ось вам на одне слово «говорити» аж цілих тридцять нюансових: говорити, казати, мовити, базікати, гомоніти, гуторити, повідати, торочити, точити, балакати, цвенькати, бубоніти, лепетати, жебоніти, верзти, плести, ґерґотати, бурмотати, патякати, варнякати, пасталакати, хамаркати, мимрити, цокотіти...
Музична доріжка 3.
Ведучий 2. Мова дуже багата. Так, відповідно до даних Національної академії наук України, вона містить приблизно двісті п’ятдесят шість тисяч слів. А в «Короткому словнику синонімів української мови» зібрано чотири тисячі сімдесят дев’ять синонімічних рядів.
Ведучий 3. Варто докладати зусиль, аби українська мова не тільки зберігалася, але й розвивалася. Нею варто розмовляти, писати, послуговуватися будь-де. За інших умов вона стане «солов’їною». Тож пропонуємо п’ять сайтів для вивчення української.
Слайд 8.
Музична доріжка 4.
Шестикласник 3. А для мене особисто мова та Україна починається з пісні «Реве та стогне Дніпр широкий», яка стала народною. Її розглядали навіть як один з варіантів державного гімну УНР.
Читець 4.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав, −
Неначе човен в синім морі,
То виринав, то потопав.
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
Ведучий 2. Маю надію, що ви полюбляєте співати українською, тож допоможете мені сформувати перелік відомих сучасних пісень. Тож що за твори заховані в хмарках слів?
Інтерактивна гра з глядачами: на екран виводиться хмарка слів, і загал має вгадати пісню.
Музична доріжка 5. Слайд 14. Відповідь : «Скрябін» − "Люди − як кораблі"».
Музична доріжка 6. Слайд 15. Відповідь : «Бумбокс» − "Вона носила квіти в волоссі"».
Музична доріжка 7. Слайд 16. Відповідь : «Океан Ельзи» − "Все буде добре"».
Музична доріжка 2.
Слайд 17.
Ведучий 3. Сьогодні День української писемності та мови українці відзначатимуть двадцять перший рік поспіль. Також проводиться Всеукраїнський радіодиктант національної єдності. Найголовніше в ньому – це не перевірка знань, а солідарність з усіма, хто любить і шанує рідне слово. Тож щасти!