Звук і фонема. КЛАСИФІКАЦІЯ ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ.

Про матеріал
Конспект уроку української мови в 11 класі (профільний рівень). Звук і фонема. КЛАСИФІКАЦІЯ ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ.
Перегляд файлу

Урок №14

Тема. Звук і фонема. КЛАСИФІКАЦІЯ ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ.

Мета: предметні: ознайомити учнів з особливостями реалізації фонем у мовленні, поняттям головний вияв фонеми, а також її варіантами, артикуляційно акустичною природою голосних звуків; ключові: формувати вміння аналізувати голосні звуки за місцем творення та способом піднесення язика; загальнокультурні: вчити школярів помічати й цінувати красу в мовних явищах.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, ксерокопії текстів, таблиці «Фонема та звук», «Артикуляційно- акустична класифікація голосних звуків української мови».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотиваційний етап

1. Емоційна готовність учнів до уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Заслухати кілька доповідей про історичний розвиток україн­ської фонетики.

ІІ. Цілевизначення й планування

  1. Проблемне питання.
  • Чи всі голосні звуки вимовляємо однаково?
  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Цілі та завдання уроку.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя.
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу, ст.75-76, 79.
  3. Робота з текстом.

    Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Доберіть заго­ловок.

Звук людської мови — поняття акустичне й фізіологічне. Звуків безліч, кожна людина вимовляє їх по-своєму, тембр їх різний, деякі з них можемо вимовляти протяжно чи коротко, тихо чи голосно, швидко чи повільно і т. ін. Це прерогатива акустичного чи анатомо­фізіологічного аспекту.

Звук — це явище фізичне: ми його вимовляємо, чуємо, можемо варіювати, вивчати за допомогою приладів тощо. Звук має силу, висоту, тембр, свою фізично-акустичну характеристику. Якщо одна й та ж людина буде вимовляти один і той же звук, то вимов­лятиме його по-різному. Звук — явище одномоментне, одноразове, неповторне. Фонема — це певне наукове узагальнення. Фонема — явище ідеальне, це наше поняття про звук. Фонема — явище за­гальне, звук — конкретне. Фонема представлена в мовленні звуком їм юфоном, варіантом) фонеми. Звуків безліч, фонем — полічена кі лькість. В українській мові, за М. Жовтобрюхом, 38 фонем. Шість-'голосних і 32 приголосні.

У процесі мовлення фонема реалізується у звуках (звукових ми ипах фонеми). Серед них розрізняємо головний вияв фонеми (ін- мпріант) та його варіанти.

Головний вияв фонеми (інваріант) — це звук, у якому фонема  реалізується в незалежній позиції, тобто в незалежній від наголоса, під сусідніх звуків. Оцей головний вияв фонеми й мають на увазі, Коли говорять про особливості звучання й артикуляції фонеми ти про її варіанти. Розрізняють три види варіантів: факультативні, позиційні й комбінаторні.

Факультативні варіанти — звуки, що можуть виступати замість головного вияву в незалежній, або сильній, позиції. Наприклад, ви­мова звука [в] то як губно-губного, то як губно-зубного.

Позиційні варіанти — це звуки, що їх вимовляють тільки в пев- пій, означеній позиції. Наприклад, нескладотворчий [у] будемо вважати позиційним варіантом фонеми |в|. У слові лети звук [еи] — позиційний варіант фонеми |е|. У слові живе звук [ие] — позиційний варіант фонеми |и|.

Комбінаторні варіанти — звуки, що вимовляються замість го­ловного вияву даної фонеми внаслідок змін, що відбуваються в ар­тикуляції під впливом звукового оточення (3 посібника).

  1.  Заповніть таблицю та визначте, чим відрізняється звук і фонема.

Характеристика звуків

Характеристика фонем

1. Звук — явище індивідуальне

 

2. Це одиниця мовлення

 

3. Кількість звуків необмежена

 

4. Конкретна одиниця, фізичне явище, яке сприймається на слух

 

► Дайте відповіді на питання: чим відрізняється звук від фонеми? Що таке головний вияв фонеми (інваріант)? Які бувають варі­анти фонеми (наведіть приклади).

  1. Дослідження.

У поданих словах виділіть головний вияв фонеми та позиційні варіанти.

Весна, село, сестра, розширити, весло, став.

     Запишіть слова, вставляючи пропущені звуки. Як вимовляються в них ненаголошені [е] та [и]? Поставте наголоси.

    Широкий, л., сток, с..ло, р..бро, з..мля, з..рно, д..ревце, кр..ниця.

Визначте, як за допомогою 33 букв позначаються 38 основним фонем.

   Прочитайте. Визначте слова, в яких кількість букв і звуків не спій падають. Розберіть ці слова за будовою.

      Заміщення, розчинність, щодня, перехідність, яблуко, їжак, море,

  1. Вибірковий диктант.

Запишіть слова у три стовпчики:

а) які містять голосні тільки переднього ряду;

б) які містять голосні лише заднього ряду;

в) які містять голосні переднього і заднього ряду.

       Мова, інтрига, концерт, міцний, спека, посол, турчанка, під­лабузник, ірис, іскристість, життя, тигр, горох, турнір, пізній, перевитий, терорист, родовий, літера, генерал, перегріти, задаток, технічний, компас.

  1. Робота з текстом.

       Прочитайте уривки віршів. Проаналізуйте голосні звуки за міс­цем творення, способом підняття язика та участю губ у творенні цих звуків. Поставте наголос. Визначте позиційні варіанти фонем.

В людині поміщається вселенна,

Як в насінині проростінь зелена.

Думкам передають шалений рух Планет і зір вогнисті веретена.     Д. Павличко

Додому, плачучи, прийшла І спати, плачучи, лягла,

І не вечеряла! Не спала.

Яка лягла, така і встала.                 Т. Шевченко

   Зверніть увагу на виділені звуки в другому прикладі. Прига­дайте, як називається це явище. Яку роль воно відіграє у мов­ленні?

Довідка. Асонанс — повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає віршованій мові милозвучності, під­силює її музичність (Словник літературознавчих термінів).

  1. Творче завдання.

Скласти діалог на тему «Звук і фонема. Класифікація голосних звуків»  (повторення теоретичного матеріалу).

  1. Підготовка до ЗНО (тестові завдання).

 

І\/. Рефлексивно-оцінювальний етап

  1. «Мікрофон».
  • Чи досягли цілей , поставлених на  початку уроку?
  • Що не вдалося зробити?
  1. Оцінювання.

 

\/. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Розробити порівняльну характеристику голосних звуків україн­ської та російської мови (за бажанням).
  2. Охарактеризувати звуки (впр.158) або визначити фонетичні фази (впр.164), або скласти діалог «Звук і фонема. Класифікація голосних звуків»   .

 

docx
Додав(-ла)
Любчик Наталія
Додано
6 липня 2019
Переглядів
11086
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку