Лінійка. Відкриття тижня суспільно – гуманітарних наук
Учитель. Казахський письменник М. Шаханов говорив: «Я вважаю, що світ заблудився, скрізь на першому місці – матеріальні багатства, а духовність – відсунута на 30-40 місце. Це дуже небезпечне явище. Люди повинні об’єднатися в боротьбі за духовність. Бо людина без духовного багатства – не людина. » . І ми сьогодні оголошуємо відкриття тижня суспільно- гуманітарних наук:
Наш тиждень має назву: «Дзвінкий струмочок духовності» .
А епіграфом до нього ми взяли слова Дмитра Павличка:
Благословенна та ясна година,
Коли читає «Кобзаря » юнак
Коли говорять Гете , Леся Українка,
Шекспір, Міцкевич, Лермонтов, Бальзак.
І ми учителі суспільно - гуманітарних наук запрошуємо Вас взяти найактивнішу участь у заходах, які будуть проводитися під час тижня:
Фонограма «У гостях у казки»
Викочується клубочок і виходить фея.
Фея: - Нитка Аріадни привела мене у Виноградівську школу, бо саме від них я отримала запрошення на відкриття тижня світової літератури.
Для нас ти приходиш, як свято,
У барвах зими, а чи літа
Даруєш бажаючим авіти.
Тепло,насолоду, читання
Ти здійснюєш мрії й бажання
Близька і далека, цікава натура
Світова література.
Фея: - І я хочу запросити на це свято її величність – Королеву Світової літератури.
(виходить королева Світової літератури)
Фонограма: «Ребята, надо верить в чудеса»
1.Добрий день, любі друзі!
Вітаю Вас зі святом!
Усі ви читаєте книги
Співпереживаєте разом з героями
Плачемо і сміємося
Літературні герої так полюбилися
Усім нам , що їм ставлять пам'ятники.
2.Не уві сні, а наяву
Цікаве це видовище,
Країну бачила хоча
Її нема на глобусі
На карту не нанесена:
Та знаєм ти і я найдивовижніша
Вона література
3. І я хочу запросити до вас на свято своїх підданих: героїв літературних творів. Фонограма на вихід.
Учитель світової літератури: Благословенна та ясна година,
Коли читає «Кобзаря » юнак
Коли говорять Гете , Леся Українка,
Шекспір, Міцкевич, Лермонтов, Бальзак.
«Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти».
Адже людина, яка вміє і любить читати, - щаслива. Навколо неї завжди багато розумних, добрих, вірних друзів. А друзі ці – книги та літературні герої. Вони зустрічають нас у ранньому дитинстві та супроводжують упродовж усього життя, спонукаючи працювати, розвиватися, вдосконалюватися.
Тож, любі друзі, читайте не нехтуйте книжками, адже це є злочином перед людством, це все одно, як вважав Й. Бродський, дивитися в замащене, брудне вікно.
Набудеш вражень, досвіду, культури
Адже перед тобою дивний світ -
Її Величності - літератури.
Фонограма: «Ничего на свете лучше нету»,«Бременские музиканти»
4. О! Скільки невмирущих творів
Щодня бентежать душі нам:
Шекспіра, Фета, Конан Дойля,
І твори вічного Дюма.
Лопе де Вега, Лондон, Купер
Єсенін, Пушкін і Жуль Верн,
Жорж Сименон і Редьярд Кіплінг
І кожен з творів їх – шедевр.
5. Зустрічайте! Герої зарубіжної літературних творів: Герда, Кай, Снігова Королева,знайомтесь Пеппі Довгапанчоха.
А давайте пригадаємо рядки з улюблених творів.
(Діти говорять крилаті фрази з творів)
Молодці!
І на завершення пісня – гімн книзі.
Згадаємо славетного нашого земляка, велетня світової літератури, якому судилося стати совістю і славою України Миколи Васильовича Гоголя, як настанову до активної життєвої діяльності:
«Женіть геть з душі все каламутне! На ясне, на свіже повітря! На працю! Сильніше та міцніше створюйте опір в душі своїй всьому, що є нікчемним і чим спокушається суспільство. Пам’ятайте вічно, якої землі громадянином ви є і що ні перед ким нема стільки потреби праці, скільки перед громадянином цієї Землі.»
Шкільний конкурс авторської поезії імені Ліни Костенко
Мета: популяризації зарубіжної літератури як шкільного предмета і суміжних з нею дисциплін;
розвиток творчих здібностей учнів виявлення літературно – обдарованих дітей;
виховання національно – патріотичних почуттів за українців, що є національною гордість і славою України.
Учитель: Любі друзі! Сьогодні ми відчинимо двері в дивовижно яскравий світ художнього – слова – світ поезії. Сьогодні ми започатковуємо І шкільний конкурс авторської поезії імені Ліни Костенко. Тому і на зустрічі з поезією люди творчого обдарування: наші поети. Учні і вчителі. Люди, чи я доля пов’язана з поезією. Вони пишуть для себе, для друзів для близьких, колег, за покликанням душі.
Л.Костенко говорила «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі…»
Ліна Костенко …На нинішньому поетичному олімпі України серед інших майстрів слова вже кілька десятиліть живе вона як «нерозгадане чуда», «голос народу».
Не завжди України випадало мати поетів, рівних епохам. Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка…А далі хто ? Цю велику трійцю національних месій продовжила наша сучасниця. Маючи божий дар слова, Ліна Василівна Є лицарем честі взірцем громадянської мужності. Поетеса, філософ безстрашний, самобутній і напружено мислячий митець, кришталево чесна перед своїм народом і власною совістю.
Учень: У 60-70 роки кожне її слово розглядалося як через «лінзи», немилосердно перетрушувалися рукописи й викидалося з них усе, що бодай натяк на незгоду з офіційною ідеологією.
Учень: Ліну Костенко звинувачували в найтяжчих гріхах. Але вона продовжувала писати, але тільки в шухляду. І залишилася могутнім, незламним деревом, олімпом сучасної поетичної думки.
Вчитель: Поетичний конкурс авторської поезії ми проводимо у тиждень зарубіжної літератури, який проходить під девізом «Дзвінкий струмочок духовності». Ліна Костенко в атмосфері Духовної блокади. І тому її поезії була криком протесту.
За збірку «Інструкції» Ліні Костенко присуджена одна з найпрекрасніших премій – премія Ф. Петрарки. У дипломі зазначалося: «Спеціальна премія світовій поетесі Ліні Костенко».
Світовій, бо справжня поезія належить світові.
А 1987 року Ліні Костенко присуджена Державна премія імені Тараса Григоровича Шевченка за історичний роман у віршах «Маруся Чурай» і збірку поезій «Неповторність».
Поетеса заслужила і вистраждала цю нагороду, бо завжди її слово було правдивим.
«Література - писала поетеса, - це не змагання, а боротьба. Боротьба не амбіцій, а стрибки в висоту, не біг навипередки. Це одвічна боротьба добра і зла справедливості і несправедливості, людського і нелюдського. І хто знає, якби не така легка доля, чи змогла б я підняти свою поезію до таких висот.»
Поетичність і правдивість пріоритетні напрямки творчої лабораторії Ліни Костенко.
Учениця: Виразне читання вірша «Доля».
Учитель: Отже розпочинаємо конкур авторської поезії. Представляємо журі.
Це учителі української та зарубіжної літератури, поети села.
Нагадуємо критерії оцінювання:
До вашої уваги підсумки журі. Нагородження грамотами.
Моя формула успіху .
( З досвіду роботи учителя світової літератури Виноградівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу О.М. Соценка Коваленко Л.М.)
І Вступне слово. Привітання учителів світової літератури.
Добрий день, шановне зібрання ! Вітаю тих, хто є поводирем учнів у захоплюючий і безмежний світ літератури – учителів світової літератури Цюрупинського району. Саме ви супроводжуєте дітей в їхніх мандрах літературними світами, плекаєте у своїх вихованцях інтерес до книги, до художнього слова.
Людина є найвищою цінністю. Підготовка молодої особистості до повноцінного життя є неодмінною вимогою, яку ставить суспільство перед сучасною освітою. Розвитку життєвих компетентностей, соціалізації учнів приділяється велика увага. Тому що, освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, немає жодної цінності. Наш час потребує лідерів нової формації людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно, творити своє життя, самовизначатися, самовдосконалюватися, працювати в команді.
Куди підлітків підштовхне життя – до ствердження в собі соціально-цінних чи соціально-небезпечних якостей ? Аби не розбитися об майбутнє, саме уроки світової літератури допомагають дітям вийти з кризового стану з найменшими втратами для себе із суспільства, готують до викликів майбутнього.
Кожен з нас відчув, пережив почуття задоволення від якоїсь справи і кожному знайоме почуття незадоволення після невдач. Можна сказати, що кожен із нас шукає власну формулу успіху.
Запрошую Вас до своєї творчої майстерні, у якій я поділюся з Вами методичними знахідками, які доповнюють урок, розвивають пізнавальну активність учнів і створюють комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
ІІ. Мультимедійна презентація «Інтерактивні прийоми, найефективніші методики викладання світової літератури».
ІІІ. Фрагменти уроків
При узагальненні і систематизації знань з вивчення оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм» у 7-му класі урок проводжу у формі роздуму з елементами дослідження.
Слайд № 1. Тема уроку
Тема: « Щоб на останньому дюймі перед всесвітньою катастрофою не опинилося людство, щоб були люди на Землі» ( до вивчення твору Дж. Олдріджа « Останній дюйм»)
На цьому уроці використовую такі форми роботи, які допомагають мені досягти мети уроку і поставлених завдань
Слайд №2 Мета і завдання уроку
/ не зачитую, на проекторі/
Мета:
- Навчальна : розширити знання учнів про творчість Дж. Олдріджа ; навчати визначати проблему твору – своєрідність стосунків батьків і дітей;
- Розвивальна : розвивати вміння визначати ключові епізоди, навички спостереження над художнім твором;
- Виховна : виховувати вміння співпереживати, прийти на допомогу людям, які опинилися у складній життєвій ситуації; бажання зробити перший крок до подолання сімейних стосунків, застосовувати це в практичній діяльності.
Тип уроку : урок узагальнення і систематизація знань.
Форма проведення : урок-роздум з елементами дослідження
Слайд №4 «Застосування інтерактивних методів на уроці «Щоб на останньому дюймі перед всесвітньою катастрофою не опинилося людство, щоб були люди на Землі»»
1. Рекламне представлення твору.
2. Інтерв’ю на тему : «Батьки і діти»
3. Робота над епіграфом.
4. Журналістське розслідування «Що нового з інших інформаційних джерел ви дізналися про письменника».
5. ОЛС.
6. Гра «Чи уважний ти читач».
7. Інформаційна довідка (повідомлення про акул)
8. Психологічне спостереження «Які стосунки склалися у сім’ї героїв ? У чому причина таких стосунків ? »
9. Робота в ЛДГ (літературно-дослідницьких групах)
10. Творча робота (складання зонінгу, табу)
11. Рефлексія. Tabula rassa.
Деякі з цих прийомів ми подивимося в дії. А саме :
• рекламу;
• інтерв’ю;
• робота в ЛДГ;
• складання зонінгу, tabula rassa.
Допоможуть мені в цьому мої учні.
На уроках світової літератури з вивчення життя і творчості Миколи Васильовича Гоголя використовую такі прийоми :
1. Лірична сторінка (виразне читання описів природи)
2. Спіч
3. Сенкан.
4. Тетралізація.
5. Віртуальна екскурсія.
6. Дискусія.
7. Аукціон-продаж цікавих фактів з біографії письменника.
8. Створення ментальної карти.
9. Мультимедійні презентації.
До вашої уваги фрагменти уроків з використанням цих технологій :
дискусія «Точка зору. Чи можна М.В. Гоголя вважати великим українцем ?»
аукціон-продаж цікавих фактів з біографії письменника.
Спіч на тему «Нема зв’язків святіших за братерство»
проблемне питання.
театралізація «На Сорочинському ярмарку»
Ці прийоми використовую не тільки на уроках світової літератури, а й в позакласній роботі з предмету : залучаю учнів до проведення інтелектуально-творчих ігор в літературно-мистецькій студії «Орфей» (фрагменти відео)
Заключне слово вчителя. Формула успіху.
( З досвіду роботи учителя світової літератури Виноградівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу О.М. Соценка Коваленко Л.М.)
І Вступне слово. Привітання учителів світової літератури.
Добрий день, шановне зібрання ! Вітаю тих, хто є поводирем учнів у захоплюючий і безмежний світ літератури – учителів світової літератури Цюрупинського району. Саме ви супроводжуєте дітей в їхніх мандрах літературними світами, плекаєте у своїх вихованцях інтерес до книги, до художнього слова.
Людина є найвищою цінністю. Підготовка молодої особистості до повноцінного життя є неодмінною вимогою, яку ставить суспільство перед сучасною освітою. Розвитку життєвих компетентностей, соціалізації учнів приділяється велика увага. Тому що, освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, немає жодної цінності. Наш час потребує лідерів нової формації людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно, творити своє життя, самовизначатися, самовдосконалюватися, працювати в команді.
Куди підлітків підштовхне життя – до ствердження в собі соціально-цінних чи соціально-небезпечних якостей ? Аби не розбитися об майбутнє, саме уроки світової літератури допомагають дітям вийти з кризового стану з найменшими втратами для себе із суспільства, готують до викликів майбутнього.
Кожен з нас відчув, пережив почуття задоволення від якоїсь справи і кожному знайоме почуття незадоволення після невдач. Можна сказати, що кожен із нас шукає власну формулу успіху.
Запрошую Вас до своєї творчої майстерні, у якій я поділюся з Вами методичними знахідками, які доповнюють урок, розвивають пізнавальну активність учнів і створюють комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
ІІ. Мультимедійна презентація «Інтерактивні прийоми, найефективніші методики викладання світової літератури».
ІІІ. Фрагменти уроків
При узагальненні і систематизації знань з вивчення оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм» у 7-му класі урок проводжу у формі роздуму з елементами дослідження.
Слайд № 1. Тема уроку
Тема: « Щоб на останньому дюймі перед всесвітньою катастрофою не опинилося людство, щоб були люди на Землі» ( до вивчення твору Дж. Олдріджа « Останній дюйм»)
На цьому уроці використовую такі форми роботи, які допомагають мені досягти мети уроку і поставлених завдань
Слайд №2 Мета і завдання уроку
/ не зачитую, на проекторі/
Мета:
- Навчальна : розширити знання учнів про творчість Дж. Олдріджа ; навчати визначати проблему твору – своєрідність стосунків батьків і дітей;
- Розвивальна : розвивати вміння визначати ключові епізоди, навички спостереження над художнім твором;
- Виховна : виховувати вміння співпереживати, прийти на допомогу людям, які опинилися у складній життєвій ситуації; бажання зробити перший крок до подолання сімейних стосунків, застосовувати це в практичній діяльності.
Тип уроку : урок узагальнення і систематизація знань.
Форма проведення : урок-роздум з елементами дослідження
Слайд №4 «Застосування інтерактивних методів на уроці «Щоб на останньому дюймі перед всесвітньою катастрофою не опинилося людство, щоб були люди на Землі»»
1. Рекламне представлення твору.
2. Інтерв’ю на тему : «Батьки і діти»
3. Робота над епіграфом.
4. Журналістське розслідування «Що нового з інших інформаційних джерел ви дізналися про письменника».
5. ОЛС.
6. Гра «Чи уважний ти читач».
7. Інформаційна довідка (повідомлення про акул)
8. Психологічне спостереження «Які стосунки склалися у сім’ї героїв ? У чому причина таких стосунків ? »
9. Робота в ЛДГ (літературно-дослідницьких групах)
10. Творча робота (складання зонінгу, табу)
11. Рефлексія. Tabula rassa.
Деякі з цих прийомів ми подивимося в дії. А саме :
• рекламу;
• інтерв’ю;
• робота в ЛДГ;
Ми зараз спробуємо побути психологами і попрацювати в групах
1 група .
Завдання:
Встановіть духовний контакт між батьком і сином. Розкажіть Бену про страх і переживання Деві.
2 група
Завдання:
У вас теж не просте завдання. В оповіданні автор говорить, що «хлопчик у 10 років відчув, що мати ним не цікавиться, а батько – чужа людина.»
Вам потрібно , спираючись на цитатний матеріал на цитатний матеріал переконати Деві, що батько змінюється і любить його.
3 Група
Завдання:
3 група проведе дослідження і , слідом за автором, тобто спираючись на твір, складе рецепт для подолання відчуженості між батьками та дітьми. « Шляхи подолання останніх дюймів».
• складання зонінгу, tabula rassa.
Допоможуть мені в цьому мої учні.
На уроках світової літератури з вивчення життя і творчості Миколи Васильовича Гоголя використовую такі прийоми :
1. Лірична сторінка (виразне читання описів природи)
2. Спіч
3. Сенкан.
4. Тетралізація.
5. Віртуальна екскурсія.
6. Дискусія.
7. Аукціон-продаж цікавих фактів з біографії письменника.
8. Створення ментальної карти.
9. Мультимедійні презентації.
До вашої уваги фрагменти уроків з використанням цих технологій :
дискусія «Точка зору. Чи можна М.В. Гоголя вважати великим українцем ?»
аукціон-продаж цікавих фактів з біографії письменника.
Спіч на тему «Нема зв’язків святіших за братерство»
проблемне питання.
театралізація «На Сорочинському ярмарку»
Ці прийоми використовую не тільки на уроках світової літератури, а й в позакласній роботі з предмету : залучаю учнів до проведення інтелектуально-творчих ігор в літературно-мистецькій студії «Орфей» (фрагменти відео)
Заключне слово вчителя. Формула успіху.
Захист малюнка
Створює проблемну ситуацію, готує клас на відверту розмову, дає можливість втілити прийом метаморфозу
Рольова гра
Дає можливість визначити власне ставлення учня до конкретно життєвої ситуації, набуття досвіду поведінки в подібній ситуації через гру
«Коло думок», «Павутинка дискусії» «Займи позицію», «Точка зору»
Види дискусії, які сприяють формуванню комунікативних навичок, обстоювання своєї думки.
Літературний диктант
Методична перлинка своєрідна розвідка, що йде перед зазначеною атакою
Відстрочена відповідь
На початку уроку учитель дає проблемне питання, правильну відповідь на яке учень зможе сформувати отримавши необхідну навчальну інформацію протягом уроку
Написання листів до письменників персонажів твору
Допомагає виявити на скільки учень відчув, прочитав, почув
Робота в творчих групах
Підвищує пізнавальну активність, якість знань учнів з різними можливостями, розвиває навички самоконтролю
Інсценізація літературних творів
Ефективна форма персоналізації поєднує різні види дитячої творчості, розкриває індивідуальність учня через роль
Метод гранування, ОЛС
Асоціативний диктант
Сенкан, есе
Помилка в поясненні
Переказ від імені одного з персонажів
Доведу цитатою
Учні досліджують художній текст, обгурнтовуючи свою думку за такою схемою
1 крок. У тексті сказано : «…», тому …
2 крок. На основі цитати вважаю : «…»
Формування життєвих компетентностей засобами художнього слова через власне творче бачення, відчуття, літературний смак, самореалізація власного я на уроках світової літератури через практичну діяльність, використовуючи традиційні і інтерактивні технології, активізують самоосвітню діяльність учня, його всебічний культурний розвиток, викликають інтерес до предмета, дають можливість учням самореалізуватися як на уроках, так і в позаурочний час.