Лінійна функція та її графік

Про матеріал
Мета: сформувати свідоме розуміння учнями взаємозв'язку між взаємним розташуванням графіків двох лінійних функцій та співвідношенням їх кутових коефіцієнтів; виробити вміння: за даними рівняннями лінійних функцій робити висновки щодо взаємного розташування графіків; знаходити аналітичним способом координати точки перетину графіків двох лінійних функцій.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Лінійна функція та її графік

Мета: сформувати свідоме розуміння учнями взаємозв'язку між вза­ємним розташуванням графіків двох лінійних функцій та співвідно­шенням їх кутових коефіцієнтів; виробити вміння: за даними рівняннями лінійних функцій робити висновки щодо взаємного розташування гра­фіків; знаходити аналітичним способом координати точки перетину графіків двох лінійних функцій.

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

  1. Перевірка готовності учнів до уроку.
  2. Учні-консультанти повідомляють про стан виконання домашнього зав­дання.

 

II. Перевірка домашнього завдання (зібрати зошити)

Бліцтест

  1. Яка з формул задає лінійну функцію:

1) у = 7х – 0,5; 2) ; 3) ; 4) у = 7х; 5) у = 7х2 + 2.

Варіанти відповіді:

А. 1; 2; 3; 4. Б. 1; 3; 4. В. 1; 3; 4; 5. Г. Усі.

  1. Графік лінійної функції проходить через точку (0; 0) та точку . Задайте її формулою.

Варіанти відповіді:

А. у = -27х. Б. у = 27х. В. у = 3х. Г. у = -3х.

  1. Яким з рівнянь може бути задана [лінійна] функ­ція, графік якої зображено на рисунку:

А. у = х - 2. Б. у = х + 2. В. у = 2х. Г. у = 2.

  1. В яких точках перетинає графік у = х – 7:

а) вісь Оу; б) вісь Ох?

A. а) (0; 7); б) (7; 0).  Б. а) (0; -7); б) (-7; 0).

B. а) (0; 7); б) (-7; 0).  Г. а) (0; -7); б) (7; 0).

 

III. Робота з випереджальним домашнім завданням

Організуємо так: 1) перевіряємо, які графіки побудували учні (учні «презентують» свої роботи; коригують їх); 2) за алгоритмом порів­няння здійснюємо порівняння (а) формул, б) графіків) та робимо висновки щодо виконаних завдань та формулюємо загальну гіпотезу.

 

IV. Формулювання мети й завдань уроку

Учитель разом з учнями формулює навчальну мету уроку (див. мета).

 

V. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ

  1. Обчисліть: ; ; ; ; ; .
  2. Розв'яжіть рівняння:

1 + x = 1 - х; 9х 4 = 9x + 5; 3x + 1 = 1,5 х.

  1. Що можна сказати про прямі т і п (див. рис), якщо кути α і β: а) рівні; б) нерівні?
  2. Чи проходить графік функції у = -0,25х + 4 та

у = х – 1 через точку А(4; 3)? Що можна сказати про взаємне розташування цих графіків?

 

VI. Вивчення нового матеріалу

Основну мету уроку — формування свідомого розуміння змісту взаємозв'язку між співвідношенням коефіцієнтів k1 і k2 у рівняннях лінійних функцій y = k1x + b1 та y = k2x + b2, ми проводимо індук­тивним методом (випереджальне домашнє завдання тому підтвер­дження), тому ця частина зводиться до перекладу висновків, здобутих під час перевірки виконання домашнього завдання математичною мовою, а саме:

 

1) якщо лінійні функції y = k1x + b1 та y = k2x + b2 мають k1 = k2,а b1b2, то графіки цих лінійних функцій паралельні;

2) якщо в рівняннях y = k1x + b1 та y = k2x + b2, що задають лінійні функції k1k2, то графіки таких лінійних функцій перетинаються.

 

Єдине, на що треба звернути увагу — як знайти точку перетину гра­фіків двох лінійних функцій. Для усвідомлення відповідного алгоритму, проведемо бесіду за планом:

1) Що означає вислів «Дві прямі перетинаються»? Що можна сказати про точку перетину?

2) Якщо y = k1x + b1 —лінійна функція і координати точки А(хА; уА) перетворюють це рівняння на правильну рівність, що це означає?

А якщо координати цієї ж самої точки перетворюють рівняння y = k2x + b2 на правильну рівність, що це означає?

3) Точка А(хА; уА ) належить графікам y = k1x + b1 та y = k2x + b2. Яких значень будуть набувати вирази (k1x+b1) та (k2x+b2), якщо х = хА?

4) Відомо, що y = k1x + b1 та y = k2x + b2 — лінійні функції, графіки яких перетинаються в даній точці. Яких значень набувають ці функції при значенні аргументу, що дорівнює абсцисі цієї точки? Як це записати мовою математики?

 

Після такої бесіди більшість учнів усвідомлює зміст переходу від геомет­рично заданих функцій (функції як прямі) до аналітичного змісту умови пе­ретину їх графіків. Результати обговорення бажано записати в зошити.

 

 

 

 

Конспект 20

Взаємне розташування графіків двох лінійних функцій

 

VI. Первинне закріплення знань. Вироблення вмінь
Виконання усних вправ

  1. Чи перетинаються графіки функцій? Чому?

1) у = 8х 11; у = 5х 10; 2) у = 8х 11; у = 5х 11;

3) у = 8х 11; у = 8х 10; 4) у = 8х; у = -8х.

  1. Серед функцій: у = x + 0,5; у = -0,5х + 4; y = 5x 1; y = 0,5x + 1; виді­літь ті, графіки яких паралельні графіку функції у = 0,5х + 4.
  2. Яка лінійна функція має графік, що паралельний до графіка функції          у = 1,3х 7 і проходить через початок координат?

 

Виконання письмових вправ

  1. Знайдіть координати точок перетину графіків функцій:
    1) у = 10х – 8; та у = -3х + 5;  2) у = 14 – 2,5х та у = 1,5х – 18;

3) у = 20х – 70 та у = 70х + 30; 4) у = 37х – 8 та у = 25х + 4;

5) у = 14х та у = х + 26; 6) у = -5х + 16 та у = -6.

  1. Дано лінійну функцію .у = 2,5л;+4. Задайте формулою таку лінійну функцію, щоб її графік:

1) був паралельний до графіка цієї функції;

2) перетинав графік цієї функції і проходив через початок координат;

перетинав графік цієї функції в точці перетину даного графіка з віссю Оу.

  1. Покажіть схематично взаємне розташування на координатній площині графіків функцій:

1) у = 17х та у = 17х – 20; 2) у = -30х та у = -30х + 8;

3) у = 3х – 2 та у = -3х – 2.

 

VII. Підсумок уроку («Аукціон» або вікторина)

На рисунку зображено графіки 2-х лінійних функцій (І, II). Які висновки щодо k та b ви можете зробити?

 

VIII. Домашнє завдання

№ 1. Повторіть зміст основних понять теми (див. конспект). Складіть питання до вікторини за темою «Функція».

№ 2. Чи перетинаються графіки функцій:

1) у = 6х + 9 та у = 2х – 7; 2) у = -0,5х + 2 та у = 2,5х – 10;

3) у = 0,2х – 9 та у = х + 1; 4) у = х та у = -3х + 3,4?

Для графіків, що перетинаються, знайдіть координати точки перетину.

№ 3. Задайте формулою лінійну функцію, графіком якої є пряма, що проходить через точку А (2; 3) і паралельна до графіка функції у = 1,5х – 3. Побудуйте її графік.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
7 березня 2020
Переглядів
2275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку