Тема. Рівняння із двома змінними та його розв'язок
Мета: сформувати уявлення про рівняння із двома змінними та його розв'язки; усвідомити зміст поняття «графік рівняння із двома змінними»; виробити вміння: відбирати перевіркою розв'язки рівняння із двома змінними; працювати з готовим графіком рівняння із двома змінними; перетворювати рівняння виду у = f(x) та обчислювати розв'язки рівняння із двома змінними.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити, щоб перевірити якість корекційної роботи учнів та творче завдання.
III. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
3х = 6; 3х + 2 = 6; 6х = 3; 6 + х = 3; 6 + x = 2x – x + 6, 3х + 5 = 3х + 7.
Що означає «розв'язати рівняння»?
Якщо можна, розв'яжіть рівняння, знайдіть довжини сторін прямокутника.
IV. Формулювання мети й завдань уроку
Після повторення основних понять, вивчених у темі «Лінійні рівняння з однією змінною», та виконання усних вправ і складання рівнянь разом з учнями формулюємо мету: познайомитись із тим новим видом рівняння, що зустрівся нам під час розв'язування одного із завдань.
V. Вивчення нового матеріалу
Нове поняття «рівняння з двома змінними» вводиться на прикладах (так само, як і «рівняння з однією змінною»), а потім формулюється означення рівняння з двома змінними та означення розв'язку такого рівняння як впорядкованої пари чисел — значень змінних, що перетворюють рівняння на правильну рівність, так само, як і корінь рівняння з однією змінною. Це означення повинно бути добре зрозумілим усім учням. Поняття рівносильних рівнянь із двома змінними будується на відомих учням поняттях рівносильних рівнянь та властивостях рівносильних рівнянь. І взагалі, автор вважає, що формування нових знань учнів буде більш результативним, а знання — більш свідомими, якщо під час вивчення нового матеріалу звернутись до прийому аналогії (рівняння з однією зміною). З цього випадає лише поняття графіка рівняння з однією змінною, але це є винятком, що підтверджує справедливість правила. Тому й записи в зошитах учнів можуть мати вигляд порівняльної таблиці, в якій виділено ключові слова.
Конспект 21 |
||
Вид твердження |
Рівняння з однією змінною |
Рівняння з двома змінними |
1) Приклад |
х + 5 = 8 |
х + у = 8 |
2) Опис |
Рівність, що містить невідоме число, позначене буквою (змінна) |
Рівність, що містить два невідомих числа, позначених буквою (змінні) |
3) Супутні поняття |
Корінь рівняння із першою змінною — значення змінної, що перетворює рівняння на правильну рівність |
Розв'язання рівняння із двома змінними - впорядкована пара чисел (х;у), за яких рівняння перетворюється на правильну рівність |
4) Рівносильні |
рівняння з однією змінною — мають однакові корені або взагалі не мають коренів |
рівняння з двома змінними — мають одні й ті самі розв'язки або обидва не мають розв'язків |
5) Властивості рівносильних рівнянь |
Однакові |
|
6) Графік |
? |
Фігура, що складається з точок (х; у), таких, що їх координати — розв'язки рівняння |
VI. Закріплення матеріалу. Вироблення вмінь
Виконання усних вправ
3х – у = 6. Знайдіть пропущені координати.
х – у = 2. За утвореною формулою знайдіть два розв'язки кожного рівняння.
Виконання письмових вправ
х |
-5 |
-4 |
-3 |
-1 |
0 |
3 |
4 |
5 |
у |
0 |
3 |
4 |
1 |
-5 |
4 |
-3 |
0 |
1) х + у = 27; 2) 2х – у = 4,5; 3) 3х + 2у = 12; 4) 5у – 2х = 1.
Додатково. Серед розв'язків рівняння х + 2у = 18 знайдіть таку пару, яка б складалась із двох однакових чисел.
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання
2у – х2 = -2; 3х – у = 4; х2 – у3 = 3; ху = 3?
VIII. Домашнє завдання
№ 1. Вивчіть зміст основних понять та складіть алгоритми:
а) «Як перевірити, чи є пара (х;у) розв'язком рівняння з двома змінними»;
б) «Як знайти розв'язки рівняння з двома змінними».
№ 2. Виразивши змінну у через х, знайдіть три будь-які розв'язки рівняння:
1) ху – 12 = 0; 2) 3х – у = 10.
№ 3. Які з точок А(-3; 12); В(2; -1); С(0; 3) належать графіку рівняння
х2 – у + 3 = 0?
№ 4. На рисунку побудовані графіки рівнянь 3х – у = 10 і 8у – х = 12. Для кожного з рівнянь знайдіть за його графіком декілька розв'язків. Використовуючи рисунок, укажіть таку пару чисел, яка є розв'язком як першого, так і другого рівняння, перевірте відповідь обчисленням.