Тема. Лінійне рівняння з однією змінною
Мета: систематизувати знання учнів про види й. способи розв'язання рівнянь з однією змінною, що зводяться до лінійних; відпрацювати навички застосовувати ці знання на практиці.
Тип уроку: засвоєння навичок, діагностика засвоєння.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки № 1 (1, 2, 3, 5, 6) домашнього завдання є вправою на закріплення вмінь, набутих на попередньому уроці, достатньо перевірити відповіді до вправ (у слабких учнів вибірково беремо зошити на перевірку).
Розв'язання і відповіді до № 1 (1, 2, 3, 5, 6) домашнього завдання
1) |2x – 3| = 5; 2х – 3 = 5 або 2x – 3 = -5. Відповідь. 4; -1.
2) |2х – 1| + 7 = 8; |2x – 1| = 1; 2x – 1 = 1 або 2x – 1 = -1. Відповідь. 1; 0.
3) |5x – 4(2х + 3)| = 6; |-3х – 12| = 6; |3x + 12| = 6; 3x + 12 = 6 або 3x + 12 = -6. Відповідь. -2; -6.
5) ; 5(х + 8) – 3(х – 2) = 30; 2x + 46 = 30; 2х = -16; x = -8. Відповідь. -8.
6) ; 4(7х – 4) – 9(3х + 3) = 6(8 – х);
28х – 16 – 27х – 27 = 48 – 6х; х – 43 = 48 – 6х; 7х = 91; х = 13. Відповідь. 13.
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
4) 2(|x| - 3) – 4(2|х| + 9) = -48 |
1) |2х – 3| = 5; 2) |2х – 1| + 7 = 8; 3) |5х – 4(2х + 3)| = 6 |
Пропонуємо учням виконати роботу з порівняння цих рівнянь (див. алгоритм).
Після виконання роботи робимо висновки щодо способу розв'язання:
Тільки тоді можна зробити відповідні записи:
2(|х| - 3) – 4(2|х| + 9) = -48;
2|х| - 6 – 8|х| - 36 = -48;
-6|х| - 42 = -48;
-6|х| = -6;
|х| = 1;
х = 1 або х = -1.
Відповідь. 1; -1.
Перш ніж перевіряти відповіді, проведемо бесіду.
По закінченні бесіди:
III. Систематизація знань
Бесіда
а) має один корінь; б) не має коренів.
Висновки. Більшість рівнянь з однією змінною, які ми розв'язували останнім часом шляхом рівносильних перетворень, зводили до лінійних рівнянь з однією змінною, які потім розв'язували відповідно до схеми (див. конспект 2).
IV. Засвоєння навичок
Оскільки на цей момент базові вміння щодо класифікації і розв'язання рівнянь з однією змінною, що зводяться до лінійних рівнянь виду ах = b, повинні бути сформовані, для розв'язання на уроці пропонуємо учням завдання достатнього та високого рівня.
1) 1,8(1 – 2х) = -2(1,8х + 3) + 7,8;
2) 0,5(8х – 3) = -0,4(2,5 – 2х);
3) |3х – 2| + 5 = 7;
4) 3 – 2(1 – 2|х|) = 11 – |х|;
5) .
2) рівняння має корінь 1;
3) коренем є число, що є і коренем рівняння 4х – 7 = 5.
V. Діагностика засвоєння вмінь Самостійна робота
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Розв'яжіть рівняння: |
|
1) 6х – 12 = 4х – 8; |
1) 5у – 8 = 2y – 5; |
2) 4(х – 0,5) – 2(х + 0,3) = -2,6; |
2) 0,2(3х – 5) – 0,3(х – 1) = -0,7; |
3) . |
3) . |
Додатково: 3|2х + 1| – 7 = 2 |
Додатково: 2|3х – 1| – 5 = 3 |
VI. Рефлексія
Способи дій під час розв'язування рівнянь були опрацьовані в попередній частині уроку, тому після виконання самостійної роботи достатньо лише звірити відповіді.
Розв'язання та відповіді до завдань самостійної роботи
Варіант 1
1) 6х – 12 = 4х – 8; 2х = 4; х = 2. Відповідь. 2.
2) 4(х – 0,5) – 2(х + 0,3) = -2,6; 4х – 2 – 2х – 0,6 = -2,6; 2х = 0; х = 0. Відповідь. 0.
3) ; 3(х – 1) – 2(х + 1) = 6; 3х – 3 – 2х – 2 = 6; х = 11. Відповідь. 11.
4) 3|2х + 1| - 7 = 2; 3|2х + 1| = 9; |2х + 1| = 3; 2х + 1 = 3 або 2х + 1 = -3;
х = 1 або х = -2. Відповідь. 1; -2.
Варіант 2
1) 5у – 8 = 2y – 5; 3у = 3; у = 1. Відповідь. 1.
2) 0,2(3х – 5) – 0,3(х – 1) = -0,7; 0,6х – 1 – 0,3х + 0,3 = -0,7; 0,3х = 0; х = 0. Відповідь. 0.
3) ; 2·3х – 5(х + 1) = 10; 6х – 5х – 5 = 10; х = 15. Відповідь. 15.
4) 2|3х – 1| - 5 = 3; 2|3х – 1| = 8; |3х – 1| = 4; 3х – 1= 4 або 3х – 1 = -4;
х = 1 або х = -1. Відповідь. 1або -1.
VII. Домашнє завдання
№ 1. Творче завдання[*]. Скласти три рівняння, що зводяться до лінійних (з модулем, з дробами і таке, що зводиться до лінійного шляхом рівносильних перетворень і не має коренів).
№ 2. Випереджальне завдання (учні отримують ксерокопії завдання або працюють із відповідним текстом підручника).
Розгляньте умову і розв'язання задачі.
У двох цистернах зберігається 66 т бензину, причому в першій бензину в 1,2 раза більше, ніж у другій. Скільки бензину в кожній цистерні?
Розв'язання. Нехай у другій цистерні х т бензину, тоді в першій — 1,2х т. У двох цистернах разом є (х + 1,2х) т бензину, що за умовою дорівнює 66 т. Маємо рівняння: х + 1,2х = 66; 2,2х = 66; х = 66 : 2,2; х = 30.
Отже, у другій цистерні було 30 т бензину, а в першій — 1,2 · 30 = 36 (т).
Відповідь. 36 т; 30 т.
Розбийте розв'язання на змістові частини (виділіть у тексті кожну окрему частину різними кольорами).
Складіть за поданим розв'язанням план. Чи можна було розв'язати цю задачу іншим способом? Яке розв'язання краще?
[*] Замість творчого завдання можна запропонувати домашню самостійну роботу на розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних та на перевірку матеріалу, вивченого в темі «Рівняння з однією змінною».