Тема: Лірична драма Івана Франка «Зів’яле листя» - поетичний шедевр
Мета: ознайомити учнів із збіркою поезії «Зів'яле листя», розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра; продемонструвати уміння учнів працювати самостійно з додатковою літературою; розвивати виразне читання, уміння аналізувати вірші; виховувати усвідомлення того, що любов – найвеличніше з людських почуттів.
Обладнання: презентація уроку, аудіозапис пісні «Знаєш» у виконанні В.Козловського, дидактичний матеріал, Зошит для підготовки до ЗНО на уроках української мови в 10 класі (Д.І. Дроздовський, О.В. Калинич)
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
1. Етап мотивації Слайд 1
Звучить музика. Горять свічки, на партах недбало покладене пожовкле листя.
Вступне слово вчителя
Стародавня легенда про кохання говорить, що колись Бог роз'єднав людину на дві половини. І з того часу під звуки зачарованої скрипки шукає одна половина іншу, коли половини не знаходять одна одну і не з'єднуються, то скрипка плаче сумно-сумно.
Кохання. Яке воно? Світле й чисте чи таке, що спопеляє?
Ми опустили жалюзі, вимкнули світло й запалили свічки, щоб говорити про "ніжні й легкі вірші" збірки "Зів'яле листя". У такій інтимна лірика Івана Франка при свічках справді дуже інтимна. Вона поза часом, інакше чому українці не можуть залишитися байдужими до Франкового слова?..
Отже, сьогодні мова піде про кохання… про кохання поета, автора збірки «Зів’яле листя». Слайд 2
Збірку «Зів’яле листя» з підзаголовком «Лірична драма», І. Франко створював протягом 10 років (1886-1896рр.). Назвав автор цей твір вдало, оскільки основним мотивом віршів був смуток, жаль за навіки втраченим коханням.
Отже, сьогодні ми познайомимося з Музами Івана Франка. Чи, можливо, правильніше буде сказати – із його натхненням, коханням і мукою.
ІІ. Сприйняття нового матеріалу
Тричі мені являлася любов Слайд 3
Одна несміла, як лілея, біла,
З зітхання й мрій уткана, із обнов
Сріблястих, мов метелик, підлетіла. розповідь учня 1
Купав її в рожевих блисках май.
На пурпуровій хмарі вранці сіла.
І бачила довкола рай і рай! розповідь учня 1
Вона була невинна, як дитина,
Пахуча, як розцвілий свіжо гай.
Явилась друга – гордая княгиня. Слайд 4
Бліда, мов місяць, тиха та сумна,
Таємна й недоступна, мов святиня. розповідь учня 1
Мене рукою зимною вона
Відсунула і шепнула таємно:
«Мені не жить, тож най умру одна».
І мовчки щезла там, де вічно темно. розповідь учня 1
Явилась третя — женщина чи звір? Слайд 5
Глядиш на неї — і очам приємно,
Впивається її красою зір.
То разом страх бере, душа холоне
І сила розпливається в простір.
За саме серце вхопила мене,
Мов сфінкс, у душу кігтями вп'ялилась
І смокче кров, і геть спокій жене.
Минали дні, я думав: наситилась,
Ослабне, щезне… Та дарма! Дарма!
Гадаю, що всім цікаво почути про Франків ідеал кохання і коханої дівчини.
- Чи була дружина Франка його ідеалом?
(Розповідь учня про життя Франка з дружиною Ольгою Хоружинською) Слайд 5
Гіркі слова, сказані Франком у часи поної зневіри, не перекреслюють глибини відданості та порядності Ольги Хоружинської . Ій Франко присвятив вірш «Моїй дружині».
(Кожна група за «одним коханням» укладає сенкан, а потім кріплять на дошку; читають під музику)
Схема на дошці
Любов
несміла, невинна
явилась, підлетіла, бачила
Купав її в рожевих блисках май
Метелик
Княгиня
Бліда, тиха та сумна
Відсунула, шепнула, згордувала
І мовчки щезла
Смерть
Женщина чи звір?
Холодна, непідступна, меркантильна
наситилась, слабне, щезне
Впивається її красою зір
Сфінкс
Учитель
2. Учень читає виразно напам'ять поезію «Чого являєшся мені у сні?»
Робота в групах:
Кожна група аналізує одну строфу поезії «Чого являєшся мені у сні?» , а потім називає
Перша строфа
Образи: Характеристика:
Сон Тьма
Очі Чудові, ясні, сумні, немов криниці дно студене
Уста Німі, мов зарево червоне
Криниця Символ кохання, глибини й чистоти почуттів
Домінуюча емоція біль докір
Друга строфа
Образи: Характеристика:
Серце Надірване, здавлене болем, жалем
Пісні Ридання
Гордощі Знать не знаєш, минаєш, не зирнеш, не кивнеш
Любов Без тями, з мукою довгими ночами, літа за літами
Домінуюча емоція егоїзм
Третя строфа
Образи: Характеристика:
Серце В турботі, не хоче тужити весь вік, марніє, в’яне ,
засиха, оживає, грає, вільно віддихає. Диво золоте щастя Щастя, кохання молоде, бажане, страшне.
Домінуюча емоція прощення
Висновок,
біль, страждання, докір егоїзм прощення, радість, щастя.
Інакше кажучи. переборовши образу, пройшовши через прощення, ліричний герой відчуває емоційне переживання, що змінює людину, підносить на вищий рівень.
ІІІ. Підсумки уроку
І хоч життя Франкове склалось так, що він, тричі покохавши, жодного разу не зазнав усієї глибини щастя любові, все ж він свято беріг у серці своєму спогади про скупі дари величного почуття «Хвилини в котрих Я любив… були, може, найкращі в моїм житті…»
«Чи приносить кохання людині щастя?»
Ось і завершилася наша подорож по храму кохання Івана Франка. Працювали всі на уроці плідно, тому я вам дуже вдячна. Нехай буде доля до вас прихильною і кожному подарує справжнє, вірне, щасливе кохання. І запам’ятайте, як би важко не було на серці, «Щасливий не той кого люблять, а той хто любить». Іван Франко це вам довів не тільки поезіями а всім своїм життям. Тож нехай вогонь Франкового кохання поселиться у ваших душах і проростає чарівною мелодією пісні.
V. Домашнє завдання
1. Вивчити напам'ять поезії «Чого являєшся мені у сні?», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» та вміти їх аналізувати.
2. Створити ментальну карту « Збірка «Зів'яле листя» за матеріалами підручника.
1