Конспект уроку 9 клас
Література рідного краю (Дніпропетровщина)
Урок №68
Тема: життєвий і творчий шлях Костянтина Дуба.
Мета:
Навчальна: визначити поняття мотиву у теоретичному аспекті; виявити роль мотиву осені у збірці «Зорецвіт осіннього саду».
Розвивальна: розвивати навички аналізу поезії, з'ясувати художні особливості втілення мотиву осені.
Виховна: виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: збірка «Зорецвіт осіннього саду» Костянтина Дуба.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Налаштування класу на роботу (3 хв).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Забезпечення настроєвої підготовленості учнів (3 хв).
Сьогодні на уроці на нас чекає різноманітна і дуже цікава робота. Тому я розраховую на те, що ви будете уважними, працюватимете активно.
На уроці ми з вами виконаємо такі завдання:
ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу. Вивчення нового матеріалу (15 хв).
Як ви вже зрозуміли, сьогодні на уроці ми познайомимося із творчістю українського письменника кандидата філологічних наук, доцента Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, дослідника проблем української новелістики, багатьох статей, ввів у науковий обіговий термін – автобіографічний синерген.
Вашим домашнім завданням було ознайомитися з біографією Костянтина Дуба за допомогою інтернету. https://www.dnipro.libr.dp.ua/Dub_Kostyantyn Давайте разом пригадаємо цікаві факти з його життя і творчості. (Учні усно розповідають факти, які їм запам’яталися, вчитель доповнює.)
Молодці! Ви розповіли дуже цікаву інформацію. Тепер ознайомимося з поезією письменника.
Для дослідження творчості Костянтина Дуба я пропоную вам твір «Осінній сад у листопаді» (в учнів на партах є роздрукований текст):
Осінній сад у листопаді…
Багряний лист спада в траву...
Тут все минуле – на параді,
Все оживає наяву.
*
Осінній сад мріє в чеканні,
І завмира в ліричних снах…
Самотня осінь в сподіванні
Листком тріпоче на вітрах.
*
Осінній сад – Листки останні,
Як сторінки мого життя,
Жбурляє осінь в даль туманну
Без жалощів і каяття.
*
Осінній сад…Листок прощання
Шепоче голосом твоїм.
В мелодії його згасання
Звучить весняний твій мотив.
*
Ти дивишся у сад і бачиш
Все тільки в цвіті молодім.
Й сама не знаєш, що ти значиш
У проростанні веснянім.
*
Ти вся в саду, у його змінах,
У брунці кожній, звуку, снах,
В його одвічних перемінах
Безжурно пурхаєш, як птах.
*
Осінній сад в німім чеканні…
Мінорно у душі звучить.
Ти в ньому – світле сподівання,
Весняна яблунева мить.
*
У сяйві місячного саду,
Де осінь листям шелестить,
Ми розпрощались на досаду,
А в серці сум якийсь щемить.
*
Лиш очі чорні – дві жарини-
Крізь хмаровиння миготять,
Листком жовтавим з яворини
За днями дні в осінь летять.
*
О де ти, травень буйнотравний,
Весняний вітер-веснограй,
Коли я садом брів безхмарний,
Тобою виповнений вкрай.
ІV. Аналіз твору з допомогою вчителя (7 хв).
V. Аналіз пейзажної лірики Костянтина Дуба (10 хв).
Тепер настав час поговорити про пейзажну лірику у творчості Костянтина Дуба. Для цього виразно прочитаємо вірш:
Сад місячний, сріблясто-синій
У світлотінях мерехтить…
В нім образ твій тендітний, милий
Місячно сяє у цю мить.
*
Місячний сад, пора осіння,
Ти в ньому – мрійно-чарівна-
Стоїш під місяцем самітня,
Неначе зіткана з срібла.
*
Сад зустрічей, розлук, фантазій,
Кохання першого, зітхань
І птиць, що відлетіли в вирій,
Ілюзій, втрачених бажань…
Аналіз з допомогою вчителя:
VІ. Читання твору «Найщедріша осіння пора» (5 хв).
Найщедріша осіння пора
Плоди радості людям приносить.
Червоніє калина, як ватри зоря,
Ніби хоче зірвать неба просинь.
*
Червонобоке яблуко висить,
І кальвіль ніжністю чарує.
В тумані сизім синя слива спить.
Земні щедроти осінь нам дарує.
*
Дооквітають жоржини в морозяну рань,
Кольорами розбризкались айстри,
Хризантеми у святості білих чекань,
Розпрощалась осінь з літечком красним.
VІІ. Домашнє завдання (1хв).
Самостійно написати тему та ідею поезії «Найщедріша осіння пора ».
VІІІ. Підсумок уроку (1 хв).
Сьогодні на уроці ми плідно попрацювали та виконали всі поставлені завдання. Сподіваюся, що вам було цікаво. На все добре! До побачення!