Література рідного краю. Творчість Ольги Ліщук.
Технологічна карта уроку.
Тема уроку: «Я щирістю вас пригощу…» Творчість Ольги Ліщук.
Цілі уроку:
Навчальна – ознайомити здобувачів освіти з життєвими віхами та творчістю Ольги Ліщук, розкрити грані творчого таланту письменниці.
Розвивальна - зацікавити здобувачів освіти літературою письменників-земляків, розвивати мовлення, уяву, уміння відповідати на питання, навички критичного мислення, вдосконалювати навички свідомого виразного читання.
Виховна - виховувати в учнів почуття любові, шани до письменників-земляків, до рідного краю, до українського слова, виховувати спостережливість.
Обладнання уроку: тексти поезій, портрет Ольги Ліщук, відеоматеріал про О. Ліщук, аудіозапис пісень поетеси, картки для оцінювання та емоційної настроєвості здобувачів освіти.
Тип уроку: урок здобуття нових знань, умінь і навичок.
Предметні компетенції учнів на уроці:
Основні поняття |
Основні знання |
Основні вміння |
Поезія, творчість поетеси, основні мотиви, ліричний герой, художні засоби |
Знають основні віхи життя і творчості О. Ліщук, провідні мотиви віршів, їх настроєвість, метафоричний зміст. |
Виразно, вдумливо читають, коментують, визначають основні мотиви поезій, роль художніх засобів, розмірковують, висловлюють власні враження. |
Ключові компетентності:
1 |
Спілкування державною мовою |
Володіти видами мовленнєвої діяльності (говоріння, письмо)
|
2 |
Інформаційно-цифрова |
Інформаційна й медіаграмотність. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо). |
3 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури. |
Розвивати літературну грамотність учнів, здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. |
4 |
Учитися впродовж життя |
Здійснювати аналіз власної діяльності, вчитися працювати відповідально. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою освітньо-професійну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя. |
5 |
Соціальна і громадянська |
Ефективна та конструктивна участь у уроці. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. |
6 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Дбати про здоров’я учнів.Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини. |
7 |
Ініціативність і підприємливість. |
Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. |
Наскрізні лінії :
НЛ 1 Екологічна безпека та сталий розвиток
НЛ 2 Громадянська відповідальність
НЛ 3 Здоров’я і безпека
Міжпредметні зв'язки (МЗ) : музика, історія.
Хід уроку
Етап уроку |
Час |
Завдання етапу |
Зміст (порядок проведення/конспект уроку) |
Методи і прийоми |
ФОНД* |
Діяльність |
Діяльність |
Вступна (організаційна) частина |
2 хв |
Попередня організація класу, забезпечення психологічного настрою учнів на плідну роботу |
Підготовка до уроку |
Привітання, перевірка відвідування, готовності до уроку |
Ф |
Вітається, перевіряє відвідування, психологічно, емоційно налащтовує |
Вітається, відповідає навзаєм |
Мотивація навчальної діяльності |
5хв |
Формування у здобувачів освіти позитивних мотивів, зацікавлення до вивчення ЛРК |
Дібрати до слова Запоріжжя асоціаціі, повідомити про важливість, значущість ЛРК |
Асоціативний кущ «Моє Запоріжжя», повідомлення про значимість ЛРК |
Ф |
Розповідає, запитує, доповнює |
Слухає, добирає, відповідає, доповнює |
Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду здобувачів освіти
|
|
Отримати уявлення про знання, актуалізувати знання здобувачів освіти про письменників запорізького краю. |
Повторити матеріал з уроків ЛРК, дібрати до слова « ЛРК» асоціації
|
Метод «Мікрофон», асоціативний кущ «ЛРК» |
Ф І |
Запитує, доповнює, уточнює
|
Відновлює у пам’яті вивчений матеріал, добирає, відповідає, слухає, доповнює
|
Повідомлення теми, мети, завдань уроку (етап ціле покладання)
|
4хв |
Оголошення, формування теми, мети і завдань уроку. Залучення здобувачів освіти до активної навчальної діяльності. Робота над епіграфом. |
Повідомити тему, мету уроку. Обговорити епіграф. Сформувати особисті цілі
|
Усне повідомлення, бесіда |
Ф І |
Повідомляє, залучає, допомагає сформувати, доповнює |
Слухає, обговорює, формулює особисті цілі |
Вивчення нового матеріалу (етап ціле реалізації) |
24хв |
Сприймання і осмислення здобувачами освіти навчального матеріалу. |
1.Знайомство з О. Ліщук. 2.Обмін враженнями після перегляду. 3.Знайомство з основними віхами життя і творчості О.Ліщук. Бесіда за змістом почутого
4. Опрацювання творів письменниці: «Ой для чого ж очі маю», «Про мої вірші», «Хай буде все у всіх» 5.Виразне читання віршів. 6. Обмін думками, враженнями: основні мотиви, настроєвість віршів, які почуття, думки викликають. 7.Прослуховування аудіозапису пісні «Ой для чого ж очі маю»
8.Якими кольорами розфарбували б, намалюйте уявну картину.
Повторення художніх засобів. |
1-2.Перегляд відеоматеріалу «Літературний «Борщик» за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=7QUiTOZ7dpg 3.Випереджувальне завдання, робота в парі ( завітаймо до О.Ліщук на гостини) 4.https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/772-olha-lshshchuk
https://olgalishchuk.blogspot.com/ Метод «П’ять хвилин з поезією» Метод «Мікрофон» |
Ф І
П
Ф І |
Демонструє відео, за потреби, коментує
Запитує, доповнює, коментує, веде бесіду
Виразно читає, запитує, коментує, доповнює, слухає, координує |
Переглядає, розмірковує, висловлює власні враження
Розповідає,слухає, відповідає, висловлює власну думку, занотовує
Виразно читає, слухає, відповідає, розмірковує, обґрунтовує, висловлює свої думки і враження
|
Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. |
5хв |
Підсумувати, узагальнити засвоєний матеріал, оцінити рівень досягнень здобувачів освіти, відрефлексувати. |
Перевірка рівня засвоєння знань, навичок, умінь, а також емоційної настроєвості здобувачів освіти |
Самоаналіз знань з даної теми. Метод «Світлофор». Прийом « Намалюй настрій» або опиши одним-кількома словами |
Ф І |
Узагальнює, підбиває підсумки, оцінює |
Піднімає картки певного кольору: зелений – я впорався, жовтий – важкувато, червоний – прошу допомоги. Малює смайлик на аркуші, відповідає, узагальнює, рефлексує |
Повідомлення домашнього завдання |
3хв |
Повідомити здобувачам освіти зміст домашнього завдання, пояснити методику його виконання |
Виконати завдання на вибір: 1)напишіть листа О.Ліщук; 2)яка з вивчених поезій О.Ліщук для вас є дороговказом; 3)ознайомтеся (на вибір) з творчістю інших письменників запорізького краю (Олени Музики, Валентина Терлецького, Володимира Віхляєва, Михайла Буряка, Олександра Медка) |
Повідомлення, пояснення завдання. методики його виконання |
Ф І |
Повідомляє, пояснює, відповідає |
Слухає, записує домашнє завдання, за потреби, ставить питання |
Література
Для вчителя |
Для учнів |
1. Письменницький портал Пилипа Юрика [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/772-olha-lshshchuk |
1. Письменницький портал Пилипа Юрика [Електронний ресурс].- Режим доступу: : https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/772-olha-lshshchuk |
2. Сайт О. Ліщук [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://olgalishchuk.blogspot.com/
|
2. Сайт О. Ліщук [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://olgalishchuk.blogspot.com/
|
3. Літературний «Борщик» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=7QUiTOZ7dpg 4. Ольга Ліщук. Пісня моя. – Запоріжжя, 2016. 5. Ольга Ліщук. Щоб легше йти. – Запоріжжя, 2016.
|
3. Літературний «Борщик» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=7QUiTOZ7dpg 4. Жінка-українка [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrainka.org.ua/olha-lishchuk 5.Ольга Ліщук. Пісня моя. – Запоріжжя, 2016. 6. Ольга Ліщук. Щоб легше йти. – Запоріжжя, 2016.
|
Письменницький портал Пилипа Юрика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/772-olha-lshshchuk
Ольга Миколаївна ЛІЩУК народилася 1966 року в Казахстані; батько був зоотехніком, а мама - вчителькою. Ольга закінчила дитячу музичну школу з класу баяну, середню школу із золотою медаллю, а також фармацевтичний факультет Запорізького медичного інституту з червоним дипломом. Працювала в аптеках Запоріжжя та області. Деякий час була "аптечним лікарем" в госпіталях Північної Африки та Близького Сходу.
На даний момент - автор десяти книжок (три поетичні збірки, два пісенника, дві фантастичні повісті, збірка пісень і віршів, фантастичний роман, цикл казок для дітей).
Членкиня Національної спілки письменників України, міської організації композиторів Запоріжжя та Всеукраїнської асоціації "Весела Січ" ім. П.Ребра.
Має Диплом І ступеня огляду-конкурсу «Українка: жінка-волонтер, жінка-воїн, жінка-герой» (Київ, 2017), Диплом переможця в номінації "краща поезія" фестивалю сучасної української авторської пісні та співаної поезії "Словоспів" (Рівне, 2021) і Диплом лавреата Всеукраїнського поетичного фестивалю-конкурсу «І тихим островом калиновим згадалось батьківське село…» (Брусилів, 2021). Отримала перше місце в конкурсі оповідань "День Незалежності 2120" на літературній платформі "Аркуш" (2021). Публікант конкурсу фантастичних мініатюр «Україна. Вчора, сьогодні, завжди» творчого об’єднання «ЛІТавиця» (2021).
Працює в аптечній мережі НВПП "Олєкс".
Письменницький портал Пилипа Юрика [Електронний ресурс ]. – Режим доступу: https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/772-olha-lshshchuk
ПРО МЕНЕ
Коли запитують: «В якому жанрі ви пишете?», я завжди маю проблему з відповіддю. Бо… лише занотовую те, що приходить у голову. Коли я намагаюся щось вигадати сама, результат мені не подобається))) Тому я записую все – вірші, мелодії, свої сни. Але найбільше я чекаю на «кіно», яке іноді починає крутитися в голові, бо з нього виходять прозові твори. І те «кіно» зазвичай – фантастика. А ще – я не можу спокійно дивитися на космічні кораблі у фільмах, бо мені здається, що і я колись на таких літала... За фахом я – провізор, але покликання моє – творчість, у ній я бачу сенс свого життя.
Моя творчість почалась у п'ять років. Ледь навчившись читати й писати, я зшила собі з листочків малесеньку книжечку й записала туди три віршика. Тоді ж мені подарували іграшкове піаніно на одну октаву, на якому я самостійно навчилася грати написану на кришці мелодію, логічно вирахувавши ноти.
Я закінчила 8-й клас одночасно з музичною школою з класу баяна й дуже хотіла вчитися музиці далі, але на той час батьки вже вимріяли для мене медичну професію. Як слухняна донька, я закінчила фармацевтичний факультет Запорізького медичного інституту і працювала в аптеках Запоріжжя і області. І завжди брала участь у художній самодіяльності – співала під гітару (три акорди мені показали, а далі вже вчилася сама) пісні видатних бардів.
Дуже довгий час я нічого не писала, не мала такої потреби, навіть не думала про це. Шкільні свої віршики, на жаль, не зберегла – написані для стінгазет мені не дуже й подобалися, а потаємний зошит з першими пристрастями спалила в печі, щоб мама ненароком не знайшла. Єдиний вірш з тих часів, написаний на промокашці зошиту з геометрії, згодом перетворився на пісню «Дождь идёт».
Відчутним поштовхом стала моя робота за кордоном. Першою була Лівія, де я працювала в госпіталі «аптечним лікарем». Я мала адаптувати українські схеми лікування до лівійських ліків, виходячи з анотацій англійською чи з хімічних формул. Майте на увазі, що Гугла з його перекладачем тоді ще не придумали))) Із завданням я впоралася, отримавши бонусом купу емоцій від іншої культури (уявіть – я блукала вулицями міста Лептіс-Магна, що збереглося з часів Римської імперії), мови, поглядів на життя, а головне – природи з її спекою, піщаними бурями й пальмовими жуками. Я почала бачити дивні яскраві сни, це було рідко, але – вражаюче.
Потім я працювала в Йорданії, яка теж додала емоцій – Мертвим морем, кораловими рифами, Петрою і червоною пустелею. Саме після Йорданії я написала першу фантастичну повість – «Стрибок». Сюжет я побачила в одному зі своїх яскравих снів. Протягом наступних днів сон повторився – з іменами й деталями. Ця історія мучила мене вдень і вночі, доки я її не записала. Починала як шкільний твір, але за кілька сторінок герої ожили! Знаючи лише суть сюжету, подробиці я писала з того «кіно», що крутилось у моїй голові. Я просто занотовувала те, що бачила. Найцікавіше вийшло з фіналом – я взагалі не знала, яким він буде. Але коли «кіно» закінчилось і поставилася остання крапка, я раптом усвідомила, що все склалося, немов мозаїка! Я пережила ЕЙФОРІЮ – незабутній стан. І поклала рукопис у стіл.
В Італію я поїхала звичайною заробітчанкою. Там мене застав 2014 рік. Було дуже страшно дивитись новини, а душа вимагала дії. І я почала писати вірші для концертів, які проводила українсько-італійська асоціація «Розмай», щоб зібрати кошти для нашої армії. Оте «Треба!», яке сказали в «Розмаї», ніби проштрикнуло хмару, з якої на мене полилися римовані рядки. В 2015 році я повернулася додому, знайшла волонтерів, їздила з ними у госпіталі. Там потрібні були не тільки вірші, а й пісні. Навчилася «ловити за хвостики» мелодії))) І видала першу поетичну збірку. А коли взяла її в руки, згадала про написану повість. І пішло-поїхало…
Зараз я – членкиня Національної спілки письменників України і міської організації композиторів Запоріжжя, авторка одинадцяти різножанрових книжок (три поетичні збірки – «Чудеса по заказу», «Щоб легше йти», «Курортный рай»; дві фантастичні повісті – «Стрибок» і його продовження, «Прибуття»; два пісенника по п’ятдесят пісень на мої слова і вірші інших авторів – «Пісня моя» і «Осінній зорепад»; збірка «Борщик» – пісні, вірші для дорослих і дітей, казка для старшокласників; фантастичний роман «Зірки не розкажуть»; цикл для дітей «Казки старої Шовковиці» з власними ілюстраціями); збірка пісень і віршів «Сонях». Мене запрошують на уроки літератури рідного краю, у двох школах співають написані для них гімни, ще в одній у 2021 році 7-мі класи писали за казкою з «Борщика» переказ. 12 квітня того ж року в Національному аерокосмічному центрі в Дніпрі лунала моя пісня. Маю Диплом І ступеня огляду-конкурсу «Українка: жінка-волонтер, жінка-воїн, жінка-герой» (Київ, 2017), Диплом переможця в номінації "краща поезія" фестивалю сучасної української авторської пісні та співаної поезії "Словоспів" (Рівне, 2021), Диплом лавреата поетичного фестивалю-конкурсу «І тихим островом калиновим згадалось батьківське село…» (Брусилів, 2021), Диплом переможця (ІІ місце) в номінації «переклади» Всеукраїнського літературного конкурсу імені Олени Теліги та Олега Ольжича «Тільки тим дана перемога, хто у болі сміятися зміг!»
Коротку прозу колись пробувала, але мені здалося, що там герої не встигають «оживати». Конкурс «День Незалежності 2120» на літературній платформі «Аркуш», де моє оповідання «Пісня» посіло І місце, дав мені можливість впевнитися – встигають!!! Участь в інтернет-конкурсі «Україна. Вчора, сьогодні, завжди» творчого об’єднання «Літавиця» також виявилася успішною – я стала публікантом підсумкової збірки «31. Антологія сучасної української фантастики».
Бажаю усім здійснення їхніх мрій, а головне - здоров'я й МИРУ!
Сайт О. Ліщук [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://olgalishchuk.blogspot.com/
ОЙ, ДЛЯ ЧОГО Ж ОЧІ МАЮ...
Якщо поезія - це Храм,
То я - хатки будую;
Барвисті квіти краплю там,
Ще й гойдалки лаштую...
Десь, може, стріха зависа,
Шибки в віконцях - криво...
Та є в них сонячна краса,
І мешкає в них Диво!
Ховатись можна від дощу,
А ще - відпочивати...
Я щирістю вас пригощу -
Заходьте гостювати!
Про мої вірші
Якщо поезія - це Храм,
То я - хатки будую;
Барвисті квіти краплю там,
Ще й гойдалки лаштую...
Десь, може, стріха зависа,
Шибки в віконцях - криво...
Та є в них сонячна краса,
І мешкає в них Диво!
Ховатись можна від дощу,
А ще - відпочивати...
Я щирістю вас пригощу -
Заходьте гостювати!
ХАЙ БУДЕ ВСЕ У ВСІХ!
Хай буде все у всіх, чого хто скільки хоче;
Хай радість обійма зажурені серця!
У кожній хай сім′ї мале дитя лопоче,
І зерна золоті хай поле обіця.
Хай буде все у всіх, нехай здійсняться мрії;
Добробут завіта і в місто, і в село!
Хай в спеку мовчазну і в снігові завії
В душі у всіх живе лиш затишне тепло.
Хай мають всі усе, до чого є бажання!
Хай щастя завіта упевнено до вас,
Здоров′я приведе, і успіх, і кохання!
Життя - найбільший скарб - із нами повсякчас!