Термін «середні віки»Термін «середній вік» /від лат. medium aevum/ виник в Італії в ХV – ХVІ ст.у колах гуманістів. Середніми віками дослідники називають тривалий період в історії Західної Європи між античністю та Новим часом ( з V до середини XVII ст.) Тобто період з моменту падіння Західної Римської імперії і до першої буржуазної революції загальноєвропейського значення — Англійської революції 1640—1660 pp.
Суспільно-політичні події що визначили добу Середньовіччя?Падіння Римської імперії;Крах античної державності в Європі, спричинив занепад античної культури і заклались основи нової культури;На уламках Римської імперії утворилися так звані «варварські держави». Почався процес формування нових націй і народностей, а значить і нових мов , національних літератур;
Суспільно-політичні події що визначили добу Середньовіччя?У суспільстві виникли нові феодальні відносини;Складалася нова ієрархія станів: духовенство, феодали-землевласники, селяни;Стрімкий розвиток міст призвів до збільшення кількості місцевого населення, до організації ремісничих цехів, а значить і до виникнення нових міських осередків культури.
Ідеологічні засади Середньовіччя. Поширення світових релігій: християнства ісламу, буддизму. У ХІ ст. виникли самостійні церкви: православна і католицька. Одним із головних важелів у суспільстві стала релігія, християнська католицька церква, яка була величезною політичною і суспільною силою.
Ідеологічні засади Середньовіччя. Церква була своєрідною «державою в державі». Яка не визнавала над собою світської влади і суду, часом і сама здійснювала судочинство. Майже до ХІІІ ст. церква володіла монополією на освіту. Таким чином духовенство розробляє найбільш ранню писемну літературу. Укріпленню могутності церкви в епоху існування багатомовства сприяв той факт, що духовенство володіло єдиною міжнародною мовою – латиною.
Особливості клерикальної літератури1) дидактичність (повчальний моралізований настановний характер);2) проблематика – пропаганда аскетизму (відмова від земних чуттєвих задоволень), пропаганда опису загробного життя, ствердження верховної влади церкви;3) звеличення церкви над мирянами.
Жанри клерикальної літератури1) житія святих (головна мета – прославити релігійний погляд);2) легенди (жанр легенди носить більш народний характер, вільний від жорстокого аскетизму);3) гімни;4) видіння загробного життя (видіння потойбічного світу використовують, щоб залякати грішників, Великим грішникам показують видіння пекла. До праведників приходили видіння райського життя);5) псалми.
Поезія вагантів. Поезія вагантів (або голіардів) - так у середньовіччі називали мандрівних священиків, які не мали своїх парафій, монахів-утікачів, попів-розстриг, котрі через одруження чи пияцтво втратили духовний сан. "Ваганти (лат. - мандрівні), голіард (старофранц. - блазень)". Термін "ваганти" вживається переважно в германських землях, а "голіарди" - в романських та в Англії. У пошуках кращої долі ваганти мандрували європейськими путівцями, заробляючи на прожиття складанням віршів та пісень. З часом їхні ряди стали поповнюватись за рахунок молоді, яка вчилась у світських школах та університетах. Це безжурне плем'я радощі та прикрощі свого вільного життя висловлювало у піснях і віршах латинською! Розквіт вагантської поезії припадає на XII – ХІІІ ст. Поезія вагантів здебільшого була анонімна.
Світська література:народна література: міфи, легенди, балади, пісні; героїчний епосфеодально-лицарська література:лицарський роман;куртуазна лірика /поезія трубадурів/. Міська література.сатиричні й дидактичні жанри. Здебільшого це короткі побутові сценки, в яких розкриваються ті чи інші риси характерів персонажів. Об'єктами сатири ставали безпутні, жадібні клірики, пройдисвіти купці, шахраї, дурнуваті селяни, розпусні жінки, обдурені чоловіки. Найпопулярнішими жанрами міської літератури були короткі оповідання комічного чи сатиричного характеру.
Героїчний епос. Середньовічний героїчний епос – це фольклорні твори різних народів, які було створено в добу Середньовіччя /ХІ – ХІІІ ст../, добу становлення держав і народностей, в епоху, коли зміцнювалась влада монархів. Всі ці твори продовжували розвиватись в усній формі, оскільки народ не мав ще доступу до писемності.
Поезія трубадурів. Трубаду́ри (фр. troubadoures [tɾuβaˈðuɾ], окс. trobar «знаходити» (складати вірші)) — середньовічні (XI—XIII ст.) провансальські поети-барди, автори пісень, і часто виконавці. Слово «трубадур», на думку більшості істориків, походить від окситанського дієслова trobar, що означає «вигадувати, винаходити, знаходити». Значення слова надзвичайно підходить до трубадурів — складаючи свої витончені вірші, трубадури вміли підібрати точне слово або риму. Вірші складалися з урахуванням того, що їх обов'язково мала супроводжувати музика. Мандруючи з міста до міста, нерідко в супроводі професійних музикантів, що називалися жонглерами, трубадури виконували свої пісні під арфу, віолу, флейту, лютню або гітару. У замках аристократів, на ринках, лицарських турнірах, ярмарках будь-які святкування неодмінно супроводжувались музикою і часто запрошувалися саме трубадури.
Поезія трубадурів. Відомі імена 600 трубадурів, дотепер дійшли 2500 творів 400 поетів. Серед трубадурів зустрічалися люди різних соціальних прошарків. Здебільшого це були незнатні лицарі, деякі походили з багатих сімей, інші були можновладні особи. Серед них було чимало високоосвічених людей, які багато подорожували. Кожен трубадур довго навчався правилам хорошого тону і поводження з дамою, а також поезії та музиці. Трубадури створили своєрідну культуру любові — куртуазна любов, що становить головний зміст їхніх поезій. Звичайним було поклоніння трубадура дамі. Як правило, вона була заміжньою і стояла на вищому соціальному щаблі. Любов до заміжньої жінки становить непереборну перешкоду.
Міська література. Зростання міст у Європі ХІІ ст. зумовило виникнення міської літератури. Вона активно протистояла лицарській. Герой-тямущий городянин або селянин, здатний вийти з будь-якої скрути, пошивши в дурні сеньйорів і жадібних священників. Жанри міської літератури: байка, коротке сатиричне оповідання, алегоричний епос про тварин, балада.
Освіта в середні віки. Середньовіччя знало три типи шкіл. При церквах і монастирях існували нижчі школи. Вони готували елементарно письменних духовних осіб, кліриків. Головну увагу в цих школах приділяли вивченню латини, якою правили службу католики, молитов і самого порядку богослужіння.
Освіта в середні віки У середніх школах, що здебільшого існували при єпископських кафедрах, школярів навчали «семи вільних мистецтв» (число 7 вважалося священним). Опанування семи вільних мистецтв складалося з двох циклів. Спершу вивчали три мистецтва, або три науки про слово, — граматику, риторику діалектику. Починалось навчання з граматики (правила латинського читання та письма). Учні мали за обов'язок постійно спілкуватися латиною. Риторика вчила правил побудови промови, складання проповіді, вміння говорити зв'язно і красномовно. Викладачі риторики також вчили мистецтва писати листи і складати ділові документи. Вивчення діалектики виробляло уміння розмірковувати, захищати свою думку і спростовувати чужі, вести диспут, сперечатися згідно з правилами. Граматика, риторика, діалектика латиною називалися тривіум (тришлях). Звідси походить слово «тривіальний», що означає доступний для кожного, простий, примітивний. Тривіум — це перший, найнижчий цикл «семи вільних мистецтв».
Освіта в середні віки Подолавши його, учень переходив до другого, вищого циклу — квадривіуму (чотиришляху). Квадривіум включав: арифметику, геометрію,астрономію музику. Арифметика ознайомлювала з рахунком. Вона була необхідна і монахам, які стежили за церковним календарем, і купцям в їхніх торговельних угодах. Без геометрії неможливо було здійснювати вимірювання приміщень, земельних площ, займатись будівництвом. До курсу геометрії входила і географія. Астрономія пояснювала рух небесних світил. Від їхнього розташування, як тоді вірили, залежать долі людей. Музика, яку вивчали в середньовічній школі, була потрібна для виконання релігійних гімнів.
Освіта в середні віки Для синів світських феодалів існувала спеціальна система виховання: До семи років діти жили в сім'ї; До чотирнадцяти — при дворі синьйора як пажі; до 21 року служили зброєносцями. Виховання включало навчання релігії, придворного етикету і так званих семи лицарських доброчинностей: верхової їзди, фехтування, володіння списом, плавання, полювання, гри в шашки, створення та співу віршів на честь дами серця.
Виникнення університетів. Кінець XII — початок XIII ст. — час злету, руху, глибоких перемін у розвитку середньовічної культури. На цей період припадає виникнення перших західноєвропейських університетів (від лат. universitas, що означає община, корпорація, сукупність, спільність). Середньовічні університети у своїй структурі та звичаях багато запозичили від корпорацій та цехів, особливо італійських. Від них до нашого часу дійшла назва «ректор» (від лат. rector — начальник цеху). Тогочасні університети були об'єднанням тих, хто навчає (учителів), і тих, хто навчається (студентів).
Виникнення університетів. Першим у Західній Європі було засновано Болонський університет в Італії в 1119 р. Він виник на базі Болонської юридичної школи. У XII—XV ст. цей університет користувався великою популярністю. У XIII ст. кількість студентів у ньому сягала майже 10 тис. чоловік. Слово «студент» походить від латинського дієслова studere, що означає «старанно вчитися». Особливістю Болонського університету було те, що він, по суті, був юридичним навчальним закладом. Основними предметами викладання були римське і канонічне право. Лише в XIV ст. виникли факультети філософії, медицини і теології.
Виникнення університетів. Значною популярністю в Європі користувався Паризький університет, заснований установчою грамотою Філіппа II Августа в 1200 р. У 1253—1257 рр. духівник французького короля Людовіка IX Робер де Сорбон заснував у Парижі коледж для підготовки вищого духовенства. На честь свого засновника коледж дістав назву «Сорбонна». З середини XVII ст. після об'єднання коледжу з університетом їхні назви стали ототожнюватись. Сорбонною почали називати сам університет, а спочатку таку назву мав найстаріший гуртожиток для студентів. Паризький університет був найтиповішим. Його статут ліг в основу статутів інших європейських університетів. Цей заклад мав чотири факультети: молодший, або артистичний (загальноосвітній, підготовчий), на якому вивчались «сім вільних мистецтв», і три старших — медичний, юридичний і богословський.