Література Середньовіччя

Про матеріал
В Презентації до теми: "Література Середньовіччя" охарактеризовано епоху, особливості розвитку літератури цього періоду.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

8 клас. Література Середньовіччя. Васильєва Л. А. Вчитель зарубіжної літератури ОНЗ «Іванківська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2».смт Іванків, Київська область

Номер слайду 2

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі Хронологічні межі Середньовіччя визначаються по-різному. Все ж загальноприйняті такі: Література раннього Середньовіччя /ІІІ-ІV – Х ст./ Література зрілого Середньовіччя/ХІ – ХІV ст./

Номер слайду 3

Термін «середні віки»Термін «середній вік» /від лат. medium aevum/ виник в Італії в ХV – ХVІ ст.у колах гуманістів. Середніми віками до­слідники називають тривалий період в історії Західної Європи між античністю та Новим ча­сом ( з V до середини XVII ст.) Тобто період з моменту падіння Західної Римської імперії і до першої буржуазної революції загальноєвропейського значення — Англійсь­кої революції 1640—1660 pp.

Номер слайду 4

Суспільно-політичні події що визначили добу Середньовіччя?Падіння Римської імперії;Крах античної державності в Європі, спричинив занепад античної культури і заклались основи нової культури;На уламках Римської імперії утворилися так звані «варварські держави». Почався процес формування нових націй і народностей, а значить і нових мов , національних літератур;

Номер слайду 5

Суспільно-політичні події що визначили добу Середньовіччя?У суспільстві виникли нові феодальні відносини;Складалася нова ієрар­хія станів: духовенство, феодали-землевласники, селяни;Стрімкий розвиток міст призвів до збільшення кількості місцевого населення, до організації ремісничих цехів, а значить і до виникнення нових міських осередків культури.

Номер слайду 6

Ідеологічні засади Середньовіччя. Поширення світових релігій: християнства ісламу, буддизму. У ХІ ст. виникли самостійні церкви: православна і католицька. Одним із головних важелів у суспільстві стала релігія, християнська католицька церква, яка була величезною політичною і суспільною силою.

Номер слайду 7

Ідеологічні засади Середньовіччя. Церква була своєрідною «державою в державі». Яка не визнавала над собою світської влади і суду, часом і сама здійснювала судочинство. Майже до ХІІІ ст. церква володіла монополією на освіту. Таким чином духовенство розробляє найбільш ранню писемну літературу. Укріпленню могутності церкви в епоху існування багатомовства сприяв той факт, що духовенство володіло єдиною міжнародною мовою – латиною.

Номер слайду 8

Філософські засади Середньовіччя. У різних куточках світу утворилися специфічні філософські системи;У літературних творах доби є чимало роздумів про сенс буття, про стосунки людини з богом, про її місце на землі; про боротьбу тілесного і духовного.

Номер слайду 9

Загальна характеристика літератури Середньовіччя

Номер слайду 10

В середні віки складаються п’ять нових культурних зон:Індійська;Східноазіатська, Близькосхідна, Візантійська, Західноєвропейська.

Номер слайду 11

Напрямки розвитку середньовічної літератури: Клерикальна /церковна/література – писемна література на латині:житія святих;повчання;літургійна поезія;гімни;видіння;трактування біблійних текстів;поезія вагантів. МОВИ: Латина. Старослов’янська. Санскрит. Арабська

Номер слайду 12

Особливості клерикальної літератури1) дидактичність (повчальний моралізований настановний характер);2) проблематика – пропаганда аскетизму (відмова від земних чуттєвих задоволень), пропаганда опису загробного життя, ствердження верховної влади церкви;3) звеличення церкви над мирянами.

Номер слайду 13

Жанри клерикальної літератури1) житія святих (головна мета – прославити релігійний погляд);2) легенди (жанр легенди носить більш народний характер, вільний від жорстокого аскетизму);3) гімни;4) видіння загробного життя (видіння потойбічного світу використовують, щоб залякати грішників, Великим грішникам показують видіння пекла. До праведників приходили видіння райського життя);5) псалми.

Номер слайду 14

Поезія вагантів. Поезія вагантів (або голіардів) - так у середньовіччі називали мандрівних священиків, які не мали своїх парафій, монахів-утікачів, попів-розстриг, котрі через одруження чи пияцтво втратили духовний сан. "Ваганти (лат. - мандрівні), голіард (старофранц. - блазень)". Термін "ваганти" вживається переважно в германських землях, а "голіарди" - в романських та в Англії. У пошуках кращої долі ваганти мандрували європей­ськими путівцями, заробляючи на прожиття складанням віршів та пісень. З часом їхні ряди стали поповнюватись за рахунок молоді, яка вчилась у світських школах та університетах. Це безжурне плем'я радощі та прикрощі свого вільного життя висловлювало у піснях і віршах латинською! Розквіт вагантської поезії припадає на XII – ХІІІ ст. Поезія вагантів здебільшого була анонімна.

Номер слайду 15

Світська література:народна література: міфи, легенди, балади, пісні; героїчний епосфеодально-лицарська література:лицарський роман;куртуазна лірика /поезія трубадурів/. Міська література.сатиричні й дидактичні жанри. Здебільшого це короткі побутові сценки, в яких розкриваються ті чи інші риси характерів пер­сонажів. Об'єктами сатири ставали безпутні, жадібні клірики, пройдисвіти купці, шахраї, дурнуваті селяни, розпусні жінки, обдурені чоловіки. Найпопулярнішими жанрами міської літератури були короткі оповідання комічно­го чи сатиричного характеру.

Номер слайду 16

Героїчний епос. Середньовічний героїчний епос – це фольклорні твори різних народів, які було створено в добу Середньовіччя /ХІ – ХІІІ ст../, добу становлення держав і народностей, в епоху, коли зміцнювалась влада монархів. Всі ці твори продовжували розвиватись в усній формі, оскільки народ не мав ще доступу до писемності.

Номер слайду 17

Героїчний епос

Номер слайду 18

Лицарський роман Лицарський кодекс: васальне почуття обов’язку, вірність своєму сюзерену;захист рідної країни і віри;боротьба проти зовнішніх ворогів, іновірців; культ прекрасної дами.

Номер слайду 19

Поезія трубадурів. Трубаду́ри (фр. troubadoures [tɾuβaˈðuɾ],   окс. trobar «знаходити» (складати вірші)) — середньовічні (XI—XIII ст.) провансальські поети-барди, автори пісень, і часто виконавці. Слово «трубадур», на думку більшості істориків, походить від окситанського дієслова trobar, що означає «вигадувати, винаходити, знаходити». Значення слова надзвичайно підходить до трубадурів — складаючи свої витончені вірші, трубадури вміли підібрати точне слово або риму. Вірші складалися з урахуванням того, що їх обов'язково мала супроводжувати музика. Мандруючи з міста до міста, нерідко в супроводі професійних музикантів, що називалися жонглерами, трубадури виконували свої пісні під арфу, віолу, флейту, лютню або гітару. У замках аристократів, на ринках, лицарських турнірах, ярмарках будь-які святкування неодмінно супроводжувались музикою і часто запрошувалися саме трубадури.

Номер слайду 20

Поезія трубадурів. Відомі імена 600 трубадурів, дотепер дійшли 2500 творів 400 поетів. Серед трубадурів зустрічалися люди різних соціальних прошарків. Здебільшого це були незнатні лицарі, деякі походили з багатих сімей, інші були можновладні особи. Серед них було чимало високоосвічених людей, які багато подорожували. Кожен трубадур довго навчався правилам хорошого тону і поводження з дамою, а також поезії та музиці. Трубадури створили своєрідну культуру любові — куртуазна любов, що становить головний зміст їхніх поезій. Звичайним було поклоніння трубадура дамі. Як правило, вона була заміжньою і стояла на вищому соціальному щаблі. Любов до заміжньої жінки становить непереборну перешкоду. 

Номер слайду 21

Лицарський роман

Номер слайду 22

Міська література. Зростання міст у Європі ХІІ ст. зумовило виникнення міської літератури. Вона активно протистояла лицарській. Герой-тямущий городянин або селянин, здатний вийти з будь-якої скрути, пошивши в дурні сеньйорів і жадібних священників. Жанри міської літератури: байка, коротке сатиричне оповідання, алегоричний епос про тварин, балада.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Освіта в середні віки. Середньовіччя знало три типи шкіл. При церквах і монастирях існували нижчі школи. Вони го­тували елементарно письменних духовних осіб, кліриків. Головну увагу в цих школах приділяли ви­вченню латини, якою правили службу католики, молитов і само­го порядку богослужіння.

Номер слайду 25

Освіта в середні віки У середніх школах, що зде­більшого існували при єпископсь­ких кафедрах, школярів навчали «семи вільних мистецтв» (число 7 вважалося священним). Опа­нування семи вільних мистецтв складалося з двох циклів. Спершу вивчали три мистецтва, або три науки про слово, — грамати­ку, риторику діалектику. Почи­налось навчання з граматики (правила латинського читання та письма). Учні мали за обо­в'язок постійно спілкуватися ла­тиною. Риторика вчила правил побу­дови промови, складання пропо­віді, вміння говорити зв'язно і красномовно. Викладачі ритори­ки також вчили мистецтва писати листи і складати ділові докумен­ти. Вивчення діалектики вироб­ляло уміння розмірковувати, за­хищати свою думку і спростову­вати чужі, вести диспут, спереча­тися згідно з правилами. Граматика, риторика, діалекти­ка латиною називалися тривіум (тришлях). Звідси походить слово «тривіальний», що означає до­ступний для кожного, простий, примітивний. Тривіум — це пер­ший, найнижчий цикл «семи ві­льних мистецтв».

Номер слайду 26

Освіта в середні віки Подолавши його, учень переходив до другого, вищого циклу — квадривіуму (чотиришляху). Квадривіум включав: арифметику, геометрію,астрономію музи­ку. Арифметика ознайомлювала з рахунком. Вона була необхідна і монахам, які стежили за церков­ним календарем, і купцям в їхніх торговельних угодах. Без геомет­рії неможливо було здійснювати вимірювання приміщень, земель­них площ, займатись будівницт­вом. До курсу геометрії входила і географія. Астрономія пояснюва­ла рух небесних світил. Від їх­нього розташування, як тоді ві­рили, залежать долі людей. Му­зика, яку вивчали в середньовіч­ній школі, була потрібна для ви­конання релігійних гімнів.

Номер слайду 27

Освіта в середні віки Для синів світських феодалів існувала спеціальна система ви­ховання: До семи років діти жили в сім'ї; До чотирнадцяти — при дворі синьйора як пажі; до 21 року служили зброєносцями. Виховання включало навчання релігії, придворного етикету і так званих семи лицарських доброчинностей: верхової їзди, фехту­вання, володіння списом, пла­вання, полювання, гри в шаш­ки, створення та співу віршів на честь дами серця.

Номер слайду 28

Вже в ХІІ-ХІІІ століттях у Європі зароджуються перші університети: Паризький, Болонський, Оксфордський, Кембриджський, Тулузький. І коли раніше вищу освіту здобували люди, які хотіли мати духовне звання, то тепер навчатися масово захотіли й миряни.

Номер слайду 29

Виникнення університетів. Кінець XII — початок XIII ст. — час злету, руху, глибоких пере­мін у розвитку середньовічної культури. На цей період припадає виникнення перших за­хідноєвропейських університетів (від лат. universitas, що означає община, корпорація, сукупність, спільність). Середньовічні універ­ситети у своїй структурі та звича­ях багато запозичили від корпора­цій та цехів, особливо італійських. Від них до нашого часу дійшла назва «ректор» (від лат. rector — начальник цеху). Тогочасні уні­верситети були об'єднанням тих, хто навчає (учителів), і тих, хто навчається (студентів).

Номер слайду 30

Виникнення університетів. Першим у Західній Європі було засновано Болонський уні­верситет в Італії в 1119 р. Він ви­ник на базі Болонської юридич­ної школи. У XII—XV ст. цей уні­верситет користувався великою популярністю. У XIII ст. кількість студентів у ньому сягала майже 10 тис. чоловік. Слово «студент» походить від латинського дієсло­ва studere, що означає «старанно вчитися». Особливістю Болонсь­кого університету було те, що він, по суті, був юридичним навчаль­ним закладом. Основними пред­метами викладання були римське і канонічне право. Лише в XIV ст. виникли факультети філософії, медицини і теології.

Номер слайду 31

Виникнення університетів. Значною популярністю в Єв­ропі користувався Паризький університет, заснований установ­чою грамотою Філіппа II Августа в 1200 р. У 1253—1257 рр. духівник французького короля Людовіка IX Робер де Сорбон заснував у Па­рижі коледж для підготовки вищо­го духовенства. На честь свого засновника коледж дістав назву «Сорбонна». З середини XVII ст. після об'єднання коледжу з уні­верситетом їхні назви стали ото­тожнюватись. Сорбонною почали називати сам університет, а спо­­чатку таку назву мав найстаріший гуртожиток для студентів. Паризький університет був найтиповішим. Його статут ліг в основу статутів інших європейсь­ких університетів. Цей заклад мав чотири факультети: молодший, або артистичний (загальноосвіт­ній, підготовчий), на якому вивча­лись «сім вільних мистецтв», і три старших — медичний, юридичний і богословський.

Номер слайду 32

Виникнення університетів. У другій половині XII ст. (1167 р.), а за даними деяких дже­рел, на початку XIII ст., був заснований Оксфордський універси­тет в Англії.1209 р. у цій країні відкрився Кембріджський університет.

Номер слайду 33

Мистецтво Середньовіччя. Небувалого розквіту набувають: Архітектура:романський стиль;готика. Живопис - ікона

Номер слайду 34

Створення рукописних книжок

pptx
Додано
21 січня 2022
Переглядів
2799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку