Урок позакласного читання, присвячений Всесвітньому дню поезії, має на меті ознайомити учнів з тим , як самі поети сприймають своє поетичне обдарування і якою вони вбачають роль поезії і поета в суспільстві.Групам учнів заздалегідь видається завдання висвітлити проблемне питання уроку на пркладі творів Шевченка , Лесі Українки , Андрія Малишка та Ліни Костенко. Учні готують презентації, стіннівки , ілюстрації до творів. КОЖНА ГРУПА ЗАХИЩАЄ СВІЙ ПРОЕКТ. На уроці звучать не просто вірші , а твори про поезію як "безсмертний дотик до душі". Протягом уроку семикласники мають можливість виразно прочитати самостійно обрані поезії і висловити думку про те , чим є поезія в житті кожного з них . Чи зміниться їх сприйняття поезії як явища мистецтва ???
Урок позакласного читання, присвячений Всесвітньому дню поезії.
Мета:
навчальна: продовжити знайомство з українськими поетами; з’ясувати роль поета і поезії в житті суспільства, розкрити глибинний зміст поезій про мистецтво писати вірші;
розвивальна: розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, коментувати їхній зміст, висловлювати власну думку про порушену проблему;
виховна: прищеплювати любов до поезії, розвивати естетичні смаки, виховувати повагу до українських майстрів слова.
Обладнання: аудіозаписи віршів, вислови, презентація,книжкова виставка до Дня поезії, портрети поетів.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
Епіграф уроку - вірш Ліни Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать». Мотивація учбової діяльності.
Групи розробляють презентації, стіннівки, готують ілюстрації, власні виступи щодо свого сприйняття поезії.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація учбової діяльності.
Любі друзі! Чи замислювалися ви колись над тим, як у душі людини народжуються геніальні вірші? Що керує людиною в той момент, коли з-під її пера на папері народжуються слова, які змушують наші серця битися сильніше?
Поетичне слово несе в собі якусь незвідану таємницю, величезну силу , яка опускається на землю з небесної височини .
Кожен вірш – це сповідь поета, якийсь незабутній епізод із його життя.
Тож сьогодні ми і поговоримо про бачення поетів своєї творчості, з’ясуємо, чим є поезія для деяких із них.
ІІІ. Основний зміст роботи
1.Поезія-це не «кращі слова в гарному порядку», це – вища форма існування мови.2. Поезія-це найвеличніша форма, у яку може втілитися людська думка. 3.Поетичне повинно бути очевидним і промовистим, як кулястий фрукт, тихим та мовчазним, як мовчазні старі медальйони, як підніжжя старого каміння, де росте мох – поетичне повинно говорити само про себе, як політ птахів.4. Неправда поезії правдивіше правди життя.5. Поезія – це завжди неповторність, Якийсь безсмертний дотик до душі.6. …Поезія - Попелюшка мистецтв. 7.Що таке поезія ?- Це відчуття минулого світу і майбутнього.
2. Бесіда з учнями
Чим проза відрізняється від поезії? Які поети вам відомі?
Як ви гадаєте, чому поезію здавна вважають високим мистецтвом?
Яка роль поетів?
3. Виступи літературознавців по групах
«Знавці творчості Шевченка»:
а) презентація;
б) ілюстрації до творів;
в)аналіз вірша «Думи мої»;
г)доповідь про розуміння Шевченком своєї місії.
«Знавці творчості Лесі Українки»
а) презентація за поемою «Давня казка;
б) декламування уривка – монологу поета «Золотих не хочу лаврів…»;
в) аудіозапис поезії « Слово, чому ти не твердая криця»;
г) підсумки про сприйняття Лесею Українкою ролі поета й поезії в суспільстві.
«Дослідники творчості Ліни Костенко»
а) аудіозапис поезії «Є вірші –квіти, вірші- дуби»;
б) презентація за афоризмами поетеси;
в) декламування поезії Ліни Костенко «Страшні слова…»;
«Дослідники творчості А.Малишка»
а) декламування поезії «Так живуть на цій землі поети»;
б)пісенний вернісаж за творами Малишка;
в) презентація;
4. Конкурс ораторського мистецтва
Учні читають напам’ять свої улюблені вірші і пояснюють, чим саме вони їм сподобалися.
5. Літературна гра «Упізнай поезії»
а) «Живе у серці стільки літ Ота стежина в нашім краю; Одним одна біля воріт ,Чому , сказати, й сам не знаю»;
б) «Виростеш,ти , сину, вирушиш в дорогу, Виростуть з тобою приспані тривоги»(«Лебеді материнства « Василя Симоненка);
в) «Людина нібито не літає, а крилас має, а крила має!» («Крила» Ліни Костенко);
г) «Неначе сонце засіяло, неначе все на світі стало Моє… Лани, гаї, сади!..І ми, жартуючи, погнали чужі ягнята до води»( «Мені тринадцятий минало» Тараса Шевченка );
д) «Плавай,плавай,лебедонько,по синьому морю – Рости, рости, тополенько! Все вгору та вгору …» («Тополя » Шевченка);
е) « Дивна людино! Я ж маю крила, Нащо крилатим грунт під ногами?» («Чайка на крижині» Ліни Костенко.)
є) Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі,ласкаві й злі…»(«Ти знаєш,що ти – людина?» Василя Симоненка)
IV. Домашнє завдання
Скласти сенкан до слова «поет»
V. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Рефлексія»
Які почуття викликав у вас сьогоднішній урок?
Чи допомогла вам колективна та індивідуальна робота глибше осягти тему?
Чи задоволені ви своїми виступами?
Чи змінилося ваше ставлення до поезії?
Коментар учителя, оцінювання
(стіннівки,відео презентації, ілюстрації залишаються в кабінеті для подальшого використання)