9 клас українська література
Підсумковий урок на тему: «Світова велич українського поета (за творчістю Т.Г.Шевченка)»
Літературна гра «ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»
У грі беруть участь дві команди.
І гейм
РОЗМИНКА
Запитання для першої команди:
Запитання для другої команди:
ІІ гейм
«ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»
Кожна команда витягує по 6 кульок з номером запитання. Одна з кульок – «щасливий випадок». На обдумування кожного запитання – 30 секунд, за правильну відповідь – 1 бал, за щасливий випадок – ще + 3 бали.
Запитання:
1 Скільки дітей було у сімї Тараса, назвати їх. (Семеро дітей: Катерина, Марія, Микита, Ярина, Марія, Йосип)
2 Коли померла мати Тараса? (Коли Тарасові минуло девять років)
3 Назвати повість, у якій Шевченко описав тяжку долю сиріт. (Повість «Княгиня»)
( І мене в сімї великій,
В сімї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом. )
ІІІ гейм
Розгадати кросворд
Кожній команді дається кросворд, який вона має розгадати упродовж 10 хвилин. Виграє та команда, яка у визначений час впорається із завданням, надавши правильні відповіді.
1 команда «Промені сонечка»
Впишіть у клітинки слова, які закінчуються літерою «А». Ці слова визначаються такими поняттями:
3 Поема, що була у першому виданні «Кобзаря». ( «Катерина» ) 4 Поема, написана у 1848 році, в якій є слова «І звір того не зробить дикий…». («Марина») 5 Людина-бунтівник, рядовий герой поеми, що була опублікована невдовзі після першого видруку «Кобзаря». ( Гайдамака) 6 Поема, сюжет якої використано в повісті «Княгиня». («Княжна») 7 Ім’я княжни, яку Шевченко називав «ангелом» і «другом-сестрою». (Варвара) 8 Повість, написана Шевченком російською мовою. («Капітанша») 9 Сестра поета, якій присвячено вірш «Сестрі». (Ярина)
2 команда «Хрестослів»
1 Найстарша сестра Т.Г.Шевченка. (Катерина) 2 Ім’я улюбленого дідуся Тараса Шевченка. (Іван) 3 Село, в якому народився Тарас. (Моринці) 4 Село, в якому Тарас Шевченко провів дитячі роки. (Кирилівка) 5 Російський поет, причетний до викупу Т.Г.Шевченка з кріпацтва, якому Шевченко присвятив поему «Катерина». (Жуковський) 6 Вірш, що був у першому виданні «Кобзаря». («Іван Підкова») 7 Український художник, знайомство з яким посприяло визволенню Шевченка з кріпацтва. (Сошенко) 8 Місто, в якому Шевченко здобув вищу художню освіту. (Петербург) 9 Видатний художник, в якого Тарас Шевченко був улюбленим учнем. (Брюллов) 10 Місце поховання Т.Шевченка. (Чернеча Гора») 11 Ім’я жінки, яка часто відвідувала могилу Шевченка, відчуваючи провину за відмову стати його дружиною. (Лукера) 12 Балада написана Шевченком ще до викупу з кріпацтва. («Причина») 13 книжка, яку склав Т.Шевченко і видав власним коштом для навчання українських дітей грамоти. («Буквар») 14 Вірш, якого написав Т.Г.Шевченко у 1845 році під час хвороби, перебуваючи в Україні.
IV гейм
Упізнай твір за його уривком
Завдання для 1команди:
Матері шукати,
А може, жде козаченька,
Щоб залоскотати.
(«Причина»)
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
(«На вічну пам'ять Котляревському»)
Вийшла мовчки з хати;
Осталися сиротами
Старий батько й мати.
(«Катерина»)
Не так сонце сходить,
Як письменні начитали…
Розумні, та й годі!
А що ж на вас вони скажуть?
Знаю вашу славу!
Поглузують, покепкують
Та й кинуть під лаву.
(«Гайдамаки»)
Сирота, бабусю.
Батька ляхи замучили,
А мене … боюся.
Боюсь згадать, моя сиза…
Узяли з собою.
(«Гайдамаки»)
Усі на сім світі –
І царята і старчата –
Адамові діти.
(«Сон»)
То Прісею залась;
Я отутечки родилась
Тут і виростала.
(«Великий льох»)
На тій самій, що з тобою
Ляха задавила!
Байстрюки Єкатерини
Сараною сіли.
( «Стоїть в селі Суботові»)
Біжи зустрічати!
Уже прийшов! Біжи швидше!
Швидше веди в хату!...
(«Наймичка»)
На чужому полі.
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
(«І мертвим, і живим, і ненародженим»)
Завдання для другої команди:
Що його дитина.
Пан поїхав десь далеко,
А мене покинув.
(«Лілея»)
Потроху діти виростають,
І виросли, і розійшлись
На заробітки, в москалі.
І ти осталася, небого.
І не осталося нікого
З тобою дома.
(«У нашім раї на землі»)
Круг себе сумно озирнулась,
На руки козеня взяла
І веселенькая пішла
На хутір бондарів убогий.
(« Марія»)
До самого краю.
Гірше ляха свої діти
Її розпинають.
(«І мертвим, і живим, і ненародженим»)
Кригою окуті.
І вам, лицарі великі,
Богом не забуті.
Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
(«Кавказ»)
Весь вік в чужій хаті…
Прости мене, мій синочку!
Я…я твоя мати».
(«Наймичка»)
І розвіє тьму неволі,
Світ правди засвітить,
І помоляться на волі
Невольничі діти!..
(«Стоїть в селі Суботові»)
За те не впустили,
Що цареві московському
Коня напоїла –
В Батурині, як він їхав
В Москву із Полтави.
(«Великий льох»)
Богобоязливий,
Як кішечка, підкрадеться,
Вижде нещасливий
У тебе час та й запустить
Пазурі в печінки, –
І не благай: не вимолять
Ні діти, ні жінка.
(«Сон»)
По всій Україні!
Гірше пекла… А за віщо,
За що люди гинуть?
Того ж батька, такі ж діти, –
Жити б та брататься.
Ні, не вміли, не хотіли,
Треба роз’єднатися!
(«Гайдамаки»)
V гейм
«Далі… Далі… Далі…»
Гравцям пропонують запитання, на які вони повинні швидко дати відповідь. Якщо гравці не можуть відразу відповісти, вони говорять: «Далі…». За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Запитання для 1 команди
Запитання для 2 команди
1 Де вийшло друком перше видання «Кобзаря» Т.Г.Шевченка? (У Санкт-Петербурзі)
VI гейм
Конкурс «Рефлексія»
Установити відповідність. Кожна правильна відповідь – 2 бали.
Завдання для 1 команди.
Установи відповідність між образами та творами.
1 титарівна Оксана; А «Сон»;
2 ведмідь; Б «Великий льох»;
3 Марко; В «Катерина»;
4 душа, яку не впускають у рай Г «Наймичка»;
за те, що вона колись напоїла Д «Гайдамаки».
царського коня.
Завдання для 2 команди.
Установи відповідність між образами й творами.
1 дівчина, яку залоскотали русалки; А «Гайдамаки»;
2 Галайда; Б «Катерина»;
3 дівчина, яка полюбила москаля В «Великий льох»;
й народила від нього дитину; Г «Причина»;
4 три лірники. Д «Чигирине, Чигирине..».
.