ЛІТЕРАТУРНА КВЕСТ - ГРА
для учнів 9-10- класів
Тема: Бери вершину і матимеш середину
Гра-квест дозволяє розвивати активне пізнання учнів, сприяє розвитку мислення, допомагає долати проблеми та труднощі, уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, актуалізувати знання; вчить мислити логічно, розвиває інтерактивні здібності учнів.
Мета: в ігровій формі повторити матеріал з біографії та творчості Григорія Сковороди; розвивати образне і логічне мислення; стимулювати інтерес учнів до вивчення предмету, до читання взагалі; виховувати прагнення до духовного збагачення, розширення кругозору.
Обладнання: маршрутні листи, картки із завданнями.
Завдання гри- квесту: пройти станції за маршрутним листом і виконати творчі завдання.
Правила:
1. Учні об'єднуються в команди, вибирають капітана та назву команди.
2. Команди отримують маршрутний лист, завдання, які треба пройти.
3. Учитель контролює хід гри, на дошці записує зароблені бали команд.
Маршрут:
Вступне слово вчителя
Є постаті, що живуть поза часом. Є імена власні, що стали ототожнюватися з вершинними духовними прозріннями так само, як імена Гомера, Езопа, Сократа, Діогена, Платона, а його сліди – це байки, пісні, переклади, філософські трактати, у яких він хотів дати відповідь на вічне питання «Як треба будувати життя людині, щоб стати щасливою?»
(Учні називають ім’я письменника).
Шановні дев’ятикласники! Запрошую вас до проведення веб-квесту за темою: «Бери вершину і матимеш середину.» Як ви розумієте значення афоризму, який став темою нашої літературної квест-гри ? (Відповіді учнів)
Сьогодні ви перевірите свої знання із життя і творчості Григорія Сковороди, спробуєте захистити та довести свої думки та дослідження на основі філософських ідей просвітителя-мудреця, наслідуючи поета Григорія Сковороду, станете на мить творцями власних позицій, перетворитесь у героїв байок письменника. А в цілому ще раз долучитесь до творчості філософа, просвітителя, письменника, учителя, яким був у житті і залишився назавжди Григорій Савич Сковорода.
Сьогодні ми станемо свідками змагання між командами за звання найкращих знавців біографії й творчості Г. Сковороди. Оцінювати роботу команд та вболівальників будуть наші вельмишановні члени журі: вчитель української мови та літератури ….., бібліотекар ……, педагог-організатор….
Отже, літературну квест-гру розпочинаємо.
Змагаються команди по шість чоловік.
( Поділ на команди за допомогою методу «Мозаїка» . Дітям видаються частини тексту (афоризми Г.Сковороди) , і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього тексту.
Підготовка команд до представлення.
Вікторина для глядачів – вболівальників.
(Поки команди готуються до представлення проводиться вікторина із глядачами-вболівальниками).
«Упізнай твір».
( Пропонується 6 аркушів паперу по, на яких записані слова, що позначають поняття із творів Г. Сковороди. Потрібно назвати твір, з якого взяті ці слова. )
6.Ліс, кабан, титул, справи, пліт. («Олениця і Кабан
Представлення команд.
Станція 1. «Турнір інтелектуалів»
(Командам у порядку черги задається питання. Правильна відповідь оцінюється одним балом. Якщо команда, яка отримала запитання, не дає відповіді, інша команда має можливість заробити бал).
Станція № 2. «Асоціації»
Завдання. Яким творам відповідають дані малюнки? Назвіть цей твір.(Зі збірки «Байки Харківські»). Кожна правильна відповідь - 1 бал.
1. |
5. |
9. |
|
|
|
2. |
6. |
10. |
|
|
|
3. |
7. |
11. |
|
|
|
4. |
8. |
12. |
|
|
|
Відповіді
1.«Орел та Черепаха». 6.«Ворон і Чиж».
2.«Жаби». 7.«Мурашка і Свиня».
3.«Бджола та Шершень». 8. «Дві курки».
4.«Соловей, Жайворонок та Дрізд». 9.«Вітер і філософ»
5. «Пси». 10.«Сова і Дрізд».
11.«Два коштовні камені – діамант і смарагд».
12.«Собака та Кобила».
Станція 3. «Театр і ми».
(Учасникам команд пропонується театральний реквізит. Капітани обирають байку для інсценізації, обговорюють ролі. Ролі для озвучування роздруковані на аркушах. Максимальна оцінка за творче завдання - 5 балів.)
Конкурс для вболівальників.
Болільники можуть допомагати командам, які вони підтримують, прочитавши поезію Г.Сковороди або афоризм, тобто вислів письменника, який став крилатим. За кожний вислів додається команді 2 бали.
Станція 4. «Захист власної думки».
(Команди озвучують своє розуміння філософії Г. Сковороди. Максимальна оцінка — 5 балів. Пропонується дати відповіді на запитання. Враховується активність команд в обговоренні та повноту відповідей.)
Учитель. Кажуть, що в будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол. Для теплих дружніх стосунків, для підтримки й порозуміння спробуємо всі разом побудувати символічний храм щастя.
(Із-поміж набору записаних на дошці слів учні вибирають ті, з яких складається, на їхню думку, щастя людини, роблять записи у формі будинку. Слова на дошці: «довіра», «гнів», «ласка», «здоров'я», «печаль», «смуток», «любов», «повага», «ненависть», «дружба», «ворожнеча», «заздрість», «байдужість», «милосердя», «доброта», «жертовність», «презирство», «підтримка».)
Станція № 5. «Хмаринка»
Які афоризми Сковороди розміщені у хмарці тегів? Кожна правильна відповідь - 3 бали.
Хмара слів |
Афоризм |
|
|
|
|
|
|
Відповідь
1.З видимого пізнавай невидиме.
2.Все минає, але любов після всого зостається.
3.Не розум від книг, а книги від розуму створилися.
Конкурс для вболівальників.
Намалювати сонце, а на його промінцях записати, зробивши висновок із прочитаних творів Г. Сковороди, що таке щастя в розумінні філософа.
Станція 6. «Карусель асоціативних предметів».
(На столі лежать предмети: книга «Закон Божий», Біблія, сопілка, іграшкове серце, підручник «Етика», іграшка-бджола, годинник, вода в склянці, які по черзі обирають команди й пояснюють, що вони означали в житті Г. Сковороди. За кожну правильну відповідь — 1 бал.)
Відповідь - довідка.
Книга «Закон Божий» — Г. Сковорода називав себе, підписуючи листи, «учитель Закона Божія», тобто християнський богослов.
Сопілка — улюблений музичний інструмент, подарований Григорієві ще в дитинстві старим кобзарем, згодом з’явилася флейта зі слонової кістки.
Серце — філософія серця, любов. Серце — корінь життя, обитель любові. Кожен має пізнати себе, любити людину.
Підручник «Етика» — «Вступні двері до християнської добронравності» (курс лекцій з етики, який Г. Сковорода прочитав у Харківському колегіумі в 1768 р.).
Бджола — символ мудрості, утілення ідеї «сродної праці».
Годинник — «З усіх утрат втрата часу найтяжча» (афоризм Г. Сковороди).
Вода — дід і прадід Григорія Савича мали прізвище Скора Вода. Так охрестили їх за відчайдушну вдачу та сміливість, а згодом у реєстрі зафіксували «Сковорода», однак видатний філософ говорив, що ця річ у господарстві не остання; вода – життя.
Підсумок змагання. Слово членам журі. Нагородження команд.
Учитель. Тож читайте філософа Г. Сковороду, пізнавайте, мудрішайте, любіть людину й працю. Пророче передбачаючи майбуття, а в ньому долю свого народу, великий філософ і письменник писав: «Ми створимо світ кращий. ...Бачу все нове: нових людей, нове творіння і нову славу». Можливо, ми і є тими новими людьми, у серцях яких завжди житиме мудре слово
Г. Сковороди.
Звучить пісня «Десь по світу».