Тарас Шевченко. Життя і творчість.

Про матеріал
поглибити знання дев’ятикласників про біографію Шевченка, з’ясувати основні віхи його творчості, пояснити значення постаті поета як генія, мислителя та пророка національного відродження в Україні, розвивати в учнів допитливість, уміння осмислено сприймати навчальний матеріал, грамотно висловлювати власні думки, спостереження, раціонально використовувати час на уроці, розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, вміння логічно мислити, аргументовано відстоювати свої переконання, виховувати почуття поваги до життєвого подвигу Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ ст., зацікавити у вивченні історичного минулого рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Перегляд файлу

9 клас

Тема. Життя і творчість Т. Г. Шевченка.

Мета:поглибити знання дев’ятикласників про біографію Шевченка, з’ясувати основні віхи його творчості, пояснити значення постаті поета як генія, мислителя та пророка національного відродження в Україні, розвивати в учнів допитливість, уміння осмислено сприймати навчальний матеріал, грамотно висловлювати власні думки, спостереження, раціонально використовувати час на уроці,  розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, вміння логічно мислити,  аргументовано відстоювати свої переконання, виховувати почуття поваги до життєвого подвигу  Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ ст., зацікавити у вивченні  історичного минулого рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. 

 Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, дитячі ілюстрації, виставка книг митця, , фотоілюстації, дидактичний матеріал ( тестові завдання, ), комп’ютер, гра на сайті «Кахут»

Є в Шевченка народження дата,

Дати смерті в Шевченка нема

 Ліна Костенко. 

 

                           Хід уроку

 І. Організаційний момент

Побажання успіху на уроці

 ІІ. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант «Всім відомий Т. Шевченко»

1. Місце народження Т. Шевченка. (с. Моринці Звенигородського повіту Київської губернії)

2. Соціальний стан Тараса у дитячі роки. (Кріпак)

3. Ім’я пана майбутнього письменника. (Енгельгардт)

4. Здібність поета в дитинстві. (Малювати)

5. Друзі, за допомогою яких Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва. (К. Брюллов, І. Сошенко, О. Венеціанов, В. Жуковський, Є. Гребінка)

6. Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2 500 руб)

7. Заклад, в якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну». (Академія мистецтв)

8. Перша збірка поета. («Кобзар»)

9. Назвіть відомих історичних осіб, яким Т. Шевченко присвятив свої твори. (І. Трясило,І. Підкова…)

10. Посібник, який написав письменник для початкового навчання. («Буквар южнорусский»)

11. Композитор, який присвятив Т. Шевченку понад 80 композицій. (М. Лисенко)

12. Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Тарас Григорович брав активну участь.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 ІІІ Оголошення теми та мети  уроку

 IV Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.               Вступне слово вчителя.

Нелегкою була доля письменників, які жили і творили в ХІХ столітті. Царизм постійно їх переслідував за вільне слово, неодноразово саджав у тюрми, відправляв на заслання. Але їхня муза була нескореною. Тож вчитаймося у твори письменників ХІХ століття, які виступили в літературі в такі тяжкі часи, зуміли збагатити золотий фонд нашої духовної культури. Одним із них був Тарас Григорович Шевченко.

  Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 р. в с. Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії (тепер Черкаська область) у родині кріпаків Григорія і Катерини Шевченків. Батько Тарасів був не тільки добрим хліборобом, він ще й стельмахував та чумакував, до того ж умів читати й писати. Досить пророчим виявився батьків заповіт: «Синові моєму Тарасові зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені… нічого не значитиме..».

    Коли Тарасові було 2 роки, родина переїхала до села Кирилівка. Пізніше Шевченко називав своєю батьківщиною саме Кирилівку, говорив, що тут він і народився.

     У 1822 р. батько віддав сина в науку до дяка, а наступного року померла мати Тараса. Батько одружився вдруге з жінкою, яка мала трьох своїх дітей. З того часу в родині точилися постійні сварки між батьком і мачухою, між дітьми.

    Після смерті батька мачуха вижила пасинка з батьківської оселі, і Тарас жив у кирилівського дяка-п`яниці Петра Богорського. У 1829 році Тарас став служником-козачком пана Енгельгардта,  згодом переїхав з ним до Петербурга.  1832 р. пан віддав Шевченка до живописних справ цехового майстра Ширяєва. Хоч від жорстокості маляра Тарасові не раз діставалося, але він терпів задля омріяного мистецтва. Хлопець чимало малював з натури.

 Одного разу, перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевченко зустрів земляка – художника І. Сошенка, який познайомив його з видатними діячами російської й української культур – К. Брюлловим, В. Григоровичем, О. Венеціановим, В. Жуковським, Є. Гребінкою. На ці роки припадає початок літературної діяльності Т. Шевченка. У 1837 році була написана балада «Причинна».

 

 учень.   Виразно читає напам`ять уривок з балади «Причинна».

 

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали,

Ніхто нігде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались,

Та ясен раз у раз скрипів

V.Повідомлення учнів

 

1 учень. 1838 року 22 квітня у житті молодого Шевченка сталася знаменна подія: за допомогою друзів його було викуплено з кріпацтва. Цього ж року він став вільним слухачем Академії мистецтв, а згодом одним з найулюбленіших учнів видатного російського художника Карла Брюллова. Юнак поглинав книги з мистецтва, всесвітньої історії, слухав лекції з анатомії, фізіології, зоології, часто бував у театрах і музеях.

2 учень. У 1840 р. Тарас Шевченко надрукував поетичну збірку «Кобзар». А восени був удостоєний срібної медалі другого ступеня Академії за картину «Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці». Наступного року вийшла окремою книжкою поема «Гайдамаки». У 1843-1845 рр. поет відвідав Україну. За кілька місяців він устиг побувати в Багатьох місцях Київщини, Чернігівщини та Катеринославщини. Під час мандрів поет гостював у ліберально настроєних панів. Але найбільше його вразили побачені картини злиденного життя кріпаків, їхнє безправне становище. Побував Тарас Григорович і на місці розташування славної Запорозької Січі. У рідному селі Шевченко побачився з братами і сестрами, застав ще живого діда, намалював його, а також свою хату.

 

3 учень. 1845 року поет повернувся до Петербурга, завершив навчання в Академії мистецтв, видав на власні кошти «Живописну Україну» - серію картин, де відображено історичні місця України, її побут і природу. У 1846 р. Тарас Шевченко вирушив до України з метою там оселитися, знайшов роботу в Київській археологічній комісії та почав змальовувати й описувати історичні пам`ятки по всій Україні. Цього ж року в Києві поет познайомився з викладачем історії Київського університету М. Костомаровим, який загітував Шевченка вступити до таємної політичної організації – Кирило-Мефодіївського братства, яке поширювало ідеї слов`янського єднання

 

4 учень. 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і відправлено до Петербурга. Тут, у казематі, захований від усього світу, в брутальних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів поет квітень і травень. Проте його звинувачували, головним чином, не в участі в Кирило-Мефодієвському братстві, а в написанні революційних творів. Найбільшу лють у високопоставлених жандармів викликала поема «Сон».

      Після закінчення слідства поет був засланий до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом на 10 років без права писати та малювати. Але він писав, ховаючись від офіцерів, тікаючи в степ, писав ночами при світлі місяця. У 1848 р. поета взяли художником в наукову експедицію для вивчення й опису Аральського моря. Його друзі зберегли багато малюнків та ескізів.

 

5 учень.  Коли царату було донесено, що Шевченко порушує заборони, то у 1850 році його було переведено до Новопетровського укріплення – на півострові Мангишлак. Умови тут були жахливими. Навколо пустеля, пісок і солона вода, жодних доріг. Шевченка тут протримали 7 років. Для нагляду за поетом було приставлено затурканого єфрейтора, котрий мав ходити за ним як тінь, щоб Шевченко не міг ні писати, ні малювати. При найменшій підозрі наглядач обшукував поета.

 

6 учень.  На початку 1857 р. друзі поета отримали царський дозвіл на його звільнення, але офіційного дозволу Шевченку довелось чекати аж до серпня. Повернення поета до Петербурга вітали всі прогресивні сили України. Оповитий ореолом борця-мученика, він викликав велике захоплення, особливо у молоді. У 1859 році Шевченко отримав дозвіл повернутися в Україну. Але за революційну агітацію  серед селян його знов заарештували і звеліли виїхати до Петербурга.

 

7 учень.  4 вересня 1860 р. Рада Академії мистецтв надала Шевченкові звання академіка-гравера. Цього ж року виходить нове видання «Кобзаря». Шевченко багато працює: пише вірші, створює нові гравюри, стежить за поширенням свого «Букваря», планує видання кількох підручників. 10 березня 1861 р. Тарас Григорович Шевченко помер. Труну з тілом поета несли студенти з церкви аж на Смоленське кладовище. У травні цього ж року тіло Великого Кобзаря було перевезене в Україну й поховане на Чернечій горі біля Канева. Пантелеймон Куліш сказав, звертаючись до померлого поета; «Були в нас на Україні великі воїни, великі правителі, а ти став вище за всіх їх, і сім`я рідна в тебе найбільша, зібралися до тебе усіх язиків люди, як діти до рідного батька».

 

VI.Звучить «Заповіт» аудіозапис

 Фото захалявної книжечки.

Скрябін «Мені однаково чи буду…»

VII.Слово вчителя

Цікаві факти про Шевченка

ЗОВНІШНІСТЬ

У молодості Шевченко вдягався дуже модно. Про зачіску не вельми дбав. Голив вуса, але залишав негусті бакенбарди. Був середнього зросту, але міцної тілесної будови. Широкі плечі, широка талія й легка сутулість надавали його поставі того особливого характеру , що росіяни називають "угловатостью"; у руках його не було гнучкості, граційності. На смаглявому обличчі – ледь помітні сліди віспи. Русявий. На перший погляд, обличчя його видавалося звичайним, але кожного, хто хоч трохи приглядався до нього, чарували невеликі, але виразні сірі очі, що світилися надзвичайним розумом і дивною добротою.

 

ВДАЧА

Ось як згадують про Шевченка сучасники: "Своєю простотою, сердечністю, однією своєю появою мимоволі прив’язував до себе всіх: від малого до великого…", "Його трохи незграбні, але зовсім не вульгарні манери, проста мова, добра, розумна усмішка, все якось притягувало до нього й залишало враження старого знайомства, старої приязні, при якій всі церемонії робилися зайвими", "Він був надзвичайно ласкавий, м’який і наївно довірливий до людей, в усіх він знаходив щось добре й захоплювався часто людьми, що не були його варті. Сам же він впливав на інших якось чарівливо, всі любили його, навіть слуги".

 

ТАЛАНТ 

Свої поезії Шевченко писав з надзвичайною легкістю – наче жартома: міг не тільки слухати при цьому розмови присутніх, а й сам брати в них участь.

Літературна Спадщина Т. Г. Шевченка: 240 поезій з них — понад 20 поем, драма «Назар Стодоля», 20 повістей (до нас дійшли 9); щоденники; автобіографії, фрагменти двох незакінчених драм.

Оригінали більшості творів Шевченка зберігаються в Інституті літератури НАН України.

Твори Шевченка перекладені приблизно 100 мовами світу.

Шевченко був академіком гравюри Петербурзької академії мистецтв і залишав по собі багату спадщину: 210 акварелей, передусім пейзажів; 150 портретів, з яких 43 — автопорт­рети; 27 офортів, з яких 6 — серії «Живописна Україна»; понад 230 олівце­вих рисунків ландшафтів України; ескізи, етюди, начерки — на 360 сторін­ках рукописів та альбомів. До того ж, не все збереглося.

Шевченко був віртуозом інтимного співу. Мав добрий слух, невеликий але гарний голос. Знав безліч українських пісень. Часто співав соло, а свою улюблену "Зіроньку" виконував так, що загіпнотизовував слухачів. Окрім того, був талановитим оповідачем і прекрасним декламатором. Запальний театрал і приятель найвидатніших акторів – свого часу, під час солдатчини він проявив блискучі акторські здібності.

 

СЛАВА В Україні Шевченко мав таку велику популярність, що поміщики навперейми запрошували його в гості, а коли поет входив до зали, то всі присутні стоплювалися при вході, і навіть чванькуваті пані, що інакше не розмовляли, як по – французьки, очікували його появу з великою цікавістю. Він був предметом загальної уваги і захоплення.

Повертаючись пароплавом із заслання, недавній рядовий Шевченко мешкав у каюті самого капітана і був постійним гостем подорожуючих мільйонерів. Уся петербурзька еліта: найславніші вчені, письменники, політичні діячі, митці, артисти, композитори, колишні політичні вигнанці і в’язні, модні красуні, аристократи й студенти, урядовці усі вони строкатим і галасливим натовпом після заслання оточили Шевченка, не даючи йому ні відпочити , ні зайнятися своїми справами. Його мало не носили на руках.

Про його популярність свідчить і те, що автопортрет Шевченка купила дядина царя Олександра ІІ, велика княгиня Олена Павлівна. 

 

ГРОШІ

Гроші в Шевченка не трималися. Маючи великі суми, витрачав їх, сам добре не знаючи, як і куди. Не вмів бути ні ощадливим, ні розпоряджатися грішми. Часто необережно позичав і ставав жертвою ошуканців. Заходячи до міста, завжди брав гроші для жебраків. Якось не замислюючись, всунув у руку старцеві золотого імперіала. Переляканий небувалою щедрістю, той відмовився від такої суми.

У Kиєві служниця, перучи Шевченкові хустки, знайшла позав’язувані у вузликах гроші. Поет ніяк не міг пригадати, коли і за яких обставин туди їх заховав. У неділю за ці "дурні якісь гроші" він справив банкет для дітвори з цілої околиці. 

VІII. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Проведення тестового опитування.
  1. Тарас Шевченко народився в селі:

А  Тарасівка

Б   Кирилівка

В   Моринцях

Г   Григоровка

  1. Шевченко був сином …

А пана

Б  кріпака

В  прикажчика

Г  економа

  1. Шевченка викуплено з кріпацтва:

А у 1837 р.

Б  у 1835 р.

В у 1839 р.

Г у 1838 р.

  1. Шевченка було заарештовано :

А за написання поеми «Сон»

Б за участь у Кирило-Мефодієвському братстві

В за видання «Кобзаря»

Г за написання поеми «Наймичка»

  1. Портрет якого письменника був намальований і розіграний у лотерею, щоб викупити Шевченка з кріпацтва?

А Є. Гребінки

Б В.Жуковського

В М.Гоголя

Г К.Брюллова

  1. У якому році вперше вийшов друком «Кобзар»?

А  1846

Б   1845

В   1844

Г   1847

  1. Вищу освіту Т. Шевченко здобув у:

А Петербурзькому університеті

Б Київському університеті

В Києво-Могилянській академії

Г Петербурзькій Академії мистецтв

  1. Перша подорож Шевченка на Україну відбулась у:

А  1848 р.

Б   1845 р.

В  1843 р.

Г  1840 р.

  1. Скільки років поет провів у засланні?

А 20

Б  5

В  7

Г  10

  1.  До якого товариства входив Т. Шевченко?

А  товариство кобзарів

Б  Кирило_Мефодіївське

В  «Тарасівці»

Г  «Просвіта»

  1.  У якому році Рада Академії мистецтв дала Шевченку звання академіка-гравера?

А  1859 р.

Б   1857 р.

В  1861 р.

Г  1860 р.

  1.  У якому році помер Великий Кобзар?

А  1860 р.

Б   1862 р.

В   1861 р.

Г   1863 р.

 

  1. Гра на сайті «Кахут»

  Підсумок уроку.

 

  1. Метод «Мікрофон»
  •          Чи справдились ваші очікування?
  •          Що найбільше запам`яталось?
  •          Які види робіт були на уроці?
  1. Оцінювання.
  2. Заключне слово вчителя.

Український народ вшановує пам`ять Шевченка – свого видатного сина. З 1918 року щорічно відзначається День народження Т.Шевченка. по всій Україні встановлені пам`ятники поетові, відкриті музеї, його могилу оголошено заповідником, ім`я поета присвоєно учбовим закладам, науковим установам, театрам, вулицям, бульварам, площам, пароплавам тощо. Починаючи з 1962 року щорічно присуджуються Державні премії України імені Т.Г. Шевченка в галузі літератури і мистецтва. Масовими тиражами друкуються його твори, перекладаються багатьма мовами. За рішенням ЮНЕСКО, ювілеї поета відзначалися майже в усіх державах світу. 

 

Х  Домашнє завдання

1.Читати баладу «Причинна», знати її ідейно-художній зміст, визначити віршовий розмір, художні засоби.2. Скласти сенкан до слова «Кобзар»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку