Літературна світлиця "Виразне читання поезій Тараса Шевченка"

Про матеріал
Мета - аналізувати програмову поезію письменника; розвивати вміння виразного читання, аналізу художнього тексту в контексті з біографією письменника, коментувати основні мотиви, ідеї його поезій.
Перегляд файлу

       Тема уроку: Літературна світлиця.

                                   Виразне читання поезій Т. Шевченка

      Мета уроку:

  • поглибити знання школярів про життя і творчість Т. Шевченка, зокрема про його викуп з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі; заслання;
  • проаналізувати програмову поезію письменника; розвивати вміння виразного читання, аналізу художнього тексту в контексті з біографією письменника, коментувати основні мотиви, ідеї його поезій;
  • формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Т. Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

 

Тип уроку: урок виразного читання

 Обладнання: портрет Т. Шевченка, міні-виставка книжок поета, ди дактичний матеріал (тестові завдання, картки).

 

ХІД УРОКУ

 I. Організаційний момент

  •  Сьогодні Україна, без перебільшення, постала на шевченківському моноліті духу, думки, слова (М. Жулинський).

 

II. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант «Всім відомий Т. Шевченко»

 

1. Місце народження Т. Шевченка  (с. Моринці Звенигородського по- віту Київської губернії)

2. Соціальний стан Тараса у дитячі роки. (Кріпак)

 3. Ім’я пана майбутнього письменника. (Енгельгардт)

4. Здібність поета в дитинстві. (Малювати)

 5. Друзі, за допомогою яких Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва. (К. Брюллов, І. Сошенко, О. Венеціанов, В. Жуковський, Є. Гребінка)

 6. Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2 500 руб)

7. Заклад, в якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну». (Академія мистецтв)

8. Перша збірка поета. («Кобзар»)

9. Композитор, який присвятив Т. Шевченку понад 80 композицій.     (М. Лисенко)

10. Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Тарас Гри- горович брав активну участь.

11. Назва циклу поезій, написана одразу після арешту протягом квітня-травня 1847 р.

12. Кількість поезій, написана під час перебування в казематі.(  13 поезій, хоча в цикл увійшло 12. Поезія “Не спалося, а ніч, як море” не увійшла).

 Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

IV. Основний зміст уроку

1. Виразне читання поезій циклу “ В казематі”

    -    “Думи мої, думи мої”

 

• Через що поет заздрить киргизам?

• Як ви розумієте вираз «бути вільним»?

 

    Складіть інформаційне ґроно: «Що означає воля для Т. Шевченка?»

 

скасування кріпацтва, будь-який гніт

 кожна людина має свої права

отримання можливості навчатися

 захист національної культури

 бачити свій народ щасливим

 

      Висновок:

  “Ніхто так не шанує нашої свободи як Бог. Але ми не маємо відваги бути вільними. Бо бути вільними – це бути відповідальними...”

 

  “Влада боїться  свободи в серцях набагато більше, ніж голодного бунту. Бо голодного можна купити, а вільного— тільки вбити”.

                                                                                     Любомир Гузар

 

  • “ Мені однаково, чи буду”

• Що таке молитва? Чому Т. Шевченко хоче, щоб молодь не забувала тих, хто загинув заради волі, щасливого життя на Україні, і молилася за неї?

• Хто і як окрав рідну землю? Як їх називає письменник.

 • До чого закликає письменник у цій поезії?

• Чи виконав наш народ заповіт Т. Шевченка?

 

 

  У цих рядках Кобзар надзвичайно точно передбачив головну проблему української нації, що, мов дамоклів меч, висить над нею вже кілька століть і стала чи не найзлободеннішою проблемою сьогоднішнього дня: окраденість у час її оновлення та відродження. Тому з повним правом можна вважати поезію «Мені однаково, чи буду...» зверненням-попередженням сучасному поколінню українців.

 

 

 

     

2. “Фантастичний елемент”. Уявіть собі, ви маєте можливість відправити коротке SMS Тарасові Шевченку, який перебуває в казематі. Що б порадили поету, як підтримали його? Прослухайте рядки з щоденника поета, як поет з нетерпінням очікував звістки з рідної землі.

 

    “Тепер тільки я усвідомлюю огидний вплив десятилітнього приниження. Тепер тільки я цілком відчуваю, як глибоко в мені засіла казарма з усіма її принизливими подробицями. І такий швидкий та несподіваний контраст мені не дає ще прийти до тями. Просте людське поводження зі мною тепер мені здається чимось надприродним, неймовірним”.

        “ Одержав листа від Щепкіна і від Лазаревського. Старий друзяка пише, що він приїде до мене колядувати на свято. Добрий, щирий друг! Він має намір подарувати кілька спектаклів нижегородській публіці. Який чудовий святковий подарунок! Лазаревський, між іншим, пише, що він отримав на моє ім'я 175 рублів через Льва Жемчужникова, із застереженням — не оголошувати мені свого імені. Жертва таємна, великодушна! Чим же я заплачу вам, добрі, великодушні земляки мої, за цю щиру жертву? Вільною, щирою піснею, піснею подяки і молитви!”  / із щоденника Т. Шевченка/  

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

 Проведення тестового опитування

 1. Свої думи Т. Шевченко називає: а) важливими; б) серйозними; в) хвилюючими; г) єдиними.

 2. Звертаюсь до своїх дум, поет у творі просить їх: а) не кидати його; б) принести щастя простому люду; в) розвеселити тих, хто засмучений; г) захистити Бога від покарання панського.

 3. Годину, в якій живе Т. Шевченко, він називає: а) відповідальною; б) лихою; в) щасливою; г) темною.

 4. Автор поезії бажає, щоб його думи до нього: а) повсякчас озивалися; б) мали прихильність; в) прилітали; г) ставилися з великою шаною і повагою.

5. Річка, яка згадується у цьому творі: а) Дунай; б) Каяла; в) Ворскла;г) Дніпро.

6. Зі своїми думами Т. Шевченко хоче погуляти: а) у степу широкому", б) вздовж річки; в) по Україні;

7. Поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»: а) ледачі; б) незграбні; в) злі; г) хитрі та улесливі.

 8. Рядок, яким закінчується поезія: а) «Мені однаково, чи буду»; б) «Однаковісінько мені»; в) «Та не однаково мені»; г) «Ох, не однаково мені»

9. Про кого поет у творі зазначає: «його замучили колись»? а) Самого себе; б) одного з видатних історичних осіб; в) борця за щасливе життя; г) в’язня Сибіру.

10. Україну поет називає: а) приниженою; б) щасливою; в) знесиленою; г) славною',

11. Т. Шевченко хотів, щоб батько з сином: а) молились за Вкраїну, б) захищали рідний край від ворогів; в) оберігали традиції українців; г) допомагали знедоленим.

12. Розмірковуючи над власного долею, Т. Шевченку «однаковісінько», чи його: а) шануватимуть в суспільстві; б) хто згадає або забуде; в) вважатимуть за революціонера; г) твори будуть мати популярність.

 

 

  1.                 Оголошення результатів навчальної діяльності

      “ Тарас Шевченко не чекає вшанувань. Він веде на Майдан своїх покликаних. Над “Небесною сотнею” чути його голос — тут панує його козацький дух і водночас його дух прощення”.

                                                                      Євген Сверстюк

      Життя й творчість Т. Шевченка — це боротьба за крашу долю народу, за те, щоб показати йому шлях до майбутнього, допомогти йому повірити в свої сили, запалити іскру надаї, іскру волелюбності, правди, щастя.

 

VII. Домашнє завдання

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Мисяк Ірина
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку