Презентація. "Дума «Маруся Богуславка» – перлина українського народного епосу"

Про матеріал

Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. В ній міститься інформація про українські думи та проаналізовано перлину українського народного епосу - "Маруся Богуславка".

Кількість слайдів - 44.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дума «Маруся Богуславка» – перлина українського народного епосу М. Дерегус «Маруся Богуславка», 1947

Номер слайду 2

Опишіть репродукцію картини Михайла Дерегуса «Маруся Богуславка». Який епізод твору на ній зображено?

Номер слайду 3

КОЗАК  БАНДУРИСТ

Номер слайду 4

Дума — це народний ліро-епічний твір про боротьбу українського народу проти поневолювачів, про суспільно-політичне й побутове життя людей; велика за розміром епічна пісня, переважно героїчного змісту.

Номер слайду 5

Ознаки думи ■ героїчний або соціально-побутовий зміст; ■ своєрідність побудови (зачин, основна частина, повтори, кінцівка); ■ великий обсяг тексту; ■ варіативність тексту; ■ немає поділу на строфи; рядки найчастіше поєднані дієслівною римою;

Номер слайду 6

Ознаки думи ■ виконуються речатативом — протяжним проказуванням; ■ урочистий стиль посилюється прийомом ретардації — хаотичним повторення частин твору з метою уповільнення розповіді; ■ усне поширення і зберігання.

Номер слайду 7

Структура думи ■ заспів або зачин («заплачка»), ■ основна частина, ■ повтори, ■ закінчення або кінцівка («славословіє»).

Номер слайду 8

За змістом і проблематикою українські думи поділяються на цикли 1) думи про боротьбу українського народу з турецько-татарськи-ми загарбниками в XV—XVII ст. («Маруся Богу-славка», «Самійло Кішка») (невільницькі).

Номер слайду 9

2) думи про визвольну війну проти польсько-шляхетського поневолення в XVII столітті («Дума про Івана Богуна»). За змістом і проблематикою українські думи поділяються на цикли

Номер слайду 10

3) побутові думи, які глибоко розкривають народну мораль («Сестра та брат»). Серед побутових дум є й жартівливі («Дума про тещу»). За змістом і проблематикою українські думи поділяються на цикли

Номер слайду 11

■ Ретардація — це композиційний прийом, який полягає в штучному уповільненні розгортання сюжету, дії шляхом введення в художній твір вставних сцен та епізодів, описів природи і т. ін. ■ Речетатив — це протяжне проказування, що наближається і до декламації, і до співу.

Номер слайду 12

Відомі українські кобзарі Остап Микитович Вересай Михайло Степанович Кравченко

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Маруся Богуславка — легендарна українська героїня ХVІ – ХVІІ століття.

Номер слайду 15

Дiалог iз текстом 1. Якими словами у думi передано трагiчне становище українських бранцiв? Прочитайте зачин-за­плачку й зробiть висновок, чи багатим був турецький вельможа, якщо мiг купити й утримувати сiм­сот козакiв-невiльникiв iз України? Чи варто вважати правдою, а чи — лише гiперболою тридцяти­лiтню неволю козакiв?

Номер слайду 16

Дiалог iз текстом 2. Чому Маруся вирiшила нагадати козакам про найбiльше релiгiйне свято в християнськiй Українi, не передбачаючи, що нагадуванням про Великдень лише розiзлить бранцiв? 3. Що надумала зробити Маруся, коли зрозумiла, що треба вдаватися до смiливiших i рiшучiших дiй?

Номер слайду 17

Дiалог iз текстом 4. Чому в душi красунi точиться боротьба мiж любов'ю до рiдної землi, священним обов'язком допомогти землякам навiть цiною власного життя й роллю законної дружини турецького вельможi, яка вже прийняла мусульманство й, цiлком можливо, щаслива?

Номер слайду 18

Дiалог iз текстом 5. Як ви ставитеся до того, що сама Маруся вiдмовилася втiкати з козаками до рiдного краю? Що її там чекало? Як поставилися б до колишньої дружини турецького вельможi Марусинi земляки? Чому ви так вважаєте? А що чекатиме Богуславку в Туреччинi пiсля того, як Марусин чоловiк довiдається про завданi йому дружиною величезнi матерiальнi збитки?

Номер слайду 19

Дiалог iз текстом 6. Як ви ставитеся до того, що козакiв розгнiвила Марусина згадка про Великдень у рiдному краю? Чому вони почали проклинати свою землячку i ставитися до неї, як до зрадницi?

Номер слайду 20

Дiалог iз текстом 7. Чи усвiдомлювала Маруся, що буде жорстоко покарана за випущених на волю землякiв? Чому пе­редала iз козаками-втiкачами прохання батьковi не намагатися її викупити? Чи справдi єдиною причиною вiдмови вiд втечi чи законного визволення було те, що українка вже прийняла мусуль­манство? Якi причини могли бути бiльш вагомими?

Номер слайду 21

Дiалог iз текстом 8. Якою постає Україна в очах невiльникiв? Дайте оцiнку сталим епiтетам. 9. Якими рядками думи передано «славословiє»? Чому кiнцiвка стосуєтьсятих невiльникiв, якi поки що не можуть визволитися, хоч дуже прагнуть повернення додому? 10. Якi художнi прийоми в славословiї наближають його до молитви?

Номер слайду 22

Мистецькі діалоги Розгляньте репродукцiю картини українського художника Феодосiя Гуменюка (нар. 1941 р.) «Маруся Богус­лавка». Який саме епiзод думи вiдображено на нiй? Опишiть зовнiшнiй вигляд українки, звернiть увагу на елементи одягу. За рисами обличчя героїнi доведiть, що Маруся Богуславка мiркує над болючою проблемою, як допо­могти землякам-бранцям визволитися з неволi. Яку роль вiдiграють ключi в руках Mapyci? Чи мож­на їx вважати художньою деталлю?

Номер слайду 23

Феодосiй Гуменюк. Маруся Богуславка (1997)

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Свято-Троїцька церква

Номер слайду 26

відтворення часів боротьби українсько-го народу з турками та тривалого пере-бування козаків у ворожому полоні, яким прагне допомогти Маруся Богуславка. Тема засудження поневолення, страждань, яких зазнали українці під час нападу турків, віра у щасливе вільне життя. Ідея

Номер слайду 27

скільки горя, поневірянь зазнав народ у боротьбі з загарбниками, тільки мужність, рішучість українців позба-вить їх від ворожого гніту, приниження. Основна думка

Номер слайду 28

Епітети: «білий камень», «бідні невільники», «святий день», «тяжка неволя», «розкіш турецька», «лакомство нещасне», «тихі води». Метафора: «сльозами проливали». Повтори: «...стояла темниця кам’яная»; «...козаки, ви, бідні невольники»; «Словами промовляли, Сльозами проливали»; «...дівкабранка, Маруся, попівна Богуславка». Художні особливості думи

Номер слайду 29

Риторичні оклики: «Козаки, ви, бідні невільники!», «Гей. Козаки, ви, бідні невільники!», «Як ти нам святий Великдень і сказала!», «Тільки города Богуслава не минайте!», «...Между мир хрещений!», «Пошли, Боже, на многая літа І до конця віка!». Риторичне запитання: «Чи ви знаєте, Що в нашій землі Та й день затепера?» Художні особливості думи

Номер слайду 30

Поетичний пейзаж: «Ей, на Чорному морі, На камені біленькім…». Однакові початки рядків (анафора): «Маруся, попівна Богуславка». Постійні епітети: «біднії невольники». «Славословіє»: «На ясні зорі, На тихі воли, У край веселий, У мир хрещений!» Художні особливості думи

Номер слайду 31

Історична основа думи – боротьба козаків з турецько-татарськими завойовниками. Тема – зображення важкої долі козаків-невільників та спробу їх визволити через 30 років полону колишньою бранкою Марусею Богуславкою. Ідея – уславлення волелюбності та гордості козаків, засуждення негативного ставлення до них.

Номер слайду 32

КОМПОЗИЦІЯ Зачин: розповідь про те, як козаки перебували в ув’язненні у пана турецького. Основна частина: обіцяння Марусі звільнити запорожців з неволі після від’їзду турецького пана до мечеті. Висновок: Маруся дотрималася обіцянки — визволила козаків з неволі; відмова героїні тікати на рідну землю.

Номер слайду 33

У 1981 р. у м. Богуславі на місці, де колись була Покровська церква і хата, в якій Маруся народилася й жила, встановлено пам’ятник народній героїні. На постаменті напис «Живи у думах та піснях Маруся Богуславка».

Номер слайду 34

Номер слайду 35

1. Дати визначення думи? 2. Скільки козаків перебували у темниці? 3. Скільки років перебували козаки у неволі? 4. З якого роду була Маруся Богуславка? 5. Куди збирався турецький пан? 6. Що турецький пан віддав на зберігання М. Богуславці? 7. В який день тижня Маруся прийшла поговорити до полонених козаків? Дайте відповіді на питання

Номер слайду 36

8. З якого міста була родом Маруся? 9. Про який роковий день йдеться у думі? 10. Чого так довго не бачили козаки в неволі? 11. Чим приваблює Марусю життя в турецькій землі? 12. Які художні засоби використані в цьому уривку? «Що на Чорному морі, На камені біленькому Там стояла темниця кам’яная…» Дайте відповіді на питання

Номер слайду 37

1. Дати визначення думи? (ліро-епічний твір героїчного змісту) 2. Скільки козаків перебували у темниці? (700) 3. Скільки років перебували козаки у неволі? (30 років) 4. З якого роду була Маруся Богуславка? (попівського) 5. Куди збирався турецький пан? (до мечеті) Дайте відповіді на питання

Номер слайду 38

6. Що турецький пан віддав на зберігання М. Богуславці? (ключі від темниці) 7. В який день тижня Маруся прийшла поговорити до полонених козаків? (у суботу) 8. З якого міста була родом Маруся? (Богуслав) 9. Про який роковий день йдеться у думі? (Великдень) Дайте відповіді на питання

Номер слайду 39

10. Чого так довго не бачили козаки в неволі? («Божого світу», «Сонця праведного») 11. Чим приваблює Марусю життя в турецькій землі? («Розкоші турецькі, лакомства…») 12. Які художні засоби використані в цьому уривку? «Що на Чорному морі, На камені біленькому Там стояла темниця кам’яная…» (епітет) Дайте відповіді на питання

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Складіть невелику (на 3-5хв.) усну розповідь на одну з тем: • Кобзарі — духовні провідники української нації. • Чому пicні Mapyci Чурай i тепер зворушують душі українців? • Чому вчинок Mapycі Богуславки є подвигом?

Номер слайду 44

- розповідь — це усний, зв'язний, логічний і послідовний виклад певної теми. У ній має бути вступ, основна частина й висновок; - розповідати потрібно жваво, емоцiйно, образно, висловлюючи й власну оцінку аналізованих фактів; - особливу увагу треба звертати на культуру мовлення, зокрема правильне наголошування слів (орфоепію). Урахуйте вимоги до цього висловлювання:

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ірина Чирва Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Маньковська Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Аркушенко Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Кичук Наталья
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
ppt
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
30808
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку