Урок на тему: "Леся Українка "Давня казка" Проблеми і мотиви: роль митця в суспілстві та суть людського щастя"

Про матеріал
Комбінований урок за творчістю Лесі Українки метою якого є з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі; показити учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі і народові; розкрити високі моральні риси народного співця; розвивати асоціативне мислення; розвивати творчі здібності навички роботи з літературним матеріалом, розвивати навички співпраці в групі; виховувати чесність, незламність; сприяти формуванню ідеалів справедливості. Удосконалювати методику застосування інтерактивних методів на уроках української літератури.
Перегляд файлу

Тема: Леся Українка «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть  людського щастя.

Мета: з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі; показити учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі і народові; розкрити високі моральні риси народного співця; розвивати асоціативне мислення; розвивати творчі здібності навички роботи з літературним матеріалом, розвивати навички співпраці в групі; виховувати чесність, незламність; сприяти формуванню ідеалів справедливості. Удосконалювати методику застосування інтерактивних методів на уроках української літератури.

Тип уроку: комбінований

Форми і методи проведення уроку: розповідь учителя, повідомлення учнів, робота в групах, літературна гра «Дерево рішень» , «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», кроссенс.

Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації, кросворд.

Епіграф

Немає людини, яка б не любила свободу,

але справедлива людина вимагає її для всіх…

Волтер

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування на урок «Ранкова зустріч» (Діти стають у коло)

Учитель:

Щоранку ми, зустрічаючись, вітаємось, бажаємо один одному «Доброго дня». А сьогодні давайте подаруємо один одному посмішку.

Якщо посміхнутися перехожому, він посміхнеться у відповідь. Якщо посміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Якщо посміхнутися Всесвіту – трапиться щось казкове. То ж давайте посміхнемося одне одному очима, долонями, серцем і подаруємо один одному казку.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 Ви помітили в мене на столі незвичні речі: склянка води і сіль. Вода – це ви, чисті, прозорі, а сіль – це мої слова. Я адресую їх вам і хочу, щоб мої слова « розчинились» у вас і збагатили вас.

 Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Діти записують свої очікування на паперові квіти і розміщують їх на дошці навколо портрета Лесі Українки, створюючи «Вінок очікувань».)

Епіграфом уроку стали слова французького філософа Вольтера.

Вправа «Відкритої руки»

Напередодні уроку ви отримали завдання обвести долоню руки і визначити, що для вас є свобода?

 Як ви вважаєте, чому саме долоню?

Відкрита рука означає щирість, є символом миру і єдності. Потискання руки є символом привітання та укладання домовленостей.

 В Палестині привітання у вигляді піднятої руки – бажання гарного життя.  У Китаї – довголіття. В Єрусалимі – ц символ захисту, в Індії – могутність і сила. В  Україні – щирість, відкритість, готовність до співпраці. Підняті вгору руки з відкритими долонями є символом перемоги, захисту, свободи.

 Напишіть на ваших паперових долоньках, що для вас означає слово «свобода» і прикріпіть до дошки.

 Як бачимо поняття свободи ми бачимо по-різному. А загалом свобода – це щось приємне, дуже важливе, навіть потрібне у житті людини.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 Сьогодні ми вивчаємо творчість Лесі Українки.

 Чи можна її назвати справжнім носієм свободи? Чому?

ІV. Засвоєння нових знань і закріплення вивченого.

 Сьогодні ми продовжимо працювати над поемою «Давня казка», ці знання вам знадобляться під час контрольної роботи, в 10 класі, на ЗНО.

 І.Я. Франко писав: «Поезія для маси робочого люду – потіха в горю, спочинок по праці, для кожного чоловіка – природній вираз розбудженого чуття і вищих змагань, для всієї громади – заохота в боротьбі і докір усякій нікчемності, для пригноблених вона – гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників – грізний месник»

 Леся Українка: «Поезія – слуга життєвих потреб, слуга того вищого порядку, що веде людей до поступу» Ось такою бачить Леся Українка поезію і її роль у суспільстві. Цій темі вона присвятила і свій твір «Давня казка».

 Літературна гра «Так чи ні»

  1. Поет був красивим і щасливим (Ні)
  2. До оселі поета постійно приходила молодь (Так)
  3. Лицар Бертольдо був благородним і ввічливим (Ні)
  4. Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на лицаря (Так)
  5. Бертольдо зацікавився і вирішив подружитися з поетом (Ні)
  6. Граф визнав дивну силу слова (Так)
  7. Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої Ізідори (Так)
  8. Поет допоміг завоювати бусурманське царство (Так)
  9. Бертольд щедро нагородив поета (Ні)
  10.  Граф справді був спочатку гідний щастя – чинив справедливий суд (Так).
  11. По далеких війнах граф привчився до грабунку (Так)
  12. Поет вирішив стати наближеним до графа, щоб допомогти народу (Ні)

Бліц – опитування

  1. Яка тема твору?
  2. Назвіть ідею твору?
  3. Яка основна думка поеми?
  4. Які ознаки казки має твір?
  5. Який жанр твору? Доведіть.
  6. Який епізод є кульмінацією?
  7. Які проблеми порушено в поемі?
  8. Хто є головними героями поеми?

Коло Вена

Учні готують порівняльну характеристику героїв.

Робота в групах

І група «Знайди пару»

Теорія літератури: антитеза

ІІ група «Асоціативний кущ» до слова «щастя»

Кросворди

Слово вчителя.

 Що означає надіти на руки кайдани? (втратити свободу)

 На початку уроку ви говорили, що для вас є свобода. А з чим порівнює поет свободу? (з вітром в полі, з найбільшим багатством)

 Однією з основних проблем твору є проблема свободи особистості, свободи митця. Вона була, є і буде актуальною і проходить через історію України. Сьогодні постала із забуття історія розстрілу кобзарів 1934 року. Ця історія лягла в основу фільму «Поводир, або Квіти мають очі»

 Більше 100 журналістів зазнали побиття, переслідування, а деякі навіть загинули під час висвітлення подій на майдані.

 То, може, краще буде, якщо митець служитиме владі, а не народу?

 Кожна людина не один раз в житті опиняється перед вибором. Інколи доводиться приймати життєво важливі рішення. Дуже важливо не помилитися, зробити правильний вибір. Для цього варто визначити плюси і мінуси кожного варіанту рішення.

Випереджальне завдання «Дерево рішень» (І група)

Кроссент (ІІ група)

 А тепер уявіть себе психологом, дайте характеристику особистості поета і Бертольдо. Сформулюйте поради, як зберегти психологічне здоров’я

«Психологічна консультація»

Чим закінчується поема? Зачитайте кінцівку поеми.

«Мозковий штурм»

 Після смерті Бертольдо і поета залишилися їх нащадки. Які стосунки будуть між ними? Чи можуть вони змінитися? У якому випадку?

 Щоб уникати конфліктів, треба дослухатись до психологічних порад

V. Домашнє завдання

1. Написати лист герою поеми

2. Написати рекламу поеми «Давня казка»

VІ. Підсумок уроку

 Чи здійснились ваші очікування? Чи потрібна людині свобода?

 Отже, поетичне слово нерозривно зв’язане з народними інтересами й повинно служити народу, його боротьбі за краще життя.

 Найвище призначення поезії – пробуджувати суспільну думку, піднімати людей на боротьбу за волю, бо справжній поет не має права стояти осторонь, коли його народ виборюватиме щасливе життя для рідної землі.

 Саме тому кращі сини нашої батьківщини стояли на майдані і сьогодні боронять нашу землю не тільки зі зброєю в руках, а й зі словами поезій Т.Шевченка, І. Франка, Лесі Українки…

 Бо ж  підтримка духу – це теж зброя.

 

Додатки

 

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:

  1. Захід організований Бертольдом після повернення з війни

По горизонталі:

  1. Герої, які припинили бунт військових,  тим самим надавши допомогу Бертольдові
  2. Поет не бажав отримати від пана золотих …
  3. Найцікавішим скарбом для поета – мати …
  4. Чого пан мав багато після закінчення війни?
  5. Риса характеру Бертольдо

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:

  1. Жанр епічного твору усної народної творчості

По горизонталі:

  1. Назва «господарства, яке десь за морем лежало»
  2. Музичний інструмент, яким скористався Бертольдо, співаючи своїй коханій
  3. На що вийшла подивитися кохана лицаря, почувши його спів?
  4. Під час якого заходу в графстві пан вирушив у похід?
  5. Ім’я коханої пана.
docx
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
1047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку