ТВОЇ ЛІТЕРАТУРНІ ПРОЕКТИУ творчості Володимира Миколайовича Сосюри можна знайти епізоди й образи, якими він хоче переконати владу у своїй лояльності1. Прочитайте твори поета й проведіть літературознавче дослідження. Підготуйте презентацію на тему «В. Сосюра: між творчістю та компромісом». Оприлюдніть результати дослідження в соціальних мережах та організуйте їх обговорення або виголосіть результати дослідження на уроці.1 Лояльність (фр. — вірний) — вірність чинним законам, постановам органів влади (інколи тільки формальна, зовнішня).
Це невеличка поетична мініатюра роздум про вічну красу життя. Вірш має всього дванадцять рядків, але наповнені вони багатством асоціацій, виразністю образів і глибиною поетичного бачення. У поезії гармонійно поєднано інтимні переживання з філософськими роздумами про плинність життя й вічність почувань. Вірш «Васильки» написаний поетом під впливом однойменної народної пісні.
Перша строфа — це образ блакиті, яку відчуваємо в кожному рядку. Вона — у непоказних польових васильках, у кольорі очей коханої, у просині гаїв, у стані душі ліричного героя. Незважаючи на використаний холодний синій колір, перша строфа емоційно дуже тепла й задушевна. Кожна наступна строфа додає нових барв у переживання ліричного героя.
Якого кольору цей вірш?З чим асоціюється синій колір?Синій колір — це спокій, рівновага, умиротворення. Чому саме скромні квіти васильки, що загубилися в житі, опоетизував В. Сосюра?Неповторну природну красу цих скромних квітів може оцінити людина, яка має ніжну душу, мрійливу натуру. Яка роль поетичного паралелізму у вірші?Такою ж красивою й неповторною, як васильки, для ліричного героя є його кохана. Що символізує плинність часу в поезії?Хмари
Історія створення поезії «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав «Васильки»... Добре пам’ятаю свій настрій в той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: «Васильки» я написав разом з Марією»».(Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його).
Повтори: «Васильки у полі». Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє у душі...», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять». Доведіть, що в рядку «а у тебе, мила, васильки з-під вій» використано метафору. Порівняння: «Васильки у полі... — васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі». Епітет: «рідні очі». Художні особливості твору
Образи поезії «Васильки»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Образи. Характеристика, цитати. Василькиніжні голубі квіти «у полі»Мила«васильки з-під вій» — голубі очі дівчини. Гаї«синіють» — знаходяться далеко, як мрія, як затишок, як мета. Щастя«синіє… у душі» — ліричний герой щасливий зі своєю коханою. Роки«одсіяють» — минуть швидко, особливо щасливі
Подискутуйте з однокласниками. Ще 20-30 років тому для стосунків між чоловіком і жінкою (дівчиною — хлопцем) добирали слова «кохання», «закоханість», «дружба», «знайомство» тощо. Останнім часом всю палітру взаємин витіснило одне слово — стосунки. Чи означає це, що спростились емоції й почуття, які переживає сучасна людина? Чи варто свої інтимні переживання виражати в поезіях, а може, вони за-надто особисті, щоб ними ділитися з іншими?
Проведення тестового опитування10. Ліричний герой звертається і описує красу: а) весняного поля;б) гаїв;в) милої;г) хмар сонячного ранку.11. Другий, невідомий час буде сповнений: а) радістю;б) привітом;в) бадьористю; г) золотом.12. У тексті поезії васильки порівнюються з:а) очима коханої;б) внутрішнім почуттям ліричного героя;в) красою і привабливістю поля;г) намистом молодої.
1. Читці-декламатори: підготувати виразне читання поезії «Васильки».2. Літературознавці: визначити художні особливості поезії та віршовий розмір.3. Художники: підготувати ілюстрації до твору та репродукції картин.4. Біологи: підготувати повідомлення про квіти васильки.5. Географи: повідомлення про географічні назви зі словом «васильки».6. Історики: дібрати легенди та перекази про ці квіти.7. Юні бібліотекарі: підготувати добірку поезій українських письменників про кохання.Індивідуальні завдання
Перші дві строфи, багаті на поетичні образи, звучать урочисто. Знову з’являється Сосюрин улюблений синій колір. Але від нього холодно, і навіть те, що осінь синьоока, не додає тепла. Остання строфа виражає смуток і приреченість. Образ самотньої білокорої берізки під вікном підсилює пригнічений настрій твору.
Якою побачив осінь В. Сосюра?За вікном автора — глибока осінь з її блакитним, але холодними небом, із жовто-чорними барвами, із ранніми морозами та сумною тишею. Доведіть, що у вірші відтворено динамічну, а не статичну (нерухому) картину. Чи погоджуєтесь ви з тим, що осінь-вершниця — персоніфікований образ?Поміркуйте, що символізує образ берізки під вікном?Тендітність і незахищеність. Скрізь якась покора в тишині розлита — чи це спосте-реження стосується тільки стану природи восени?Автор переживає такі само емоції, як його ліричний герой. Чи тільки про природу поет думав, коли описував,як В’яне все навколо, де пройдуть копита, золоті копита чорного коня?Тут точки зору ліричного героя й автора на відтворе-ння дійсності зближуються.
Персоніфікація — це олюднення природи, своєрідний залишок у людській свідомості анiмалiстичних уявлень, які були властиві нашим далеким предкам-язичникам, оскільки природу вони сприймали як велику кількість різноманітних божеств i уявляли їх у людських іпостасях. Між персоніфікацією i метафорою є певні «точки дотику», але якщо звичайна метафора олюднює лише якісь окремі дії природних явищ (вітер свище, грім свариться, плакуча верба журиться, сонце сміється, небо плаче), то персоніфікація у вигляді людських постатей, характерів i вчинків пропонує читачам сприймати пори року, природні стихiї.
Рід літератури: лірика. Тема: зображення приходу осінньої пори.Ідея: вираження душевної тривоги ліричного героя через зображення осінньої природи. Жанр: пейзажна лірика. Пейзажна лірика передає роздуми і переживання ліричного героя, викликані явищами природи. Пейзажна лірика — твори, у яких настрій ліричного героя суголосний із настроєм природи, переживання й відчуття виникають від споглядання природи.
1. Листя.2. Золоте, багряне.3. Летить, кружляє, падає.4. Землю застилає килим із листя.5. Осінь. 1. Небо. 2. Сіре, зажурене.3. Темніє, сумує, плаче.4. Небо жалкує за літніми сонячними днями.5. Осінь.1. Хмари.2. Темні, дощові.3. Пливуть, погрожують, плачуть.4 . Хмари сіють дрібний дощ над землею.5. Осінь. Листя. Небо. Хмари.1. Вітер.2. Легкий, пустотливий.3. Віє, колише, обриває.4. Вітер кружляє в танку із листям.5. Осінь. Вітер.1. Трава.2. Пожовкла, суха.3. Стелиться, завмирає, шелестить.4. Тихо шелестить під ногами трав’яний килим.5. Осінь. Трава.1. Квіти.2. Яскраві, печальні.3. Цвітуть, сумують, осипаються.4. Осінні букети дарують свою красу людям.5. Осінь. Квіти.1. Земля.2. Втомлена, спрагла.3. Готується, стихає, спить.4. Земля чекає першого сніжку.5. Осінь. Земля.
Прийом візуалізації{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Бачу. Чую. Відчуваю. Осінній вітер обриває з квітів останні пелюстки. Блакитне, але холодне небо. Пусті краєвиди, голі почорнілі дерева. У садах панує тиша. Холодні пориви вітру. Уже не чути співу птахів. Тугу за літом. На душінезатишно і самотньо.
Домашнє завдання. Схарактеризуйте ліричного героя вірша. Відповідь підтверджуйте цитатами. Прочитайте відгук українського поета Андрія Малишка про Володимира Сосюру:«Він усе життя виліплював образ ліричного героя, закоханого в землю, в кольориосені і неба, з чутливою душею...». Чи може цей вислів служити ключем до розуміння вірша «Осінь»? Свою відповідь обґрунтуйте.
Після визволення України від німецько-фашистських загарбників у 1944 р. постала необхідність у піднесенні національного духу українців задля відродження своєї Батьківщини, що й спонукало Сосюру-патріота створити цей вірш-заклик, за який він був підданий жорсткій критиці з боку радянської тоталітарно-сталінської влади.Історія написання
Композиція. Звернення-заклик до всіх любити батьківщину в будь-яку мить — коротенькі замальовки того, у чому виявляється Україна — індивідуалізоване звернення до юнака любити Україну, адже «не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну!» — індивідуалізоване звернення до дівчини любити Україну, адже «коханий любить не захоче тебе, коли ти не любиш Вкраїну») — заклик любити Батьківщину задля вічності з нею.
Художні засоби. Епітети: вишнева Україна, мова солов’їна, хмари пурпурові, весни світлі і щирі. Порівняння: любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води; між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками. Метафора: в просторів солодкому чарі;і в стягів багряному шумі. Звертання: Юначе! Дівчино!Анафора: Любіть Україну.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назви художніх засобів. Приклади художніх засобів. Роль художніх засобів. Звертання. Юначе! Дівчино!Називає адресата, за яким майбутнє, що буде вічним, коли про нього дбатимуть. Порівнянняяк сонце, як вітер, і трави, і води. Безкорисливо, не вимагаючи нічого взамін
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рефренлюбіть Україну. Логічний наголос. Символічні означеннявишневу свою, солов’їну мову. Народ без мови — не народ, а без Батьківщини — ніщо. Метафорапробивають нам путь. Україну не подолати. Образвесни неопалима купина. Відродження не згорить
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Полісиндетон (багатосполучниковість)сполучник іПосилення образу. Метоніміягрім канонад, багнети. Це народ і армія, що перемогли фашистів. Епітетивишнева Україна, мова солов’їна, хмари пурпурові, світлі і щирі весни. Створюють неповторний образ України
Порівняйте відповідні рядки вірша В. Сосюри «Любіть Україну» з уривком із вірша Тараса Шевченка «Чи ми ще зійдемося знову»: Свою Україну любiть,Любіть її... Во врем'я люте,В остатню тяжкую минуту. За неї Господа моліть, —а також із рядком Павла Тичини: «Поете! Любити всій край не є злочин». У чому полягає високий зміст ycix цих афористичних висловів?
Визначити віршові розміри поезій{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Цитата1. Так ніхто не кохав. Через тисячі літ. Лиш приходить подібне кохання. В день такий розцвітає весна на земліІ земля убирається зрання…2. Васильки у полі, васильки у полі,І у тебе, мила, васильки з-під вій,І гаї синіють ген на видноколі,І синіє щастя у душі моїй.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Розмір. А. Дактиль. Б. Амфібрахій. В. Хорей. Г. Анапест
Визначити віршові розміри поезій{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Цитата3. Білі акації будуть цвісти. В місячні ночі жагучі,Промінь морями заллє золотий. Річку, і верби, і кручі.4. Любіть Україну, як сонце, любіть,Як вітер, і трави, і води…В годину щасливу і в радості мить,Любіть у годину негоди.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Розмір. А. Дактиль. Б. Амфібрахій. В. Хорей. Г. Анапест. Правильна відповідь: 1 – Г; 2 – В; 3 – А; 4 – Б.
Поєднайте приклади художніх засобів, використа-них у творах В. Сосюри, з їх визначенням.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Цитата1. Так ніхто не кохав. Через тисячі літ. Лиш приходить подібне кохання.2. Білі акації будуть цвісти. В місячні ночі жагучі.3. Шум акацій… Посьолок і гони.. Ми на гору йдемо через гать…А внизу пролітають вагони,І колеса у тьмі цокотять.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Художній засіб. А. Риторичнезвертання. Б. Гіпербола. В. Епітет. Г. Метафора. Д. Персоніфікація. Е. Порівняння
Поєднайте приклади художніх засобів, використа-них у творах В. Сосюри, з їх визначенням.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Цитата4. Солодко плачуть в садах солов’ї,Так, як і завжди, незмінно.5. Ой ви ночі Донеччини сині,І розлука, і сльози вночі.6. В тебе і губи, і брови твої,Як у моєї країни.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Художній засіб. А. Риторичнезвертання. Б. Гіпербола. В. Епітет. Г. Метафора. Д. Персоніфікація. Е. Порівняння. Правильна відповідь: 1 – Б; 2 – В; 3 – Г; 4 – Д; 5 – А; 6 – Е.
1. Образ-символ А) любіть Україну2. Метонімія Б) як сонце, як вітер3. Порівняння В) мова солов’їна4. Епітет Г) в грому канонад, в багнетах5. Рефрен Д) неопалима купина. Встановити відповідність між визначенням та прикладом художнього засобу. Правильна відповідь: 1 – Д; 2 – Г; 3 – Б; 4 – В; 5 – А.
Порівняйте текст вірша 1944 р. та його пізнішу редакцію. Прокоментуйте, які зміни було внесено до тексту та як вони вплинули на зміст твору. Домашнє завдання. Вірш «Любіть Україну» вивчити напам’ять. З «Літературознавчого словничка» випишiть значення термiнiв «громадянська лiрика», «iнтимна лiрика», «пейзажна лiрика», «медитативна лiрика», «фiлософська лiрика» й пiдберiть зразки вiдповiдних поезiй iз творчого ужинку Т. Шевченка, Лесi Українки, В. Сосюри.