Літературне читання 2 клас. Творчість Марійки Підгірянки

Про матеріал

Літературне читання 2 клас. Творчість Марійки Підгірянки

-формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Марійки Підгірянки, із віршами – діалогами; учити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за метою висловлювання; удосконалювати навички свідомого та виразного читання; навчати бачити красу природи; розвивати уяву, увагу, спостережливість, творче образне мислення, фантазію, зв'яне мовлення школярів; збагачувати лексичний запас; виховувати любов і повагу до рідної мови;

-формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.

Перегляд файлу

Тема: Ознайомлення з творчістю Марійка Підгірянка

 Матеріал: Вірші – діалоги.

      Марійка Підгірянка. «Розмова про сонце».

Мета:

  • формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Марійки Підгірянки, із віршами – діалогами; учити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за метою висловлювання; удосконалювати навички свідомого та виразного читання; навчати бачити красу природи; розвивати уяву, увагу, спостережливість, творче образне мислення, фантазію, зв’яне мовлення школярів; збагачувати лексичний запас; виховувати любов і повагу до рідної мови;
  • формування ключових компетентностей:

 уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Основні терміни і поняття: вірші-діалоги.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, образотворче мистецтво, українська мова.

Обладнання: портрет Марійки Підгірянки; виставка книжок поетеси; ілюстрації сходу, заходу сонця, місячної ночі, презентація, К.С. Прищепа, В.Г. Лук’яненко «Тематичний словник школяра», демонстраційний та ілюстративний матеріал: Ігор Капітула «Схід сонця»,  Ігор Капітула «Захід сонця», Вінсент Ван Гог «Зоряна ніч», український віночок.

Методи і прийоми: мовно-лексичні вправи; вправи на постановку дихання; гра; інтер-активна гра «Незакінчене речення»; метод «Гронування»; робота в парах.

План уроку

І. Мотиваційний етап.

      1. Емоційний настрій на урок.

ІІ. Етап цілевизначення і планування уроку.

  1. Слово вчителя.
  2. Ознайомлення з темою уроку.
  3. Вибір особисто значущих цілей. (вправа «Незакінчене речення»).
  4. Узгодження плану уроку.
  5.  Опрацювання навчального матеріалу.

Артикуляційні вправи.

.  Вправи на постановку дихання.

1).  Робота над чистомовкою.

2).  Гра «Кучугури».

3).  Гра «Доповни слова».

4).  Знайдіть і прочитайте слова, що «заховалися».

. Мовно – лексичні вправи.

1). Робота зі скоромовкою.

2). Гра «Кольорові слова».

3). Гра «Колір – слово».

Актуалізація знань учнів.

. Актуалізація знань

Метод «Гронування»  

. Робота по темі уроку

. Рефлексійно – оцінювальний етап

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Організація учнів до уроку.

Доброго дня, мої малята, любі хлопчики й дівчатка. Сьогодні у нас з вами не зовсім звичайний урок.

По-перше, …

По-друге, …

Тому мені хотілося б дізнатися який у вас настрій? Визначте його за допомогою слів:

- хвилююся;

- радію;

- передчуваю.

2. Вправа «Долоньки».

             А тепер простягніть праву долоньку. Подаруйте своїм однокласникам старанність, наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоньку.Я вам дарую свою повагу і терпіння.  Обміняємося долоньками.

             ІІ. Етап цілевизначення і планування уроку.

  1. Слово вчителя.
  2. Ознайомлення з темою уроку.
  3. Вибір особисто значущих цілей. (вправа «Незакінчене речення»).
  4. Узгодження плану уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

 Артикуляційні вправи

 1).  Вправи на постановку дихання.

- «Задми свічку».

- «Понюхай квіточку».

- «Пий час із блюдця».

- «Подуй на кульбабку».

 

2).  Чистомовка.

Ма – ма – ма – надворі вже … .

Ла – ла – ла – снігу  … .

Ем – ем – ем – саночки … .

Дем – дем – дем – на гірку … .

 

3).  Гра «Кучугури».

- З’їдемо «на санчатах» із цих кучугур слів. Очима «тримайтесь» за першу букву і намагайтеся прочитати усе слово.

          С о н

С е л о

С о н ц е

С л и в и

С к а ж и

С т е л и т ь

С н я т ь с я

С в и с н у в

С о л о в е й

С е р д е н ь к о

- Який звук повторюється у кожному слові?

- Назвіть слова, у яких звуків менше, ніж букв.

- Назвіть слово, в якому один склад.

 

4).  Гра «Доповни слова».

 

 СНІ * * * * * *  (г, жок, жка, жинка, говик, говий, … .)

 

 МОРО * * * *  ( з, зний, зиво, … .)

 

 ЗАМЕ * * * * *  (ти, рз, тіль, сти, … .)

 

5).  Знайдіть і прочитайте слова, що «заховалися».

с

о

м

і

с

я

ц

ь

м

о

в

і

т

е

р

а

в

а

н

к

ь

ю

д

б

м

г

м

ц

з

і

р

о

н

ь

к

а

е

д

е

з

щ

и

ж

п

ц

 

 Мовно – лексичні вправи.

  1. Бесіда.
  • Діти, скажіть, будь ласка, який розділ ми вивчаємо?
  • Як називаються люди, які створюють вірші, володіють поетичним словом?
  • Як ви гадаєте, чи легко бути поетом? Які твори легше писати: прозові чи поетичні?

(Вірші писати важче, бо у поезіях слова добираються так, щоб кінці рядків звучали однаково чи подібно. Такі співзвуччя називають римами. Вони створюють особливу красу, мелодійність звучання поезій).

  1. Робота зі скоромовкою.
  • Читайте скоромовку в тому темпі, який я буду вказувати, подумки вставляючи пропущені букви та кінцівки слів.

 

С…м брат…в – м…лярів

В кор…лівстві кольор… .

Ко…ен мал…р королює,

В к…ролівстві малярує.

  • Словникова робота. Читання дітьми пояснення слова «маляр» із тлумачного словника.
  • Що це за сім кольорів? Що вони утворюють?
  1. Гра «Кольорові слова».
  • Я покажу «блискавкою» слово, а ви своїми кольоровими смужками покажете його колір.

(Слова: сонце, зима, снігур, мама, тепло, ніченька).

 

  1. Гра «Колір – слово».

Діти отримують картки зі словами. 

Слова: трава, сонце, лимон, сніг, темрява, весна, любов, горе, молоко, небо.

Кольори: жовтий, зелений, червоний, синій, білий, чорний.

 

  • Який світ, по-вашому, цікавіший: різнобарвний чи однотонний,  чорно – білий?  Чому?

( Чорно – білий світ навіює смуток)

  • Прочитайте пораду:

Якщо світ здається тобі чорно – білим, зроби його кольоровим.

  • Як ви її розумієте?

( Потрібно жити, радіючи життю. Вміти помічати все хороше, добре, прекрасне. Творити добро, творити красу).

 Актуалізація знань учнів.

а) Відгадайте загадку.

 Від краю до краю.

  Мене всі чекають.

  Приходжу. Подивляться -             

  Примружаться й скривляться.

          (Сонце)

Метод «Гронування» 

 ( Ілюстрація сонечка)

  б) Вправа на інтонування речень.

Сонце іде спати.

Сонце іде спати?

Сонце іде спати!

  • Прочитайте речення з тою інтонацією, на яку вказує розділовий знак.

Робота по темі уроку.

- Кожен із вас протягом дня спілкується з багатьма людьми: однокласниками, друзями, батьками, учителями. Пригадайте, як називається розмова, бесіда між двома людьми? (Діалог).

- Поети не могли залишити без уваги такі моменти людського спілкування і створили поетичні діалоги: коли один із героїв вірша запитує, а інший – відповідає. Сьогодні ми розпочинаємо нову тему «Вірші – діалоги», в якій і ознайомимось із кращими зразками таких поезій.

Завдання уроку:

  1. Коротка інформація про життєвий і творчий шлях М. Підгірянки.

(Довідкове бюро)

 Марійка Ленерт народилася у прикарпатському селі Білі Ослави, у сім’ї лісничого. Виростала вона серед дерев і квітів, вслухаючись у їхні добрі голоси. Вона любила своє Прикарпаття, а ще більше людей – щирих, працьовитих, творців пісень і легенд, казок і переказів.

Марійка росла розумною, талановитою дівчинкою. Але через матеріальні умови батьки не могли дати їй освіту. З п’яти дітей (чотири дочки і один син) їм вдалося вивчити лише сина. Дівчатка повинні були змиритися з своєю долею. Їх чекала хатня робота, господарство. Серце ж Марійки прагнуло краси і світла, вона хотіла вчитися. Дідусь навчив онучку грамоти – і все, що нашептали їй високі смерічки, вона перенесла у свої перші поетичні рядки. Так з’явилася поетеса – Марійка Підгірянка.

Марія Омелянівна Ленерт - Домбровська дуже любила дітей. Вона стала вчителькою і поетесою, і вірші свої підписувала так, нібито їх писала дівчинка: Марійка Підгірянка. А написала вона їх чимало за своє довге життя.

 

  1. Робота над заголовком вірша М. Підгірянки «Розмова про сонце».
  • Про що буде розмова?
  • Як ви думаєте, між ким ведеться діалог? Як дізналися?
  1. Словниково – орфоепічна робота.

(робота з тлумачним словником)

Комора

Стелить

Постелі

Царівна

Колише

Засипає

Читання дітьми пояснення слів «комора», «постіль» із тлумачного словника.

Постіль – місце, на якому сплять; речі, які використовуються для спання: подушки, ковдра, перина.

Комора – окрема будівля для зберігання зерна.

  1. Читання вірша учнями мовчки.
  • Між ким відбувається діалог?
  • Як ви думаєте, якого віку дитина?
  • Чи зрозуміло: хлопчик це, чи дівчинка?
  • А чому автор не вказала на це?

 

  1. Повторне читання вірша вголос ланцюжком.

Фізкультхвилинка.

(М. Підгірянка «Колискова)

  1. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
  • Прочитайте, які питання цікавили дитину.
  • Які відповіді дає мати?
  • Чи можна сказати, що дитина допитлива?
  • Чим цікаві відповіді мами?
  • Доберіть слова, близькі за значенням до слів.

Заснути – задрімати.

Збудиться – проснеться, прокинеться, встане.

Веселі – радісні, бадьорі, жваві.

Погляне – подивиться, побачить.

Встають – прокидаються, просинаються.

Мати – мама, неня.

- Які частини доби описала поетеса у вірші?

  1. Вибіркове читання. ( Робота над репродукціями картин)

Знайти і прочитати рядки з вірша, які відповідають репродукціям картин: Ігор Капітула «Схід сонця»,    Ігор Капітула «Захід сонця»,  Вінсент Ван Гог «Зоряна ніч».

  1. Читання вірша в особах. (Робота в парах).

Конкурс на кращих читачів.

9. Висновок - узагальнення з прочитаного.

  • Яка тема вірша «Розмова про сонце»?
  • Яка головна думка?

Із вірша ми бачимо, як мати любить свою дитину. У кожну відповідь на запитання вкладає свою мудрість, ласку і любов.

Мамине життя – це віночок, у які  вплетені найкращі квіти української землі. Мабуть, бажанням кожної дитини є, щоб мамин життєвий шлях був устелений квітами. Ми вдячні нашим матерям за любов, турботу, мудрість і ласку. Тож, давайте вплетемо у матусин віночок життя стрічки.

  • Що символізує синій колір? ( Мирне безхмарне небо). Вплетемо в матусин віночок життя блакитну стрічку від своїх сердець, як символ вічності життя на землі.
  • Мамина любов довічна. Віддячимо їй тим же і нехай червона стрічка ознаменує в віночку її життя нашу вічну любов до неї.
  • Зелений колір символізує вічне життя. Тож побажаємо нашим мамам довгого віку і вплетемо у матусин віночок життя зелену стрічку.
  • Ви щасливі, що у вас є мами. Бо немає найтепліших рук, ласкавішого погляду, добрішого серця, ніж у мами. Даруйте їм радість і усмішку. А ось ця сонячна стрічка нехай буде дарунком від ваших сердець і вплететься теж у матусин віночок життя.

(Діти вплітають у віночок стрічки).

 Розвиток зв’язного мовлення.

1. Виконати творче завдання.

  • До вірша «Розмова про сонце» скласти діалог, подібний до даного, про місяць.
  • Скласти розповідь про свою маму.

2. Перевірка дитячих творів.

 

 Рефлексійно – оцінювальний етап

1. Інтерактивний прийом «Незакінчене речення».

На уроці мене вразило…

Мені запам’яталося…

Мені сподобалося (не сподобалося)…

У мене виникло бажання…

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Навчитися виразно читати вірш за особами (ст. 98-99).

Відгадати загадки на с. 99.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бєлєнцова Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 березня 2018
Переглядів
2394
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку