Літературне читання 2 клас. Творчість Марійки Підгірянки
-формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Марійки Підгірянки, із віршами – діалогами; учити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за метою висловлювання; удосконалювати навички свідомого та виразного читання; навчати бачити красу природи; розвивати уяву, увагу, спостережливість, творче образне мислення, фантазію, зв'яне мовлення школярів; збагачувати лексичний запас; виховувати любов і повагу до рідної мови;
-формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.
Тема: Ознайомлення з творчістю Марійка Підгірянка
Матеріал: Вірші – діалоги.
Марійка Підгірянка. «Розмова про сонце».
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Основні терміни і поняття: вірші-діалоги.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, образотворче мистецтво, українська мова.
Обладнання: портрет Марійки Підгірянки; виставка книжок поетеси; ілюстрації сходу, заходу сонця, місячної ночі, презентація, К.С. Прищепа, В.Г. Лук’яненко «Тематичний словник школяра», демонстраційний та ілюстративний матеріал: Ігор Капітула «Схід сонця», Ігор Капітула «Захід сонця», Вінсент Ван Гог «Зоряна ніч», український віночок.
Методи і прийоми: мовно-лексичні вправи; вправи на постановку дихання; гра; інтер-активна гра «Незакінчене речення»; метод «Гронування»; робота в парах.
План уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Емоційний настрій на урок.
ІІ. Етап цілевизначення і планування уроку.
Артикуляційні вправи.
. Вправи на постановку дихання.
1). Робота над чистомовкою.
2). Гра «Кучугури».
3). Гра «Доповни слова».
4). Знайдіть і прочитайте слова, що «заховалися».
. Мовно – лексичні вправи.
1). Робота зі скоромовкою.
2). Гра «Кольорові слова».
3). Гра «Колір – слово».
Актуалізація знань учнів.
. Актуалізація знань
Метод «Гронування»
. Робота по темі уроку
. Рефлексійно – оцінювальний етап
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Організація учнів до уроку.
Доброго дня, мої малята, любі хлопчики й дівчатка. Сьогодні у нас з вами не зовсім звичайний урок.
По-перше, …
По-друге, …
Тому мені хотілося б дізнатися який у вас настрій? Визначте його за допомогою слів:
- хвилююся;
- радію;
- передчуваю.
2. Вправа «Долоньки».
А тепер простягніть праву долоньку. Подаруйте своїм однокласникам старанність, наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоньку.Я вам дарую свою повагу і терпіння. Обміняємося долоньками.
ІІ. Етап цілевизначення і планування уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Артикуляційні вправи
1). Вправи на постановку дихання.
- «Задми свічку».
- «Понюхай квіточку».
- «Пий час із блюдця».
- «Подуй на кульбабку».
Ма – ма – ма – надворі вже … .
Ла – ла – ла – снігу … .
Ем – ем – ем – саночки … .
Дем – дем – дем – на гірку … .
3). Гра «Кучугури».
- З’їдемо «на санчатах» із цих кучугур слів. Очима «тримайтесь» за першу букву і намагайтеся прочитати усе слово.
С о н
С е л о
С о н ц е
С л и в и
С к а ж и
С т е л и т ь
С н я т ь с я
С в и с н у в
С о л о в е й
С е р д е н ь к о
- Який звук повторюється у кожному слові?
- Назвіть слова, у яких звуків менше, ніж букв.
- Назвіть слово, в якому один склад.
СНІ * * * * * * (г, жок, жка, жинка, говик, говий, … .)
МОРО * * * * ( з, зний, зиво, … .)
ЗАМЕ * * * * * (ти, рз, тіль, сти, … .)
5). Знайдіть і прочитайте слова, що «заховалися».
с |
о |
м |
і |
с |
я |
ц |
ь |
м |
о |
в |
і |
т |
е |
р |
а |
в |
а |
н |
к |
ь |
ю |
д |
б |
м |
г |
м |
ц |
з |
і |
р |
о |
н |
ь |
к |
а |
е |
д |
е |
з |
щ |
и |
ж |
п |
ц |
Мовно – лексичні вправи.
(Вірші писати важче, бо у поезіях слова добираються так, щоб кінці рядків звучали однаково чи подібно. Такі співзвуччя називають римами. Вони створюють особливу красу, мелодійність звучання поезій).
С…м брат…в – м…лярів
В кор…лівстві кольор… .
Ко…ен мал…р королює,
В к…ролівстві малярує.
(Слова: сонце, зима, снігур, мама, тепло, ніченька).
Діти отримують картки зі словами.
Слова: трава, сонце, лимон, сніг, темрява, весна, любов, горе, молоко, небо.
Кольори: жовтий, зелений, червоний, синій, білий, чорний.
( Чорно – білий світ навіює смуток)
Якщо світ здається тобі чорно – білим, зроби його кольоровим.
( Потрібно жити, радіючи життю. Вміти помічати все хороше, добре, прекрасне. Творити добро, творити красу).
а) Відгадайте загадку.
Від краю до краю.
Мене всі чекають.
Приходжу. Подивляться -
Примружаться й скривляться.
(Сонце)
Метод «Гронування»
( Ілюстрація сонечка)
б) Вправа на інтонування речень.
Сонце іде спати.
Сонце іде спати?
Сонце іде спати!
Робота по темі уроку.
- Кожен із вас протягом дня спілкується з багатьма людьми: однокласниками, друзями, батьками, учителями. Пригадайте, як називається розмова, бесіда між двома людьми? (Діалог).
- Поети не могли залишити без уваги такі моменти людського спілкування і створили поетичні діалоги: коли один із героїв вірша запитує, а інший – відповідає. Сьогодні ми розпочинаємо нову тему «Вірші – діалоги», в якій і ознайомимось із кращими зразками таких поезій.
Завдання уроку:
(Довідкове бюро)
Марійка Ленерт народилася у прикарпатському селі Білі Ослави, у сім’ї лісничого. Виростала вона серед дерев і квітів, вслухаючись у їхні добрі голоси. Вона любила своє Прикарпаття, а ще більше людей – щирих, працьовитих, творців пісень і легенд, казок і переказів.
Марійка росла розумною, талановитою дівчинкою. Але через матеріальні умови батьки не могли дати їй освіту. З п’яти дітей (чотири дочки і один син) їм вдалося вивчити лише сина. Дівчатка повинні були змиритися з своєю долею. Їх чекала хатня робота, господарство. Серце ж Марійки прагнуло краси і світла, вона хотіла вчитися. Дідусь навчив онучку грамоти – і все, що нашептали їй високі смерічки, вона перенесла у свої перші поетичні рядки. Так з’явилася поетеса – Марійка Підгірянка.
Марія Омелянівна Ленерт - Домбровська дуже любила дітей. Вона стала вчителькою і поетесою, і вірші свої підписувала так, нібито їх писала дівчинка: Марійка Підгірянка. А написала вона їх чимало за своє довге життя.
(робота з тлумачним словником)
Комора
Стелить
Постелі
Царівна
Колише
Засипає
Читання дітьми пояснення слів «комора», «постіль» із тлумачного словника.
Постіль – місце, на якому сплять; речі, які використовуються для спання: подушки, ковдра, перина.
Комора – окрема будівля для зберігання зерна.
Фізкультхвилинка.
(М. Підгірянка «Колискова)
Заснути – задрімати.
Збудиться – проснеться, прокинеться, встане.
Веселі – радісні, бадьорі, жваві.
Погляне – подивиться, побачить.
Встають – прокидаються, просинаються.
Мати – мама, неня.
- Які частини доби описала поетеса у вірші?
Знайти і прочитати рядки з вірша, які відповідають репродукціям картин: Ігор Капітула «Схід сонця», Ігор Капітула «Захід сонця», Вінсент Ван Гог «Зоряна ніч».
Конкурс на кращих читачів.
9. Висновок - узагальнення з прочитаного.
Із вірша ми бачимо, як мати любить свою дитину. У кожну відповідь на запитання вкладає свою мудрість, ласку і любов.
Мамине життя – це віночок, у які вплетені найкращі квіти української землі. Мабуть, бажанням кожної дитини є, щоб мамин життєвий шлях був устелений квітами. Ми вдячні нашим матерям за любов, турботу, мудрість і ласку. Тож, давайте вплетемо у матусин віночок життя стрічки.
(Діти вплітають у віночок стрічки).
Розвиток зв’язного мовлення.
1. Виконати творче завдання.
2. Перевірка дитячих творів.
Рефлексійно – оцінювальний етап
1. Інтерактивний прийом «Незакінчене речення».
На уроці мене вразило…
Мені запам’яталося…
Мені сподобалося (не сподобалося)…
У мене виникло бажання…
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Навчитися виразно читати вірш за особами (ст. 98-99).
Відгадати загадки на с. 99.