Урок літературного читання для 2 класу "Пригоди Василя Тимофійовича. Ніна Найдич "Василь Тимофійович мандрує"

Про матеріал

Тим, хто працює з сучасною українською дитячою літературою ХРЕСТОМАТІЯ для читання в 1, 2 класах, серії "Шкільна бібліотека", видавництво СТАРОГО ЛЕВА, стане у пригоді розробка уроку літературного читання для учнів 2 класу на тему "Василь Тимофійович мандрує" Ніни Найдич.

Перегляд файлу

Літературне читання. 2 клас

Тема. Пригоди Василя Тимофійовича. Ніна Найдич «Василь Тимофійович    мандрує»

Мета: ознайомити учнів з короткими біографічними даними сучасної казкарки   Ніни Найдич; вчити дітей спостерігати за структурою і сюжетом казки, детально її переказувати, зв’язно висловлювати свої думки; формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос, уміння працювати над текстом; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати бажання поповнювати свої знання, вивчати творчість сучасних письменників та бережне ставлення до природи.

Ресурси для уроку: таблиця складів Зайцева М.О. (додаток 2), портрет Ніни Найдич, ілюстрації до казки (рояль, тролейбус).

Перебіг уроку

І. Мовна розминка.

1. Гра «Доповни швидко й точно».

     Вчитель читає початок речень, а учні закінчують самостійно.

     Дерево високе, а кущ … (низький).

     Цукор солодкий, а сіль … (солона).

     Озеро мілке, а океан … ( глибокий).

     Річка прісна, а море … (солоне).

2. Промовляння і доповнення чистомовки.

Ма-ма-ма —  холодна зима.
Му-му-му —  молока кому?
Мо-мо-мо —  до школи ми йдемо.
Ми-ми-ми —  нові килими.
Мі-мі-мі —  веселій кумі.
Ме-ме-ме —  хто книжку візьме?
Ам-ам-ам —  нікому не дам.
Ом-ом-ом —  помиємо з милом.
Ем-ем-ем —  туди не підем.
Ум-ум-ум —  у класі шум.
Им-им-им —  від багаття дим.
Ім-ім-ім — збудуємо дім.

3. Тренувальні вправи для розвитку навичок читання.

А) Робота з таблицею (додаток 2) колонки з голосними (о, і, е, и).

Б) Гра «Незвичайна математика».

- Виконайте дії та прочитайте утворений результат.

Ма + шина – а + ка = … (машинка).

Ліс – с + тачка – ка + ок = … (літачок).

Коса – са + шек – к + ня = (кошеня).

Тростина – а – тин – с + л + ей + бус = … (тролейбус).

В) Вправа на постановку дихання і розвиток артикуляції.

Читання груп слів на одному диханні:

кут                                      шафа

кит                                      шапка

кіт                                       шубка

кекс                                    школа

каша                                   шкала

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання.

  1. Гра «Зберіть речення».
  1. Собака, пуху, пір’я, потім, гніздо, та, назбирала, і, вистелила. (Потім сорока назбирала пуху та пір’я і вистелила гніздо. Англійська народна казка «Сорочаче гніздо»).
  2. Дрібненько, на, столі, покришив, високий, у, вузькою, склав, глечик, з шийкою, та, поставив. (Покришив дрібненько, склав у високий глечик з вузькою шийкою та й поставив на столі. Іван Франко «Лисичка і журавель»).
  3. Дуже, собаки, а, коти, грамотою, їм, тією, пишались, заздрили. (Чеська народна казка «Собаки, коти та миші»).
  • Що цікавого помітили? Доведіть.
  • Які ви знаєте казки? Хто їх автор?
  • А що таке казка? (Казка – це ...).
  • Які ви знаєте прислів’я та приказки про казку. (Казки вчить як на світі жить тощо).
  1. Бесіда.
  • Хто  не любить слухати і читати казки?
  • Чим вони нам любі? (Тим, що в них панує інший світ).
  • Що трапляється у казках? (Дивні пригоди, тварини, рослини і речі вміють рухатися і говорити, а люди розуміють їхню мову).
  • Про кого найдавніші казки? (Про тварин).

      ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •       Сьогодні на уроці  ми прочитаємо  казку сучасної письменниці Ніни Найдич «Василь Тимофійович мандрує», яка доповнить ваші знання.

     ІV. Ознайомлення із   біографією Ніни Найдич.

  1. Розповідь учителя.

  Ніна Найдич - викладач-методист Київської музичної школи ім. Миколи Лисенка. Вже 55 років вона викладає фортепіано. "Музичні казки" - це перша робота пані Найдич як письменниці та казкарки.

Учителька, музикант і віднедавна авторка книжок для дітей. Багато років навчає дітей музиці у відомій Київській середній спеціалізованій музичній школі імені Миколи Лисенка. У мистецьких колах відома як талановитий і мудрий педагог.

Досліджувала твори Й.С. Баха, Ф. Шопена, написала понад 15 наукових статей. Виховувала й навчала багатьох відомих музикантів і композиторів, серед яких і її син, знаний в Україні і закордоном академічний та джазовий піаніст Дмитро Найдич, композитори Юрій Шевченко і Сергій Зажитько та інші.

У своїх казках Ніна Найдич наголошує, що в сучасному світі в гонитві за матеріальними благами має бути місце для людяності та доброти, Мистецтва і Музики.

     V. Опрацювання казки Н.Найдич «Василь Тимофійович мандрує».

1. Робота над назвою твору.

- Прочитайте назву твору?

- Як ви думаєте, про кого ця казка?

- Чи можна із заголовка дізнатися, про кого саме йдеться у творі?

2. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання.

- Де відбувається подія?

- Хто головний герой?

- Як звали кота?

3. Словникова робота.

А) Читання сходинок слів.

Ноти                                    зістрибнув                                         зелений

Баси                                     розлетяться                                       червоний

Гами                                    від’їжджав                                         жовтий

Клавіші                               непокоїло                                           синій

Рояль                                   залишився                                          розумний

Балкон                                 підспівував                                        музичний

Б) Уточнення і тлумачення значень слів.

- Що ви помітили особливого у цих колонках слів? (І колонка – слова – іменники, ІІ колонка – слова, які виконують дію, ІІІ колонка – слова – прикметники).

4. Читання учнями казки вголос («перекотиполем»).

- Що любив Василь Тимофійович? (музику).

- Хто торкався клавіші роялі? (Петрик).

5. Фізкультхвилинка.

Руки сонцю підставляйте, (руки вгору)

З сонцем в піжмурки пограйте. (долоньками закрити очі)

До вподоби нам ця гра. (руки розвести в сторони)

Любить сонце дітвора. (руки вбоки)

Один, два — рада сонечку трава. (присіли)

 

6. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

- Де спав кіт коли Петрик грав гами? (Під роялем).

- Що Василь Тимофійович любив крім музики? (Дивитися на вулицю).

- Як кіт подорожував з квартири на вулицю? Доведіть словами тексту.

- Що цікавило Василя Тимофійовича на вулиці? (Тролейбуси).

- Про що так думав кіт: «Дивні створіння з вусами, що росли догори». (Це тролейбуси).

- Яких кольорів були тролейбуси? (Червоні, зелені, жовті, сині).

- Де ці кольори ми можемо побачити разом? (Світлофор ….).

- Де зупинялися тролейбуси? (Напроти їхнього будинку).

- Що знав Василь Тимофійович, якщо довго сидіти, то … (можна побачити, що тролейбуси повертаються).

- Доведіть словами тексту. У якій послідовності з’являлися тролейбуси? (Червоний, зелений, жовтий, синій).

7. Вправи на розвиток читацьких навичок.

А) Гра «Хто перший, дочитай до кінця».

Учитель читає початок речення. Діти знаходять і дочитують до кінця.

Б) Гра «Доведи, що».

Діти доводять, читаючи речення з тексту.

  • …, що події відбувалися у великому місті.
  • …, що Петрик і Василь Тимофійович жили в одній квартирі.
  • …, що Василь Тимофійович це кіт.
  • …, що кіт повернувся із подорожі додому.

8. Перечитування казки з метою підготовки до детального переказу.

9. Детальний переказ казки.

10. Розвиток зв’язного мовлення.

- Яким ви собі уявляєте Василя Тимофійовича? Опишіть.

- Чи є у кого такий кіт за цим описом?

- Прочитайте, які рядки твору ілюструє малюнок на с. 66.

VІ. Закріплення матеріалу.

  1. Гра «Добери слова».
  • Доберіть слова, які близькі за значенням до слова будинок - ….
  1. Гра «Хто більше».
  • Назвіть слова,  які  б відносилися до теми «Музичне мистецтво».

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

  • З якою казкою ми працювали?
  • Що було особливо цікавим?
  • Які висновки можна зробити для себе щодо поведінки кота?

VІІІ. Інструктаж домашнього завдання.

1 – 6 бали - читати  казку Ніни Найдич;

7 – 9 бали - читати  і переказувати казку Ніни Найдич;

10 – 12 бали – придумати свою пригоду, яка трапилася із Василем Тимофійовичем взимку.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
3361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку