Розробка містить матеріали для проведення уроку-міркування з теми " Зв'язне мовлення «Зустріч Нового року». Л. Письменна «Чарівна гостя». М. Рильський «Новорічна- безкінечна»". Включає матеріал для розвитку критичного мислення "Порушена послідовність" , "Віднови речення", завдання для роботи творчих груп, розвитку зв'язного мовлення та уваги.
3. Урок – міркування
Тема: Зимонька-снігуронька.
Зв’язне мовлення «Зустріч Нового року».
Л. Письменна «Чарівна гостя».
М. Рильський «Новорічна- безкінечна».
Мета: Продовжити знайомити учнів із художніми творами,
у яких зображується зима.
Вчити звертати увагу при читанні на образні слова і
вислови вжиті у творі Л. Письменої «Чарівна гостя».
Удосконалювати навички свідомого, виразного читання.
Розвивати критичне мислення, комунікативну компетентність .
Виховувати доброзичливість, почуття взаємодопомоги .
Обладнання : картки з завданнями для роботи в групах, малюнок
на тему «Зустріч Нового року»,запис п’єси А.Ліста «Заметіль», малюнки хуртовини.
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Всім пора нам на урок,
Встаньте всі рівненько,
Привітаємось гарненько
«Добрий день!».
Вчитель.
Що за диво наша мова?
Слово горнеться до слова.
Слово з словом в’яжеться,
Мудра казка кажеться.
Мова наша-чарівниця.
Ми складали небилиці.
А тепер-увага, клас!
Хвилинки творчості у нас!
Розповідь небилиць учнями класу.
-Яку небилицю ви хотіли послухати ще раз?
-Чому вона вам сподобалась?
-Чи може небилиця підняти настрій?
Хуртовина, заметіль, завірюха, хуга
Заплясала в літній день,вкрила землю пухом.
-Чи може таке відбуватися влітку?
-Коли ми можемо спостерігати завірюху?
1. Відгадування загадки (ст. 69 підручник «Українська мова»,
3 клас, О.Н. Хорошковська, Г.І. Охота).
2. Слухати п’єси А. Ліста «Заметіль»
-Яку картину зими ви уявляли під час слухання п’єси?
-Про кого кажуть: «Пішла баба між осель, закрутила карусель». (Хуга.)
-Чи подобається вам вітряна погода взимку, коли віє завірюха?
(На партах перед учнями малюнок хуртовини.)
-Домалюйте брови так, щоб показати «обличчя хуги».
-У кого вона вийшла привітною, а в кого грізною?
-Чи можна сказати, що зима теж буває різною? Довідіть це.
біла морозна чарівна
грізна зима весела
холодна
- Як ви гадаєте, хто може бути головною героїнею казки?
- Чи хотіли б ви цього дізнатися?
1. Робота в групах. Методика Джигсоу.
1.1 Гра «Порушена послідовність».
Зміст. Текст поділяється на 3 частини. В кожній частині абзаци записані в порушеній послідовності.
Завдання учням: поміняти абзаци таким чином, щоб частина тексту, над якою вони працюють, мала певний зміст.
I. група. Занедужала завірюха. … … … Я ж чарівниця, - заспокоїла ялинка.
II. група. Хитнула вона пухнастими гілочками – і вмить примчав холодний вітер. … … … Така біда!
III. група. – Я знаю Марійку, - сказала ялинка. … … … А коли ялинка повернулася до рідного парку, вдячна завірюха прикрасила її блакитні гілочки срібними сніжинками.
1.2 Гра «Віднови речення»
В деяких абзацах пропущені слова з образних висловів. Діти, за певний час, повинні знайти пропущені слова в «Довідковому бюро» та відновити необхідні частини тексту. Слів в «Довідковому бюро» більше , ніж потрібно. Щоб виконати це завдання, діти повинні подумати й прийняти правильне рішення.
Завдання для I групи : вставити слова в перший, другий, четвертий абзаци, щоб утворилися образні вислови.
Довідкове бюро :
Завдання для II групи : вставити слова в шостий абзац, щоб утворилися образні вислови.
Довідкове бюро :
Завдання для III групи : вставити слова в дев’ятий, одинадцятий абзаци, щоб утворити образні вислови.
Довідкове бюро :
Відтворення цілого тексту з його окремих частин. Кожна група читає свою частину тексту.
2. Творча робота.
Частини тексту, які утворили діти кожної групи, переносяться до інших груп. Учні, які отримали нову частину тексту, повинні скласти два питання до її змісту та знайти два слова, значення яких треба пояснити.
Кожна група отримує завдання від інших : відповісти на одне питання та пояснити значення одного незрозумілого слова.
3.Робота над виразністю читання.
3.1Робота за підручником. Рольове читання казки.
3.2 Словесне малювання.
- Уявіть себе художниками. Які ілюстрації ви створили би до цієї казки?
- До кого з героїв казки підходять вислови :
4. Робота над віршем М.Рильського «Новорічна - безкінечна».
4.1Самостійне читання вірша.
4.2Складання розповіді за малюнком
«Зустріч Нового року».
План
1. Народне свято.
2. Чарівна красуня.
3. Жадані гості.
4. Веселі танці та співи.
4.3 Гра на розвиток уваги «Луна».
Один учень читає вірш з різною силою голосу, інший – повинен повторити спосіб читання за першим учнем. Якщо другий учень помиляється, черга переходить до інших дітей.
Вибирається той учень, який прочитав найправильніше.
VII. Підсумок уроку.
прислів’я та приказки, які можна віднести до її змісту.
багато.
VIII. Домашнє завдання.
Вивчення вірша М.Рильського « Новорічна – безкінечна» напам’ять.
Скласти текст - розповідь на тему «Зустріч Нового року».
ДОДАТОК
Матеріали для роботи творчих груп
ЧАРІВНА ГОСТЯ
( Казка )
Завдання : відновити текст, вставивши образні вислови в речення.
Текст для І групи.
Занедужала завірюха. Зажурилася. їй би сніжинками та ……………...бурульками погратися. Адже Новий рік надходить! Так ні, війнув теплий вітер, і завірюха геть змокріла і залягла під блакитною красунею-ялинкою.
Молоденька ялинка стояла в центрі міського парку, гойдала на вітах …………… горобців, …………. синичок, а віднедавнечка ще й ………….. снігурів.
Довідкове бюро :
Текст для ІІ групи.
Хитнула вона пухнастими гілочками — і вмить примчав холодний вітер. Підхопив він ………. завірюху і закружляв її у ……….. танку. А молоденька ялинка й собі почала …………….. на галяві парку.
Раптом зацвірінчали горобці:
Довідкове бюро :
Текст для ІІІ групи.
— Ти ж чарівна, можеш пройти і крізь муровані стіни будинку...
...Коли посеред кімнати з'явилась блакитна красуня-ялинка, Марійка з бабусею вражено скрикнули. На ялинці червоніли снігурі, пурхали горобчики та стрибала руденька білочка. Ялинка поволі …………… у танку, а білочка кинула Марійці золотаву шишку. Що то було за свято — годі й казати! Навіть бабуся з радості одужала. А коли ялинка повернулася до рідного парку, вдячна завірюха прикрасила її блакитні гілочки …………. сніжинками.
Довідкове бюро :
1