Літературне читання 3 клас. Урок - міркування. Зв’язне мовлення «Зустріч Нового року». Л. Письменна «Чарівна гостя». М. Рильський «Новорічна- безкінечна».

Про матеріал

Розробка містить матеріали для проведення уроку-міркування з теми " Зв'язне мовлення «Зустріч Нового року». Л. Письменна «Чарівна гостя». М. Рильський «Новорічна- безкінечна»". Включає матеріал для розвитку критичного мислення "Порушена послідовність" , "Віднови речення", завдання для роботи творчих груп, розвитку зв'язного мовлення та уваги.

Перегляд файлу

3. Урок – міркування

Тема: Зимонька-снігуронька.

               Зв’язне мовлення «Зустріч Нового  року».

               Л. Письменна  «Чарівна  гостя».

               М. Рильський  «Новорічна- безкінечна».

 Мета:    Продовжити знайомити  учнів із художніми творами,   

                у яких  зображується зима.

Вчити  звертати  увагу при читанні на образні слова і

вислови вжиті  у  творі Л. Письменої «Чарівна гостя».

Удосконалювати  навички свідомого, виразного читання.

Розвивати  критичне мислення, комунікативну      компетентність .

Виховувати доброзичливість, почуття взаємодопомоги .

Обладнання : картки з завданнями для роботи в групах, малюнок  

на тему «Зустріч Нового року»,запис п’єси     А.Ліста          «Заметіль», малюнки хуртовини.

 

Хід  уроку

  1. Організаційний  момент.

Продзвенів уже  дзвінок,

Всім пора нам  на урок,

Встаньте  всі рівненько,

Привітаємось гарненько

       «Добрий день!».

  1. Перевірка  домашнього завдання.

Вчитель.

                Що за диво наша мова?

                Слово  горнеться до слова.

                Слово з словом в’яжеться,

                Мудра  казка кажеться.

                Мова наша-чарівниця.

                Ми складали  небилиці.

                А тепер-увага, клас!

                Хвилинки творчості у нас!

Розповідь небилиць учнями  класу.

-Яку  небилицю ви  хотіли послухати ще раз?

-Чому  вона вам сподобалась?

-Чи може небилиця підняти настрій?

 

Хуртовина, заметіль, завірюха, хуга

Заплясала  в літній день,вкрила  землю  пухом.

 

-Чи може  таке відбуватися влітку?

-Коли  ми  можемо спостерігати завірюху?

  1. Підготовка до вивчення  нового матеріалу.

  1.  Відгадування загадки (ст. 69 підручник «Українська мова»,  

     3 клас, О.Н. Хорошковська, Г.І. Охота).

 

2.  Слухати п’єси А. Ліста  «Заметіль»

 

-Яку  картину зими ви уявляли  під час слухання  п’єси?

-Про  кого кажуть: «Пішла баба між осель, закрутила карусель». (Хуга.)

-Чи  подобається вам вітряна погода взимку, коли віє завірюха?

(На партах перед учнями малюнок хуртовини.)

-Домалюйте брови так, щоб показати «обличчя хуги».

-У кого вона вийшла привітною, а в кого грізною?

-Чи можна сказати,  що зима теж буває різною? Довідіть  це.

 

 

  • Назвіть ознаки зими,  які вам спадають на думку.

    біла                      морозна                       чарівна

 

 

         грізна                           зима                             весела

 

                                   

                                   холодна

  • Утворіть з цих слів речення.
  1. Повідомлення  теми і  завдань  уроку.
  • Сьогодні ми поринаємо в  чудовий світ казки, назва якої  «Чарівна гостя»
  1. Мотивація.

- Як ви гадаєте, хто може бути головною героїнею казки?

- Чи   хотіли б ви цього дізнатися?

  1. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота в  групах. Методика Джигсоу.

1.1  Гра «Порушена  послідовність».

Зміст. Текст поділяється на 3 частини. В  кожній частині абзаци записані в порушеній послідовності.

Завдання  учням: поміняти абзаци таким чином, щоб частина тексту,  над  якою  вони працюють, мала певний зміст.

I. група. Занедужала завірюха. … … … Я ж чарівниця, - заспокоїла ялинка.

II. група. Хитнула вона пухнастими гілочками – і вмить примчав холодний вітер. … … … Така біда!

III. група. – Я знаю Марійку, - сказала ялинка. … … … А коли ялинка повернулася до рідного парку, вдячна завірюха прикрасила її блакитні гілочки срібними сніжинками.

 

 

1.2 Гра «Віднови речення»

В деяких абзацах пропущені слова з образних висловів. Діти, за певний час, повинні знайти пропущені слова в «Довідковому бюро» та відновити необхідні частини тексту. Слів в «Довідковому бюро» більше , ніж потрібно. Щоб виконати це завдання, діти повинні подумати й прийняти правильне рішення. 

Завдання для I групи : вставити слова в перший, другий, четвертий абзаци, щоб утворилися образні вислови.

Довідкове бюро :

  • прозорими, холодними, кришталевими;
  • білощоких, галасливих, маленьких, червоногрудих;
  • бешкетник, пустун.

Завдання для II групи : вставити слова в шостий абзац, щоб утворилися образні вислови.

Довідкове бюро :

  • хвору, знесилену;
  • веселому, сніговому, швидкому;
  • стрибати, бігати, витанцьовувати.

Завдання для III групи : вставити слова в девятий, одинадцятий  абзаци, щоб  утворити образні вислови.

Довідкове бюро :

  • пестить, жаліє, голубить;
  • закрутилася, закружляла,затанцювала;
  • маленькими, холодними, блискучими, срібними.

Відтворення цілого тексту з його окремих частин. Кожна група читає свою частину тексту.

 

2. Творча робота.

Частини тексту, які утворили діти кожної групи, переносяться до інших груп. Учні, які отримали нову частину тексту, повинні скласти два питання до її змісту та знайти два слова, значення яких треба пояснити.

Кожна група  отримує завдання від інших : відповісти на одне питання та пояснити значення одного незрозумілого слова.

3.Робота над виразністю читання.

3.1Робота за підручником. Рольове читання казки.

3.2 Словесне малювання.

- Уявіть себе художниками. Які  ілюстрації ви створили би до цієї   казки?

- До кого з героїв казки підходять вислови :

  • «чарівниця, красуня, рисами характеру якої є доброта, привітність, щедрість» (Ялинка)
  • «грайлива, сором’язлива, відповідальна, вдячна» (Завірюха)
  • Кого з цих героїв твору в казці названо «чарівною гостею»? Чому?

 

4. Робота над віршем М.Рильського «Новорічна - безкінечна».

4.1Самостійне читання вірша.

4.2Складання  розповіді за малюнком

     «Зустріч  Нового року».

 

План

1. Народне свято.

2. Чарівна  красуня.

3.  Жадані  гості.

4. Веселі  танці  та  співи.

 

 

 

4.3 Гра на розвиток уваги «Луна».

Один учень читає вірш з  різною силою голосу, інший – повинен повторити спосіб читання за  першим  учнем. Якщо  другий учень помиляється, черга переходить  до  інших  дітей.

Вибирається  той учень, який прочитав  найправильніше.
VII. Підсумок уроку.

  • Пригадайте  казку, над якою ми сьогодні працювали. Виберіть

      прислів’я та приказки, які можна віднести до її змісту.

  • То сніг, то завірюха, бо вже зима коло вуха.
  • Роботу роблять старанням  і  умінням, труднощі долають згодою і терпінням.
  • У чистій воді риби  багато, у доброзичливої людини  друзів

багато.

  •  Поміч у свій час, як дощ у посуху.

 

VIII. Домашнє завдання.

Вивчення вірша М.Рильського « Новорічна –  безкінечна» напам’ять.

Скласти текст - розповідь на тему  «Зустріч Нового року».

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Матеріали для роботи творчих груп

ЧАРІВНА ГОСТЯ

( Казка )

Завдання : відновити текст, вставивши образні вислови в речення.

Текст для І групи.

Занедужала завірюха. Зажурилася. їй би сніжинка­ми та ……………...бурульками погратися. Адже Но­вий рік надходить! Так ні, війнув теплий вітер, і завірюха геть змокріла і залягла під блакитною красунею-ялинкою.

Молоденька ялинка стояла в центрі міського парку, гойдала на вітах …………… горобців, …………. си­ничок, а віднедавнечка ще й ………….. снігурів.

  • Що з тобою? — запитала ялинка в завірюхи. Во­на була до останньої голки привітна та добра. — Тобі чимось допомогти?
  • Ох, ох-ох,— простогнала завірюха. — Поламав мої крила теплий …………………. Соромно й на лю­ди показатися. А мені ж Новий рік зустрічати!
  • Не журися, зараз одужаєш. Я ж чарівниця,— за­спокоїла ялинка.

Довідкове бюро :

  • прозорими, холодними, кришталевими;
  • білощоких, галасливих, маленьких, червоногрудих;
  • бешкетник, пустун.

 

Текст для ІІ групи.

Хитнула вона пухнастими гілочками — і вмить примчав холодний вітер. Підхопив він  ……….  завірюху і закружляв її у ……….. танку. А моло­денька ялинка й собі почала …………….. на галяві парку.

Раптом зацвірінчали горобці:

  • Цвірінь! Цвірінь! Сумує дівчинка Марійка. Бать­ки її зараз у далекому відрядженні , а бабуся мала ку­пити і причепурити ялинку, та несподівано захворіла. Така біда!

 

Довідкове бюро :

  • хвору, знесилену;
  • веселому, сніговому, швидкому;
  • стрибати, бігати, витанцьовувати.

 

 

 

Текст для ІІІ групи.

  • Я знаю Марійку,— сказала ялинка. — Вона слав­на дівчинка, завжди мене ………….. , не ламає моїх гіло­чок. Я подарую їй золотаву шишку.
  • Ти краще сама піди до Марійки,— зацінькали білощокі синички.

— Ти ж чарівна, можеш пройти і крізь муровані стіни будинку...

...Коли посеред кімнати з'явилась блакитна красуня-ялинка, Марійка з бабусею вражено скрикнули. На ялинці червоніли снігурі, пурхали горобчики та стри­бала руденька білочка. Ялинка поволі …………… у танку, а білочка кинула Марійці золотаву шишку. Що то було за свято — годі й казати! Навіть бабуся з ра­дості одужала. А коли ялинка повернулася до рідного парку, вдячна завірюха прикрасила її блакитні гілоч­ки …………. сніжинками.

Довідкове бюро :

  • пестить, жаліє, голубить;
  • закрутилася, закружляла,затанцювала;
  • маленькими, холодними, блискучими, срібними.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку