Конспект уроку
Предмет : Літературне читання.
Клас : 4.
Тема: Леся Мовчун. Арфа для павучка»
Мета:
Навчальна: навчитися працювати з твором, визначати жанр, головну мету, виділяти частини твору, складати план за малюнками, удосконалювати знання про групи тварин.
Розвивальна: розвивати комунікативні якості, читацьку компетентність, розвивати навички переказувати текст, навички читання вголос, навички роботи в групі та в парах, виділяти головне в творі.
Виховна: виховувати вміння працювати разом, домовлятися між собою, допомагати один одному, вчитися співпереживати героєві твору, виховувати почуття прекрасного через мелодію.
Обладнання: цеглинки лего, картки з таблицею, презентація, аркуші для павутинки, іграшка павучка, аудіо запис Чайковського П.І., кубик «Блума», схема «Фішбоун», ілюстрації до казки, портрет письменниці.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Учні разом із вчителем стоять у колі біля кабінету.
- Вітаю Вас, любі учні. Подивіться один на одного. Візміться за руки парами. Посміхніться. А тепер «візьміть» свою посмішку та «жбурніть» нею у сусіда. А натомість «спіймайте» посмішку вашого партнера та «одягніть» на своє обличчя. Ось такі усміхнені можемо розпочинати урок. Давайте пройдемо до кабінету та займемо свої місця. Скажіть, як будемо заходити? (тихо, щоб не заважати іншим класам, не штовхаючись, пропускаючи дівчат уперед).На вході зі скриньки візьміть цеглинку.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
- На дошці ви бачите зображення тварин. Чи можемо ми об’єднати їх у групи за певними ознаками? Що у нас вийде?
На дошці зображення акули, карася, вовка, білку, метелика, жука, павука. Діти по черзі входять до дошки та об’єднують у групи тварин. ( акулу та карася, бо вони належать до риб, вовка та білку, бо вони звірі, метелика та жука, бо вони комахи.).
- Хто ж залишився? (павук).
- А чому?( тому що він не належить до жодної з груп).
- То як ви гадаєте, про кого сьогодні буде урок? (про павучка).
- Правильно. Сьогодні на уроці ми попрацюємо та познайомимось із твором Лесі Мовчун: «Арфа для павучка».
- Ви бачите портрет авторки на дошці та стислу біографію. Давайте ознайомимось їз нею.
- Сьогодні в нас на уроці також є павучок( вчитель показує іграшку). Та в нього сумне обличчя чомусь. Ще й в руках він тримає розбите дзеркало. Допоможемо павучкові зібрати дзеркало та стати веселим? (так). Під час уроку, виконуючи завдання ви будете отримувати частинки дзеркала. Тож розпочинаємо.
- На екрані з’являється 1 слайд презентації. На ньому карта із 4 зупинками. Погляньте, які зупинки ми бачимо? Учні бачать зображення лісу і карту із тваринами (озеро з карасем, галявинку з метеликом, дерево з білкою, та кущик з павутинкою. Як ви вже зрозуміли, наш павучок має дістатися своєї павутинки.
ІІІ. Робота з твором.
Зупинка 1.
Наша перша зупинка озеро, в якому нас зустрічає карась (слайд 2). У нього для нас завдання. Але, щоб отримати завдання пригадайте, що ми знаємо про риб? (учні відповідають).
- Прочитайте тепер завдання.
Об’єднайтеся у групи. Прочитайте свою частину тексту. Обговоріть про що вона. Оберіть доповідача.
- Отже ви маєте об’єднатися в групи, опрацювати свою частину тексту, а потім доповідач розповість усьому класу про що йдеться у творі. Як же ми об’єднаємося? Коли ви заходили до класу, кожен узяв з мішечка цеглинку лего (червона, жовта, зелена). Ось за кольором ми і об’єднуємось.
- Але спершу скажіть,як ви гадаєте, чому лише три групи, з чим це пов’язано саме під час роботи з текстом? ( тому що текст поділяється на 3 частини – зачин, основна, кінцівка).
- Отже займаємо місця біля столів, обираємо чтеця, обговорюємо, потім обираємо доповідача). У вас 4 хвилини на це завдання. По завершенню часу почуєте дзвоник.
Діти працюють. Потім групи розсаджуються по місцях, доповідачі виходять до дошки, роблять припущення стосовно того, в кого яка частина тексту та переказують його.
- Молодці. Впоралися із завданням. Тому наш павучок отримує частинку дзеркала. На ній слово «доброта». Частинку прикріплюють до рами дзеркала.
Завдання 2.
На 3 слайді з’являється наступна зупинка із галявиною, а на ній метелик.
- Нагадайте, які істотні ознаки у комах?(відповіді учнів).
- Молодці. Тепер метелик відкриває нам своє завдання.
Складаємо план за малюнками.
На інтерактивній дошці з’являються ілюстрації до казки. Учні по черзі виходять до дошки та розташовують їх у правильній послідовності.
- Дуже добре, ми впоралися із завданням. Отримуємо наступний шматочок дзеркало. (На ньому слово «підтримка») Прикріплюємо його до рамки.
Фізкультхвилинка (музична)
- Ви дивитесь на мене,як на дзеркало. Маску кого я надягаю, ви починаєте рухатись,як ця тваринка.
(плаваємо,як рибки, літаємо як метелики….)
Завдання 3. (слайд 4)
- Наш павучок відправляється далі і ми бачимо наступну зупинку, на якій нас зустрічає білочка. Як і минулого разу, маємо пригадати, за якими істотними ознаками розрізняємо звірів? (відповіді учнів).
- У білочки для на наступне завдання.
Проаналізуйте твір та дайте відповіді за допомогою «кубика Блума». На основі цього заповніть схему «Фішбоун».
Вчитель деяким учням дає кубик із запитаннями на гранях. Яка грань випала, на таке запитання і відповідають.
Далі на дошці схема фішбоун (скелет риби). Заповнюють колективно (голова – проблема, верхні ребра - причини, нижні ребра - наслідки, хвіст- який результат і вихід).
- Впорались. Молодці. Отримуємо наступну друзку дзеркала зі словом «співчуття».
Завдання 4.
- Нашому павучку залишилась остання зупинка. З його павутинкою. Давайте подивимось, що ж треба зробити?
На екрані 5 слайд із кущем, на якому павутинка та завдання.
Заповніть у парах табличку. Таблиця містить наступні колонки: назва твору, жанр, автор, дійові особи, головна думка, чому нас навчає цей твір.
- На виконання у парах цього завдання у вас 2 хв.
Після заповнення вчитель викликає 2-3 пари для перевірки, а потім на екрані з’являється правильно заповнена таблиця, щоб усі звірилися.
- Виконали завдання і отримаємо останній шматочок дзеркала зі словом «віра в себе».
ІV. Підсумок уроку.
- Подивіться, ми отримали усі шматочки. А на них слова. Прочитайте їх ще раз? Як ви гадаєте, чому саме ці слова ми отримали у роботі з текстом? (учні дають відповіді).
V. Рефлексія
- А що ж наш павучок? Він вдома, дзеркало ціле, але чи велелий він? (ні).
- Що ж робити? Знаю. Мені допоможе його розвеселити кращий учень на сьогоднішньому уроці. А хто ж він? Зараз дізнаємось. У мене чарівна скриня, у ній ім’я кращого учня. Пропоную кожному по черзі зазирнути в неї. А поки будемо це робити, давайте послухаємо мелодію (звучить музика П.І. Чайковського «Літо») та намалюємо павутинку на аркушах. Якщо на уроці було цікаво, то червоним кольором, якщо складно – зеленим, якщо не сподобалось працювати – синім.
Діти малюють і слухають, по черзі заглядають у скриню, в якій дзеркало і бачать себе.
- Покажіть павутинки? Якого кольору?
- А тепер покажіть емоцію,яку відчули, заглядаючи в скриньку. Хто кращий учень, скажіть хором? (я)
- Дивіться,і павучок тепер усміхається.
VІ. Домашнє завдання
- Знайдіть пропущені букви і складіть з них слово.
_ролик, рибк_, меду_а, _інь, білк_.
Казка
- Придумати власну кінцівку до казки про павучка.