Літературні посиденьки "Василь Сухомлинський. Дивись так, щоб побачити; слухай так, щоб почути"

Про матеріал
Розширити знання здобувачів освіти про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В. О. Сухомлинського; розвивати зв'язне мовлення , критичне мислення , творчу уяву , спостережливість та уміння добирати слова поетичної мови; виховувати ціннісне ставлення до природи, здатність дивитися і бачити, слухати і чути.
Перегляд файлу

image

Мета: розширити знання здобувачів освіти  про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В. О. Сухомлинського;     розвивати зв'язне мовлення , критичне мислення , творчу уяву , спостережливість  та уміння добирати слова поетичної мови;

 виховувати ціннісне ставлення до природи, здатність дивитися  і бачити, слухати і чути.

 

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, книжки В. Сухомлинського, презентація, малюнки з осінніми пейзажами, слова для гри, репродукції картин.

 

Хід заняття І.Організаційний момент.

1.Привітання.

-         Доброго дня, діти. Я рада вас вітати на наших літературних посиденьках. Давайте  привітаємося , посміхнемося  і пошлемо усмішкою  один одному частинку своєї доброти і радості.

Усміхнімось сонечку: «Здрастуй, золоте!»  Усміхнімось другові, хай він підросте! Ми сьогодні кожному додамо тепла,

Усміхнемось й побажаєм успіхів й добра!

2.Створення позитивного емоційного настрою .

-                       Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе і сусіда по голівці.

-                       Якщо ви хочете допомагати один одному, простягніть руку товаришу.

-                       Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята вгору.

-                       Якщо ви хочете бути дружніми, візьміть одне одного за руки.

-                       Якщо ви хочете бути веселими, здоровими, поплескайте в долоньки.

3.Стимулювання та мотивація пізнавальної діяльності. 

-         Сьогодні під час літературних посиденьок ми здійснимо подорож цікавою і пізнавальною країною рідної мови, рідного слова, а допомагатимуть вам у цьому знання отримані на уроках української мови.

-         Першою зупинкою нашої мандрівки буде ,,Мовленнєва розминка” .

 

ІІ. Мовленнєва розминка.

1. Гра ,,Вимов ланцюжок звуків”. ( Фліпчарт) 

- Повторіть ,, ланцюжки” звуків : а- у – о – і; а – у –і –е ; а – о –е –и; і – у – е – а. 

2.Читайте, знайдіть «зайве» слово. (Фліпчарт)  Вода, водичка, підводний, водій, водяний.

 Мило, милуватися, мильниця, милитися, мильце.   Гуси, гусячий, гусінь, гусак, гусятниця. 3. Промовляння потішки за вчителем  Жу – жу – жу – на пеньочку я сиджу. 

Улі – улі – улі – жолуді, як кулі. 

Іло – іло – іло – листя пожовтіло. 

4. Вправа «Скоромовники». ( Запис на таблиці )  Курличі курличуть, 

Курличаток кличуть : 

-         Курли, курли, курличеньки, 

До річеньки, до річеньки.

                                                 Г.Бойко. 

Прочитайте : - напівголосно повільно;                      - напівголосно швидко;                 - голосно швидко. 

-         Хто бажає повторити скоромовку напам’ять ? 

-         Наша наступна зупинка ,,Перевіряйко” .

 

 

ІІІ . Актуалізація опорних знань.

1.     Ми з вами знаємо багато творів про природу. Давайте пригадаємо їх і поділимося своїми знаннями з друзями. Гра «Хто краще?»

(Конкурс на кращого читця скоромовок та розповідача прислів’їв, віршів тощо.)

2.     Поетична хвилинка     (Слайд 2. Презентація)

                     Віє, віє вітер, віє повіває

                     Листячко жовтеньке з дерева зриває.

                     І летять листочки зверху на доріжку,

                     Падають листочки, і тупотять ніжки.

- Яку пору року описано у вірші?

3.     Вправа «У картинній галереї».

-     Подивіться, як художники передали красу осені.( Демонстрація репродукцій картин).

-     І рухаємося дружно на зупинку «Тематичну».

 

IV. Повідомлення теми та мети заняття.

3.  Прочитайте.

 «Яхочусказатисвоєслово»          (Слайд 3. Презентація) - Прочитайте цей запис, роз’єднуючи слова.

-   «Я хочу сказати своє слово» — це назва оповідання Василя Сухомлинського, з яким ми сьогодні познайомимося.  А ще ми будемо вчитися бути уважними, спостережливими, здатними дивитися і бачити, слухати і чути.

-   Як , на вашу думку, що ви повинні вміти на кінець заняття? (Відповіді дітей )  - Отже, підсумовуючи ваші відповіді на кінець заняття ви повинні  : 

-   виразно  читати ; 

-   розуміти зміст прочитаного;

-   визначати головну думку ; 

-   мислити ; 

-   робити висновки. ( Таблиця ) 

 

 V. Робота над темою заняття.

1.Ознайомлення з літературною спадщиною В. О. Сухомлинського.

а) Розповідь.        (Слайд 4. Презентація)

     В. О. Сухомлинський – педагог, письменник. Народився у селі Василівці на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи.

Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику стали книгами. Для наймолодших він написав понад 1200 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. (Виставка книг В.О.Сухомлинського)      У його творах переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили природу і берегли її.

3. Робота над оповіданням Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово» 

а) Загадка.

-         Про що розповідається  у цьому творі ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Блакитний шатер увесь світ накрив. (Небо).

-         Як названо небо у загадці?

-         Яким ще може бути небо? 

       б) Вправа «Входження в картину».  

Айвазовський «Дев’ятий вал»,  Нестеров «Мовчання»,  Левітан «Золота осінь».

-         Яке небо на зображених картинах?

в) Читання оповідання вчителем.

-         Чи сподобалося вам оповідання? Чим саме?

-         Як звали головну героїню оповідання?

-         Чи дійсно в оповіданні розповідається про небо?

-         Коли відбувається подія, описана в оповіданні?

-         Як звали вчительку?

-         В який клас ходили діти?

-         Що значить ,, трепетало” ? ( Дрижало , трусилося ,тремтіло )        д) Читання слів , що зустрінуться в тексті. ( Таблиця

-         Прочитайте слова , що зустрінуться в тексті , зверніть увагу на наголос.

Читаємо ,,луною”.

 Повела, осінній,  перелітні, курликали, зажурене. 

-         Чи є незрозумілі слова ? 

 

3. Фізкультхвилинка

Раз, два, три, чотири, п’ять- Вже пора відпочивати.

Руки вгору піднімайте,

Ними добре помахайте,

Головою покрутіть,

         Ніжками потупотіть.

         Оберніться кругом себе.

         Лінуватися не треба!

         Стало легко й добре враз-           Відпочив увесь наш клас!

е) Читання оповідання «ланцюжком» до слів «Збоку стояла маленька Валя». Бесіда.

-   В яку пору  (у яку частину доби)  повела дітей в поле Катерина Іванівна?

-   Що вчилися робити діти?

є) Гра «Бджілки». (Самостійне читання оповідання до кінця )

4. Аналіз змісту оповідання  з елементами вибіркового читання. 

-   Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку. 

-   Чому в степу було сумно ? (Вони тихо курликали , тому в степу було сумно )  - Які слова з цього опису передають спокій , сум ? ( Тихо курликали) 

-   Чи можна сказати , що вчителька була задоволена відповідями дітей? 

-   Хто з школярів дібрав найвлучніше слово ? 

-   Яким Валя побачила небо ? Як вона про це сказала ? Прочитайте. 

-   Який був у неї настрій ? 

-   Яким діти побачили небо після Валиних слів? 

5.     Гра «Буксир».

Пара із четвертокласника  і третьокласника. Четвертокласник  веде у читанні, а третьокласник  намагається досягнути темпу читання товариша.

6.     Розвиток зв’язного мовлення. Вправа «Мікрофон».

- Яким ви бачили небо, коли ішли до школи? Сірим чи синім? - А який воно мало «настрій»? Чому ви так вважаєте?

7.     Визначення головної думки оповідання.

-   Прочитайте мовчки останній абзац.

-   Як ви зрозуміли його зміст? ( Ці слова передають головну думку оповідання) - Отже, треба бачити красу рідного краю, навколишньої природи, бути спостережливими.

-   А як потрібно ставитися до природи? (Треба оберігати її, насаджувати дерева, квіти,  не забруднювати навколишнє середовище).

8.  Слухання запису криків журавлів.

 - Закрийте, будь ласка , очі і послухайте запис. Які на вашу думку рядки твору відповідають прослуханому запису? Знайдіть їх у тексті і прочитайте.

9. Гра «Загубився склад».                   (Слайд 5. Презентація)

-   Прочитайте кінцівку оповідання на дошці. Додайте склади, які загубилися.

І ді. . диви. . ся в йо. . сум. . си. . - си. . осін. . очі.

-   Що робило небо, коли діти побачили те, чого не бачили раніше? 

Небо - …. . (грало, трепетало, дихало).

-   Перечитайте виділені слова.

-   Що вони передають? (Настрій. ) - Чому небо було сумне, зажурене?

-   Із чим порівнює автор небо?

10.Гра «Розвідники».

-   Скільки разів у тексті зустрічається слово?

 1-ша група — небо (12 разів).

 2-га група — діти (4рази).

11.     Гра «Чи є таке речення в оповіданні?»

(Читаю  речення, учні відповідають, знайшовши речення в тексті.)

       Був тихий осінній вечір. (Ні)

       Вони дивилися в небо і думали. (Є)

       Праворуч стояла маленька Валя. (Ні)

       І діти дивилися в його лагідні сині-сині осінні очі. (Ні)

12.     Гра «Чиї це слова?»

       Сьогодні ми будемо навчатися розповідати про осіннє небо. (Учителька)

       Я хочу сказати своє слово. (Валя)

       Небо ласкаве... (Валя)

       Яке ж твоє слово про небо? (Учителька)

-   Скажіть і ви своє слово про небо. А для цього,встаньте , будь ласка, з-за парт  і подивіться на небо. Яке воно? На небі ви не побачили хмар, бо воно сьогодні безхмарне. Але ви пофантазуйте, ніби вони є на небі. На кого або на що вони можуть бути схожі?

-   Остання наша зупинка «Рефлексія».

 

VІ. Підсумок заняття..

1. Вправа «Мікрофон».

-     Ось і закінчуються наші літературні посиденьки. Давайте перевіримо чи з усіма завданнями ми справилися ?

-     Чи досягли мети, яку ставили перед початком заняття ? (Звертаємося до

таблиці.)                                       (Слайд 6. Презентація)

-     Чого вчилися діти в степу?

-     Чого ми вчилися на сьогоднішньому занятті?

-     Що зрозуміли? Який висновок зробили?

-     Я задоволена вашою роботою, бажаю вам завжди бути уважними, спостережливими бо дива завжди є поруч .

2. Самооцінювання

(Роздаю  усім листочки.)

-    Діти,  на листочках  оцініть свою роботу на занятті і прикріпіть листочки до магнітної дошки.

3. Висновок. Вправа «Стілець відвертості».

 - А хто з вас хоче сказати «своє слово» про наш захід? Який він був?  

   

                                                        (Слайд 7. Презентація)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

pdf
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку