Літературне кафе
«Птах»
Підготувала вчитель
української мови та літератури
Білопільської гімназії
Глуховецької селищної ради
Лариса КОНДРАТЮК
Мета: формувати мовленнєві вміння, розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови, нормативність передачі чужої мови; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього українського, естетичний смак, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: клас оформлено у вигляді кафе зі столиками.
Умови гри: У грі беруть участь декілька команд. Кожен вибирає для себе «страви». На їх «споживання» (підготовку до відповіді) дається 2 хвилини. За кожну правильну відповідь дається замовлена страва.
Хід гри
(Клас прикрашений, столи накриті скатертинами, на них стоять корзинки з осінніми дарами, солодощі. Діти класу та гості сидять за столами.)
Господиня кафе: Добрий день, дорогі друзі! Я – господиня цього літературного кафе. Дуже рада бачити вас у нашому закладі. Наш заклад – один із найкращих в Україні. Беремо на роботу спеціалістів із гарною освітою, які добре знають свою справу.
Адміністратор закладу. Доброго дня, шановні гості! Наше кафе не зовсім звичайне. Річ у тім, що його відвідувачем має право стати той, хто вміє правильно мислити, для когось - це мислення - не просто багаж мовно-літературних знань, а здатність їх засвоїти, використати в практичному житті.
Господиня кафе: Чому саме літературне кафе « Птах»? Ми вважаємо, що майбутнє нашої України саме в її інтелектуальному потенціалі. Хочемо звернути увагу на назву нашого кафе, вона увібрала одне із правил української мови. Можливо, хтось нагадає? (Діти дають відповідь).
Адміністратор закладу. За столиками нашого кафе об’єдналися відвідувачі – учні, вчителі та просто хороші люди. І перш, ніж ми розпочнемо наше частування, я хочу вас познайомити із певними правилами.
Господиня кафе: Страви у нас готують дуже смачні, а головне – корисні. Ви ніколи не зіпсуєте свою фігуру, а лише покращите роботу головного мозку. Адже наші страви насичують саме мозок, а не шлунок. Чим більше страв ви сьогодні скуштуєте, тим більше інтелект-калорій отримаєте. Отже, попрошу роздати меню. ( Офіціанти – помічники роздають меню). Усім смачного.
Господиня кафе: Для початку ми хочемо пригостити вас. Радимо скуштувати наші холодні закуски, а саме канапе «Загадкова нотка».
Завдання. Впізнати пісню. Команди прослуховують фонограми пісень і якнайшвидше відгадують їхні назви. (Правильний варіант програється і співають усі). Після чого офіціанти принесуть вам ваше замовлення.
Фонограми пісень
1 «Ти ж мене підманула»
2 «Несе Галя воду»
3 «Ой у полі криниченька»
4 «Їхав козак за Дунай»
5. «Ой на горі два дубки»
6. «Думи, думи мої думи»
7. «Била мене мати».
Господиня кафе: Отже, страва від нашого закладу. Гаряча страва «Смакота в горнятках» ( діти з горняток виймають по одному питанню і дають відповідь).
1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/
2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
3.Скільки звуків в українській мові? /38/
4.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/
5.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
6.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/
7. Назвіть автора творів “Не високо мудруй”, “Каменярі”, “Захар Беркут”? І.Я.Франко/
8. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/
9. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
10. Розмова двох осіб…/Діалог/
11. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
12.Частина слова без закінчення? /Основа/
13. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
14. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
15. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
16. Образ людини в художньому творі…/Персонаж, літературний герой/
17. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
18. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
19. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/
20. Уривок із художнього твору…/Епізод, фрагмент/
21. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
22. Опис зовнішності людини…/Портрет/
23. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
24. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/
25. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/
26. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/
27. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
28. Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/
29. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
30. Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
31. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
32. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма…/Графіка/
33. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/
34. Художнє означення…/Епітет/
35. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
36. Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/
37. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
38. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/
39. Змінна частина слова…/Закінчення/
40. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відпові-дає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
41. Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/
42. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
43.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
Господиня кафе: Пропонуємо скуштувати мінеральну воду «Прощавай, суржику». Дайте швидко і правильно відповідь.
Мандрувати по містам. (Мандрувати містами).
Пересікати дорогу. ( Перетинати дорогу)
На протязі місяця. (Протягом місяця).
Хворий грипом. (Хворий на грип).
Закрийте двері. (Зачиніть двері)
Мені повезло. (Мені поталанило)
Далекий путь. (Далека путь)
Любий учень. (Будь-який учень)
Прийняти міри. (Вжити заходів)
Навчатися музиці. (Навчатися музики)
Відповідно мелодії. (Відповідно мелодії)
Являється учнем. (Є учнем)
Бити по клавішам.(Бити по клавішах)
Закрийте двері. (Зачиніть двері)
Прийняти міри. (Вжити заходів)
Кидатися в очі. (Впадати в очі)
На честь ювілею. (В честь ювілею)
Робити вигляд. (Удавати)
При допомозі словника. (За допомогою словника)
Ми пішли до магазину за хлібом і цукерками. (Ми пішли до крамниці по хліб і цукерки)
Зайняти перше місце. ( Посісти перше місце)
Вищий учбовий заклад. ( Вищий навчальний заклад)
Вів себе достойним чином - Поводився гідно. (Шанувався )
Поважати друг друга. (Поважати одне одного)
Лекції по математиці. (Лекції з математики).
Хворіти грипом. (Хворіти на грип)
Об'єм знань. (Обсяг знань)
Не звертати увагу. ( Не звертати уваги)
Отримати освіту. (Здобути освіту)
Таємна усмішка. ( Таємнича усмішка)
Господиня кафе: Просимо скуштувати капучино з феєричним смаком від учнів 6 класу. (Діти демонструють уривок із літературного твору). Після перегляду, будь ласка, назвіть смак – назву даного твору.
Адміністратор закладу: Не менш корисними у вживанні є чай, особливо з натуральних трав. А у нашому кафе чай буде незвичним, смачним та ароматом знань. Чай «Зелентрав». Перед вами слова, вам потрібно із вибраного слова скласти якомога більше слів українською мовою в називному відмінку.
Адміністратор закладу: Дорогих гостей, пригостимо нашою смачною запашною літературною кавою з сюрпризом. Можливо, ви розгадаєте рецепт або ми поділимось ним з вами. Назвати казку.
(Виступ учнів 5 класу. Казка «Колосок»)
Господиня кафе: Шановні відвідувачі, із задоволенням хочемо пригостити вас смачними та корисними салатами. Дуже корисно і дітям, і дорослим споживати різноманітні салати, бо найчастіше їх виготовляють з овочів, а в них багато різноманітних вітамінів. Недарма кажуть, що овочі - комора здоров’я. А осінь щедра на свої дари. Тому як без овочевого салату обійтись. Для вас ми підготували салат «Загадка осені». Як ви вже здогадалися, назва страви говорить сама за себе. Сподіваюся, що вона вам сподобається.
Отож, щоб добре поласувати салатом вам необхідно розгадати загадки.
У землі вона зростає
І брунатний колір має.
Її смажуть і печуть,
Її варять і товчуть.
Овоч цей всі люблять дуже,
Як же він зоветься, друже?
***
Некрасива, шишкувата,
Як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп’ята:
— Ну й розсипчаста, смачна!
2. Столик
Довгий, зелений,
Добрий солений.
Добрий і сирий –
Хто він такий?
***
На городі в нас грядки,
На грядках – рясні листки:
Там зростають малюки,
Зелененькі…
3. Столик
Хто хустиночку свою
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має?
***
Листочок до листочку притулився,
Черв’ячок щоб не забрався.
Мені потрібна завжди водиця,
Щоб силою зміцнитися.
І росту я густо, густо
Я зелена…
4. Столик
Був зеленим, маленьким,
Став великим і червоненьким.
***
На городі він росте,
Червоним і жовтим буває.
Коли дозріває, на стіл потрапляє,
В салатах свіжих він завжди буває.
5.Столик
Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть… (морквину).
***
Я кругленька, червоненька,
З хвостиком тонкньким.
На городі мене рвуть
І до столу подають.
6.Столик
В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі.
***
Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґадзині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі.
Рекламна пауза. До вашої уваги смакота від закладу. Пісня «Думи, думи мої думи» у виконанні вчителів нашої школи.
Господиня кафе: Ну ось і настала мить пригостити вас, шановні відвідувачі, десертами, а саме у нас сьогодні в меню - торт «Шоколадне прислів’я». Щоб поласувати смачненьким тортиком вам необхідно з’єднати частини прислів’їв та пояснити, що вони означають.
1.Нема на світі другої України, немає другого Дніпра.
2.Наша слава – Українська держава.
3.На чужій стороні Вітчизна удвічі миліша.
2. Столик
1.Всюди на світі добре, а вдома найкраще.
2.Людина без Вітчизни як соловей без пісні.
3.Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.
3. Столик
1.Жити – Вітчизні служити.
2. Без відваги зазнаєш зневаги.
3. Грудка рідної землі дорожча за золото.
4. Столик
1. З рідної землі і ворона мила.
2. Рідна земля – мати, а чужа – мачуха.
3. Та земля мила, де мати родила.
5. Столик
1. За народ і волю віддамо життя і долю.
2.За рідний край хоч помирай.
3.Краще на рідній землі кістьми полягти, ніж на чужій слави досягти.
6. Столик
1. За рідним краєм і в небі скучно.
2.За своїм краєм серце болить.
3.За морем тепліше, та вдома миліше.
Адміністратор закладу. Пропонуємо вельмишановним відвідувачам скуштувати вафельні віршики - шаради.
У домі замерзає, а на вулиці - ні.
Надворі горою, а в хаті - водою.
2.Столик
Біжать чотири брати, не можуть один одного догнати.
Біле, як сніг, надуте, як міх, лопатами ходить, а рогом їсть.
3.Столик
Хто трьома зубами сіно їсть?
Плету хлівець на четверо овець, а на п'ятий - окремо.
4.Столик
Іншим шиє, а сама - гола.
Що вниз вершиною росте?
5. Столик
Удень спочиваю, а вночі літаю. Маю круглі очі -бачу серед ночі.
Нема ніг, а біжить, нема рук, а з рукавами, постійно рухається, а сама не
пересувається.
6. Столик
Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском хлюп.
Боїться звір гілок моїх, гнізд не будує птах на них, в гіллях уся краса моя.
Скажіть швиденько, хто ж то я?
Господиня кафе: Не обійшли наше кафе і екзотичні страви. Вашій увазі пропонуємо - екзотичні кошики. У конвертах, у яких на окремих аркушах написані літери однакової величини, і вам потрібно скласти з них слова і дописати антоніми.
Жвавий- , більше- , веселий- .
Весна- , густий- , добрий- .
Вечірній- , корисний- , солодкий - .
День – . Чорний – . Високий – .
Товстий – . Дорослий – . Зима – .
Максі – . Сухий – . Добро –
Господиня кафе: До вашої уваги смаколик «Дует» від учнів 8 класу. (Прослухавши, вам потрібно назвати автора літературного твору).
Адміністратор закладу: Наступна страва борщ «Чорне горнятко».
Діставши предмет із горнятка, відгадайте, кому ця річ, предмет належить, і в якому творі про неї розповідається. За 5 хвилин потрібно виконати завдання
(Помічник виносить чорне горнятко, ставить його на стіл, члени команди по черзі підходять по одному до столу, дістають предмет чи річ (на вибір), сідають на свої місця, розглядають і називають з якого твору цей предмет по черзі, кожна з команд отримуючи бали)
1. Рибки– «Івасик-Телесик»
2. Пір’я, паличку – «Кривенька качечка»
3. Яйце – «Курочка Ряба»
4. Рукавиці – «Рукавичка»
5. Глечик - «Лисичка і журавель»
6. Зерно – «Півник і двоє мишенят»
7. Булава – «Котигорошко»
8. Тісто – «Колобок»
9. Редька – «Ріпка».
Адміністратор закладу. Ось і закінчився час роботи нашого літературного кафе. Усі команди – відвідувачі сьогодні справились і посмакували усі наші страви.
Господиня кафе: Як бачите, до нас ходять люди ерудовані, кмітливі, виховані, талановиті, які мають непогані знання з української мови та літератури.
Адміністратор закладу: Перш за все я дякую вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно відповідали. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.
Господиня кафе: Отож, приходьте ще до нас у літературне кафе «Птах» за новими порціями знань, одягаючись у мовне гарне вбрання! ( Виступ учнів).
Це мій спосіб життя і його безперечна основа!
Який мову мою і її самобутність пішов захищати!
Коли чую я татову мудрість і ніжний голос мами…
Це робити у вивченні мови упевнені кроки!
Вони з Тарасового джерела і Лесиного озерця…
У боротьбі за мову чий голос навічно затих…
Із подвигів наших героїв-захисників славних!
І в соцмережах, і в телефоні, і в дружньому колі!
На те, що щасливою й довгою буде рідної мови дорога!
Тож хай пісня про мову, як гімн, над країною лине!
Звучить пісня про мову «Рідна мова. Наша мова колискова» (карооке).
1