Літературні диктанти на уроки української літератури

Про матеріал

Щоб залучити учнів до читання творів проводжу 10-хвилинну перевірку читання твору. Адже працювати над аналізом твору не можливо, незнаючи його зміст. Попередньо для учнів високого рівня задається завдання для складання диктанту. Діти дуже люблять такий вид роботи. Перед початком уроку перевіряю зразки робіт і вибираю кращу, або зачитую по кілька запитань із всіх робіт. На перший погляд завдання, тобто запитання легкі, але учням , які недочитали або взагалі не прочитали твір вони будуть не під силу. І цей вид роботи розрахований на учнів середнього та достатнього рівня і стимулює їх читати вдома твори .

Перегляд файлу

Літературні диктанти для учнів 6 класу

                       Щоб залучити учнів до читання творів проводжу 10-хвилинну перевірку читання твору. Адже працювати над аналізом твору не можливо, незнаючи його зміст. Попередньо для учнів  високого рівня задається завдання для складання диктанту. Діти дуже люблять такий вид роботи.  Перед початком  уроку перевіряю зразки робіт і вибираю кращу, або зачитую по кілька запитань із всіх робіт. На перший погляд завдання, тобто запитання легкі, але учням , які недочитали або взагалі не прочитали  твір вони будуть не під силу. І цей вид роботи розрахований на учнів середнього та достатнього рівня і стимулює їх читати вдома твори (на превеликий  жаль, не всі читають) . Після того, як написали диктант спочатку проводила самоперевірку, читаю питання і правильну відповідь, а учні  іншим кольором ручки(зелений або фіолетовий) ставили плюс, якщо правильно,а  мінус - не правильна відповідь, це дає змогу учням виявити свої недоліки, доопрацювати матеріал.  Через кілька уроків ввела  взаємоперевірку(діти обмінюються зошитами, наприклад, один з одним, ряд з іншим рядом) .  Паралельно готувала сильних учнів – учителів для перевірки робіт слабких учнів. Заздалегідь робляться  заготовки-трафарети ( де діти пишуть лише відповіді), для перевірки трьох-пяти учнів), а учні-вчителі перевіряють. Інколи учні складають завдання по розділам твору. Складання літературних диктантів на скільки захоплює дітей, що вони готують їх вже без нагадування, і постійно долучаються навіть слабші учні.

Переваги літературних  диктантів :

  • Стимулює учнів до читання творів
  • Диференційований підхід до учнів
  • Кожен може отримати оцінку
  • Відповідь дається одним-трьома слова(максимум простим реченням)
  • Учитель зразу ж бачить хто і як читав твір
  • Підготовлює учнів до тестових завдань (вміння вибирати правильну відповідь)
  • Тренується увага дітей, зосередженість, наполегливість, старанність(адже за невеликий проміжок часу можна отримати оцінку).
  • А головне - кожному хочеться побути в ролі вчителя, зачитати свої питання чи перевірити учнів.

На розсуд учителя-цей вид роботи може оцінюватися окремим балом, або додаватися 3-4 бали до основної оцінки на уроці (все залежить від рівня учнів).

 Наводжу приклади-зразки своїх учнів.

І. Микола Вороний  «Євшан-зілля»

  1.                Де в неволі проживав  хлопчина хана? (у Києві)
  2.                Хто взяв його(хлопчика) в полон? (князь Володимир)
  3.                Як жилося хлопчині? (безпечно, вигідно)
  4.                Як жилося хану без коханої дитини? (журився, сумував)
  5.                Кого покликав хан на допомогу? (гудця, віщуна)
  6.                Яким чином просив повернути сина?(заспівати пісню, понюхати євшан-зілля)
  7.                Скільки днів ішов гудець про хлопчину?(три дні і три ночі)
  8.                Яку пісню заспівав хлопцю?( колискову)
  9.                Що постало перед очима  юнака, коли понюхав зілля? (степ і батько)
  10.            Яке слово стисло груди юнаку? (Воля)
  11.            Куди поспішав гудець з хлопчиною?(в рідний степ)
  12.            До кого звертається поет в епілозі?(до України)

 

ІІ. Володимир Винниченко «Федько-халамидник»

1. Яка вулиця була перед будинком Федька? (незабрукована)

2. У  чому Федькові не було рівних?(перший по силі на всю вулицю)

  1. Через які слова хлопець  милував?( «нажився»)
  2. Що прикріпляли до змія, щоб отримати звук дирчання? (дерчітки)
  3. Хто став на заваді  у Федька, коли той хотів забрати змія?(Спірка)
  4. Як називала мати Федька)або як  характеризувала мати свого сина(?("сибіряка",камінь, а не дитина!)
  5. Що не любив Федько?(брехати та видавати товаришей)
  6. За кого найбільше діставалося Федькові?(за Толю)
  7. Як батько карав Федька?(бив ременем)
  8. А які за що  батько хвалив?(давав дві або три копійки, за правду)
  9. З ким забороняли водитися Федькові батьки?(з благородними дітьми)
  10. Як дразнили Толю хлопці?(бабою)

                                                                                     Семененко Катерина

ІІІ.  Володимир Винниченко «Федько-халамидник»

  1. Що за робота була у Федька з настанням весни?(ловити дошки)
  2. Що зробили хлопці, щоб покататися на кризі?(пропустили школу)
  3. У чому полягали умови биття об заклад?(у разі виграшу Федько отримував ножик, а в протилежному випадку віддавав чижика)
  4. Чим закінчилось биття об заклад?(перемогою Федька)
  5. Що робив Толя після повернення Федька на берег?(взяв палицю і теж побіг до крижин)
  6. Хто найпершим кинувся рятувати Толю? (Федько)
  7. Кого зробили винним у ситуації із Толею?(Федька)
  8. Кого автор показує негативним героєм?(Толю)
  9. Через що помер Федько?(переохолодження)
  10. Хто завжди виходив cухим із води?(Толя)
  11. Що зробив Толя після того, як Федькова труна сховалася за рогом?(пішов грати в чижика)
  12. Як Толя віддячив за свій порятунок?(звалив усю вину на Федька)

                                                                Костогриз Аліна

 

ІV. Спиридон Черкасенко «Маленький горбань»

  1.  Де відбуваються події твору?(За шахтарською слобідкою)
  2. Хто крав гроші у матері на тютюн?(Захарко)
  3. Чого найбільше він знав? (казки)
  4. Що дівчата найбільше любили в Павлусі?(його поважну, навчаючу мову)
  5. Через що товариші цуралися Павлика?(через його страшний горб)
  6. По що дівчата пішли в степ?(по  рослини -   катран)
  7. Що Захар знайшов у траві?(жайвороняче гніздо)
  8. Що зробив Захар Павлу за те, що він вийняв палиці біля гнізд?(огрів кулаком по горбу)
  9. Хто покликав діда Антипа на допомогу?(дівчата)
  10. Про що замислився дід Антип, коли Павлусь заснув?(Про те, яка доля судилася його онукові)
  11. Де дід Антип знайшов Захара, після побиття Павлика?(На стайні в соломі)
  12. Про що благав дідуся Павло?(не бити Захара)

                                                                                         Жадан Максим

V.Ярослав Стельмах  "Митькозавр із Юрківки,або химера лісового озера"

1. Скільки класів закінчили головні герої твору?...( 5 класів)

2. 1мя вчительки ботаніки?...(Ірина Семенівна)

3. Як було звати головних героїв твору?...(Митько і Сергій)

4. Куди поїхали хлопці на канікулах?...(В село до бабусі)

5. З ким перші познайомилися хлопці?... ( Майстром велоспорту Василем трошем)

6. Куди пішли хлопці відпочивати?...(До лісового озера)

7. Що шукав Митько в стозі сіна?... (Змії)

8. Що показав хлопцям Василь?...(Бурштин)

9.Про яке озеро говорить Василь із хлопцями?... (Лох-Несс)

10.Яку книжку вирішують хлопці взяти в бібліотеці?... (Зоологію)

11.Про яку істоту Митько читає із задоволенням?...(Про варана)

12.Чим хочуть приманити хлопці невідому істоту?...(Куркою)

                                                                                                 Гуркалюк Денис

 

  1. Ярослав Стельмах  "Митькозавр із Юрківки,або химера лісового озера"
  1.   Митькозавр тривалий час не з’являвся, і Сергій висловив  яке припущення з цього приводу? (може він потонув)
  2.    Де майже щодня хлопці ночували?( У курені)
  3.   «Це ж щастя —таких діточок мати», — ця думка, яка стосувалася Сергія і Митька, належала кому? (бабусі Митька)
  4.   Яку медаль мріяли отримати хлопці, якщо вони знайдуть Митькозавра?(за відвагу)
  5.   Чим Митько кидав по голові чудовиська?(камінням)
  6.   Для чого Василь вирішив видати себе за потвору, що живе в озері? ( щоб полякати дослідників)
  7.   Художній засіб, який Я. Стельмах застосував у фразі «...ніч спадає на ліс», називається:(метафора)
  8.   За що Сергій з Митьком були вдячні Василеві?( влаштував чудові канікули)
  9.   Куди хотіли хлопці послати фотографію чудовиська, якщо б вони побачили або спіймали його? (Академії наук)
  10. Яким сприйняв Сергій те, що пливло озером?(надзвичайним і неймовірним)

                                                                                              Семененко Катерина

  1. Віктор Близнець «Звук Павутинки»

1. .Яким вогнем світився химерний чоловічок?(синім)

2.Як звали цього сріблястого чоловічка?(Бумс)

3.Що уявляв хлопець замість кобиці?(пароплав)

4. Хто і в  який час доби убили Рекса?( Глипа , уночі)

5. З чого хлопчик зробив Ніні човник? (із соснової кори)

6. Як звали головного героя твору?(Льоня)

7. До кого приїхав Адам?(до баби Сірохи)

8. Де навчався Адам?(в інституті)

9. Що будували хлопці?(млин і греблю)

10. .Як вони назвали річку?(Лопотиха)

11 У сукні якого кольору була Ніна перший раз?(блакитній)

12 .Якого кольору був човник у Ніни?(березево-білий)

                                                                Маліновська Аліна

 

  1. Віктор Близнець «Звук Павутинки»
  1. Що трапилося в хаті після дощу?(протекла стеля)
  2. Як мати справилася із цим лихом? (поставила ночви)
  3. Де жив Бумс? (у діжці)
  4. Чим лякали дітей дорослі? (Сопухою)
  5. Яке ім'я дав Адам Льонці? (капітан третього рангу Ленд)
  6. Що вчили робити Адама в інституті? (Штучне сонце)
  7. Ким був Глипа? (браконьєром, мисливцем)
  8. Що передала бабуся Льоні? (посилку)
  9. Куди Льоня ходив із Ніною?( у печери)
  10. Про яку рибу йдеться в творі, врятували Льоня із Ніною (короп)
  11. Ким себе уявляли Льоня із Ніною, коли грілися біля вогнища (ескімосами)
  12. Яку нову назву річки хотіли нанести на карту Адам і Льоня? (Лопотиха)

                                                                                                         Шаповалова Ольга

 

  1. Віктор Близнець «Звук Павутинки»
  1.         Кого боявся хлопчик уночі?(Сопуху)
  2.         Хто вбив собаку Рекса?(Глипа)
  3.         Яке ім'я тонке?(Ніна)
  4.         Як звати бабу, до якої приїхав Адам ?(Сіроха)
  5.         Яке почесне звання ще не отримав Адам? (називати його дядьком)
  6.         Яке ім'я дав Адам Льонці? (Ленд)
  7.         Із чим Льоня намалював чоловічка?( із секретом)
  8.         Як дражнять хлопці річку?(Вони називають її Жаб’яча)

9.Які букви-чоловічки хлопчик побачив на греблі? (А і Л)

                 10.Якийліхтарик був у Ніни? (гриб)

11. Якої пори року відпливла Ніна? (восени)

12. Що подарував хлопчик Ніні на прощання? (два кремінці, що викрешують вогонь)

                                                                Костогриз Аліна

 

  1.      В.Нестайко «Тореадори з Васюківки»
  1.   Хто є основним  учасником бою биків? (Тореадор)
  2.   Станції метро хлопці назвали…(«Клуня», «Крива груша»)
  3.   Як звали сестру Яви ?( Яришка)
  4.   З якою темою виступав у клубі лектор? («Виховання дітей у сім’ї»)
  5.   Клички корів Яви та Павлуші були… (Манька та Контрибуція)
  6.   Кличка колгоспного бугая…. (Петька)
  7.   Як було звати діда Павлуші? (Варава)
  8.   Як назвали хлопці песика, якого витягли з ями? (Собакевич)
  9.   Чию хату затопило під саму стріху? (Деркачки)
  10. Що було вишито на килимку, який використали як реманент для бою? (троє кумедних цуценят, Цюця, Ґава, Рева)
  11. В яку гру хлопці вирішили грати на баштані? (гратися у фараона і єгипетську піраміду)
  12. Що вважали хлопці «найбільше з усіх слів людських»? (дружбу)

                                                                                              Шаповалова Ольга

1

 

doc
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
8966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку