-
9 березня1814р. — (день народження Т. Шевченка)
-
1823 рік – (померла мати поета)
-
1825 рік – (рік смерті батька Тараса)
-
25 квітня 1838 р. – (викуп Тараса Шевченка із кріпацтва)
-
1840 рік – (побачила світ збірка поетичних творів Т. Шевченка «Кобзар»)
-
1843 рік – (перша подорож поета на Україну)
-
1845 рік – (друга подорож на Україну)
-
5 квітня 1847 р. – (арешт Т. Шевченка)
-
1857 рік — (поета звільнили із заслання)
-
10 березня 1861 р. – (дата смерті поета)
-
22 травня 1861 р. – (перепоховання Т. Шевченка в Каневі на Чернечій горі)
Розставте факти з життя Т. Шевченка у хронологічній послідовності.
-
Арешт Т. Шевченка.
-
Знайомство Т. Шевченка із художником-земляком І. Сошенком.
-
Перша подорож на Україну.
-
Вийшла друком збірка «Новые стихотворения Пушкина и Шевченко».
-
Цикл віршів «В казематі».
-
Вихід у світ «Кобзаря».
-
Тяжкі роки заслання.
-
Викуп Т. Шевченка із кріпацтва.
-
Т. Шевченко видав підручник для недільних шкіл, назвавши його «Букварь южнорусский».
-
Знайомство поета з членами Кирило-Мефодіївського братства.
Розставте у правильній послідовності такі частини поеми.
-
Петербург.
-
Покріпачена Україна.
-
Пролог.
-
У царських палатах.
-
Сибір.
-
Вранішня столиця імперії та вдруге в царських палатах.
-
Видіння над Невою.
Розставте ці твори Т. Шевченка відповідно до часу написання.
1.«Заповіт».
2.«До Основ’яненка».
-
«Сон» («У всякого своя доля…»).
-
«Садок вишневий коло хати».
-
«Лілея».
-
«Розрита могила».
-
«Росли укупочці, зросли».
-
«І виріс я на чужині».
-
«Гайдамаки».
-
«Доля».
-
«Причинна».
-
«Ісаія. Глава 35».
Правильна відповідь: «Причинна» (1837), «До Основ’яненка» (1839),
«Гайдамаки» (1841), «Розрита могила» (1843), «Заповіт» (1845), «Сон» (1843),
«Лілея» (1846), «Садок вишневий коло хати» (1847), «І виріс я на чужині» (1848), Доля» (1858), «Ісаія. Глава 35» (1859), «Росли укупочці, зросли» (1860).
Розставте у правильній послідовності такі розділи поеми.
-
«Галайда».
-
«Титар».
-
«Гупалівщина».
-
«Свято в Чигирині».
-
«Лебедин».
-
«Конфедерати».
-
«Червоний бенкет».
-
«Гонта в Умані».
-
«Треті півні».
-
«Бенкет у Лисянці».
-
Дата народження Т. Шевченка. (9 березня 1814 рік)
-
Соціальний стан Тараса при народженні. (кріпак)
-
Села, пов’язані із дитинством Т. Шевченка. (Моринці, Кирилівка, Будище)
-
Імена батьків Тараса Шевченка. (Григорій і Катерина)
-
Скільки дітей було у родині Шевченків? (7)
-
Хто був Тарасові за няньку, коли батьки були на панщині? (сестра Катерина)
-
У якому віці Тарас втратив матір? (9 років).
-
Круглим сиротою Тарас став у … (11 років).
-
Кому належать слова : « … він не буде абияким чоловіком: з нього буде або щось дуже добре, або велике ледащо»? (батькові Тараса)
-
Прізвище пана Тараса. (Енгельгардт)
-
Талант Шевченка, що проявився ще в дитинстві. (малювання)
-
Про кого Т. Шевченко писав: «Це перший деспот, на котрого я наткнувся в моєму житті»? (про дяка)
-
Прихисток малого Тараса від гніву пана Енгельгардта. (дуб)
-
У яких містах побував Тарас, виконуючи обов’язки козачка пана Енгельгардта? (Вільно, Петербург)
-
Майстер живописних справ, у якого Тарас чотири роки навчався малярства. (художник Ширяєв)
-
Де відбулася зустріч Т. Шевченка із художником-земляком І. Сошенком? (У Літньому саду)
-
Хто сприяв викупу Т. Шевченка із кріпацтва? (І. Сошенко, К. Брюллов,
В. Жуковський)
-
Чий портрет був розіграний у лотерею, щоб на виручені гроші викупити
Т. Шевченка з кріпацтва? ( портрет В. Жуковського)
-
Сума викупу Т. Шевченка із кріпацтва. (2500 крб.)
-
Коли Т. Шевченко отримав відпускну і став вільною людиною? (25 квітня 1838 року)
-
У листі до кого Тарас пише такі слова: «Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюся, окроме Бога, — велике щастя буть вольним чоловіком»? (до брата Микити)
-
Отримавши волю, де мав змогу навчатися Т. Шевченко? (в Академії мистецтв)
-
У якому році побачила світ перша поетична збірка Т. Шевченка «Кобзар»? ( у 1840 році)
-
Скільки творів вміщувало перше видання «Кобзаря»? (8)
-
У якому році відбулася перша подорож Т. Шевченка на Україну після чотирнадцяти років розлуки? ( 1843 р. )
-
Рік закінчення Академії мистецтв. (1845 р.)
-
Другий приїзд Шевченка на Україну. (1845 р.)
-
Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Тарас Григорович брав активну участь. (Кирило-Мефодіївське братство)
-
Коли відбувся арешт Т. Шевченка? (5 квітня 1847 року)
-
Яка поема дуже дошкулила цареві, і причина його арешту – це більше вона, ніж участь у братстві? («Сон»)
-
Цикл віршів, написаний в казематі, складається із … віршів. (13)
-
Скільки років тривало заслання Т. Шевченка? (10)
-
Де відбував покарання поет? (Орська фортеця, Новопетровське укріплення)
-
У якому році Т. Шевченко отримав звання академіка гравірування?
(у 1860 р.)
-
Підручник для недільних шкіл, який видав Кобзар. («Букварь
южнорусский»)
-
Коли перестало битися серце Великого Кобзаря? (10 березня 1861р. )
-
У кого Т. Шевченко вчився малювати до навчання в Академії мистецтв? (у Вільшані – у Степана Превлоцького, у Вільно – у Яна Рустема, а у Петербурзі – у Василя Ширяєва)
-
Які малюнки Т. Шевченко намалював ще до викупу з кріпацтва? («Погруддя жінки», «Портрет П. В. Енгельгардта, «Портрет дівчини з собакою» та інші)
-
Коли Т. Шевченко намалював перший автопортрет? (узимку
1840-1841 рр.)
-
У якому році Т. Шевченко закінчив Академію мистецтв? (у 1845 році)
-
За які картини митець був нагороджений срібними медалями? («Циганка-ворожка», «Хлопчик-жебрак дає хліб собаці», «Рисунок з натури»)
-
Які малюнки намалював Т. Шевченко, відвідавши Суботів і Чигирин? («Дари в Чигирині 1649 року», «Чигиринський дівочий монастир», «Чигирин з Суботівського шляху», «Богданові руїни в Суботові»)
-
Яким видом мистецтва Т. Шевченко захопився на засланні? (скульптура)
-
З якими художниками товаришував митець? (К. Брюллов, В. Венеціанов,
І. Сошенко, В. Штернберг)
-
Кого з акторів намалював Т. Шевченко? (актора-трагіка Айру Олдріджа)
-
Коли Т. Шевченку було присвоєно звання академіка гравірування?
(у 1840 році)
-
Які картини Т. Шевченко намалював олією? («Катерина», «На пасіці», «Селянська родина»)
-
Які твори Т. Шевченка проілюстровані його малюнками? («Слепая»,
«Утоплена», «Катерина», «Невольник»)
-
Що означає слово «причинна»? (божевільна)
-
Де блудила дівчина нічної пори? (під горою біля гаю)
-
Скільки часу пройшло від моменту розлуки дівчини з козаком? (рік)
-
Чи є рідня в дівчини? (вона сирота)
-
Щоб зробила дівчина, якби мала орлині крила? (полетіла б за синє море шукати коханого)
-
Назви яких річок згадуються в баладі? (Дніпро, Дунай)
-
Де чекали русалки дівчину? (біля дуба)
-
Що русалки зробили з нещасною дівчиною? (вони її залоскотали)
-
Хто злякав русалок, що вони шелеснули у воду ( треті півні)
-
Хто козакові віщував нещастя? (коник вороненький)
-
Що зробив козак, коли побачив свою кохану мертвою? («розігнався – та в дуб головою»)
-
Що посадили люди біля могил козака й дівчини? (явір, ялину та червону калину)
-
Яку композицію має поема «Гайдамаки»? (два вступи, десять розділів)
-
Скільки сюжетних ліній у поемі? (дві)
-
Кому Тарас Шевченко присвятив поему «Гайдамаки»? (В. Григоровичу)
-
Куди за наказом жида вирушив Ярема? (у Вільшану)
-
Кого з героїв поеми поет називає «орлом сизокрилим»? (Максима Залізняка)
-
Про якого героя поеми ці рядки: «Сирота… сирота убогий: / Ні сестри, ні брата, нікого нема»? ( про Ярему Галайду)
-
Що означало прізвище «Галайда»? (бездомний бурлака)
-
Хто з героїв поеми запропонував І. Гонті зарізати своїх дітей? (ксьондз-єзуїт)
-
Як загинув батько Оксани? (його замордували конфедерати)
-
Куди відвіз Ярема Оксану, визволивши її з неволі? (до Лебедина, у жіночий монастир)
-
Чому Іван Гонта змушений був покарати своїх дітей? (бо дав клятву карати католиків)
-
За що Тарас Шевченко був вдячний своєму дідові? (що розказав йому про славу козачу)
-
Кому присвячена поема «Кавказ»? (Якову де Бальмену)
-
Чиї слова автор узяв за епіграф до поеми «Кавказ»? (слова з книги пророка Єремії)
-
Яка тема поеми? (викриття загарбницької політики російського самодержавства)
-
Яка основна думка поеми? («Борітеся – поборете!»)
-
Що є кульмінацією поеми? (монолог-звернення колонізатора до горця)
-
Хто назвав «Кавказ» огненною поемою? (І. Франко)
-
Який давньогрецький міф використав Т. Шевченко у поемі «Кавказ» (міф про Прометея)
-
Чим засіяні гори Кавказу? (горем)
-
Які символічні образи використовує поет у поемі «Кавказ»? (Прометея та орла)
-
Кого поет у творі називає неситим? (царя Миколу I)
-
Що уособлює Прометей у поемі «Кавказ»? (нескореність і невмирущість народу)
-
Композитор, який написав на Шевченкову поему симфонію-кантату
-
«Кавказ». (С. Людкевич)
-
Хто сказав про поему «Сон» такі слова: «Сон» — це, безперечно, перший в Росії сміливий і прямий удар на гниль і неправду кріпацтва»? (І. Франко)
-
Хто «неситим оком за край світу зазирає»? (цар Микола)
-
Кого у поемі поет називає безталанною вдовою? (Україну)
-
Який птах супроводжує ліричного героя в сні? (сова)
-
Як поет у поемі «Сон» називає царицю? (засушеним опеньком)
-
З чого почався сон ліричного героя з поеми «Сон»? (він пролітає над Україною)
-
Що запропонував ліричному героєві земляк, якого він зустрів у місті? (за гроші провести того у палац)
-
Чия це характеристика: високий, сердитий, «одутий, мов посинів»? (цар Микола)
-
Про кого ці рядки поеми: «Це той Первий, що розпинав / Нашу Україну, / А Вторая доконала / Вдову сиротину»? (про Петра I і Катерину II)
-
Які засоби сатири використовує Т. Шевченко у поемі «Кавказ»? (іронія, сарказм, гротеск, карикатура)
-
Чиї слова автор узяв за епіграф твору? (із Біблії)
-
Що поет називає великою руїною? (Україну)
-
Де, на думку Т. Шевченка, можна знайти правду, силу і волю? (у своїй хаті)
-
Що, за словами Т. Шевченка, українці шукають за кордоном? (шукають «доброго добра»)
-
Що є неповторним для українців? (Дніпро, Україна)
-
До чого закликає Т. Шевченко своїх земляків? (схаменутись)
-
Якими були б українці, якби вони «вчились так, як треба»? (мудрими)
-
Яких чеських поетів згадує Т. Шевченко у посланні? (Коллар, Ганка)
-
Кого поет називає «куцим, узловатим»? (німця)
-
Хто гірше ляха розпинає Україну? (свої діти)
-
Що чекає того, хто забуває матір? (Бог карає)
-
З яким наміром був написаний твір? (пробудити в українців почуття національної гідності й честі)
-
Кому Т. Шевченко присвятив поему «Катерина»? (В. Жуковському)
-
Від чого застерігає поет дівчат на початку твору? (не кохати москалів)
-
Чому москаль залишає Катерину? (бо вирушив у похід до Туреччини)
-
Яку пісню співала Катерина опівночі біля криниці? («Ой не ходи, Грицю,
та й на вечорниці»)
-
Чому батьки виганяють Катерину з дому? (під тиском непорушних моральних норм того часу)
-
Як Катерина назвала свого сина? (Іваном)
-
Що взяла Катерина на згадку про рідний край? (жменьку землі)
-
Де у зимову негоду знайшла притулок Катерина? (у лісника)
-
Як Катерина сприйняла байдужість і зневагу москаля? (вона втопилась)
-
Як вчинив пан, колишній москаль, коли побачив свого сина? (відвернувся, коли впізнав його)
-
Як склалася доля сина Катерини? (став поводирем сліпого кобзаря)
-
Куди йшов кобзар з Івасем? (до Києва)
До кого зверталася Ганна, жаліючись на свою нещасливу долю? (до туману)
-
Яку пісню співала Ганна у неділю вранці-рано, блукаючи в тумані? («Ой у полі могила»)
-
Чи була рідня у героїні? (Так. Батько й мати)
-
Через що сумували Трохим і Настя? (бо не мали дітей)
-
Де дід і баба знайшли дитину? (перед самим перелазом)
-
Чому Трохим поїхав до Городища? (за кумами)
-
Чому Ганна прийшла на хутір? (у найми проситися)
-
Чим займався Марко, ставши дорослим? (він був чумаком)
-
Чому Ганни не було на весіллі Марка? (вона пішла на прощу до Києва)
-
Кому молилась Ганна, коли Марко тривалий час не повертався додому? (Святому Миколаю)
-
Який подарунок віз Марко наймичці? (парчі золотої)
-
Як Марко сприйняв звістку, що Ганна його мати? (він зомлів)
З яких творів Тараса Шевченка ці рядки?
-
Посадили над козаком
Явір та ялину,
А в головах у дівчини
Червону калину. («Причинна»)
-
Ледве встала, поклонилась,
Вийшла мовчки з хати;
Осталися сиротами
Старий батько й мати. («Катерина»)
-
Не слухала стара мати,
Робила, що знала,-
Все бачила чорноброва,
Сохла і мовчала. («Тополя»)
-
Гомоніла Україна,
Довго гомоніла,
Довго кров степами
Текла-червоніла. («Гайдамаки»)
-
Он глянь, — у тім раї, що ти покидаєш,
Латану свитину з каліки знімають,
З шкурою знімають, бо нічим обуть
Княжат недорослих… («Сон»)
-
Перед самим перелазом
Дитина сповита –
Та й не туго, й новенькою
Свитиною вкрита;
Бо то мати сповивала –
І літом укрила
Останньою свитиною!.. («Наймичка»)
-
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле. («Кавказ»)
-
Доборолась Україна
До самого краю.
Гірше ляха свої діти
Її розпинають. («І мертвим, і живим…»)
-
Скажи ж мені, мій братику,
Королевий цвіте:
Нащо мене бог поставив
Цвітом на сім світі? («Лілея»)
-
В неволі плачучи, умру,
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі. («Мені однаково, чи буду»)
Хто так сказав? З якого твору рядки?
-
«Прости мені, мій батечку,
Що я наробила!
Прости мені, мій голубе,
Мій соколе милий!» (Катерина, поема «Катерина»)
-
«Ну, не плач же. Глянь на мене:
Завтра не побачиш.
Завтра буду я далеко,
Далеко, Оксано …
Завтра вночі у Чигрині
Свячений достану». (Ярема Галайда, поема «Гайдамаки»)
-
«Прости мене! Я каралася
Весь вік в чужій хаті…
Прости мене, мій синочку!
Я… я твоя мати». (Ганна, поема «Наймичка»)
-
«Не хочу я панувати,
Не піду я, мамо!
Рушниками, що придбала,
Спусти мене в яму». (Дівчина, балада «Тополя»)
-
«За що мене, як росла я,
Люде не любили?
За що мене, як виросла,
Молодую вбили? (Лілея, балада «Лілея»)
-
«Породила мене мати
В високих палатах
Та й понесла серед ночі
У Дніпро скупати». (Русалка, балада «Русалка»)
Про якого героя ці рядки? З якого твору?
-
Іде шляхом молодиця,
Мусить бути, з прощі.
Чого ж смутна, невесела,
Заплакані очі? (Катерина, поема «Катерина»)
-
На самий верх на гіллячці
Стала … в серце коле!
Подивилась на всі боки
Та й лізе додолу. (Дівчина, балада «Причинна»)
-
Ні сестри, ні брата, нікого нема!
Попихач жидівський, виріс у порогу;
А не клене долі, людей не займа. (Ярема Галайда, поема «Гайдамаки»)
-
Що тая цариця-
Лютий ворог України,
Голодна вовчиця!.. (Катерина II, містерія «Великий льох»)
-
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще на лихо, сердешне,
Хита головою.
Так оце-то та богиня! (Цариця, поема «Сон»)
-
Аж ось чорноброва
Та молода, білолиця
Прийшла молодиця
На той хутір благодатний
У найми проситься. (Ганна, поема «Наймичка»)
Про якого героя ці рядки? З якого твору?
-
Мов кабани годовані –
Пикаті, пузаті!..
Аж потіють, та товпляться,
Щоб поближче стати
Коло самих … (Чиновники і панство, поема «Сон»)
-
Прокинеться, ворухнеться –
То вона вже скочить,
І укриє, й перехрестить,
Тихо заколише, —
Вона чує з тієї хати,
Як дитина дише. (Ганна, поема «Наймичка»)
-
«…Коли нежив чорнобровий,
Зроби, моя пташко,
Щоб додому не вернулась …
Тяжко мені, тяжко!
Там старий жде з старостами…
Скажи ж мою долю». (Дівчина, балада «Тополя»)
-
У латаній свитиночці,
На плечах торбина,
В руці ціпок, а на другій
Заснула дитина. (Катерина, поема «Катерина»)
-
А хто такий
У чорній киреї
Через базар переходить?
Став; розрива купу
Ляхів мертвих: шука когось.
Нагнувся, два трупи
Невеликих взяв на плечі…(Іван Гонта, поема «Гайдамаки»)
-
Занапастив єси вбогу
Сироту Украйну!
За те ж тобі така й дяка.
Церков-домовину
Нема й кому полагодить!!! (Богдан Хмельницький, «Стоїть в селі Суботові»)
Відновити пропущені слова.
-
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
……………………………
(Горами хвилю підійма).
-
Не слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика,
……………………….
(Як знало серденько).
-
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люде, ….
…………………..
( … наша слава
Слава України).
-
Багато їх, а хто скаже,
Де Гонти могила,
Мученика праведного
………………………….
(Де похоронили?)
-
Розбиває, та не вип’є
Живущої крові,-
Воно знову оживає
……………………..
(І сміється знову).
-
Схаменіться! Будьте люди,
Бо лихо вам буде.
Розкуються незабаром
…………………………
(Заковані люде…)
-
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
…………………………..
(Мене в снігу на чужині).
-
Той тузами оббирає
Свата в його хаті,
А той нишком у куточку
……………………………
(Гострить ніж на брата).
-
Ходімо ж, доленько моя!
Між друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
…………………………………
(А слава – заповідь моя).
-
Уже прокликали до паю,
А я собі в бур’яні
Молюся богу… І не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
…………………………………
(Чого так весело було?)
Відновити пропущені імена героїв творів Тараса Шевченка.
-
Не журиться … —
Слізоньки втирає,
Бо дівчата на улиці
Без неї співають.
-
Кругом пекло; гайдамаки
По пеклу гуляють.
А … — страшно глянуть –
По три, по чотири
Так і кладе.
-
Гвалт і галас. На базарі,
Як посеред моря
Кривавого, стоїть Гонта
З … завзятим.
-
Аж три пари на радощах
Кумів назбирали,
Та ввечері й охрестили,
І … назвали.
-
І тебе загнали, мій друже єдиний,
Мій … добрий! Не за Україну,
А за її ката довелось пролить
Кров добру, не чорну.
-
Вранці Марко до наймички
Ручки простягає
І мамою невсипущу
…. величає.
Відповіді: 1. Катерина. 2. Ярема. 3. Максимом. 4. Марком. 5. Якове. Ганну.
-
Село, де пройшли дитячі роки Тараса Шевченка. (Кирилівка)
-
Ім’я дівчини, в яку Тарас закохався ще в дитинстві. (Оксана Коваленко)
-
Художник, що сприяв викупу Шевченка з кріпацтва. (Брюллов)
-
Вірш, в якому поет закликає український народ «вражою злою кров’ю волю окропити». («Заповіт»)
-
Навчальний заклад, в якому Т. Шевченко мав змогу навчатися після викупу із кріпацтва. (Академія)
-
Рання балада Шевченка. («Русалка»)
К л ю ч : перші літери утворюють назву збірки Т. Шевченка «Кобзар».
-
Жінка, в яку був закоханий Т. Шевченко – це Ганна … (Закревська).
-
Композитор, автор опери «Катерина». (Аркас)
-
Рання балада Шевченка. («Причинна»)
-
4. Негритянський актор, з яким товаришував Т. Шевченко. (Олдрідж)
-
Місто, до якого Т. Шевченко приїхав у 1829 році, ще будучи козачком пана Енгельгардта. (Вільно)
-
Назва історичного вступу поеми «Гайдамаки». («Інтродукція»)
-
Балада Т. Шевченка, в основу якої покладено метаморфозу. («Тополя»)
К л ю ч : перші літери утворюють назву поезії Т. Шевченка «Заповіт».
-
Поема Шевченка про трагічну долю покритки й дитини-безбатченка. («Катерина»)
-
Кохана Яреми Галайди. (Оксана)
-
Жанр твору «Лілея». (балада)
-
Книжечка, в яку Т. Шевченко записував твори, написані ним на засланні. (захалявна)
-
Який звуковий засіб використовується в цих рядках: «Квітчастим злаком! розпустись, // Рожевим крином процвіти!» ? (алітерація)
-
Жінка, якій Т. Шевченко присвятив російськомовну поему «Тризна». (Рєпніна)
К л ю ч : перші літери утворюють назву збірки Т. Шевченка «Кобзар».
-
Поема, в якій Т. Шевченко зобразив справжню суть російського імперського режиму. («Сон»)
-
Стилістична фігура, що використовується у поетичних рядках: «Думав, доля зустрінеться — спіткалося горе». (антитеза)
-
Український поет, якому належать слова: «Такого полум’яного материнства… і такої жіночої муки не знайти, мабуть, у жодного з поетів світу. Нещасливий в особистому житті, Шевченко найвищу і найчистішу красу бачив у жінці, у матері». (Рильський)
-
Поема, яку Т. Шевченко присвятив своєму другові Якову де Бальмену. («Кавказ»)
-
Повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає віршованій мові милозвучності, підсилює її музичність – це … (асонанс).
-
Один із ватажків гайдамацького повстання, образ якого змалював Тарас Шевченко у поемі «Гайдамаки». (Залізняк)
-
Герой поеми «Наймичка». (Марко)
К л ю ч : перші літери утворюють слово «сарказм» — назву засобу сатири, який використовується в поемі «Сон».
З яких творів ці рядки? Якщо ви правильно виконаєте завдання, то за першими літерами прочитаете слово, що стосується Т.Шевченка.
-
Рев та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма. («Причинна»)
-
Світе тихий, краю милий,
Моя Україно!
За що тебе сплюндровано,
За що, мамо, гинеш? («Розрита могила»)
-
… Тільки я,
Неначе заклятий, дивлюся
І нишком плачу, плачу я.
Чого ж я плачу? Мабуть, шкода,
Що без пригоди, мов негода,
Минула молодость моя. («Огні горять, музика грає…»)
-
… Побрались;
І тихо, весело прийшли,
Душею-серцем неповинні,
Аж до самої домовини.
А межи людьми ж вони жили! («Росли укупочці, зросли»)
-
Три явори посадила
Сестра при долині…
А дівчина заручена –
Червону калину. («Ой три шляхи широкії»)
-
Ледве встала, поклонилась,
Вийшла мовчки з хати;
Осталися сиротами
Старий батько й мати. («Катерина»).
Ключ: пророк.
З яких творів ці рядки? Якщо ви правильно виконаєте завдання, то за першими літерами прочитаете слово, що стосується Т.Шевченка.
-
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле. («Кавказ»)
-
…А я собі
Плила за водою,
Поки сестри не зустріли,
Не взяли з собою.(«Русалка»)
-
Не дуріте самі себе,
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь…(«І мертвим, і живим…»)
-
«Полечу,- каже,- зигзицею,
Тією чайкою-вдовицею,
Та понад Доном полечу,
Рукав бобровий омочу
В ріці Каялі».(«Плач Ярославни»)
-
Давно те діялось. Ще в школі,
Таки в учителя-дяка,
Гарненько вкраду п’ятака –
Бо я було трохи не голе,
Таке убоге – та й куплю
Паперу аркуш. І зроблю
Маленьку книжечку.(«А. О. Козачковському»)
-
Мужика, й шинкаря,
Й сироту-кобзаря.
Приспівує старий, косить,
Кладе горами покоси,
Не мина й царя.
(«Косар»)
Ключ: кріпак.
З яких творів ці рядки? Якщо ви правильно виконаєте завдання, то за першими літерами прочитаете слово, що стосується Т.Шевченка.
-
В садочку буду спочивати.
Присняться діточки мені,
Веселая присниться мати,
Давнє-колишній та ясний
Присниться сон мені!.. і ти! («Поставлю хату і кімнату»)
-
Та сам собі у бур’яні,
Щоб не почув хто, не побачив,
Виспівую та плачу.
І довелося знов мені
На старість з віршами ховатись,
Мережати книжечки, співати
І плакати в бур’яні. («А. О. Козачковському»)
-
Не слухала стара мати,
Робила, що знала,-
Все бачила чорнобрива,
Сохла і мовчала. («Тополя»)
-
…Ой Богдане!
Нерозумний сину!
Подивись тепер на матір,
На свою Вкраїну,
Що, колишучи, співала
Про свою недолю,
Що, співаючи, ридала,
Виглядала волю. («Розрита могила»)
-
Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!.. («І виріс я на чужині»)
-
Тільки дав мені Бог
Красу – карії очі,
Та й ті виплакала
В самотині дівочій.
Ані братика я,
Ні сестрички не знала,
Меж чужими зросла… («Ой одна я, одна…»)
-
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.(«Тече вода з-під явора»)
Ключ: патріот.
Остання літера кожного слова-відповіді є першою літерою наступного слова.
-
Перший деспот, на котрого ще у дитинстві наткнувся Т. Шевченко.
-
Соціальний стан Т. Шевченка.
-
Один із членів Кирило-Мефодіївського братства, до складу якого входив і
Т. Шевченко.
-
Кількість творів, що входила до першого видання «Кобзаря».
-
Назва повісті Т. Шевченка, що була написана російською мовою.
-
Назва рукописної збірки поезій Т. Шевченка, що була написана в період 1843-1845 рр.
Відповіді: 1. Дяк. 2. Кріпак. 3. Костомаров. 4. Вісім. 5. «Музыкант». 6. «Три літа».
Остання літера кожного слова-відповіді є першою літерою наступного слова.
-
Твiр, написаний у груднi 1845 року, коли Шевченко лежав хворий, який став патріотичним гімном українського народу.
-
Рання балада Т. Шевченка.
-
Ім’я товариша, якому Т. Шевченко присвятив поему «Кавказ».
-
Поема, написана в 1848 році, коли поет перебував в Орській фортеці.
-
Поема про трагічну долю покритки й дитини-безбатченка в умовах кріпосницького суспільства.
-
Композитор, який написав оперу «Катерина» за однойменною поемою
Т. Шевченка.
Відповіді: 1. «Заповіт». 2. «Тополя». 3. Яків. 4. «Варнак». 5. «Катерина».
-
Аркас.
Остання літера кожного слова-відповіді є першою літерою наступного слова.
-
Місто, в якому Тарас Шевченко познайомився із Іваном Сошенком, що сприяв його викупу із кріпацтва.
-
Герой твору Шевченка «Назар Стодоля».
-
Поема, присвячена Варварі Рєпніній.
-
Звання, яке Рада Академії мистецтв присвоїла Шевченкові.
-
Ім’я художника, що намалював портрет Василя Жуковського, який був розіграний у лотерею, щоб викупити Шевченка із кріпацтва.
-
Балада Тараса Шевченка, героїня якої розповідає цвіту королевому про свою тяжку долю.
Відповіді: 1. Петербург. 2. Гнат. 3. «Тризна». 4. Академік. 5. Карл.
-
«Лілея».
Остання літера кожного слова-відповіді є першою літерою наступного слова.
-
Твір, що викриває політичний устрій царської Росії.
-
У поемі «Кавказ» образ Прометея символізує …
-
Псевдонім Тараса Шевченка, яким він підписував повісті, написані російською мовою.
-
Герой поеми «Марія».
-
З якого твору Тараса Шевченка ці рядки: «Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива…»?
-
Це стилістична фігура, яка утворюється зіставленням слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом. Наприклад:
У всякого своя доля
І свій шлях широкий:
Той мурує, той руйнує…
(Т. Г. Шевченко)
Відповіді: 1. «Сон». 2. Народ. 3. Дармограй. 4. Йосип. 5. «Причинна».
-
Антитеза.
Знайти «четверте зайве», пояснити свій вибір.
-
І. Сошенко, К. Брюллов, П. Куліш, В. Жуковський. ( П. Куліш – один із членів Кирило-Мефодіївського братства, решта – люди, що сприяли викупу Т. Шевченка з кріпацтва).
-
Ганна Закревська, Марко Вовчок, Катерина Піунова, Ликера Полусмакова. (Марко Вовчок – письменниця, яку Т. Шевченко в одній із поезій називає своєю донею, решта – жінки, яких кохав поет)
-
«Думи мої…», «Катерина», «Думка», «Садок вишневий коло хати».
(«Садок вишневий коло хати» — вірш, що входить до циклу «В казематі», решта – твори, що входили до першого видання «Кобзаря»)
Знайти «четверте зайве», пояснити свій вибір.
-
«Наймичка», «Тополя», «Лілея», «Причинна». («Наймичка» — поема,
решта – балади)
-
«Чигрине, Чигрине…», «Як умру, то поховайте …», «Доля», «Кавказ».
(«Доля» — лірика останніх років життя поета, решта – твори, що належать до періоду «трьох літ»)
-
«І мертвим, і живим …», «Близнецы», «Художник», «Музыкант». («І мертвим, і живим …» — послання, решта – повісті Т. Шевченка російською мовою)
Знайти «четверте зайве», пояснити свій вибір.
-
Ярема, Залізняк, Марко, Гонта. (Марко – герой поеми «Наймичка»,
решта – герої поеми «Гайдамаки»)
-
Ганна, Настя, Катря, Оксана. (Оксана – героїня поеми «Гайдамаки»,
решта – герої поеми «Наймичка»)
-
«Циганка-ворожка», «Кавказ», «Дари в Чигирині 1649 року», «Селянська родина». («Кавказ» — поема, решта – картини Т. Шевченка)
Знайти «четверте зайве», пояснити свій вибір.
-
«Заповіт», «Садок вишневий коло хати», «Мені однаково, чи буду», «Косар». ( «Заповіт» — вірш, що входить до рукописної збірки «Три літа», решта – твори, що входять до циклу «В казематі»)
-
«Тарасова ніч», «Гамалія», «Сон», «Іван Підкова». ( «Сон» — сатирична поема, решта – історичні поеми)
-
«Галайда», «Великий льох», «Треті півні», «Гонта в Умані». ( Великий льох» — це містерія, решта – назви розділів поеми «Гайдамаки»)