Літературні диктанти
за творчістю Олександра Довженка
11 клас
Підготувала вчитель
української мови і літератури
Красносільської ЗШ І-ІІІ ступенів
КЗ « Красносільське НВО»
УЛЬЯНИЧ В.Б.
Літературний диктант за кіноповістю
« Україна в огні»
« Україна в огні» і в кінці? (Пісня «Ой піду я до роду гуляти» ).
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури «Україна в огні»: епос. Жанр «Україна в огні»: кіноповість.
Тема «Україна в огні»: зображення трагічної долі українського народу, що опинився між вогнями двох систем — фашистської та радянської. Ідея «Україна в огні»: утвердження незламності, сили й непохитності духу народу, здатність до визвольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом.
Герої «Україна в огні»: Лаврін Запорожець; його дружина Тетяна; п’ять синів: прикордонник Роман, артилерист Іван, чорноморець Савка, колгоспники Григорій і Трохим; донька Олеся; пасічник дід Демид; Христя — подруга Олесі; Василь Кравчина — танкіст, коханий Олесі; старий полковник німецької розвідки Ернст фон Крауз, його син — лейтенант Людвіг Крауз.
Композиційно-стильові особливості «Україна в огні»: сценарій кіноповісті складається із 50-ти епізодів-картин. У творі кілька сюжетних ліній: доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій; лірична лінія Олесі й Василя; лінія Христі Хуторної; учинки ворогів і поведінка Лиманчука. Довженко-письменник не просто веде оповідь про події — він висловлює власне бачення причин поразок, зради, зневіри через ліричні відступи, аналітичні роздуми. Головним, наскрізним у кіноповісті є велетенський епічний образ України, сплюндрованої фашистами й більшовиками. Родина Запорожців — це мікромодель України. Пісня «Ой піду я до роду гуляти» є своєрідним обрамленням. Її співають Запорожці на початку твору. Вона символізує єдність родини і злагоду в ній, а отже, — єдність українського народу.
Наприкінці твору родина збирається знову. І хоча немає багатьох її представників, є надія, що дерево роду Запорожців не перерветься.
Проблематика «Україна в огні»: виховання молоді; незнання історії; відсутності національної гордості; батьків і дітей; війни і миру; зради; патріотизму; кохання і вірності; війни як загальнонаціональної трагедії.
Примітки: Кіноповість «Україна в огні» — один з найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки Другої світової війни та впродовж усієї своєї історії.
Літературний диктант
за кіноповістю « Зачарована Десна»
1.Чому діти боялися лазити у кущі смородини і бузини? ( Бо там було темно і діти боялися гадюки).
2. На кого був схожий дід? ( На Бога).
3. Як звали діда? ( дід Семен).
4. Чому мати ненавиділа діда? ( Бо вважала його чорнокнижником; за читання Псалтиря).
5. Що дід любив більш за все на світі? ( Сонце).
6. Який овоч любив малий Сашко? ( Моркву).
7. « Вона була малесенька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховатись од неї не могло ніщо в світі…» ( Баба Марусина).
8. Професія діда Захарка ( Коваль).
9.Яка музика була наймиліша Сашкові? ( Клепання коси).
10. « Бачив я багато гарних людей, але такого, як батько не бачив. Одне, що в батька було некрасиве…» (Одяг).
11.Чому в давнину жінки не купались в Десні? ( Боялися змити здоров'я водою).
12. « Благословенна будь, моя дівице незаймана, що згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав. Так багато дала ти мені подарунків на все життя. До кого звертається автор? ( До Десни).
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури «Зачарована Десна»: епос.
Жанр «Зачарована Десна»: кіноповість («автобіографічне кінооповідання»),
Тема «Зачарована Десна»: спогади письменника про своє дитинство, про кровний зв’язок з народом і рідною землею.
Ідея «Зачарована Десна»: з’ясування основних факторів формування людської особистості, духовного джерела справжнього таланту, ролі праці в житті людини, оспівування краси природи, рідного краю, людей праці.
Герої «Зачарована Десна»: малий Сашко (у новелах) і Олександр Довженко (в авторських відступах); мати Одарка Єрмолаївна, батько Петро Семенович, дід Семен, прабаба Марусина. особливість повісті в тому, що в ній оповідачем є сам автор, який виступає у двох іпостасях: як автор — зрілий митець Олександр Довженко — і як герой твору — маленький Сашко.
Сюжету як такого немає. Натомість є певна дво- плановість: основна сюжетна лінія — це новели про дитинство Сашка (його враження, захоплення довкіллям); другий план — ліричні відступи зрілого майстра (філософське осмислення художньої творчості, краси людської праці, природи, людини). Отож розповідь має двоплановий характер: перший план— це своєрідне поетичне відтворення світу у свідомості дитини; другий — філософські роздуми зрілої людини-митця про сенс людського буття, роль дитинства у формуванні особистості.
Композиційно-стильові особливості «Зачарована Десна»: Особливістю кіноповісті «Зачарована Десна» можна вважати відсутність чіткого сюжету, однак це не перешкоджає читати твір з неослабною увагою. Для втілення художнього задуму автор звертався до випробуваних часом джерел — фольклору і класичної літератури. Письменник запозичує з фольклору принцип «нанизування мотивів, використання ліричних і публіцистичних відступів, традиційних зачинів і закінчень, обрамлення, поетичної антитези і зіставлення, ретардацій» (ретардація — штучне уповільнення дії з метою звернути увагу читача на дану подію, епізод, думку).
Композиція кіноповісті «Зачарована Десна» являє собою органічне поєднання ліричних і філософських роздумів літнього Довженка з романтичним, чистим поглядом малого Сашка. У творі можна виділити окремі новели («Город», «Хата», «Смерть братів», «Смерть баби», «Повінь», «Сінокіс», «Коні», «До школи»), ліричні й публіцистичні відступи. Але твір є цілісним: це суцільний потік думок, спогадів, що напливають одні на одні, та зображення умов, у яких формувався світогляд майбутнього митця (побут, оточення). Особливості композиції «Зачарованої Десни» зумовлені ще й жанром твору—- кіноповість. Звідси й фрагментарність, швидка зміна «кадрів», планів, яка не впливає на цілісне сприйняття ліричної, сповненої тонкого гумору авторської сповіді. Сам О. Довженко як кіносценарист уважав, що сценарій (а кіноповість «Зачарована Десна» є одночасно сценарієм до однойменного фільму) треба писати двома руками: в одній тримати маленький тонкий пензлик для виписування дрібних деталей, а в другій — великий пензель створення описів стокілометрових обширів, пристрастей, масових сцен.
Для стилю «Зачарованої Десни», на думку багатьох критиків, характерне поєднання лірико-романтичного оповідального тону, публіцистичного пафосу, побутово-ліричної оповіді, іронічно-сатиричних моментів.
Проблематика «Зачарована Десна»: сенсу людського буття; гармонії людини і природи; формування особистості; освіти; любові до рідної землі; поваги до батьків; любові до людей. Примітки: «Зачарована Десна» — автобіографічний твір, спогади письменника про дитинство, перші кроки пізнання життя, про «перші радощі, і вболівання, і чари перших захоплень дитячих...», про діда Семена і прадіда Тараса, прабабу, матір і батька, коваля діда Захарка, дядька Самійла — неперевершеного косаря. Спогади ці час од часу переростають в авторські роздуми —- про «тяжкі кайдани неписьменності й несвободи», інші лиха та страждання людей праці й разом з тим — багатство їхніх душ, внутрішню культуру думок і почуттів, їхній смак, їхню вроджену готовність до «найвищого і тонкого».
У кіноповісті О. Довженко поетично формулює творче кредо митця: «Митці покликані народом для того, щоб показувати світові насамперед, що життя прекрасне... Бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах». «Зачарована Десна» є лебединою піснею автора.
1