Літературні диктанти за творчістю Олександра Довженка до уроків української літератури в 11 класі

Про матеріал
Літературні диктанти спрямовані на відтворення знань творчості Одександра Довженка, його кіноповістей " Україна в огні" та " Зачарована Десна". До запитань додається паспорти цих творів з метою перевірки знань учнів. Матеріал можна використовувати як одинадцятикласникам для підготовки до ЗНО, так і вчителю на уроці. Бажаю успіхів!
Перегляд файлу

 

Літературні диктанти

за творчістю Олександра Довженка

11 клас

D:\Новая папка\IMG_20181005_171348.jpgПідготувала вчитель

  української мови і літератури

Красносільської ЗШ І-ІІІ ступенів

  КЗ « Красносільське НВО»

УЛЬЯНИЧ  В.Б.

 

 

Літературний диктант за кіноповістю

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (25).jpg« Україна в огні»

  1. В якому селі народився Олександр Довженко? ( Село В'юнище ).
  2. Як називається пісня, яку співає родина на початку кіноповісті

« Україна в огні» і в кінці? (Пісня «Ой піду я до роду гу­ляти» ).

  1. Прізвище родини, про яку розповідається у творі? ( Запорожці).
  2. Про кого йдеться: « Вона не була звичайною дівчиною . Вона була красива і чепурна. Бувало, після роботи, вечорами, вона,як птиця так співала на усе село, що і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами»? ( Олеся).
  3. Коханий Олесі у кіноповісті. ( Василь Кравченко).
  4. Село, в якому відбуваються події. ( Тополівка).
  5. Кому належить опис: « був він добрий кремезний юнак, одежа вся в пилу і поті. Здорові темні руки, патьоки на шиї і скронях, і зморшки на чолі також не по літах…» ( Василь).
  6. Чим пахла Олеся? ( Любистком).
  7. Скільки братів у Олесі? ( 5).
  8. Які зміни відбулися у зовнішності Олесі в кінці твору?( Вона посивіла).
  9. Звідки родом був Василь? ( З Кам'янця – Подільського).
  10. Що пообіцяв Василь Олесі? (Що ніколи її не забуде і повернеться до Олесі).

 

ПАСПОРТ ТВОРУ

 Рід літератури «Україна в огні»: епос. Жанр «Україна в огні»: кіноповість.

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (26).jpgТема «Україна в огні»: зображення трагічної долі українського народу, що опинився між вогнями двох систем — фашистської та радянської. Ідея «Україна в огні»: утвердження незламності, сили й непохитності духу народу, здатність до виз­вольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом.

 Герої «Україна в огні»: Лаврін Запорожець; його дружина Тетяна; п’ять синів: прикордонник Роман, артилерист Іван, чорноморець Савка, колгоспники Григорій і Трохим; донька Олеся; пасічник дід Демид; Христя — подруга Олесі; Василь Кравчина — танкіст, коханий Олесі; старий полковник німецької розвідки Ернст фон Крауз, його син — лейтенант Людвіг Крауз.

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (24).jpg Композиційно-стильові особливості  «Україна в огні»: сценарій кіноповісті складається із 50-ти епізодів-картин. У творі кілька сюжет­них ліній: доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій; лірична лінія Олесі й Василя; лінія Христі Хуторної; учинки ворогів і поведінка Лиманчука. Довженко-письменник не просто веде оповідь про події — він висловлює власне бачення причин поразок, зради, зневіри через ліричні відступи, аналі­тичні роздуми. Головним, наскрізним у кіноповісті є велетенський епічний образ України, сплюндрованої фашистами й більшовиками. Родина Запорожців — це мікромодель України. Пісня «Ой піду я до роду гу­ляти» є своєрідним обрамленням. Її співають Запорожці на початку твору. Вона символізує єдність родини і злагоду в ній, а отже, — єдність українсько­го народу.

Наприкінці твору родина збирається знову. І хоча немає багатьох її представників, є надія, що дерево роду Запорожців не перерветься.

 

Проблематика «Україна в огні»: виховання молоді; незнання історії; відсутності національної гордості; батьків і дітей; війни і миру; зради; патріотизму; кохання і вірності; війни як загальнонаціональної трагедії.

 

Примітки: Кіноповість «Україна в огні» — один з найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки Другої світової вій­ни та впродовж усієї своєї історії.

 

 

Літературний диктант

за кіноповістю « Зачарована Десна»

1.Чому діти боялися лазити у кущі смородини і бузини? ( Бо там було темно і діти боялися гадюки).

2. На кого був схожий дід? ( На Бога).

3. Як звали діда? ( дід Семен).

4. Чому мати ненавиділа діда? ( Бо вважала його чорнокнижником; за читання Псалтиря).

5. Що дід любив більш за все на світі? ( Сонце).

6. Який овоч любив малий Сашко? ( Моркву).

7. « Вона була малесенька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховатись од неї не могло ніщо в світі…» ( Баба Марусина).

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (23).jpg8. Професія діда Захарка ( Коваль).

9.Яка музика була наймиліша Сашкові? ( Клепання коси).

10. « Бачив я багато гарних людей, але такого, як батько не бачив. Одне, що в батька було некрасиве…» (Одяг).

11.Чому в давнину жінки не купались в Десні? ( Боялися змити здоров'я водою).

12.  « Благословенна будь, моя дівице незаймана, що згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав. Так багато дала ти мені подарунків на все життя. До кого звертається автор? ( До Десни).

 

 

ПАСПОРТ ТВОРУ

 

Рід літератури «Зачарована Десна»: епос.

Жанр «Зачарована Десна»: кіноповість («автобіографічне кінооповідання»),

 Тема «Зачарована Десна»: спогади письменника про своє дитинство, про кровний зв’язок з народом і рідною землею.

 Ідея «Зачарована Десна»: з’ясування основних факторів формування людської особистості, духовного джерела справжнього таланту, ролі праці в житті людини, оспівування краси природи, рідного краю, людей праці.

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (22).jpg Герої «Зачарована Десна»: малий Сашко (у новелах) і Олександр Довженко (в авторських відступах); мати Одарка Єрмолаївна, батько Петро Семенович, дід Семен, прабаба Марусина. особливість повісті в тому, що в ній оповідачем є сам автор, який виступає у двох іпостасях: як автор — зрілий митець Олександр Довженко — і як герой твору — маленький Сашко.

Сюжету як такого немає. Натомість є певна дво- плановість: основна сюжетна лінія — це новели про дитинство Сашка (його враження, захоплення довкіллям); другий план — ліричні відступи зрілого майстра (філософське осмислення художньої творчості, краси людської праці, природи, людини). Отож розповідь має двоплановий характер: перший план— це своєрідне поетичне відтворення світу у свідомості дитини; дру­гий — філософські роздуми зрілої людини-митця про сенс людського буття, роль дитинства у формуванні особистості.

 

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (18).jpgКомпозиційно-стильові особливості «Зачарована Десна»: Особливістю кіноповісті «Зачарована Десна» можна вважати відсутність чіт­кого сюжету, однак це не перешкоджає читати твір з неослабною увагою. Для втілення художнього задуму автор звертався до випробуваних часом дже­рел — фольклору і класичної літератури. Письменник запозичує з фольклору принцип «нанизування мотивів, використання ліричних і публіцистичних відступів, традиційних зачинів і закінчень, обрамлення, поетичної антитези і зіставлення, ретардацій» (ретардація — штучне уповільнення дії з метою звернути увагу читача на дану подію, епізод, думку).

Композиція кіноповісті «Зачарована Десна» являє собою органічне поєднання ліричних і філософських роздумів літнього Довженка з романтичним, чистим поглядом малого Сашка. У творі можна виділити окремі новели («Город», «Хата», «Смерть братів», «Смерть баби», «Повінь», «Сінокіс», «Коні», «До школи»), ліричні й публіци­стичні відступи. Але твір є цілісним: це суцільний потік думок, спогадів, що напливають одні на одні, та зображення умов, у яких формувався світогляд майбутнього митця (побут, оточення). Особливості композиції «Зачарованої Десни» зумовлені ще й жанром тво­ру—- кіноповість. Звідси й фрагментарність, швидка зміна «кадрів», планів, яка не впливає на цілісне сприйняття ліричної, сповненої тонкого гумору ав­торської сповіді. Сам О. Довженко як кіносценарист уважав, що сценарій (а кіноповість «Зачарована Десна» є одночасно сценарієм до однойменного фільму) треба писати двома руками: в одній тримати маленький тонкий пенз­лик для виписування дрібних деталей, а в другій — великий пензель створен­ня описів стокілометрових обширів, пристрастей, масових сцен.

C:\Users\User\Desktop\картинки\images (17).jpg Для стилю «Зачарованої Десни», на думку багатьох критиків, характерне по­єднання лірико-романтичного оповідального тону, публіцистичного пафосу, побутово-ліричної оповіді, іронічно-сатиричних моментів.

 Проблематика «Зачарована Десна»: сенсу людського буття; гармонії людини і природи; формування особистості; освіти; любові до рідної землі; поваги до батьків; любові до людей. Примітки: «Зачарована Десна» — автобіографічний твір, спогади письменника про ди­тинство, перші кроки пізнання життя, про «перші радощі, і вболівання, і чари перших захоплень дитячих...», про діда Семена і прадіда Тараса, прабабу, ма­тір і батька, коваля діда Захарка, дядька Самійла — неперевершеного косаря. Спогади ці час од часу переростають в авторські роздуми —- про «тяжкі кай­дани неписьменності й несвободи», інші лиха та страждання людей праці й разом з тим — багатство їхніх душ, внутрішню культуру думок і почуттів, їхній смак, їхню вроджену готовність до «найвищого і тонкого».

У кіноповісті О. Довженко поетично формулює творче кредо митця: «Митці покликані народом для того, щоб показувати світові насамперед, що життя прекрасне... Бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах». «Зачарована Десна» є лебединою піснею автора.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Луцак Олена Віталіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2020
Переглядів
12919
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку