«Сміливі завжди мають щастя (за романом І.Багряного «Тигролови»)»

Про матеріал
У даній розробці подано методику проведення навчального заняття з української літератури із застосуванням інтерактивних методів навчання з метою розвитку критичного способу мислення студентів.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

МАРІУПОЛЬСЬКИЙ КОЛЕДЖ

ДЕРЖАВНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»

 

 

 

Методична розробка

відкритого заняття на тему:

 

«Сміливі завжди мають щастя (за романом І.Багряного «Тигролови»)»

Навчальна дисципліна «Українська література»

для всіх спеціальностей

 

 

2019

 

Методичну розробку відкритого заняття з дисципліни «Українська  література»  підготувала Гладун О. В., викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» Маріупольського коледжу ДВНЗ  «Приазовський державний технічний університет» - 2019 р.

У даній розробці подано методику проведення навчального заняття з теми: «Іван Багряний «Тигролови» із застосуванням інтерактивних методів навчання з метою  розвитку  критичного способу  мислення студентів.

 Для викладачів навчальної дисципліни «Українська література» ЗВО

1-2 рівнів акредитації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

Передмова                                                    4

План заняття                                                6

Вимоги до створення буклету                   8

Хід заняття                                                  9

Додатки                                                       18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

 

У сучасному освітньому просторі дедалі більше уваги приділяється впровадженню інноваційних педагогічних технологій. Одне з чільних місць поміж них посідає технологія розвитку критичного мислення. Адже сьогодні суспільству необхідно мати випускника, який здатен до самоосвіти й саморозвитку, уміє використовувати набуті знання для творчого розв'язання проблем, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя та життя інших.             

Найважливішою умовою, яку висуває сучасне інформаційне суспільство до освітніх закладів, є конкурентоспроможність випускника, набуття ним таких якостей, як самостійно, критично і творчо мислити; грамотно працювати з інформацією (вміти збирати певні факти, аналізувати їх, робити ґрунтовні об`єктивні висновки; вирішувати певні задачі); вміти доцільно й доречно висловлюватися; адаптуватися в соціумі, тобто актуалізується проблема розвитку критичного способу мислення, адже на сьогодні — це один із найважливіших чинників успішності молодої людини.

Методичними засобами, які реалізують такий підхід, є інтерактивні методи навчання. Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної активної взаємодії всіх студентів, потужної співпраці з викладачем.

При застосуванні інтерактивних методів навчальна діяльність набуває для студента творчого характеру, а тим самим  викликає у нього інтерес до вивчення даного матеріалу.

Тому, маючи на меті розвиток критичного способу мислення студентів, заняття з дисципліни «Українська література» на одну з тем, а саме «Іван Багряний «Тигролови», проводиться з використанням інтерактивних методів навчання.

           Запропоноване заняття передбачає поглиблення, розширення, систематизацію  знань, умінь і навичок та засвоєння нового матеріалу з даної теми шляхом застосування інтерактивних методів колективно-групового  навчання: створення буклетів, «Мікрофон», «Асоціативна робота з малюнками», взаємоопитування «Ти-мені, я-тобі», методи «Символічне бачення», «Фрейм», прийом  «Гронування», «Сенкан», «взаємооцінювання» випереджувальні та проблемні завдання, гра «Так чи ні», а також  використання комп’ютерних технологій (мультимедіа - супровід).

0_99a55_32e800c8_XL.pngЗапропонована методика вивчення нового матеріалу та закріплення набутих знань базується на результативній праці всіх студентів у співтворчості з викладачем, яка розвиває творчі здібності студентів; сприяє самостійному здобуттю знань; диференціює та індивідуалізує процес навчання; розвиває творче мислення, вміння робити узагальнення; формує у студентів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.

  Методична розробка відкритого заняття з теми «Іван Багряний «Тигролови»,  спрямована на розвиток у студентів критичного способу мислення, а саме: активізацію розумової діяльності, розвиток аналітичного творчого мислення, вміння робити узагальнення, вироблення навиків спілкування, спонукання студентів до самостійного прийняття рішень при  розв’язанні проблемного завдання, займати чітку позицію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План заняття 21

Група        09-ОБД-2018                                                        Дата  17.12.2019 р.        

Спеціальність: 192 «Будівництво та цивільна інженерія»

Тема заняття: «Іван Багряний «Тигролови»

 Мета заняття:

методична:  відпрацювати методи­ку проведення заняття із застосуванням методів і прийомів інтерактивного навчання, спрямованих на  розвиток критичного способу мислення студентів;

Формувати  компетентності:

предметні: знати основні віхи життя й творчості Івана Багряного, його громадянську позицію, визначати основні образи-символи роману та аналізувати їх; розкрити ідейно-тематичні особливості роману; з’ясувати  актуальність твору для нашого часу;

ключові: розвивати вміння аналізувати прозовий твір, усне мовлення, дослідницькі здібності студентів; навички стосовно виділення із потоку інформації головного щодо формування та висловлення власної думки, розвиваючи критичний спосіб мислення;

 

загальнокультурні: усвідомлювати велич героїчної особистості та висловлювати ставлення до дій та вчинків героїв; прищеплювати любов до художнього слова, повагу до традицій свого народу; виховувати толерантність, загальнолюдські цінності; розмірковувати над ідеєю перемоги добра над злом.

Тип заняття: засвоєння нових знань

Форма проведення заняття: створення буклетів, «Мікрофон», «Асоціативна робота з малюнками», взаємоопитування «Ти-мені, я-тобі», методи «Символічне бачення», «Фрейм», прийом  «Гронування», «Сенкан», «взаємооцінювання» випереджувальні та проблемні завдання, гра «Так чи ні», а також  використання комп’ютерних технологій (мультимедіа - супровід).                                                                                                                                     

Міжпредметні зв’язки:

географія, мистецтво, музика, малярство, історія;

Методичне забезпечення: підручники, пам’ятки «Як створити сенкан», «Гронування», «Сюжетно-композиційні елементи роману», «Образна система роману»,  словничок термінів та понять, відеоролики, презентація, ілюстрації.

 

Література ( основна та додаткова ):

1. Колошук Н. Іван Багряний: домінанти творчості та проблеми

вивчення : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. / Надія Колошук. –

Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. – 121 с.

2. Мудрак Л. Ідейно-художній аналіз роману І.Багряного «Тигролови» // Українська мова та література. — 1999. — № 38. — С. 7.

3. Теслюк Л. Родина Сірків /за романом І. Багряного «Тигролови», урок/ // Українська мова та література в школі. — 2000. № 3. — С. 36—38.

4.Українська література (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2019. — 256 с. : іл.

5. Федунь М. Природа і українці в романі Івана багряного «Тигролови» та Зелений Клин в мемуарних нарисах Галичини першої половини ХХ століття /М. Федунь // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. – № 742. – Сер. «Філологія». – Вип. 48 / Відп ред. Ю. М. Безхутрий. – Харків, 2006. – С. 62–67

6. https://zno.if.ua/?p=39493. Аналіз роману.

7. https://uk.wikipedia.org/wiki/Тигролови.

8.https://drive.google.com/file/d/1lfILb2tLmVDzKHtbtddKnfTErnHJn81m/view  (Хрестоматія 10-11кл).

9.https://www.youtube.com/watch?v=QOrxkgLNczw Фільм «Сад Гетсиманський».

 

Технічні засоби навчання: мультимедійний проектор

 

Епіграф до заняття:    

Сміливі завжди мають щастя.

І. Багряний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вимоги до створення буклету (випереджувальне домашнє завдання)

  1. Оформлення титульної сторінки: «І.Багряний. «Тигролови».
  2. Надалі врахувати наступні пункти:
  1. відомості про автора;
  2. тема, ідея твору;
  3. жанр;
  4. композиція;
  5. образна система;
  6. ілюстрацій ний супровід.
  1. Критерії оцінювання:
  1. креативність (творчий підхід);
  2. охайність;
  3. грамотність;
  4. точність;
  5. інформативність;
  6. яскраве подання матеріалу.
  1. Мета створення буклету: з’ясувати особливості композиції та змісту роману «Тигролови», підкресливши його унікальність і неповторність; сприяти розвитку креативного мислення студентів, їх творчих здібностей, вмінню орієнтуватися в інформаційному просторі.
  2. Форма представлення: роздрукований вид.
  3. Термін виконання буклету:  один тиждень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід заняття

1. Організаційний момент.

 1.1 Привітання студентів.

 1.2 Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів.

2. Ознайомлення студентів з темою та навчальними цілями заняття.

(На слайді записано тему заняття, а біля портрету зазначено роки життя)

Викладач

Запишіть, будь ласка, тему нашого заняття: «Іван Багряний «Тигролови».

Епіграф                                     Сміливі завжди мають щастя.

Іван Багряний

 

Мета заняття:   з’ясувати основні віхи життя й творчості Івана Багряного, його громадянську позицію; опрацювати зміст роману «Тигролови», дізнатися про історію створення твору, визначити основні образи-символи роману та аналізувати їх.

3. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

За тиждень до заняття всі студенти  отримали випереджувальні завдання. Одне з них – це створення буклету. Згідно критеріїв, оцінки за буклет такі (викладач оголошує оцінки, вибірково коментує оцінки).

Також усі студенти повинні були прочитати роман «Тигролови», а деякі з них підготували доповіді за визначеними викладачем темами.

 Викладач: Зверніть увагу на допоміжні матеріали, які містяться на ваших партах. Зокрема підручників наявні пам’ятки, словнички, якими за необхідністю ви можете користуватися.

4. Мотивація навчання.

Перегляд відеоролика «Письменники -  емігранти»

Викладач  коментує:

Улас Самчук, відомий письменник-емігрант писав:

«Я не тому письменник українського народу, що вмію писати. Я тому письменник, що відчуваю обов’язок перед народом. Бог вложив у мої руки перо. Хай буде дозволено мені використати його для доброго, для потрібного».

Серед українських письменників ХХ століття, не так багато митців, чиї твори перекладалися англійською, німецькою, французькою, італійською, голландською мовами і з великою цікавістю читалися представниками інших націй, для яких, фактично, і України не існувало в світі, оскільки вона, як і всі поневолені комуністичною радянською системою держави, сприймалися як  СРСР.

Роман «Тигролови» Івана Багряного дав Європі образ українця, представника зневаженої нації, яку так і не винищили ні голодом, ні репресіями.

Серед тих, хто відкрито став захист України І. Багряний – письменник, публіцист, людина, для якої найбільшим щастям було повернутися на Батьківщину і побачити її вільною й незалежною. Повертається до нас він своїми прекрасними творами, провідною ідеєю яких є  віра в те, що потворна радянська дійсність не знищила й не знівечила людського й національного духу української людини. Серед них роман «Тигролови», сторінки якого перегорнемо сьогодні на занятті.

  1. Виклад нового матеріалу.

1.1 Ітерактивний прийом «Інтерв’ю з письменником» (два заздалегідь підготовлених  студенти розігрують інтерв’ю)

Викладач: Прослухайте інтерв’ю, і після цього, спираючись на почуте та матеріал підручника на сторінках 159-160, письмово створіть  інформативне  гроно «Іван Багряний – громадянин і людина».

Прийом «Гронування». Студенти посередині зошита Пишуть «Іван Багряний» і стрілочками у різні боки записують визначні риси його особистості.

«Інтерв’ю з письменником»

- Доброго дня, шановні гості! Сьогодні до нас завітав відомий український письменник Іван Павлович Багряний!

- Доброго дня.

- Отже, не будемо тягти тигра за хвіст. Не могли б ви трохи розповісти про себе для тих, хто з вами недостатньо знайомий. Скажіть, яке ваше справжнє прізвище? Де и коли народились?

- Моє справжнє прізвище Лозов'ягін. Народився я 19 вересня 1906 року у славному місті Охтирка, тогочасної Харківської губернії. Батько був муляром, мати із заможного селянського роду. Є в мене брат Федір і дві сестри-красуні Неоніла та Єлизавета.

- Добре, а щодо освіти?

-У шестирічному віці навчався в церковнопарафіяльній школі потім закінчив в Охтирці вищу початкову школу. Пізніше вступив до технічної школи слюсарного ремесла, згодом — до Краснопільської школи художньо-керамічного профілю. Надалі вступив до Київського художнього інституту, але, на жаль, змушений був покинути навчання.

- Ви така багатогранна особистість. Які вони, ваші перші кроки на ниві української літератури? Чи друкувались під псевдонімом?

- Ще дев'ятнадцятирічним хлопцем довелося мені працювати ілюстратором у газеті «Червоний кордон», у ньому і побачили світ мої перші вірші. Вже у році 25-ому під псевдонімом Полярний власними силами видав в Охтирці невеличку збірку «Чорні силуети: П'ять оповідань». Туди вклав всі свої враження від побаченого й пережитого під час подорожі Україною.

- Іване Петровичу, ні для кого не є секретом, що ви перебували в ув'язнені та на засланні цілих п'ять років. Поділіться своєю історією. Як це сталося?

- Владі прийшлась не до вподоби моя творча діяльність і вже у квітні 1932 року я був заарештований у Харкові і звинувачений «у проведенні контрреволюційної агітації». Усі подробиці про арешт, тортури, втечу із заслання й повернення на батьківщину я відтворив у романі «Сад Гетсиманський».

- Дякую за відповідь. Друга Світова застала вас зненацька. Прошу ваших коментарів з приводу еміграції.

-Так, у 1945 я емігрував до Німеччини. В еміграції теж не було свободи. З приводу цього я видав брошуру — програмний для нього памфлет «Чому я не хочу вертатись до СРСР?» Тільки уявіть собі батьківщину-мачуху, котра пішла на геноцид проти власного народу. Навіть зараз мені боляче про це згадувати.

-Тож не будемо про погане. Який з ваших творів ви б порадили нашим слухачам?

-Мабуть, «Тигролови». Так, саме вони. Пригодницький роман ґрунтується на моїх враженнях і переживаннях. Вплив сталінського терору на долю окремої особистості та українського народу загалом, опис побуту і традицій українських переселенців Далекого Сходу и на «солоденьке» романтичні стосунки.

- Дякую за відверту бесіду. Що можете порадити нашій аудиторії наостанок?

- За будь-яких обставин людина повинна залишатися Людиною. Пам'ятайте про це. Дякую за увагу.

Викладач: Таким чином, зачитайте, що вийшло (інші доповнюють).

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Перегляд буктрейлера «Тигролови»

Викладач  Увага на екран. зверніть увагу на епіграф до нашого заняття. Як його зміст пов’язується із побаченим?

Відповідь: епіграф визначає мету життя не тільки головного героя, а й самого автора: лише смілива людина здатна боротися й виживати в екстремальних умовах.

3.3. Словникова робота.

Викладач: Зверніть увагу на ваші словнички. Опрацюємо нові теоретичні поняття. А допоможуть нам в цьому студенти, що заздалегідь підготували  доповіді.

Студент1  Презентація «Зелений Клин» Демонстрація на карті

Зелений Клин - історична українська назва території Приамур'я (Зовнішня Маньчжурія) південної частини Далекого Сходу, у нижній частині річки Амур і над Тихим океаном; площа близько 1 млн км².

За даними перепису 1926 р. в Зеленому Клині мешкало 303 тисячі українців (із 315 тис. усіх українців Далекого Сходу), або 24,5 % усього далекосхідного населення.

 У період існування СРСР українське населення регіону зазнало масових депортацій і зросійщення.

У 1917—1922 роках в межах Зеленого Клину існувала Українська Далекосхідна Республіка.

Викладач: У період масованих репресій досить було одного необережного слова чи вчинку, щоб бути знищеним. Але були ті, що ставали у двобій з долею і вигравали поєдинок Як ви вважаєте чи випадково автор дає своєму героєві прізвище Многогрішний? Чи це закономірно?

Студент 2 Дем΄ян Гнатович Многогрішний

– гетьман Лівобережної України (1668-1672).

Був людиною твердої вдачі. Непоступливий і задиристий, зумів добитися звання чернігівського полковника. Став спільником Дорошенка.

Бажаючи скінчити громадянську війну, пішов на переговори з Москвою, наполягаючи на звільненні українських земель. Дбаючи про порядок і спокій на Лівобережній Україні, гетьман поводився самовладно. Без старшинської ради проводив переговори, здійснював суд, накладав податки навіть на козаків та духовенство. Така тверда політика викликала незадоволення серед старшинської верхівки, яку він не допускав до влади.

Це були часи після громадянської війни, коли панувало безладдя та анархій, і лише сильна державна влада в особі Дем’яна Многогрішного могла повернути країні мир і добробут.

Перш ніж московський уряд вирішив, як учинити з доносами на Многогрішного, проти гетьмана було організовано змову. Зраджений, він був відправлений до Москви. Старшина від імені всього малоросійського народу просила стратити гетьмана та його брата Василя. Після довгих допитів та катувань їх вивели на страту у Москві. Однак цар прислав гінця з повідомленням, що на прохання своїх дітей смертну кару змінює на заслання у Сибір разом з родиною.

Саме нащадки Дем’яна і заселили Сибір. Григорій Многогрішний – українець, його рід має славні традиції в особі першого каторжника Сибіру гетьмана Дем'яна Многогрішного.

Студент 3  Історія написання роману

 Іван Багряний перебував на Далекому Сході більше п'яти років. Спочатку – як висланець, якому заборонили протягом трьох років проживати на Україні, а потім - як каторжанин «БАМЛАГу» (табору Байкало-Амурської магістралі, залізниці, будованої силами ув'язнених).

Займався мисливством у тайзі – «Тигролови» легко переконують, що цю справу він знав дуже добре. Отже, враження  від свого перебування на Далекому Сході молодий письменник втілив у відомому на весь світ романі.

Восени 1943 року деякий час письменник жив у невеличкому курортному містечку Моршино, де і написав роман за 14 днів.

Твір було видано 1944 року як «Звіролови» у львівському журналі «Вечірня година». Чернетка оригіналу тексту «Звіроловів/Тигроловів» залишилась в підрадянській Україні й відповідно після переїзду автора в Німеччину в 1944-1946 роках Багряному довелося повністю відновлювати текст з пам'яті; цю відновлену версію було видано 1946 року під назвою «Тигролови» у ново-ульмському видавництві «Прометей».

Роман також перекладено та видано англійською (1954), нідерландською (1959), німецькою (1961),  російською (1992, скорочено), та іспанською (2006) мовами. Наприкінці 1950-х планувався також вихід перекладу роману італійською, данською та іншими мовами.

Викладач: зверніть увагу на жанр твору. Це перший український пригодницький роман.

Приго́дницький рома́н (фр. roman d'aventures) — роман, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання.

Для пригодницького роману характерні мотиви викрадення й переслідування, атмосфера таємничості й загадковості, ситуації припущення й розгадування.

3.4  Метод «Фрейм»

Викладач: Заповніть пусті клітинки фрейму.  

Студенти визначають сюжетно-композиційні елементи за схемою.

3.5 Метод «Фрейм». Образна система роману.

Викладач: за опорною карткою необхідно встановити зв’язки між героями та коротко розповісти про них. Кого з героїв на схемі не відображено? (родина Морозів, тунгус Дядоров)

 

3.6  Метод «Символічне бачення».

 Ця стратегія полягає у знаходженні або побудові студентом зв’язків між об’єктом та його символом.

Викладач  звертає увагу присутніх на ілюстрації до роману.

  • Які образи-символи на них зображено? Розкрийте їхнє значення. Студенти по черзі відповідають
  • Назва твору Спочатку роман мав назву «Звіролови», яка точніше характеризувала весь твір і авторську ідею. Звіролови – це ті, що заганяють людину, як звіра, в клітку і перевозять туди, де, як їм здається, вони будуть у безпеці. Звір у клітці може рикати, скреготіти зубами, але він не зможе дістати своїх мучителів. Особливо страшно, коли люди поллють одне на одного, забуваючи про жалість, доброту, порядність.             
  • Символічні образи поїздів у романі «Тигролови» І. Багряного:

 експрес-дракон - символ зла, руйнівної жорстокості, репресій, тоталітарної систем;

 Тихоокеанський експрес №1 - символ ілюзорного щасливого життя, соціалізму;

 потяг 97 «Владивосток — Москва» - символ повного зневаження людських прав у суспільстві

  • Тигр — один з наймогутніших і найнебезпечніших диких звірів. Це символ надзвичайної сміливості й гордості, волелюбності. Носіями таких рис характеру у творі є мужні тигролови — Григорій Многогрішний, члени родин Сірків та Морозів. образ Григорія Многогрішного також асоціюється з цим сильним, сміливим і вільнолюбним диким звіром.
  • Але тигроловами є й працівники НКВД, зокрема майор Медвин. Тільки в іншому розумінні: він є ловцем людських душ, який намагається зловити їх у лещата системи, зламати, понівечити назавжди.

3.7 Метод  «Сенкан» – це вислів, який складається з п’яти рядків:

          Слово – тема (іменник).

Два прикметники (означення теми).

Три слова, які позначають дію, пов’язану з темою.

Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї).

Слово – висновок (синонім теми).

Викладач: складіть сенкан за поняттями  Тигр,  Григорій, Медвин, працюючи в групах: 1 ряд – тигр 2 ряд-Григорій, 3 ряд - Медвин

 

 

4. Закріплення нового матеріалу.

4.1 Прийом «Взаємоопитування»  «Ти - мені, я– тобі».  Студенти готують запитання іншим студентам по черзі: 1-другій, 2-третій, 3-четвертій, 4-першій.

Можливі запитання:

1. Справжнє прізвище Багряного.

2. Назвіть основні сюжетні лінії  роману «Тигролови».

3. Рік випуску однойменного фільму.

4.Виконавець ролі  Григорія у фільмі

5.Скільки варіантів назви твору перебрав Іван Багряний для назви свого роману?

5. Розкрийте тему роману «Тигролови»?

6. Чому родина полювала саме на тигрів?

7. З’ясуйте особливості жанру твору.

 

4.2 Гра «Так чи ні». Взаємоперевірка.

1. В ешелоні смерті було 60 коробок-вагонів? (Так)

2. Дошки у вагоні були перерізані пилкою? (Ні)

3. Григорій блукав тайгою 6 днів? (Так)

4. Григорія з небуття виводила пісня? (Так)

5. Многогрішному було 26 років? (Ні)

6. У бараках на лісорозробках пісню співали молоді хлопці (Ні)

7. Григорія  заслали на 25 років? (Так)

8. Двох мисливців – Григорія та Грицька – порівнювали з ведмедями? (Так)

9. На ніч тигролови отаборились прямо на снігу ? (Так)

10.  Бирка – це шапка з вівці (Ні)

11. Головне при ловлі тигрів – сміливість, швидкість і неодмінно тиша  (Ні)

12. Пісню «Розпрягайте хлопці коні…» співав Григорій?  (Ні)

 

5. Узагальнення набутих знань.

5.1 Прийом «Я так думаю..» Усні висловлювання.

Викладач: Дайте розгорнуту відповідь на запитання. Обґрунтуйте своє міркування.

1) Чи щасливим був Григорій Многогрішний - головний герой твору?

2) Чи погоджуєтеся ви з думкою про те, що «у сміливих щастя завжди є»?

3) Які «Уроки життя» ви взяли з роману «Тигролови».

5.2 «Мікрофон».

Викладач: працюємо з уявним мікрофоном.  Після відповіді один студент  передає естафету іншому.

Мене вразило...

Я дізнався нового…

Труднощі виникли при…

Вивчений твір вчить людей…           (найскладнішій науці –   життю,                                                                               життю за законами краси, вірності, духовності)

А ЦЕ І Є ЩАСТЯ!..

 

6. Підведення підсумків. Оцінювання.

Викладач підводить підсумки, коментує та оголошує оцінки студентам за заняття.

 

7.  Домашнє завдання. Скласти порівняльну характеристику Медвина та Григорія. Написати висловлювання на тему: «Чи завжди сміливі мають щастя?», використовуючи приклади з твору. Обсяг – 1,5 сторінки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Пам’ятка «Гронування»

 

Пам’ятка  «Фрейм»

Заповніть пусті клітинки фрейму «Сюжетно-композиційні елементи роману».

Експозиція

 

Зав’язка

 

Розвиток дії

 

Кульмінація

 

Розв’язка

 

 

Пам’ятка «Фрейм». Образна система роману.

  • за опорною карткою необхідно встановити зв’язки між героями та коротко розповісти про них. Кого з героїв на схемі не відображено?

Пам’ятка «Як створити сенкан»

«Сенкан» – це вислів, який складається з п’яти рядків:

  1. Слово – тема (іменник).
  2. Два прикметники (означення теми).
  3. Три слова, які позначають дію, пов’язану з темою.
  4. Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї).
  5. Слово – висновок (синонім теми).

складіть сенкан: за поняттями  Тигр, Григорій, Медвин, працюючи в групах: 1 ряд – тигр          2 ряд-Григорій           3 ряд - Медвин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  2 

Словничок

 

  1. «Зелений Клин». Демонстрація на карті

Зелений Клин - історична українська назва території Приамур'я (Зовнішня Маньчжурія) південної частини Далекого Сходу, у нижній частині річки Амур і над Тихим океаном; площа близько 1 млн км².

За даними перепису 1926 р. в Зеленому Клині мешкало 303 тисячі українців (із 315 тис. усіх українців Далекого Сходу), або 24,5 % усього далекосхідного населення.

  1. Дем΄ян Гнатович Многогрішний – гетьман Лівобережної     

                                                                України (1669-1672).

Намагався проводити політику, спрямовану на захист державних інтересів України:

  • домігся, щоб Київ з округою, незважаючи на умови Андрусівського перемир'я, залишався у складі Лівобережжя;
  • спирався на полки компанійців і прагнув зміцнити гетьманську владу, поступово ослаблюючи політичну роль козацької старшини;
  • вів таємні переговори з Петром Дорошенком про можливість переходу Лівобережного Гетьманату під протекторат Османської імперії.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  2 

Словничок

 

  1. Історія написання роману

Іван Багряний перебував на Далекому Сході більше п'яти років. Спочатку – як висланець, якому заборонили протягом трьох років проживати на Україні, а потім - як каторжанин «БАМЛАГу». Займався мисливством у тайзі. Восени 1943 року деякий час письменник жив у невеличкому курортному містечку Моршино, де і написав роман за 14 днів. Твір було видано 1944 року як «Звіролови» у львівському журналі «Вечірня година».

 

БАМЛАГ -  Байкало-Амурський виправно-трудовий табір

 

Жанр

Приго́дницький рома́н (фр. roman d'aventures) — роман, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання.

Для пригодницького роману характерні мотиви викрадення й переслідування, атмосфера таємничості й загадковості, ситуації припущення й розгадування.

 

  1. Образи-символи
  • Експрес-дракон - символ зла, руйнівної жорстокості, репресій, тоталітарної систем;
  • Тигр — один з наймогутніших і найнебезпечніших диких звірів. Це символ надзвичайної сміливості й гордості, волелюбності. Носіями таких рис характеру у творі є мужні тигролови — Григорій Многогрішний, члени родин Сірків та Морозів. образ Григорія Многогрішного також асоціюється з цим сильним, сміливим і вільнолюбним диким звіром.
  • Але тигроловами є й працівники НКВД, зокрема майор Медвин. Тільки в іншому розумінні: він є ловцем людських душ, який намагається зловити їх у лещата системи, зламати, понівечити назавжди.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Додаток  3 

Ілюстрації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
16 січня 2020
Переглядів
6280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку