Літературний КВК до 295-річчя з дня народження Г. Сковороди, 9-10 класи

Про матеріал

Світ і досі його не спіймав

Літературний КВК до 295-річчя з дня народження Г. Сковороди, 9-10 класи

Мета: популяризувати творчість видатного педагога, філософа, поета, митця; розвивати мислення, мовлення, виразність читання; допомогти учням глибше пізнати Слобожанщину через літературні персоналії.

Перегляд файлу

Світ і досі його не спіймав

Літературний КВК до 295-річчя з дня народження Г. Сковороди, 9-10 класи

Мета: популяризувати творчість видатного педагога, філософа, поета, митця; розвивати мислення, мовлення, виразність читання; допомогти учням глибше пізнати Слобожанщину через літературні персоналії.

Обладнання: портрет Г. Сковороди; виставка книжок письмен­ника; різноманітні предмети для конкурсу «Карусель асоціативних предметів»: книга «Закон Божий», Біблія, сопілка, іграшкове серце, підручник «Етика», іграшка-бджола, годинник, склянка з водою; афоризми Г. Сковороди: «Не за обличчя судіть, а за серце», «Щастя твоє — у тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе», «Голова усього в людині є серце людське...», «З усіх утрат втра­та часу найтяжча», презентації «Сковорода-лірик», «Сковорода-байкар»; слайд-шоу «Стежинами Сковороди», відео «Обличчя української історії».

План проведення КВК

  1. «Брейн-ринг» (по 10 запитань для кожної команди).
  2. «Упізнай твір» (по 3 картки для команди).
  3. «Театр і ми» (інсценізація байки від кожної команди).
  4. «Ім'я на карті України».
  5. «Захист власної думки» (філософія Г. Сковороди в розумінні ко­манди).
  6. «Карусель асоціативних предметів».
  7.  Підсумок гри.

Лучче в пользе десять лет,

Неж весь век без плода.

Г. Сковорода

И словом, и умом, и жизнию мудрец,

Любитель простоты и от сует

Свободы.

Без лести друг прямой,

Доволен всем всегда,

Достиг на верх наук, познавши

Дух природи.

Достойний для сердец пример — Сковорода.

М. Ковалинський

ХІД ЗАХОДУ

  • Перегляд відео «Обличчя української історії. Григорій Сковорода».
  • Слайди з музею Г. Ско­вороди, що на Харківщині, у с. Сковородинівка.
  • Фрагмент фільму І. Кавалерідзе «Григорій Сковорода», де Григорій Савич співає.

Учитель. Григорій Сковорода... Безсумнівно, найславетніша по­стать доби українського бароко. Існує-близько двох тисяч різнома­нітних наукових досліджень про нього, однак і в житті, й у творчості видатного філософа залишилося чимало таємничого, нез'ясованого, легендарного. Перед нами людина-загадка, людина-легенда.

Автор багатьох афоризмів, які сьогодні проаналізуємо, жив понад три століття тому, проте зда­ється, що він — наш сучасник. Ще й досі до кінця не пізнаний. Григорій Савич Сковорода — поет, філософ, байкар, просвітник, педагог, людина, яка обрала свій шлях у житті й ніколи з нього не сходила.

Козацький син Григорій, за переказами, перед тим, як покинути батьківський дім, зробив першу борозну на весняному полі. Вона ви­йшла рівною й глибокою, і батько побажав, щоб таким, як борозна, було й синове життя. Не осоромив він козацького роду, змусив звучати своє, на перший погляд, звичайнісіньке прізвище на весь світ. Ким же був Г. Сковорода?

(Демонстрація презентацій і слайд-шоу. Учні пригадують відо­мості про письменника.)

Сьогодні ми станемо свідками змагання між командами за звання найкращих знавців біографії й творчості Г. Сковороди.

(Представлення команд)

Конкурс 1. «Брейн-ринг».

(За правильну відповідь команда отримує 1 бал.)

  1. Народився Г. Сковорода в ... р. (1722.)
  2. Його улюблений музичний інструмент. (Сопілка.)
  3. Рідне село він покинув, коли йому минуло... (16років).
  4. Мрія дитинства — навчатися в... (Києво-Могилянській академії).
  5. У 20 років добре грав на багатьох музичних інструментах, а са­ме: ... (на скрипці, флейті, бандурі).
  6. Мандрував за кордоном, а саме: ... (Угорщиною, Словаччиною).
  7. Предмет, який викладав у колегіумі. (Піїтика.)
  8. За часів Г. Сковороди цей предмет мав назву «Основи доброчин­ності», а зараз називається... (етикою).
  9. Найбільша людська вада, за Г. Сковородою. (Ледарство.)
  10. З якого року починає вести мандрівне життя? (1769.)
  11. Г. Сковорода походив із родини... (малоземельних селян).
  12. Початкову освіту здобув у... (дяка).
  13. На 16-му році життя Григорій із рідного села потрапляє в... (Київ).
  14. Г. Сковорода закінчив Києво-Могилянську академію в ... р. (1753.)
  15. Згодом Г. Сковорода створював музику на слова... (власних віршів).
  16. Повернувшись із-за кордону, починає працювати в... (Переяс­лавському колегіумі).
  17. Ким працював Г. Сковорода в поміщика Томари? (Домашнім учителем.)
  18. Найкраща риса Сковороди-педагога. (Жив, як учив, а учив, як жив.)
  19. Його перший філософський твір називався... («Етика»),
  20. «Мені моя сопілка і вівця дорожча царського вінця», — це від­повідь ... (Катерині II).

Конкурс 2. «Упізнай твір».

(Для кожної команди пропонується по 3 картки, на яких записані слова, що позначають поняття із творів Г. Сковороди. Потрібно на­звати твір, з якого взяті ці слова. За кожну правильну відповідь ко­манда отримує 1 бал.)

  1.  Лужок, пташка, гніздо. («Ой пташино жовтобока».)
  2. Соловейко, жайворонок, сонце, вівчар. («Гей, поля, поля зелені».)
  3. Коса, смерть, мужик, цар, солома. («Всякому городу нрав і права».)
  4. Весна, зима, душа, садки розквітлі, соловей. («Весна люба, ах, пришла».)
  5. Мед, бджола, користь, праця. («Бджола і Шершень».)
  6. Ліс, кабан, титул, справи, пліт. («Олениця і Кабан».)

Конкурс 3. «Театр і ми».

(Учасникам команд пропонується театральний реквізит. Капіта­ни обирають байку для інсценізації, обговорюють ролі, підбирають костюми. Ролі для озвучування роздруковані на аркушах. Максималь­на оцінка за конкурс — 5 балів.)

  1. «Бджола і Шершень» (тема «сродної праці»),
  2. «Олениця і Кабан» (тема «славолюбія», тобто марнославства, прагнення до матеріальних вигод).
  3. «Собаки».
  4. «Орел та Черепаха».

Конкурс 4. «Ім 'я на карті України».

(Командам пропонуються теми та кількість балів, які можна на­брати, розкривши кожну з них.)

  1. Село Іванівка Золочівського району (Паніванівка) — 10 балів.
  2. Харківський педагогічний університет — 10 балів.
  3. Вулиці, заклади культури — 5 балів.
  4. Вивчення творчості Г. Сковороди в школі — 5 балів.
  5. Оригінальні пам'ятники — 15 балів.
  6. Образ Г. Сковороди у творах літератури, живопису — 15 балів.

Довідка.

  1. Село Іванівка — останнє пристанище мандрівного філософа Г. Сковороди, де, за легендою, він сам передбачив свою смерть. Зараз це літературно-меморіальний музей.
  2. ХДПУ ім. Г. Сковороди.
  3. Вулиці, заклади культури — Харківський педагогічний універси­тет ім. Г. Сковороди, с. Сковородинівка (перейменовано: Іванівка Золо­чівського району), вулиці, школи багатьох населених пунктів України.
  4. Вивчення в школі — Сковородинівські читання (листопад—гру­день), Дні пам'яті, екскурсії в музей, знайомство з життям, вивчення творчості.
  5. Оригінальні пам'ятники — у Києві, Лохвиці, Сковородинівці, гранітний монумент у Бабаївському лісі й у Сковородинівському парку.
  6. Образ Г. Сковороди в літературі, живописі зустрічається дуже часто. Про нього написано чимало книжок, статей. П. Куліш створив поему «Грицько Сковорода», Т. Шевченко — повість «Близнецы», зга­дує також у вірші «А. О. Козачковському». До його образу звертають­ся у своїх поезіях А. Малишко, М. Рильський, П. Тичина, І. Драч, ху­дожники І. Їжакевич, В. Касіян, Т. Яблонська. На кіностудії ім. О. Довженка створено художній фільм «Григорій Сковорода».

Конкурс 5. «Захист власної думки».

(Команди озвучують своє розуміння філософії Г. Сковороди. Мак­симальна оцінка — 5 балів. Пропонується дати відповіді на запитан­ня. Враховується активність команд в обговоренні та повноту відповідей.)

  • Як ви розумієте щастя людини?
  • Чи може бути щастя без страждань?
  • Чи багато у світі, на вашу думку, щасливих людей?
  • Чи кожна людина прагне до щастя?

Учитель. Кажуть, що в будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол. Для теплих дружніх стосунків, для під­тримки й порозуміння спробуємо всі разом побудувати символічний храм щастя.

(Із-поміж набору записаних на дошці слів учні вибирають ті, з яких складається, на їхню думку, щастя людини, роблять записи у формі будинку. Слова на дошці: «довіра», «гнів», «ласка», «здоров'я», «пе­чаль», «смуток», «любов», «повага», «ненависть», «дружба», «во­рожнеча», «заздрість», «байдужість», «милосердя», «доброта», «жертовність», «презирство», «підтримка».)

  • Що ж говорить Г. Сковорода щодо цього? (УГ. Сковороди важ­ливе місце посідає філософія щастя через самопізнання та філософія серця — любов. Ці дві теми пропонуються командам для обговорення. На аркушах даються опорні слова.)

Філософія щастя: людина, народження, щастя, творіння Бога, «...людина є всієї Біблії і кінець, і центр, і гавань», прагнення, тілесний і духовний розвиток, свобода, пізнати себе, «...пізнавши себе, пізнаєш усе, а не пізнавши — ходитимеш у темряві...».

Філософія серця: «голова усього в людині є серце людське...», пі­знавати себе та Бога, корінь життя, обитель любові, природа, рідний край, «...любов викликається любов'ю».

Конкурс 6. «Карусель асоціативних предметів».

(На столі лежать предмети: книга «Закон Божий», Біблія, сопілка, іграшкове серце, підручник «Етика», іграшка-бджола, годинник, вода в склянці, які по черзі обирають команди й пояснюють, що вони озна­чали в житті Г. Сковороди. За кожну правильну відповідь — 1 бал.)

Довідка.

Книга «Закон Божий» — Г. Сковорода називав себе, підписуючи листи, «учитель Закона Божія», тобто християнський богослов.

Сопілка — улюблений музичний інструмент, подарований Григо­рієві ще в дитинстві старим кобзарем, згодом з’явилася флейта зі слонової кістки.

Серце — філософія серця, любов. Серце — корінь життя, обитель любові. Кожен має пізнати себе, любити людину.

Підручник «Етика» — «Вступні двері до християнської добронравності» (курс лекцій з етики, який Г. Сковорода прочитав у Харківсько­му колегіумі в 1768 р.).

Бджола — символ мудрості, утілення ідеї «сродної праці».

Годинник «З усіх утрат втрата часу найтяжча» (афоризм Г. Сковороди).

Вода — дід і прадід Григорія Савича мали прізвище Скора Вода. Так охрестили їх за відчайдушну вдачу та сміливість, а згодом у реє­стрі зафіксували «Сковорода», однак видатний філософ говорив, що ця річ у господарстві не остання; вода – життя.

Підсумок змагання.

Учитель. Тож читайте філософа Г. Сковороду, пізнавайте, муд­рішайте, любіть людину й працю. Пророче передбачаючи майбуття, а в ньому долю свого народу, великий філософ і письменник писав: «Ми створимо світ кращий. ...Бачу все нове: нових людей, нове тво­ріння і нову славу». Можливо, ми і є тими новими людьми, у серцях яких завжди житиме мудре слово Г. Сковороди.

  • Пісня «Десь по світу».

 

docx
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку