Літературний розмай. Тренувальні вправи та завдання

Про матеріал

Тренувальні вправи дадуть можливість перевірити знання учнів з теми "Літературні казки", ефективно засвоїти вивчене. Значна увага приділяється різним завданням, у тому числі з теорії літератури та повторення вивченого, які спонукатимуть учнів повторювати раніше опрацьований матеріал та краще засвоювати його. Завдання різноманітні за формою: акродиктанти, літературні й цифрові диктанти, тренінги, кросворди, тестові завдання закритої форми, літературні лото й ігри «Так-ні», «Порушена послідовність», «Ідентифікація особистості», «Знайди пару», клоуз-тести тощо. Запропоновані розробки містять елементи нестандартних уроків, інтерактивних методик.

Перегляд файлу

ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ

 

І.Франко «Фарбований Лис»

 

 «Зайвина – Зроби з мухи слона»

     Знайдіть і вилучіть зайве

  1. Нагуєвичі, Дрогобич, Львів, Чернівці, Київ, Відень.
  2. «У кузні», «Малий Мирон», «Олівець», «Про сороку».
  3. «Фарбований Лис», «Грицева шкільна наука», «Осел і Лев», «Як Лисичка сама себе перехитрила».
  4. Мойсей, Мирон, Живий, Джеджалик.

 

 

Гра «Шифрувальник»

15 1 17 7 18 33 21

     За цифрами та числами ховаються літери, розташовані в  алфавітному порядку. Визначивши їх, прочитаєш символічне ім’я І.Франка, яке він одержав за назвою свого вірша

 

 

Літературна гра «Порушена послідовність»

   Доведіть, що ви уважні читачі, відтворивши правильну послідовність цитат із твору Івана Франка «Фарбований Лис»

  1. Зібралося довкола чимало звіра, заспокоюють його, дали води напитися. Мавпа Фрузя вистригла йому три жменьки волосся з-між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся…
  2. З переляку він кинувся тікати, але, ба, сам від себе не втечеш!
  3. Сьогодні  рано Святий Миколай виліпив мене з небесної глини – придивіться, яка вона блакитна!
  4. І від того часу пішла приповідка: коли чоловік повірить фальшивому приятелеві і дасть  йому добре одуритися…
  5. Дійшло до того, що він не раз у білий день вибирався на полювання й ніколи не вертав з порожніми руками.
  6. Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий-прехитрий.
  7. Став мій Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує, пробує обтріпатися – не йде.
  8. І Лис Микита, зробившися царем, жив собі, як у Бога за дверима.
  9. Любі мої! Не бійтеся мене!Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важне сказати.
  10. Бачить Лис, що на подвір’ї стоїть в куті якась діжка.
  11. Його серце було переповнене, його обережність заснула, і він, піднявши морду, як задзявкає собі по-лисячому!
  12. Усі звірі, що жили в тім лісі, хотіли хоч здалека придивитися новому гостеві, але ніхто не смів приступитися ближче.

     Відповіді: 6 – 5 – 10 – 2 – 7 –1 – 12 – 9 – 3 – 8 – 11 – 4

 

 

Кросворд «Відгадай назву»

   Заповнивши клітинки кросворду по горизонталі, матимеш змогу по вертикалі прочитати назву твору Івана Франка, який входить до збірки «Коли ще звірі говорили».

   По горизонталі: 1. Усна народна творчість. 2. Народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. 3. Літературна казка може бути не тільки прозовою, а й … 4. Характерне забарвлення голосу, завдяки якому людина ніби говорить різними голосами. 5. Форма зберігання й передачі літературної казки. 6. Село, в якому народився І.Франко. 7. Казка, складена письменником. 8. Місто, у якому І.Франко захистив докторську дисертацію. 9. По батькові І.Франка. 10. Ім’я старшого сина І.Франка. 11. Місто, у якому письменник прожив 40 років.

12. Захоплення І.Франка, якому він залишався вірним усе життя. 13. Слова письменник, митець, творець – це …

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Ф

О

Л

Ь

К

Л

О

Р

 

 

 

 

 

 

 

2

К

А

З

К

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

В

І

Р

Ш

О

В

А

Н

О

Ю

 

 

 

 

 

4

Т

Е

М

Б

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

П

И

С

Ь

М

О

В

А

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Н

А

Г

У

Є

В

И

Ч

І

 

 

 

 

 

 

 

7

Л

І

Т

Е

Р

А

Т

У

Р

Н

А

 

 

 

 

 

 

8

В

І

Д

Е

Н

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Я

К

О

В

И

Ч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

А

Н

Д

Р

І

Й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Л

Ь

В

І

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

К

Н

И

Г

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

С

И

Н

О

Н

І

М

И

 

 

 

 

 

Рубрика «Оголошення з казки»

        Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таке оголошення.

  1. «Буду добрим, справедливим, м’якосердним царем. Тільки приносити мені все обскубане й обпатране. Слабким і нікчемним – не турбувати.». (Лис Микита).
  2. «Знімаю порчу, виливаю переполох». (Мавпа Фрузя).
  3. «Співаємо хором на святах, викриваємо злочинців». (Лиси, вовки, ведмеді).
  4.  «Малюю паркани, покої та садові лавки, можу допомогти лисам з фарбуванням». (Маляр).
  5. «Відшукаємо будь-чий слід, тільки якщо він не зафарбований». (Пси)

 

 

Тестові завдання

  1. НЕ є особливістю літературної казки

А вказівка на конкретного автора                       Б письмова форма

В прозова або віршована форма                          Г варіантність

  1. До збірки І.Франка «Коли ще звірі говорили» входить твір

А «Мойсей»                                                           Б «Мудра дівчина»

В «Грицева шкільна наука»                                 Г «Фарбований Лис»

  1. Твір «Фарбований Лис» за жанровими особливостями

А казка                                                                    Б оповідання

В поема                                                                   Г переказ

  1. У літературному творі розповідь, що ведеться від імені оповідача, називається

А мовою персонажів                                              Б мовою автора

В мовою оповідача                                                 Г літературною мовою

  1. У творі «Фарбований Лис» НЕМАЄ

А звіра Остромисла                                                 Б ведмідя

В мавпи Фрузі                                                          Г слона Луса

  1. Значення фразеологізма  дати драпака

А побити                                                                  Б утекти

В посміхнутися                                                        Г віддячити

  1. Прочитайте уривок з казки «Фарбований Лис». «Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Звірі надумали врочисто святкувати той день і справити при той нагоді …» Закінчіть речення.

А пишний бенкет                                                    Б урочисте свято

В великий концерт                                                  Г веселі ігри

  1. Лис Микита пояснив звірам, що його

А виліпив Святий Миколай з небесної глини       Б пофарбували місцеві собаки

В відправили на Землю з Місяця                            Г обрано царем на рік

  1. Звірі НЕ називали Лиса Микиту

А премудрий Соломон                                             Б цар

В добродій                                                                 Г справедливий суддя

  1. Знайдіть відповідність

     Герой казки                                                           Вислів

1 звір Остромисл                    А Он там! Он там! Ой, та й страшне ж! Ой! Та й                   

2 Ведмідь                                     люте ж!

3 Вовчик-Братик                      Б От же побачите: і в блоху не перекинуся, і не

4 звірі                                          роздеруть мене!

                                                   В Ой Господи! Так се ти маєш бути наш добродій,

                                                       наш цар?

                                                   Г Сідай, мій зятю любий.

                                                   Д А ти хто ж такий?

  1. Знайдіть відповідність

            Герой казки                                                     Вчинок

       1 звір Остромисл                  А розірвали на шматки Лиса Микиту

       2 Вовчик-Братик                   Б перелякано повідомив звірів про щось страшне

       3 звірі                                     В загнали Лиса Микиту в пастку – діжку з фарбою

       4 пси                                       Г ошукав усе звіряче царство

  1. Знайдіть відповідність

          Герой казки                                     Риси характеру

1 звірі                                      А хитрий, нахабний, несправедливий

2 звір Остромисл                   Б наляканий, переполоханий, сторопілий

3 Вовчик-Братик                    В наївні, довірливі, необачні

4 пси                                        Г горді, чесні, сміливі

                                                 Д гавкучі, сторожкі, обережні.

        Відповіді: 1. Г; 2. Г; 3. А; 4. Б; 5. Г; 6. Б; 7. В; 8. А; 9. Г; 10 – 1) Б, 2) Д, 3) А, 4) В; 11 – 1) Г, 2) Б, 3) А, 4) В; 12 – 1) В, 2) А, 3) Б, 4) Д.  

 

В.Королів-Старий. «Хуха-Моховинка»

 

«Зайвина – Зроби з мухи слона»

                                                              Знайдіть і вилучіть зайве               

  1. Полтавська духовна семінарія, Харківський ветеринарний інститут, Львівський університет.
  2. Ветеринар, журналіст, редактор журналу, лікар, письменник, художник-іконопис.
  3. Полтавщина,  Київщина, Чехо-Словаччина.
  4. «Згадки про мою смерть», «Чмелик», «Кобзар». «Нечиста сила».

 

Гра «Шифрувальник»

26 24 26 1 – 17 19 26 19 3 11 18 15 1

   За цифрами та числами ховаються літери, розташовані в  алфавітному порядку. Визначивши їх, прочитаєш назву казки В. Короліва-Старого зі збірки «Нечиста сила»

 

Літературне лото

«Знавці творчості В.Короліва-Старого»

              Поєднайте інформацію про твір з його назвою

                          Інформація про твір                                                                 Назва

      1. Збірка побудована в незвичному ключі — ніби                 А «Хуха-Моховинка»

           на міжнародному конгресі, що відбувся в ніч                    Б «Згадки про мою смерть»

           на Івана Купала на Лисій горі під Києвом,                         В «Нечиста сила»

           казкові персонажі вирішили розповісти людям                   Г «Чмелик»

           правду про себе, щоб якоюсь мірою розвіяти

           свою погану славу. І в цьому їм зголосився

           допомогти український журналіст.

         2. Книжка  була завершена 9.11.1941 року.

            Автор відвіз її до видавництва і, повернувшись

            додому, помер. У книзі В. Королів-Старий не

            тільки описує ті випадки зі свого життя, коли

            він був на волосинці від смерті, а й роздумує

            над долею українського народу, причинами

            програшу визвольних змагань 1917–1921 років.     

         3. Твір має підзаголовок «Навколо світу» й розповідає

            про долю юнака з Полтавщини, який змушений поки-

            нути рідну землю, блукати світом. І хоча він владнав

            своє життя в Австралії, туга за Батьківщиною не поли-

            шає його. Врешті герой книги повертається в Україну.

            Цей твір досі не виданий у нашій країні.

        4.Твір вчить нас любити і берегти природу, тварин.

            Засуджує тих людей, що незаконно рубають дерева,

           неуважно ставляться до тварин. Слід пам'ятати слова з

            Біблії про те, що на зло потрібно відповідати добром.  

            І тоді добро повернеться. 

     Відповіді: 1. В; 2. Б; 3. Г; 4. А.

 

Гра «Чи уважний ти читач?»

Впізнай героя за цитатою.

  1. А біжіть лишень, діти, до лісника, пищіть, шкрябайте йому у віконце, аж поки він не прокинеться
  2. То вві сні таке часто увижається. У житті ж такого не буває. Їжте, дітки, кулешик
  3. Хутчій! У нас нещастя! Коза Лиска заплуталася в сітку
  4. Тікайте, діти! То ж хуха!
  5. До нас у ліжко вскочило щось – таке, мов котик. Тільки то не був котик
  6. Що воно за знак? Дерева стоять і не поворухнуться, а воно щось шумить і пищить. Чи не хухи часом?

 Відповіді: 1 – Хо-Суковик, 2 –  мама, 3 – Хуха-Моховинка, 4 –  дід,  5 – діти, 6 – лісник.

 

Літературна гра «Порушена послідовність»

     Доведіть, що ви уважні читачі, правильно відтворивши послідовність цитат із казки В.Короліва-Старого «Хуха-Моховинка»

  1. Проситися до когось у хатку було незручно, бо у хух такий звичай, що кожна доросла хуха повинна мати свою окрему хатинку.
  2. Ми, люди, усіх хух звемо просто хухами, так само, як і вони кажуть на всіх нас просто люди.
  3. Через те вона привіталася й пролізла щілиною під ворітьми в козячий хлівець…
  4. Хухи мерщій покотили до лісникової хатинки. Там вони пищали, хрокали, стукали у вікна, аж поки не прокинувся лісник.
  5. Дуже зраділи дитинчата, коли перед ним з’явилося те миле звірятко, що вони бачили його вві сні.
  6. Народилася не ранньою весною, як усі її сестри і брати. Було тоді вже тепле, ясне, веселе літо.
  7. Вони прокинулися веселі й почали розповідати, який гарний їм снився сон.
  8. І хуха мріяла і вдень, і вночі, коли ж прийде час, що вона зможе повернутися до своєї батьківщини.
  9. Тої ж миті Моховинка зникла, але ж вона ще чула, як дід щиро їй дякував.
  10. Він знесилів, задубів і, почуваючи, що йому надходить кінець, голосно молився.
  11. Так хуха врятувала свою приятельку Лиску, яка дозволила їй жити в теплому хлівці.
  12. Поранена Моховинка мовчки чекала під лавкою, аж поки хтось не відчинив з хати дверей.

     Відповіді: 6 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 – 7 – 5 – 11 – 12 – 10 – 9 

 

Клоуз-тест «Я знаю, що … »

  1. Хухи в слов’янській міфології – це … (добрі лісові духи).
  2. Хуха Моховинка у своїй родині була … (найменшою).
  3. Хухи бувають … (лісовими, печерницями, очеретянками, бур’янками, степовичками, байрачними, левадними).
  4. Хухи з роду в рід живуть … (по одних і тих самих місцях).
  5. Хуху Моховинку позбавив житла … (дід).
  6. Хухи за допомогою, за порадою Хо-Суковика, кинулися до … (лісника).
  7. Хуха Моховинка, залишившись без домівки, оселилася в … (хлівці).
  8. Хуха Моховинка врятувала від смерті … (козу Лиску).
  9. Хуху Моховинку поранив сокирою … (дід).
  10. Хуху Моховинку після повернення до бору стали кликати … (Хатньою хухою, або Кривенькою Моховинкою).
  11. Хуха врятувала майже заметеного в заметі … (діда).
  12. Хуха просила діда, щоб він … (не забував, що обіцяв і розповів людям про хух).

 

Тестові завдання

  1. Твір «Хуха-Моховинка» входить до збірки

   А «Кобзар»                                                                            Б «Коли ще звірі говорили»

   В «Згадки про мою смерть»                                                 Г «Нечиста сила»

  1. За жанровими особливостями «Хуха-Моховинка»

   А народна казка про звірів                                                  Б фантастичне оповідання

   В літературна прозова казка з елементами фантастики    Г переказ

  1. «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності». Ці рядки з твору «Хуха-Моховинка»  –

   А тема                                                                                    Б основна думка

   В портретна деталь                                                               Г кінцівка

  1. Твір «Хуха-Моховинка» складається з

   А трьох частин                                                                      Б шести частин

   В семи частин                                                                        Г восьми частин

  1. Події у творі «Хуха-Моховинка» відбуваються в такій послідовності:

   А народження Хухи – зруйнування її житла дідом – Моховинка стає хлівною хухою –   

   рятування Лиски – поранення сокирою Хухи – повернення Моховинки до рідного 

   бору – несподівана зустріч з дідом – хухи допомагають потерпілому – прохання

   Хухи –Моховинки

   Б народження Хухи – зруйнування її житла дідом – поранення сокирою Хухи – Мо- 

    ховинка стає хлівною хухою – рятування Лиски –повернення Моховинки до рідного     

    бору – несподівана зустріч з дідом – хухи допомагають потерпілому – прохання Ху- 

    хи –Моховинки

   В народження Хухи – зруйнування її житла дідом – Моховинка стає хлівною хухою –

    рятування Лиски – поранення сокирою Хухи – повернення Моховинки до рідного  

    бору – несподівана зустріч з дідом – прохання Хухи –Моховинки – хухи допома- 

    гають потерпілому

   Г народження Хухи – зруйнування її житла дідом – рятування Лиски –  Моховинка 

   стає хлівною хухою –– поранення сокирою Хухи – повернення Моховинки до рід- 

   ного бору – несподівана зустріч з дідом – хухи допомагають потерпілому – прохан-

   ня Хухи –Моховинки

  1. Зображення зовнішності людини засобами художнього слова – це

   А пейзаж                                                                                Б портретна деталь

   В портрет                                                                               Г характер

  1. Темою твору «Хуха-Моховинка» є

    А відображення зв’язку людини, доброї «нечистої сили» і природи,уславлення справед-

     ливості, всеперемагаючої сили добра над злом і лихом, підступністю і жорстокістю         

    Б зображення краси взаємин людини і природи, досконалості природи та намагання   

    людини  наблизитися до неї

    В зображення стосунків доброї і злої «нечистої сили», перемоги добра над злом

    Г відображення наслідків товаришування людини і «нечистої сили», застереження щодо

    таких стосунків

  1. Прочитайте уривок із твору «Хуха-Моховинка». «А дід щасливо дійшов до своєї хати і з того часу почав переконувати і дітей, і дорослих, що …» Закінчіть речення.

   А ходити в ліс самому небезпечно, бо там панує «нечиста сила»                        

   Б він бачив на власні очі хуху

   В не слід боятися маленьких, добрих і гарнесеньких хух

   Г ніколи не буде стріляти звірів

  1. Коли дідові було зовсім зле, він замерзав під сосною в лісі, то звернувся до

   А Хухи-Моховинки                                                          Б Господа

   В лісника                                                                            Г своєї дружини

  1. Знайдіть відповідність

                Герой                                                    Репліка

   1 Хуха-Моховинка                 А Яка з того поміч, що я здолав вилізти із снігу? Усе од-   

   2 дід                                              но в цій віхолі не знайду я дорогу додому.

   3 лісник                                   Б У житті ж такого не буває. Їжте, дітки, кулешик.

   4 Хо-Суковик                         В Забіжіть котрась по дорозі до Лісовика, скажіть і йому 

   5 мати                                          – він щось вигадає…

                                                       Г Що воно за знак? Дерева стоять і не поворухнуться, а 

                                                           воно щось шумить і пищить. Чи не хухи часом?

                                                       Д Ми – добрі й не пам’ятаємо лихого.

  1. Знайдіть відповідність

            Герой                                              Вчинок

   1 Хуха-Моховинка                 А посилає хух до лісника по допомогу

   2 дід                                          Б запевняє дітей, що не існує в реальному світі хух

   3 мати                                       В рятує від смерті козу Лиску

   4 Хо-Суковик                          Г сокирою ранить Хуху-Моховинку

  1. Знайдіть відповідність

                  Поняття                                     Визначення

   1 портрет                                   А рухи тіла чи рук, які супроводжують людську мову

   2 портретна деталь                   Б змалювання зовнішнього вигляду літературного ге-

   3 жести                                          роя

   4 міміка                                      В зображення лише однієї, але яскравої риси зовні-

                                                          шності

                                                       Г рухи м’язів обличчя, що виражають внутрішній

                                                        стан людини

         Відповіді: 1. Г; 2..В; 3 Б; 4. В; 5. А; 6. В; 7. А; 8. В; 9. Б; 10 – 1) Д, 2) А, 3) Г,  4) В, 5) Б; 11 – 1) В, 2) Г, 3) Б, 4) А; 12 – 1) Б, 2) В, 3) А, 4) Г.

 

 

Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»

 

Літературна вікторина «Ідентифікація особистості»

   За останніми літерами відповідей на запитання прочитаєш слово та дізнаєшся про те, хто є автором вислову «На світі той наймудріший, Хто найбільше любить життя».

  1. Як називаються значуща частинка слова, що стоїть після кореня і служить для утворення нових слів? (Суфікс)
  2. Як називаються рухи тіла чи рук, що супроводжують людську мову чи замінюють її? (Жести)
  3. Любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність на жертви і подвиги – це … (Патріотизм)
  4. Як називається славетна ріка, символ України, оспівана в народних піснях, уславлена поетами? (Дніпро)
  5. Ім’я відомого гетьмана України Хмельницького. (Богдан)
  6. Додай пропущене слово в прислів’я : «Не дивись у лице, а заглядай у …» (серце)
  7. Як звали велетня з легенди «Як виникли Карпати»? (Силун)
  8. Визнач частиномовну приналежність поданих слів: ясний, гарячий, пихатий. (Прикметник)
  9. Антонім до слова зло … (добро)

 

 

 

 

Цифровий диктант

       Учитель диктує твердження. Учні позначають «0», якщо твердження неправильне,

«1» – якщо правильне

  1. В.А.Симоненко народився на Київщині (0)
  2. Хлопчик зростав б6ез батька, його замінив рідний дід Федір (1)
  3. Від матері, яка працювала вчителькою, хлопець отримав перші уроки життя, доброти й ласки (1)
  4. У школі Василько навчався не дуже добре, але мав бажання вчитися (0)
  5. По закінченні школи В.Симоненко навчався на факультеті журналістики Київського університету (1)
  6. В.Симоненко належить до поетів-шістдесятників (1)

 

Літературна гра «Порушена послідовність»

   Відтворіть правильний порядок назв частин твору В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоско- тон»

  1. Арешт Лоскотона
  2. Цареве сімейство
  3. Весілля в палаці
  4. Звільнення Лоскотона
  5. Продовження весілля
  6. Дядько Лоскотон

     Відповіді: 2 – 6 – 1 – 3 – 4 – 5

 

Літературна гра «Порушена послідовність»

   Доведіть, що ви уважні читачі, відтворивши правильну послідовність цитат із твору В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»

  1. Сам же він живе й понині,

                 Дітям носить щирий сміх…

  1. Але цар ходив, пишався,

                  Він із зятем цілувався…

  1. … Жив у мандрах і митарстві

                  Добрий дядько Лоскотон.

  1. І колись в країні тій

                 Був на троні цар Плаксій.

  1. Лоскотона посадили

                  За вузенькі ґрати…

  1. Він ходив по всій країні

                  І носив з собою сміх…

  1. А Макака-забіяка

                  З’їв себе із переляку.

  1. Схочеш сам піти в цей край,

                  То маршрут запам’ятай …

  1. Цар любив, як плачуть діти,

                 Бо любив їх сльози пити.

  1. А вночі йшли до в’язниці

                  Батраки й робітники …

  1. В Плаксія було три дочки

                  І плаксивих три сини.

  1. Ой, була ж тоді потіха –

                  Цар Плаксій помер од сміху.

     Відповіді: 4 – 11 – 9 – 3 – 6 – 5 – 2 – 10 – 12 – 7 – 1 – 8

 

Цитатний диктант

«Ідентифікація особистості»

Визнач героя за характеристикою

  1. Голова його – мов бочка,

             Очі – ніби кавуни.                 (Цар Плаксій)

  1. Цілі дні вони сиділи,

             Голосили, та сопіли,

             Та стогнали, та ревли,

             Сльози відрами лили.            (Сім’я Плаксія)

  1. Хто сміявсь – вони хапали

              І нагайками шмагали…          (Гвардія Плаксія)

  1. … любив, як плачуть діти,

             Бо любив їх сльози пити.        (Цар Плаксій)

  1. Мав він вдачу теплу й щиру,

             Ще й лукавинку в очах.           (Лоскотон)

  1. Був тоді у Плаксія

             Лютий посіпака,

             Віроломний, як змія …            (Капітан Макака)

  1. Все ходив, усе він слухав

             І нарешті все  рознюхав …       (Капітан Макака)

  1. Лоскотливі мав він вуса

             І м’якенькі, наче пух.

             І м’яке волосся русе

             Розсипалося до вух.                   (Лоскотон)

 

Рубрика «Оголошення з казки»

         Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таке оголошення.

  1. «Пропоную щоденну сльозотерапію. Веселунам турбувати не раджу». (Цар Плаксій)
  2. «Допоможу в будь-яких діях будь-кому, аби стати нарешті царським зятем». (Капітан Макака)
  3. «Голосний і щирий сміх – від мене, від вас – місце ночівлі». (Лоскотон)
  4. «Допомагаємо встановити справедливість. Звільняємо невинних» (Батраки й робітники)
  5. «Розвалю будь-який трон, якщо на ньому сидить тиран». (Лоскотон)
  6. «Пропонуємо сльози відрами, для неодружених чоловіків – знижки». (Дочки Плаксія)

 

Тестові завдання

  1. Твір В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» за жанровими особливостями

   А народна казка                                                            Б віршована літературна казка

   В літературна казка                                                      Г легенда

  1. НЕ є ознакою жанровою ознакою твору «Цар Плаксій та Лоскотон»

   А будова: зачин, основна частина, кінцівка              

   Б протистояння добра і зла, перемога добра

   В використання магічних чисел           

   Г віршована мова

  1. Зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати, та перемоги над насиллям найгуманнішою зброєю – сміхом – це

   А ідея твору                                                                     Б тема твору

   В епіграф твору                                                               Г основна думка твору

  1. Має ритм і риму

   А прозова мова                                                                Б літературна мова

   В віршована мова                                                            Г українська мова

  1. Прочитайте рядки з твору «Цар Плаксій та Лоскотон»

                         Все ходив, усе він слухав

                         І нарешті все рознюхав.

   Йдеться про

   А царя Плаксія                                                                 Б капітана Макаку

   В дядька Лоскотона                                                         В старшого сина Плаксія

  1. Ідеєю твору є

   А засудження жорстокості та тиранії, уславлення народних героїв, які мають мужність     кинуть виклик владі

    Б зображення казкової країни, у якій не може перемогти справедливість через страх людей

   В викриття хвалькуватості, бездушності та пихатості царя та його підданих

   Г змалювання героїв, якими пишається народ, на честь яких складає казки

  1. Після повалення царської влади  «з’їв себе із переляку»

   А цар Плаксій                                                                  Б Вай-Вай

   Б капітан Макака                                                             Г Лоскотон

  1. Вислів: «Усяка справа може втомити, та не можна втомитися чинити добро» відповідає характеристиці

   А царя Плаксія                                                                  Б капітана Макаки

   В Лоскотона                                                                      Г Нудоти

  1. Події у творі «Цар Плаксій та Лоскотон» відбуваються в такій послідовності:

   А розповідь про країну Сльозолій та цареві сімейство – дядько Лоскотон веселить

   усіх людей – цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона – капітан Макака схопив 

   Лоскотона – весілля в царському палаці – батраки й робітники звільняють Лоско-

   тона з тюрми – цар Плаксій помер од сміху – шлях до країни Сльозолій

  Б розповідь про країну Сльозолій та цареві сімейство – дядько Лоскотон веселить

   усіх людей – цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона– весілля в царському па-

   лаці –– капітан Макака схопив Лоскотона    батраки й робітники звільняють Лос-

   котона з тюрми – цар Плаксій помер од сміху – шлях до країни Сльозолій

  В розповідь про країну Сльозолій та цареві сімейство – дядько Лоскотон веселить

   усіх людей – цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона– весілля в царському па-

   лаці –– капітан Макака схопив Лоскотона    батраки й робітники звільняють Лос-

   котона з тюрми– шлях до країни Сльозолій – цар Плаксій помер од сміху

  Г дядько Лоскотон веселить усіх людей – розповідь про країну Сльозолій та цареві

    сімейство –– цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона – капітан Макака схопив

   Лоскотона – весілля в царському палаці – батраки й робітники звільняють Лоско-

    тона з тюрми – цар Плаксій помер од сміху – шлях до країни Сльозолій

  1.  Знайдіть відповідність

                 Герой                                                      Репліка

   1 дядько Лоскотон                  А Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти …

   2 цар Плаксій                          Б Насмієшся ти хоч раз!..

   3 батраки й робітники            В Гей, ледачі сльозівці!

                                                     Г Підем разом догравати ми весілля Плаксію …

  1. Знайдіть відповідність

                  Герой                                              Вчинок

   1 дядько Лоскотон                  А несуть військову службу, виконують усі накази влади

   2 батраки й робітники            Б розвалив злочинний трон

   3 забіяки-сльозівці                  В баламутить народ проти чинної влади

   4 Нудота                                   Г забороняє сміятись і радіти

   5 цар Плаксій                           Д іде під вінець

                                                      Е зруйнували темницю

  1. Знайдіть відповідність

               Поняття                                           Визначення

   1 віршована мова                    А співзвучні закінчення рядків у віршованому творі

   2 ритм                                       Б розмірена мова, яка має ритм і риму

   3 пауза                                      В рівномірне чергування наголошених і ненаголошених

   4 рима                                          складів

   5 прозова мова                         Г не організована ритмічно мова, подібна до повсякденної

                                                     Д коротка зупинка під час читання

    Відповіді:  1. Б; 2. Г; 3. Б; 4. В; 5. Б; 6. А; 7. Б; 8. В; 9. А; 10 – 1) Б, 2) А, 3) Г; 11 – 1) В, 2) Е, 3) А, 4) Д, 5) Г; 12 – 1) Б, 2) В, 3) Д, 4) А, 5) Г.   

 

 

Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

 

Літературна гра «Так-ні»

  1. Галина Малик – це справжнє ім’я письменниці. (Ні, псевдонім)
  2. Майбутня письменниця народилася в місті Бердянську Запорізької області. (Так)
  3. Першою книжкою, яка стала для дівчинки і розвагою, і цілим новим світом, став «Буквар». (Ні, «Українські народні казки»)
  4. Закінчивши школу, Галина Малик вступила на філологічний факультет Донецького університету. (Ні, Ужгородського університету)
  5. Галина Малик працювала коректором у міській друкарні, у Закарпатській обласній науковій бібліотеці, головним редактором видавництва «Закарпаття». (Так)
  6. Писати твори Галина Малик почала ще зі шкільного віку. (Так)
  7. Галина Миколаївна Малик – сучасна українська письменниця, яка мешкає в Ужгороді. (Так)
  8. Розпочинала свою літературну творчість майбутня письменниця з казок. (Ні, з віршиків)
  9. За твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 1988 року Галині Малик було присуджено премію імені Лесі Українки. (Ні, імені Олександра Копиленка)
  10. Твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» перекладена багатьма мовами. (Так)
  11. Твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» за жанровими ознаками - казкова повість. (Так)
  12. Галина Малик написала більше ста книжок для дітей. (Ні, більше п’ятдесяти)

 

Тренінг «Знайди мій хвіст»

   Продовжити прислів'я та приказки. За останніми звуками слів, з яких вони починаються, прочитаєте жанр твору Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

  1. Біда красить, як рака … (окріп)
  2. Сьогодні густо, а завтра … (пусто)
  3. Як їв – то аж упрів, а як працював – то аж … (задрімав)
  4. Не хвали день зранку, а хвали … (ввечері)
  5. Ні рано, ні пізно, а саме  в добрий … (час)
  6. Хто пізно ходить, сам собі … (шкодить)

 

 

Кросворд

 

По горизонталі: 3. Хлопчина з різними за розміром очима та ногами, з яким Аля потоваришувала в казковій країні  5. Що збиралася подарувати Аля бабусі до дня  її народження? 6. Жанр твору «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».7. Яка частина тіла була відсутня в Недорадника? 10. Як звали служницю з королівського замку? 11. Ім’я короля країни Недоладії. 12. Їй дівчинка пришила крильце.

   По вертикалі: 1. Псевдонім авторки твору «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 2.Останнє слово в приказці Недоладька: «Ось такий …». 4. Недороблені справи  збирає карлик, якого звуть … . 8. Справжнє ім’я головної героїні твору . 9. Його вдягає Перший Недорадник замість голови..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

Н

Е

Д

О

Л

А

Д

Ь

К

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

И

 

 

М

 

 

 

 

 

 

5

Р

У

Ш

Н

И

К

 

6

П

О

В

І

С

Т

Ь

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Г

О

Л

О

В

А

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

Ч

 

 

 

 

 

 

 

9

 

Г

 

 

10

Н

Е

Д

О

П

О

П

Е

Л

Ю

Ш

К

А

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

Л

 

 

11

Н

Е

Д

О

Р

О

Л

Ь

 

 

Л

 

Я

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

12

Б

А

Б

К

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Таємничий герой»

Впізнай героя за портретною характеристикою

  1. Стрункий гарний хлопець, щирі очі та добра лагідна посмішка (Недоладько)
  2. Величезні загрубілі руки та маленькі хитрі очиці (Кат)
  3. Обличчя вимазане попелом, одягнена до пояса в старий лантух,  а нижче – у шовкову спідницю. Права ніжка взута у кришталевий черевик, а ліва – у дерев’яний (Недопопелюшка)
  4. Товстун у шкіряній безрукавці, одна холоша його штанів була довга. А лруга сягала лише коліна (Недоштанько)
  5. Маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпаку з китицею (Недороль Десятий)
  6. На голові в нього червонів ковпачок, а на лівій нозі не було черевика (Недочеревик)

 

Гра «Чи уважний ти читач?»

Впізнай героя за цитатою

  1. «Бідолашна! Їй, мабуть, так хочеться літати!» (Аля)
  2. «Вітаю Вас, шановна мандрівнице! Ви прибули в столицю найнедоладнішої  у світі країни!» (Недоладько)
  3.   «Ха, відкрила Америку! Нам усім тут не подобається! А раз ти сюди потрапила. Значить, тобі теж чогось не вистачає і ти мусиш тут жити!»
  4. «Звичайних дівчаток не буває! Тобто не буває в моєму королівстві!» (Недороль Десятий)
  5. «Але ж це неправда, яйця були недоварені, рідкі, я сама перевіряла…» (Недопопелюшка)
  6. « Я прийшов, щоб приміряти сокиру до твоєї шиї! Хи-хи! Щоб завтра не гаяти часу. (Кат)

 

Тестові завдання

  1. Твір Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» за жанровими ознаками

   А пригодницька повість                                                                      Б казкова повість

   В казка                                                                                                   Г легенда

  1. Повісті НЕ властиві такі ознаки

   А прозова мова                                                                                     Б великий обсяг

   В декілька або багато героїв                                                                Г у центрі одна подія

  1. Великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу – це

   А легенда                                                                                               Б переказ

   В повість                                                                                                Г міф

  1. Аля надумала вишити рушничка до

   А дня народження бабусі                                                                      Б Нового року

   В 1 вересня                                                                                              Г обіду

  1. Аля потрапила до країни Недоладії, бо не завершила

   А третю справу                                                                                      Б десяту справу

   В соту справу                                                                                         В п’ятдесяту справу

  1. Прочитай уривок із твору «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». «З густого листя висунулася голова. ЇЇ прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку. Капелюшок сидів криво, бо лівого вуха, яке мало б його підтримувати, на голові зовсім не було…» Це опис

   А Недоладька                                                                                        Б Недоштанька

   В Недороля Десятого                                                                           Г Недопопелюшки

  1. Аля пришила крильце

   А солов’ю                                                                                               Б бабці

   В ґаві                                                                                                        Г конику-стрибунцю

  1. Злякався Алі, бо вирішив, що вона привід

   А Перший Недорадник                                                                          Б Недороль Десятий

   В Недоладько                                                                                          Г Недоштанько

  1. Недороль Десятий найбільше боїться

   А свого Першого Недорадника                                                             Б Недоладька

   В Недоштанька                                                                                         Г Алі

  1. Знайдіть відповідність

             Герой                                                                    Репліка

   1 Недоладько                                  А Ваша недоречність! Вилазьте! Я зовсім не привід!

   2 Недопопелюшка                          Б Бо це Державна таємниця! Знаєш, що буває за розго-

   3 Аля                                                   лошення Державної таємниці?

   4 Недороль Десятий                       В Ти думаєш, мені тебе не шкода? Ще й як!

   5 Кат                                                 Г Я чекатиме тебе тут, аж поки ти не повернешся. Хай    

                                                             навіть мине сто років!

  1. Знайдіть відповідність

             Художній засіб                                                    Цитата

   1 повтори                                         А Їй пропонують одну з найкращих кімнат, а вона ще                   

   2 фразеологізм                                    й носом крутить!

   3 антоніми                                       Б Дивись уважно, старий буркутуне.

   4 звертання                                      В А як у грудях серце не мертве, а живе, то вирівняти

                                                              можна усе, що ще криве!

                                                           Г Посередині ліжка сидів маленький чоловічок у ніч

                                                             ній сорочці та нічному ковпаку з китицею.

  1. Знайдіть відповідність

               Герой                                                           Портретна характеристика

   1 Недоладько                                   А Ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках. І

   2 Аля                                                    морозиво любила, як усі

   3 Недороль Десятий                       Б Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямоч-

   4 кат                                                    ка на підборідді не на своєму місці, а майже біля вуха

   5 Недорадник                                    В … забороле в шоломе підняте, а а з шолома визирає 

                                                               обличчя … хиже і зле

                                                            Г Маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному

                                                               ковпаку з китицею

                                                            Д він мав величезні загрубілі руки  й маленькі хитрі

                                                               очиці

       Відповіді: 1. Б; 2. Г; 3. В; 4. В; 5. В; 6. А; 7. Б; 8. Б; 9. А; 10 – 1) Г, 3) А, 4) Б, 5) В; 11 – 1) Г, 2) А, 3) В, 4) Б; 12 – 1) Б, 2) А, 3) Г, 4) Д, 5) В.

 

 

 

 

docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
1815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку