Тренувальні вправи дадуть можливість перевірити знання учнів з теми "Літературні казки", ефективно засвоїти вивчене. Значна увага приділяється різним завданням, у тому числі з теорії літератури та повторення вивченого, які спонукатимуть учнів повторювати раніше опрацьований матеріал та краще засвоювати його. Завдання різноманітні за формою: акродиктанти, літературні й цифрові диктанти, тренінги, кросворди, тестові завдання закритої форми, літературні лото й ігри «Так-ні», «Порушена послідовність», «Ідентифікація особистості», «Знайди пару», клоуз-тести тощо. Запропоновані розробки містять елементи нестандартних уроків, інтерактивних методик.
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
І.Франко «Фарбований Лис»
«Зайвина – Зроби з мухи слона»
Знайдіть і вилучіть зайве
Гра «Шифрувальник»
15 1 17 7 18 33 21
За цифрами та числами ховаються літери, розташовані в алфавітному порядку. Визначивши їх, прочитаєш символічне ім’я І.Франка, яке він одержав за назвою свого вірша
Літературна гра «Порушена послідовність»
Доведіть, що ви уважні читачі, відтворивши правильну послідовність цитат із твору Івана Франка «Фарбований Лис»
Відповіді: 6 – 5 – 10 – 2 – 7 –1 – 12 – 9 – 3 – 8 – 11 – 4
Кросворд «Відгадай назву»
Заповнивши клітинки кросворду по горизонталі, матимеш змогу по вертикалі прочитати назву твору Івана Франка, який входить до збірки «Коли ще звірі говорили».
По горизонталі: 1. Усна народна творчість. 2. Народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. 3. Літературна казка може бути не тільки прозовою, а й … 4. Характерне забарвлення голосу, завдяки якому людина ніби говорить різними голосами. 5. Форма зберігання й передачі літературної казки. 6. Село, в якому народився І.Франко. 7. Казка, складена письменником. 8. Місто, у якому І.Франко захистив докторську дисертацію. 9. По батькові І.Франка. 10. Ім’я старшого сина І.Франка. 11. Місто, у якому письменник прожив 40 років.
12. Захоплення І.Франка, якому він залишався вірним усе життя. 13. Слова письменник, митець, творець – це …
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Ф |
О |
Л |
Ь |
К |
Л |
О |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
К |
А |
З |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
В |
І |
Р |
Ш |
О |
В |
А |
Н |
О |
Ю |
|
|
|
|
|
4 |
Т |
Е |
М |
Б |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
П |
И |
С |
Ь |
М |
О |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Н |
А |
Г |
У |
Є |
В |
И |
Ч |
І |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Л |
І |
Т |
Е |
Р |
А |
Т |
У |
Р |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
8 |
В |
І |
Д |
Е |
Н |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Я |
К |
О |
В |
И |
Ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
А |
Н |
Д |
Р |
І |
Й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Л |
Ь |
В |
І |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
К |
Н |
И |
Г |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
С |
И |
Н |
О |
Н |
І |
М |
И |
|
|
|
Рубрика «Оголошення з казки»
Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таке оголошення.
Тестові завдання
А вказівка на конкретного автора Б письмова форма
В прозова або віршована форма Г варіантність
А «Мойсей» Б «Мудра дівчина»
В «Грицева шкільна наука» Г «Фарбований Лис»
А казка Б оповідання
В поема Г переказ
А мовою персонажів Б мовою автора
В мовою оповідача Г літературною мовою
А звіра Остромисла Б ведмідя
В мавпи Фрузі Г слона Луса
А побити Б утекти
В посміхнутися Г віддячити
А пишний бенкет Б урочисте свято
В великий концерт Г веселі ігри
А виліпив Святий Миколай з небесної глини Б пофарбували місцеві собаки
В відправили на Землю з Місяця Г обрано царем на рік
А премудрий Соломон Б цар
В добродій Г справедливий суддя
Герой казки Вислів
1 звір Остромисл А Он там! Он там! Ой, та й страшне ж! Ой! Та й
2 Ведмідь люте ж!
3 Вовчик-Братик Б От же побачите: і в блоху не перекинуся, і не
4 звірі роздеруть мене!
В Ой Господи! Так се ти маєш бути наш добродій,
наш цар?
Г Сідай, мій зятю любий.
Д А ти хто ж такий?
Герой казки Вчинок
1 звір Остромисл А розірвали на шматки Лиса Микиту
2 Вовчик-Братик Б перелякано повідомив звірів про щось страшне
3 звірі В загнали Лиса Микиту в пастку – діжку з фарбою
4 пси Г ошукав усе звіряче царство
Герой казки Риси характеру
1 звірі А хитрий, нахабний, несправедливий
2 звір Остромисл Б наляканий, переполоханий, сторопілий
3 Вовчик-Братик В наївні, довірливі, необачні
4 пси Г горді, чесні, сміливі
Д гавкучі, сторожкі, обережні.
Відповіді: 1. Г; 2. Г; 3. А; 4. Б; 5. Г; 6. Б; 7. В; 8. А; 9. Г; 10 – 1) Б, 2) Д, 3) А, 4) В; 11 – 1) Г, 2) Б, 3) А, 4) В; 12 – 1) В, 2) А, 3) Б, 4) Д.
В.Королів-Старий. «Хуха-Моховинка»
«Зайвина – Зроби з мухи слона»
Знайдіть і вилучіть зайве
Гра «Шифрувальник»
26 24 26 1 – 17 19 26 19 3 11 18 15 1
За цифрами та числами ховаються літери, розташовані в алфавітному порядку. Визначивши їх, прочитаєш назву казки В. Короліва-Старого зі збірки «Нечиста сила»
Літературне лото
«Знавці творчості В.Короліва-Старого»
Поєднайте інформацію про твір з його назвою
Інформація про твір Назва
1. Збірка побудована в незвичному ключі — ніби А «Хуха-Моховинка»
на міжнародному конгресі, що відбувся в ніч Б «Згадки про мою смерть»
на Івана Купала на Лисій горі під Києвом, В «Нечиста сила»
казкові персонажі вирішили розповісти людям Г «Чмелик»
правду про себе, щоб якоюсь мірою розвіяти
свою погану славу. І в цьому їм зголосився
допомогти український журналіст.
2. Книжка була завершена 9.11.1941 року.
Автор відвіз її до видавництва і, повернувшись
додому, помер. У книзі В. Королів-Старий не
тільки описує ті випадки зі свого життя, коли
він був на волосинці від смерті, а й роздумує
над долею українського народу, причинами
програшу визвольних змагань 1917–1921 років.
3. Твір має підзаголовок «Навколо світу» й розповідає
про долю юнака з Полтавщини, який змушений поки-
нути рідну землю, блукати світом. І хоча він владнав
своє життя в Австралії, туга за Батьківщиною не поли-
шає його. Врешті герой книги повертається в Україну.
Цей твір досі не виданий у нашій країні.
4.Твір вчить нас любити і берегти природу, тварин.
Засуджує тих людей, що незаконно рубають дерева,
неуважно ставляться до тварин. Слід пам'ятати слова з
Біблії про те, що на зло потрібно відповідати добром.
І тоді добро повернеться.
Відповіді: 1. В; 2. Б; 3. Г; 4. А.
Гра «Чи уважний ти читач?»
Впізнай героя за цитатою.
Відповіді: 1 – Хо-Суковик, 2 – мама, 3 – Хуха-Моховинка, 4 – дід, 5 – діти, 6 – лісник.
Літературна гра «Порушена послідовність»
Доведіть, що ви уважні читачі, правильно відтворивши послідовність цитат із казки В.Короліва-Старого «Хуха-Моховинка»
Відповіді: 6 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 – 7 – 5 – 11 – 12 – 10 – 9
Клоуз-тест «Я знаю, що … »
Тестові завдання
А «Кобзар» Б «Коли ще звірі говорили»
В «Згадки про мою смерть» Г «Нечиста сила»
А народна казка про звірів Б фантастичне оповідання
В літературна прозова казка з елементами фантастики Г переказ
А тема Б основна думка
В портретна деталь Г кінцівка
А трьох частин Б шести частин
В семи частин Г восьми частин
А народження Хухи – зруйнування її житла дідом – Моховинка стає хлівною хухою –
рятування Лиски – поранення сокирою Хухи – повернення Моховинки до рідного
бору – несподівана зустріч з дідом – хухи допомагають потерпілому – прохання
Хухи –Моховинки
Б народження Хухи – зруйнування її житла дідом – поранення сокирою Хухи – Мо-
ховинка стає хлівною хухою – рятування Лиски –повернення Моховинки до рідного
бору – несподівана зустріч з дідом – хухи допомагають потерпілому – прохання Ху-
хи –Моховинки
В народження Хухи – зруйнування її житла дідом – Моховинка стає хлівною хухою –
рятування Лиски – поранення сокирою Хухи – повернення Моховинки до рідного
бору – несподівана зустріч з дідом – прохання Хухи –Моховинки – хухи допома-
гають потерпілому
Г народження Хухи – зруйнування її житла дідом – рятування Лиски – Моховинка
стає хлівною хухою –– поранення сокирою Хухи – повернення Моховинки до рід-
ного бору – несподівана зустріч з дідом – хухи допомагають потерпілому – прохан-
ня Хухи –Моховинки
А пейзаж Б портретна деталь
В портрет Г характер
А відображення зв’язку людини, доброї «нечистої сили» і природи,уславлення справед-
ливості, всеперемагаючої сили добра над злом і лихом, підступністю і жорстокістю
Б зображення краси взаємин людини і природи, досконалості природи та намагання
людини наблизитися до неї
В зображення стосунків доброї і злої «нечистої сили», перемоги добра над злом
Г відображення наслідків товаришування людини і «нечистої сили», застереження щодо
таких стосунків
А ходити в ліс самому небезпечно, бо там панує «нечиста сила»
Б він бачив на власні очі хуху
В не слід боятися маленьких, добрих і гарнесеньких хух
Г ніколи не буде стріляти звірів
А Хухи-Моховинки Б Господа
В лісника Г своєї дружини
Герой Репліка
1 Хуха-Моховинка А Яка з того поміч, що я здолав вилізти із снігу? Усе од-
2 дід но в цій віхолі не знайду я дорогу додому.
3 лісник Б У житті ж такого не буває. Їжте, дітки, кулешик.
4 Хо-Суковик В Забіжіть котрась по дорозі до Лісовика, скажіть і йому
5 мати – він щось вигадає…
Г Що воно за знак? Дерева стоять і не поворухнуться, а
воно щось шумить і пищить. Чи не хухи часом?
Д Ми – добрі й не пам’ятаємо лихого.
Герой Вчинок
1 Хуха-Моховинка А посилає хух до лісника по допомогу
2 дід Б запевняє дітей, що не існує в реальному світі хух
3 мати В рятує від смерті козу Лиску
4 Хо-Суковик Г сокирою ранить Хуху-Моховинку
Поняття Визначення
1 портрет А рухи тіла чи рук, які супроводжують людську мову
2 портретна деталь Б змалювання зовнішнього вигляду літературного ге-
3 жести роя
4 міміка В зображення лише однієї, але яскравої риси зовні-
шності
Г рухи м’язів обличчя, що виражають внутрішній
стан людини
Відповіді: 1. Г; 2..В; 3 Б; 4. В; 5. А; 6. В; 7. А; 8. В; 9. Б; 10 – 1) Д, 2) А, 3) Г, 4) В, 5) Б; 11 – 1) В, 2) Г, 3) Б, 4) А; 12 – 1) Б, 2) В, 3) А, 4) Г.
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»
Літературна вікторина «Ідентифікація особистості»
За останніми літерами відповідей на запитання прочитаєш слово та дізнаєшся про те, хто є автором вислову «На світі той наймудріший, Хто найбільше любить життя».
Цифровий диктант
Учитель диктує твердження. Учні позначають «0», якщо твердження неправильне,
«1» – якщо правильне
Літературна гра «Порушена послідовність»
Відтворіть правильний порядок назв частин твору В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоско- тон»
Відповіді: 2 – 6 – 1 – 3 – 4 – 5
Літературна гра «Порушена послідовність»
Доведіть, що ви уважні читачі, відтворивши правильну послідовність цитат із твору В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»
Дітям носить щирий сміх…
Він із зятем цілувався…
Добрий дядько Лоскотон.
Був на троні цар Плаксій.
За вузенькі ґрати…
І носив з собою сміх…
З’їв себе із переляку.
То маршрут запам’ятай …
Бо любив їх сльози пити.
Батраки й робітники …
І плаксивих три сини.
Цар Плаксій помер од сміху.
Відповіді: 4 – 11 – 9 – 3 – 6 – 5 – 2 – 10 – 12 – 7 – 1 – 8
Цитатний диктант
«Ідентифікація особистості»
Визнач героя за характеристикою
Очі – ніби кавуни. (Цар Плаксій)
Голосили, та сопіли,
Та стогнали, та ревли,
Сльози відрами лили. (Сім’я Плаксія)
І нагайками шмагали… (Гвардія Плаксія)
Бо любив їх сльози пити. (Цар Плаксій)
Ще й лукавинку в очах. (Лоскотон)
Лютий посіпака,
Віроломний, як змія … (Капітан Макака)
І нарешті все рознюхав … (Капітан Макака)
І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе
Розсипалося до вух. (Лоскотон)
Рубрика «Оголошення з казки»
Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таке оголошення.
Тестові завдання
А народна казка Б віршована літературна казка
В літературна казка Г легенда
А будова: зачин, основна частина, кінцівка
Б протистояння добра і зла, перемога добра
В використання магічних чисел
Г віршована мова
А ідея твору Б тема твору
В епіграф твору Г основна думка твору
А прозова мова Б літературна мова
В віршована мова Г українська мова
Все ходив, усе він слухав
І нарешті все рознюхав.
Йдеться про
А царя Плаксія Б капітана Макаку
В дядька Лоскотона В старшого сина Плаксія
А засудження жорстокості та тиранії, уславлення народних героїв, які мають мужність кинуть виклик владі
Б зображення казкової країни, у якій не може перемогти справедливість через страх людей
В викриття хвалькуватості, бездушності та пихатості царя та його підданих
Г змалювання героїв, якими пишається народ, на честь яких складає казки
А цар Плаксій Б Вай-Вай
Б капітан Макака Г Лоскотон
А царя Плаксія Б капітана Макаки
В Лоскотона Г Нудоти
А розповідь про країну Сльозолій та цареві сімейство – дядько Лоскотон веселить
усіх людей – цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона – капітан Макака схопив
Лоскотона – весілля в царському палаці – батраки й робітники звільняють Лоско-
тона з тюрми – цар Плаксій помер од сміху – шлях до країни Сльозолій
Б розповідь про країну Сльозолій та цареві сімейство – дядько Лоскотон веселить
усіх людей – цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона– весілля в царському па-
лаці –– капітан Макака схопив Лоскотона – батраки й робітники звільняють Лос-
котона з тюрми – цар Плаксій помер од сміху – шлях до країни Сльозолій
В розповідь про країну Сльозолій та цареві сімейство – дядько Лоскотон веселить
усіх людей – цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона– весілля в царському па-
лаці –– капітан Макака схопив Лоскотона – батраки й робітники звільняють Лос-
котона з тюрми– шлях до країни Сльозолій – цар Плаксій помер од сміху
Г дядько Лоскотон веселить усіх людей – розповідь про країну Сльозолій та цареві
сімейство –– цар Плаксій наказує арештувати Лоскотона – капітан Макака схопив
Лоскотона – весілля в царському палаці – батраки й робітники звільняють Лоско-
тона з тюрми – цар Плаксій помер од сміху – шлях до країни Сльозолій
Герой Репліка
1 дядько Лоскотон А Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти …
2 цар Плаксій Б Насмієшся ти хоч раз!..
3 батраки й робітники В Гей, ледачі сльозівці!
Г Підем разом догравати ми весілля Плаксію …
Герой Вчинок
1 дядько Лоскотон А несуть військову службу, виконують усі накази влади
2 батраки й робітники Б розвалив злочинний трон
3 забіяки-сльозівці В баламутить народ проти чинної влади
4 Нудота Г забороняє сміятись і радіти
5 цар Плаксій Д іде під вінець
Е зруйнували темницю
Поняття Визначення
1 віршована мова А співзвучні закінчення рядків у віршованому творі
2 ритм Б розмірена мова, яка має ритм і риму
3 пауза В рівномірне чергування наголошених і ненаголошених
4 рима складів
5 прозова мова Г не організована ритмічно мова, подібна до повсякденної
Д коротка зупинка під час читання
Відповіді: 1. Б; 2. Г; 3. Б; 4. В; 5. Б; 6. А; 7. Б; 8. В; 9. А; 10 – 1) Б, 2) А, 3) Г; 11 – 1) В, 2) Е, 3) А, 4) Д, 5) Г; 12 – 1) Б, 2) В, 3) Д, 4) А, 5) Г.
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
Літературна гра «Так-ні»
Тренінг «Знайди мій хвіст»
Продовжити прислів'я та приказки. За останніми звуками слів, з яких вони починаються, прочитаєте жанр твору Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
Кросворд
По горизонталі: 3. Хлопчина з різними за розміром очима та ногами, з яким Аля потоваришувала в казковій країні 5. Що збиралася подарувати Аля бабусі до дня її народження? 6. Жанр твору «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».7. Яка частина тіла була відсутня в Недорадника? 10. Як звали служницю з королівського замку? 11. Ім’я короля країни Недоладії. 12. Їй дівчинка пришила крильце.
По вертикалі: 1. Псевдонім авторки твору «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 2.Останнє слово в приказці Недоладька: «Ось такий …». 4. Недороблені справи збирає карлик, якого звуть … . 8. Справжнє ім’я головної героїні твору . 9. Його вдягає Перший Недорадник замість голови..
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
Н |
Е |
Д |
О |
Л |
А |
Д |
Ь |
К |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Л |
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
И |
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
5 |
Р |
У |
Ш |
Н |
И |
К |
|
6 |
П |
О |
В |
І |
С |
Т |
Ь |
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Г |
О |
Л |
О |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
Г |
|
|
|
10 |
Н |
Е |
Д |
О |
П |
О |
П |
Е |
Л |
Ю |
Ш |
К |
А |
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
Л |
|
|
11 |
Н |
Е |
Д |
О |
Р |
О |
Л |
Ь |
|
|
Л |
|
Я |
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
|
|
12 |
Б |
А |
Б |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гра «Таємничий герой»
Впізнай героя за портретною характеристикою
Гра «Чи уважний ти читач?»
Впізнай героя за цитатою
Тестові завдання
А пригодницька повість Б казкова повість
В казка Г легенда
А прозова мова Б великий обсяг
В декілька або багато героїв Г у центрі одна подія
А легенда Б переказ
В повість Г міф
А дня народження бабусі Б Нового року
В 1 вересня Г обіду
А третю справу Б десяту справу
В соту справу В п’ятдесяту справу
А Недоладька Б Недоштанька
В Недороля Десятого Г Недопопелюшки
А солов’ю Б бабці
В ґаві Г конику-стрибунцю
А Перший Недорадник Б Недороль Десятий
В Недоладько Г Недоштанько
А свого Першого Недорадника Б Недоладька
В Недоштанька Г Алі
Герой Репліка
1 Недоладько А Ваша недоречність! Вилазьте! Я зовсім не привід!
2 Недопопелюшка Б Бо це Державна таємниця! Знаєш, що буває за розго-
3 Аля лошення Державної таємниці?
4 Недороль Десятий В Ти думаєш, мені тебе не шкода? Ще й як!
5 Кат Г Я чекатиме тебе тут, аж поки ти не повернешся. Хай
навіть мине сто років!
Художній засіб Цитата
1 повтори А Їй пропонують одну з найкращих кімнат, а вона ще
2 фразеологізм й носом крутить!
3 антоніми Б Дивись уважно, старий буркутуне.
4 звертання В А як у грудях серце не мертве, а живе, то вирівняти
можна усе, що ще криве!
Г Посередині ліжка сидів маленький чоловічок у ніч
ній сорочці та нічному ковпаку з китицею.
Герой Портретна характеристика
1 Недоладько А Ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках. І
2 Аля морозиво любила, як усі
3 Недороль Десятий Б Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямоч-
4 кат ка на підборідді не на своєму місці, а майже біля вуха
5 Недорадник В … забороле в шоломе підняте, а а з шолома визирає
обличчя … хиже і зле
Г Маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному
ковпаку з китицею
Д він мав величезні загрубілі руки й маленькі хитрі
очиці
Відповіді: 1. Б; 2. Г; 3. В; 4. В; 5. В; 6. А; 7. Б; 8. Б; 9. А; 10 – 1) Г, 3) А, 4) Б, 5) В; 11 – 1) Г, 2) А, 3) В, 4) Б; 12 – 1) Б, 2) А, 3) Г, 4) Д, 5) В.