Літературний турнір за життям і творчістю Тараса Шевченка

Про матеріал
Літературний турнір за життям і творчістю Тараса Шевченка у формі літературно-мистецького брейн-рингу.
Перегляд файлу

ЛІТЕРАТУРНИЙ ТУРНІР

знавців творчості Тараса Шевченка

 

Мета:   поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури, для кожного особисто;  сприяти розвитку пам’яті, допитливості, пізнавальних інтересів, самоосвітніх умінь та навичок, формуванню культури мовлення. розвивати інтерес до літератури, розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне й абстрактне мислення, вміння узагальнювати, доводити власні думки; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю  української поезії, толерантне ставлення учнів один до одного,почуття любові художнього слова.

Тип заходу: брейн-ринг

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, виставка його творів, рушники, мультимедійна презентація, аудіо- та відео- матеріали.

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

Вчитель:

Доброго дня, шановні друзі! В історії кожної нації назавжди закарбовуються імена, які з гордістю вимовляє, пам’ятає і шанує людство. І для українського народу таким гордим та шанованим ім’ям був і є Тарас Григорович Шевченко.

Ведучий.

Усім вам добре відомо, що цю людину ще називають великим Кобзарем, бо свою найкращу збірку поезій він назвав саме так – «Кобзар». І традиційно, у перші березневі дні ми згадуємо великого сина нашого народу, генія, пророка України та апостола української нації – Тараса Шевченка!

Щовесни, коли тануть сніги,

І на рясті просяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуємо пам’ять Шевченка.

Перегляд відеоролику

Ведучий.

Сьогодні ми з неприхованою гордістю промовляємо ім’я Тараса Шевченка, що став гордістю всього цивілізованого й культурного світу.

Вчитель: Борис Грінченко писав: «Шевченко своєю національною свідомістю є геній, а своєю незмірною вагою, значенням у справі національного відродження свого рідного краю, є явищем феноменальним, єдиним, може на світі».

Ведучий.

     Сьогодні, вшановуючи пам’ять великого Кобзаря, між учнями  _____  класів проводиться літературний брейн-ринг, який допоможе виявити найкращих знавців життя та творчості Шевченка.

Вчитель:

       Справедливо вас, шановні учні, буде оцінювати висококомпетентне оцінювати журі. До його складу входять:

1._________________

2._________________

3._________________

Ведучий.

Отже, ми розпочинаємо!

І. КОНКУРС «ВІЗИТІВКА»

  • Кожна команда учнів представляє свою команду, оголошуючи її назву, девіз та демонструючи емблеми.

ІІ. КОНКУРС «ХТО ШВИДШЕ?»

  • Кожна команда відповідає на пропоновані запитання. Якщо у команди немає правильної відповіді, відповісти може команда-суперниця.

Завдання для команди учнів_____класу

  1. Назвіть повну дату  народження Т.Г. Шевченка? (9 березня 1814р.)
  2. Скільки всього дітей мали батьки поета? Назвати їхні імена (вісім)
  3. Які псевдоніми мав Тарас Шевченко? (Кобзар, Дармограй)
  4. У якому виді мистецтва окрім літератури виявився талант Шевченка? (В образотворчому мистецтві)
  5. Як називається заклад, який відвідував Шевченко як вільний слухач? (Петербурзька Академія мистецтв)
  6. У якому товаристві брав активну участь Шевченко, перебуваючи у Києві? (Кирило-Мефодіївське братство)
  7. Як називається відома збірка творів Шевченка? (Кобзар)
  8. За яку картину Шевченка нагородили другою срібною медаллю? («Хлопчик-жебрак ділиться хлібом з собакою»)
  9. У якому творі висвітлено бажання поета поховати його на кручах Дніпра? («Заповіт»)
  10.  Куди було перепоховане тіло Шевченка? (до Канева)

Завдання для команди учнів_____класу

  1. У якому столітті жив і творив Т.Г. Шевченко? (У 19 столітті)
  2. Російський художник, у якого навчався Шевченко малярству? (Карл Брюллов)
  3. У якому селі народився Т.Г. Шевченко? (У селі Моринці)
  4. Хто вперше розповів майбутньому поету про козаччину? (Дід Іван)
  5. Назвіть твір Шевченка про героїчне минуле України («Гайдамаки»)
  6. Назвіть відому поезію митця про безрадісне дитинство («Мені тринадцятий минало»)
  7. Скількома мовами світу перекладено «Заповіт»? (100)
  8. У якого пана служив Т.Шевченко? (У пана Енгельгардта)
  9.  Яке місто мало в житті поета і художника велике значення? (Петербург)
  10.  Назвіть дату смерті Т.Г. Шевченка (10 березня 1861р.)

III. КОНКУРС «ЗНАЙДИ ЗАЙВЕ»

  • Від кожної команди виходить по одному представнику, їм пропонується три назви творів, серед яких потрібно знайти «зайве».  

Завдання для команди учнів_____класу

  1. «Думи мої, думи мої», «Любіть Україну!», «Мені однаково, чи буду…»;
  2. «Садок вишневий коло хати», «Заповіт», «Лебеді материнства».

Завдання для команди учнів_____класу

  1. «Іван Підкова», «Причинна», «Всякому городу нрав і права», «Доля»;
  2. «Сон», «Катерина», «Ой чиє ж то жито, чиї покоси?», «І мертвим, і живим…»

IV. КОНКУРС «ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ»

  • Кожна команда повинна була підготуватися заздалегідь до декламації будь-якого поетичного твору Шевченка напам’ять

V. КОНКУРС «НЛО»

 

Ведучий.

Вивчаючи творчість Кобзаря, ви зіштовхнулися з великою кількістю його поетичних творів. Їх кількість незлічена. Долі персонажів творів Шевченка  вражають, їх почуття, їх вчинки здатні зачепити найтонші струни наших сердець.

Тож давайте зараз й спробуємо відгадати їх за цитатою.

 Вчитель.

Отже, наступний конкурс – «НЛО» (неопізнаний літературний об’єкт)

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, максимально для своєї команди ви можете отримати 5 балів.

  • Командам роздають надруковані уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова. Через 1 хв. картки забирають і зачитують, звіряючи із оригіналом.

Завдання для команди учнів_____класу

***

  1. Садок вишневий ... (коло хати)

Хрущі …(над вишнями) гудуть

  1. Ой три шляхи… (широкії)

Докупи зійшлися.

На чужину з України

Брати… (розійшлися)

  1. Мені однаково, (чи буду)
    Я жить в Україні, чи ні.
    Чи хто згадає, чи забуде
    Мене в снігу на (чужині)
  2. Думи мої, думи мої,

Ви мої… (єдині),

Не… (кидайте) хоч ви мене

При лихій годині.

  1. По (діброві) вітер виє,
    Гуляє по полю,
    Край (дороги) гне тополю
    До самого долу.

Завдання для команди учнів_____класу

***

  1. Ну що б, здавалося,…( слова). Слова та голос ... (більш нічого).
  2. Нема на світі... (України) Немає …(другого) Дніпра.
  3. У нашім … (раї) на землі

Нічого кращого немає,

Як тая … (мати) молодая

З своїм дитяточком малим.

  1. Минають дні... (минає літо) А Україна, знай, горить.
  2. Кохайтеся, …(чорнобриві), та не з …(москалями)

VІ. КОНКУРС «ЛІТЕРАТУРНЕ РАНДЕВУ»

  • Склавши імена і прізвища відомих українських літераторів, ви отримаєте назву найвідомішого драматичного твору Т.Шевченка:
  • Завдання для команди учнів_____класу

1

Тарас

Т

Гоголь

2

Іван

Я

Пчілка

3

Леся

Л

Тичина

4

Іван

О

Симоненко

5

Марина

А

Франко

6

Ліна

Р

Павленко

7

Микола

З

Українка

8

Леонід

А

Котляревський

9

Михайло

О

Глібов

10

Василь

Д

Коцюбинський

11

Павло

С

Костенко

12

Олена

Н

Шевченко

Відповідь: «Назар Стодоля»

Завдання для команди учнів_____класу

  • До уривків з творів Т.Шевченка доберіть продовження, літери вишукуються у певному порядку, і ви зможете прочитати назву відомої поеми Т.Шевченка:

 

1

Мені тринадцятий минало,

Р

Де люди плачуть живучи.

2

А я собі у бур’яні

И

Бо вже не плачу й не сміюсь...

3

І виріс я на чужині  

Т

І сивію в чужому краї.

4

Думи мої, думи мої,

А

Яром на долину

5

Якби ви знали паничі,  

Е

Лихо мені з вами!

6

Чи так по світу волочусь,

Н

Івана сина годувать

7

Пішла в снопи пошкандибала 

А

молюся Богу

8

Тече вода з-під явора  

К

я пас ягнята за селом

 

Відповідь: «Катерина»

VІІ. КОНКУРС «У МИСТЕЦЬКІЙ ГАЛЕРЕЇ»

  • Командам пропонуються деформовані зображення найвідоміших картин Шевченка. Учасникам слід скласти до купи усі фрагменти фотоілюстрацій та назвати цю картину.

C:\Users\Дима\Desktop\Шевченко_Т._Г._(1841)_Циганка-ворожка.jpgC:\Users\Дима\Desktop\Шевченко_Т._Г._Катерина._1842.jpgВідповідь:

Для І команди: «Катерина»

Для ІІ команди: «Циганка-ворожка»

VІІІ. КОНКУРС «ШИФРОГРАМА»

  • Записати буквами вислови Шевченка, які є актуальним і нині, використовуючи пронумеровану абетку:

Завдання для команди учнів_____класу

  1. 18, 1, 29, 1,   6, 24, 17, 1,   18, 1, 29, 1,   20, 12, 22, 18, 33,    18, 7,   3, 17, 21, 7,   18, 7,   10, 1, 4, 11, 18, 7.

(Відповідь: «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…»)

  1. 12,    2, 24, 6, 7,     20, 21, 1, 3, 6, 1,     18, 1,     10, 7, 17, 16, 12.

 (Відповідь: «І буде правда на землі…»)

Завдання для команди учнів_____класу

  1. 12,   28, 24, 9, 19, 4, 19,    18, 1, 24, 28, 1, 14, 23, 7, 22 ,31,   12,    22, 3, 19, 4, 19, 18, 7,     27, 24, 21, 1, 14, 23, 7, 22 ,31.

 (Відповідь: «І чужого научайтесь, і свого не цурайтесь…»)

  1. 33,15,2,11,   3,11,   3,28,11,16,11,22,31,   23,1,15,   33,15,   23,21,7,2,1,    23,19,  14,   17,24,6,21,22,23,31,   2,11,   2,24,16,1,    22,3,19,33.

(Відповідь: «Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя»)

ІХ. КОНКУРС КАПІТАНІВ «РОЗВ’ЯЖИ РЕБУС»

Завдання для капітана команди учнів_____класу

                   Відповідь: «Марія»   

                    Відповідь: «Лілея»

Завдання для капітана команди учнів_____класу

 

 

 

 

               Відповідь: «Три літа»                                                    Відповідь: «Сон»

  • Поки капітани обох команд розв’язують ребуси,  для уболівальників можна запропонувати гру «Доведи або спростуй»

Завдання для уболівальників команди учнів_____класу

  1. Народився Тарас Шевченко у селі Кирилівці. (Ні. Моринці)
  2. У родині Шевченка було 8 дітей. (Ні. Шестеро)
  3. Щоб викупити Шевченка з кріпацтва портрет Жуковського намалював Брюллов. (Так).
  4. Шевченка викупили за 2000 карбованців. (Ні. 2500)
  5. Тарас Шевченко видав для дітей «Буквар». (Так)

Завдання для уболівальників команди учнів_____класу

  1. Коли Шевченка викупили з кріпацтва, йому було 20 років. (Ні. 24)
  2. Т. Г. Шевченко – основоположник нової української літератури і національної літературної мови. (Так)
  3. За життя Шевченка «Кобзар» видавався лише один раз. (Ні. Тричі)
  4. Заповіт Т. Шевченко написав у 60 років (Ні. У 31)
  5. Гора, де похований Шевченко, називається Чернечою. (Так)

Вчитель:

Шановні учасники команд, ось і добігає кінця наш літературознавчий турнір за творчістю Тараса Шевченка. Щиро дякуємо вам за активну участь, виявлену кмітливість та зацікавленість у дослідженні життя та творчості славетного Кобзаря.

Для того, щоб дізнатися, хто сьогодні став переможцем у нашій грі, ми просимо членів журі підрахувати набрані командами бали й оголосити переможців!

(Поки члени журі підраховують бали,

 у залі лунає музична пауза)

  • Оголошення результатів гри
  • Нагородження переможців

Ведучий. Ми, учні, повинні дорожити Шевченком. Любити Україну, як любив її поет. Берегти її, як берегли наші діти і прадіди.

Учитель. Усі ми повинні читати його твори і наша мова буде гарною, чарівною, барвистою. Учітеся, шануйте батьків, живіть дружно – учив Тарас Грогорович Шевченко. І це сьогодні головне наше завдання!

Шануйте коми кожної пір’їну

В розкриллях білих ста його томів,

Що зносили до сонця Україну,

Яку лиш він до слова розумів.

Він був поетом волі,

Поетом доброти в засланні зла,

Була у нього надзвичайна доля.

Та доля українською була!

Спільне фото

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку