Розробка позакласного заходу до тижня математики, інформатики та фізики з конкурсною програмою та театральним раундом
ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
до тижня математики, інформатики та фізики
літературно-природничо-математичний марафон
«МІФ»
для 7 класу
Форма проведення: інтелектуальна гра.
Мета:
Навчальна: викликати інтерес до вивчення математики та інформатики та фізики; перевірити вміння учнів застосовувати свої знання у нестандартних задачах;
Виховна: виховувати згуртованість колективу, вміння домовлятися та йти на компроміс, прислуховуватись до думки оточуючих;
Розвиваюча: розвивати критичне мислення, логіку, уважність.
Зміст заходу:
1 тур
2 тур
3 тур
Обладнання:проектор, комп’ютер, кольорові листки для написання відповідей, призи, чорний ящик.
Хід заходу
Команди представляють себе.(Назву, командирів та девіз) (додатковий бал – 0-1-2)
1 Тур Інтелектуальна розминка
Вам буде запропоновано по 7 питань питань, на які потрібно буде швидко дати відповідь.
1. Ім’я якої казкової героїні походить від назви одиниці вимірювання довжини? (Дюймовочка)
2. Яку форму маютьбульйонні кубики? Прямокутний паралелепіпед
3. Як називається цифра в класномужурналі? оцінка
4. Без чого не можутьобійтисямисливці, барабанщики і математики?Без дробу
5. Яку математичнуфігурураніше носили на головічоловіки? циліндр
6. Яку форму маєрятувальний круг? коло
7. Як називається географічне кільце? екватор
8. Які «математичні рослини» Тобі відомі? Золототисячник, столітник.
4. Які«цифри» можнаодягнути на себе? Костюм-двійку, костюм-трійку, костюм-четвірку.
6. Чим відрізняється один вагон відіншого з точки зору математика? Номером.
7. У якомусловівміщуєтьсяцілий метр букв «о»? У слові «метро».
8. Яка країнаховається в математичномувираженні а³? Куб А — Куба.
9. Що є в кожному слові, рослині та рівнянні?Корінь.
10. На вивісціякогопідприємстваможнапрочитати цифру «сто»?Станціятехнічногообслуговування — СТО.
11. Яка домашняя птиця добре знає і постійно повторює одиницю виміру землі рівну 10 000 квадратних метрів? Гусак.
12. Яка цифра красується в центрі кожної вітрини? Три — віТРИна.
13. Яка геометрична фігура потрібна для покарання дітей? Кут (поставити в куток).
14. Який автомобіль прикрашає емблема з чотирьох кілець?Ауді.
2 тур «Серпантин»
Командам по черзі пропонуватимуться версії від програмістів відомих прислів’їв та приказок. Спробуйте пригадати, як вони звучать в оригіналі. Для кожної команди – 4 приказки.
Наприклад, Вінчестер – дзеркало процесора. (Очі – дзеркало душі).
3 тур «Вірю не вірю»
По 4 питання кожній команді
Запитання: Чи правда, що:
1. Щоб знайти швидкіть тіла потрібно шлях поділити на час. (Так)
2. Молекули води, льоду і пари однакові.(Так)
3. Ядро атома складається з електронів. (Ні)
4. Основна одиниця для вимірювання швидкості у фізиці – м/с (Ні)
1. Масу тіла можна визначити за допомогою терезів. (Так)
2. Кілограм є основною одиницею вимірювання маси. (Так)
3.Для вимірювання швидкості у автомобілях використовують спідометри (Так)
4. Дифузія може відбуватися тільки у рідинах (Ні)
4 тур «Знайди слова»
К |
Л |
А |
В |
І |
А |
Т |
У |
М |
Б |
А |
Й |
Т |
П |
В |
Р |
О |
К |
О |
Д |
М |
Р |
І |
А |
Н |
П |
І |
И |
М |
И |
Н |
П |
І |
С |
К |
Ш |
Р |
Н |
Ч |
А |
Т |
Е |
С |
А |
Е |
Т |
Е |
М |
О |
Л |
К |
Е |
Р |
Т |
С |
‘Я |
Р |
Ь |
А |
Н |
Р |
Е |
Ь |
Т |
К |
Л |
А |
В |
І |
А |
Т |
У |
М |
Б |
А |
Й |
Т |
П |
В |
Р |
О |
К |
О |
Д |
М |
Р |
І |
А |
Н |
П |
І |
И |
М |
И |
Н |
П |
І |
С |
К |
Ш |
Р |
Н |
Ч |
А |
Т |
Е |
С |
А |
Е |
Т |
Е |
М |
О |
Л |
К |
Е |
Р |
Т |
С |
‘Я |
Р |
Ь |
А |
Н |
Р |
Е |
Ь |
Т |
4 Тур «Хто краще розхвалить математику»
За 3 хвилини доведіть, що математика – цариця наук.
5 Тур «Повітряна куля»
Хто з нас не мріявпіднятисявищехмар і полетітитуди, кудипонесевітер? І якщо в більшості з нас цебажанняасоціюєтьсяіздитячоюмрією, то є дорослі, якізробили з цієїмрії... професію!
Повітряна куля (англ. Balloon, нім. Ballon) — літальнийапарат типу "легше-за-повітря" , в якому для польотувикористовуєтьсяпідйомна силанагрітогоповітря. Складається з заповненої газом оболонки та прикріпленого до неїкошикачипричепноїкабіни.
За конструкцієюповітряна куля є найпростішою з усіхлітаючих машин. Повітряна куля — цетканиннаоболонка, заповнена газом, який є легшим за повітря. Для знаходження кількості тканини, з якої буде виготовлено кулю, необхідно знати її радіус.
Отже завдання, під час виконання якого ви повинні проявити власні креативні здібності.
Перед Вами мячі та набір різних інструментів, які Ви можете використати.
Завдання – знайти радіус мяча.
6 Тур «Картинки»
Що спільного між цими зображеннями? (Меню)
Що спільного між цими картинками? (Python)
Що ці пристрої роблять з інформацією? (виводять)
Як можна розрізати головку сира 3 прямими розрізами на 8 рівних частин? Продемонструвати це на малюнку.
6. Торт оздобили 7 цукерками. Як 3 прямими розрізами поділити торт на 7 частин, щоб на кожній частині було по одній цукерці? Продемонструвати це на малюнку.
7. Скільки на малюнку трикутників? (50)
7 Тур «Прилад»
На екрані будуть зображені певні фізичні прилади. Кожній із команд на екрані буде висвітлено по два фізичні прилади. Ваше завдання: назвати ці прилади і вказати, які фізичні величини вони вимірюють. Максимальна кількість балів – 4 .
1-годинник (час), - термометр (температуру)
2- важільні терези (масу), - мірна стрічка (довжину )
3- мікрометр (довжину),- мензурка (об’єм тіл)
7 Тур «Пантоміма»
Капітани команд отримують картки зі словами. Кожен з них має пояснити своїй команді математичний термін, не називаючи його вголос. Завдання команди — відгадати його. Кожне правильно вгадане слово оцінюється одним балом. Час виконання — 1 хв. Якщо команда впоралась із завданням за менший час, вона отримує бонус — 2 бали.
Завдання для 1-ої команди
Ромб Добуток Площа Рівняння Піраміда Геометрія Бісектриса
Завдання для 2-ої команди
Круг Периметр Циркуль Нерівність Паралелепіпед Алгебра Кут
8 Тур Експеримент
Настав час продемонструвати свої практичні вміння. Наступний конкурс – експериментальний. Вам необхідно визначити об’єм тіла неправильної форми. Кожній із команд надаються всі необхідні прилади та матеріали для цього завдання – це мензурка, нитка,склянка з водою і тіло, яке має неправильну форму, і для всіх команд воно однакове. Отриманий об’єм тіла подати у см3. Нагадаємо, що для води 1 мл приблизно рівний 1 см3. Обчислення виконуєте на листочках і подаєте нашому журі. За правильну відповідь кожна із команд отримає по 10 балів. Максимальний час виконання 2 хв. Всі готові? Час пішов
9 Тур Театральний
Зараз ми перенесемося в Грецію кінця ІІІ ст. до н.е. Саме в цей час в Сіракузах на острові Сицилія жив і працював один із великих учених – Архімед. Йому належать ряд відкриттів у фізиці і математиці, він був талановитим конструктором, який винайшов важіль, гвинт, блок, коловорот. Під час війни з римлянами він допоміг рідному місту, сконструювавши «метательные» машини. В основу сцен, які ви зараз побачите, покладені легенди, пов’язані з іменем Архімеда. Але це ще і фантазія учнів.
Дія перша
На середині сцени стоїть трон, на якому сидить Цар Гієрон. Під музику Адамцевича «Марш» виходять охорона, жрець, Архімед, танцівниці, придворні дами, цариця. Жрець і Архімед стають ліворуч від трону, усі вітають царя
Гієрон: Сьогодні у нас великий день. Римляни зняли облогу міста і відпливли з Сицилії. Подякуємо богові за нашу перемогу, яка дісталася нам нелегко, і вона є не випадковою. Наші військові машини виявилися кращі за римських. Їх винайшов наш математик, механік, астроном та інженер Архімед. У нас були такі машини, які кидали на великі та малі відстані розплавлений свинець, його катапульти обстрілювали морські судна. Машини навели на римлян такий жах, що вони не наважилися піти в наступ. Наші воїни билися мужньо, але вони не змогли б перемогти без знань і мудрості Архімеда.
Цариця: Так я і знала, що про нас забудуть! Коли римляни хотіли захопити місто, великий Архімед сказав, що без жінок ворогів не перемогти. Він наказав нам взяти всі свої дзеркала і стати на стінах міста, направляючи сонячні промені, які відбиваються від дзеркал, спочатку на паруса одного корабля – вони загорілися, а потім й на інші. Римляни були нажахані і почали відступати. А тепер про нас забули?! А ну, жінки, підніміть свої дзеркала!
Дівчатка в залі і на сцені піднімають дзеркальця, на які напрямляється світло від проектора і фільмоскопів. Цар встає з трону, виходить уперед, піднімає руки і вітає жінок.
Жінки вклоняються царю і залишають сцену
Гієрон: Покликати до мене майстра!
Входить майстер із короною в руках. Цар звертається до жреця
Гієрон: Головний жрець храму Зевса! Щоб відзначити перемогу над Римом, дарую храму золоту корону.
Жрець: Великий царю! Дякую! Ти дав майстру на корону 2 мірки золота. Чи можу я перевірити вагу корони?
Гієрон: Перевір.
Жрець дістає пружинні ваги-динамометр і зважує корону
Жрець: Так, тут дійсно 2 мірки. Але як з’ясувати, чи з одного золота зроблена корона? Можливо, майстер додав до неї срібло, а частину золота взяв собі? Це може викликати гнів Зевса.
Цар звертається до вченого
Гієрон: О, мудрий Архімед! Ця задача тільки для тебе. З’ясуй, не псуючи корони, чи немає в ній домішок.
Усі йдуть зі сцени. На ній залишається лише Архімед із короною в руках. Він міркує. Завіси закриваються
Дія друга
Сцена прикрашена реквізитами лазні. Лазняр під музику В.Моцарта «Маленька нічна музика» готує імпровізовану ванну. Заходить Архімед і тримає в руках корону
Архімед: Яка красива корона! Яка складна форма! А мені необхідно визначити її об’єм. Навіщо? Це зрозуміло…Золото - важкий метал, а срібло легше. Якщо корона зроблена не з чистого золота і вага залишається сталою, то об’єм буде більшим. Як визначити об’єм?
Лазняр: Архімед! Ванна готова!
Архімед: Зараз!Зараз!
Лазняр: Ну ось, як завжди.
Архімед: Іду
Лазняр знімає з Архімеда хітон і вішає його на стілець. Архімед у світлих штанях сідає у ванну
Архімед: Дивись! Я ліг у воду і рівень води піднявся. А я став начебто, легшим. Подай сюди корону і пружинні терези. Зважу корону в повітрі. Ось…А тепер опущу її у воду і…І вона стала легшою! На корону діє виштовхувальна сила, що дорівнює вазі витісненої води! Так…Густину води я знаю. Значить зараз підрахую об’єм корони. Готово. Тепер потрібно згадати, чому дорівнює об’єм двох мірок золота. Отже…Тут є домішки срібла…Еврика!
Вискакує з ванни і біжить, потім зупиняється і стукає собі по лобі
Е ні! Голим я не піду, навіть заради того, щоб про це розповідали в школах протягом наступних двох тисяч років!
Повертається, одягає хітон і йде до царя
Лазняр: Еврика! Еврика! Тепер два тисячоліття всі будуть говорити, що Архімед закон відкрив. А я вважаю, що в цій справі лазняр головний. Не було б мене – не було б ванни, не було б ванни – не було б відкриття.
Завіси закриваються
Дія третя
Тронний зал. Цар сидить на троні. Жрець стоїть біля трону. Вбігає Архімед
Архімед: Великий царю! Я розв’язав твою задачу! Боги просвітили мене, я дізнався, що в короні є домішки срібла. Майстер – злодій!
Жрець: Нехай гнів Зевса впаде на його голову!
Гієрон: Охорона! Арештувати злодія!
Майстер втрачає свідомість. Охорона виносить шахрая
Архімед: Шляхом тлумачень я прийшов до висновку! Тіла, перебуваючи в рідині, втрачають у вазі рівно настільки, скільки важить рідина, взята в об’ємі цього тіла. Цей висновок настільки важливий, що нарікаю його законом. Ним будуть люди користуватися віками.
Німа сцена: всі діючі особи виходять на сцену, оточують Архімеда і з повагою і захопленням дивляться на нього. Закриваються завіси.
Виходять ведучі.
Підсумки заходу
Журі оголошує переможців конкурсної програми, нагородження грамотами та призами
Заключне слово: Видатний давньогрецький філософ Сократ зробив свого часу висновок: «Чим більше я знаю, тим більше я не знаю». Людина приходить у світ для того, щоб постійно вдосконалювати, насамперед – себе, свій духовний світ, свої знання, уміння, навички, здібності. Саме тому протягом майже всього життя людина наполегливо навчається. Тож бажаємо вам успіхів у навчанні та міцного здоров’я!
До новихзустрічей!