Урок української літератури 5 клас
Гаєвської Світлани Анатоліївни
вчителя Печенюгівського навчально-виховного комплексу
Новгород-Сіверської міської ради
Тема. Літописні оповіді «Про княгиню Ольгу», «Про хрещення Русі князем Володимиром»
Мета: ознайомитися з літописними оповідями; допомогти зрозуміти їхнє значення, усвідомлення душевну красу і силу наших предків, любов руських князів до своєї землі як приклад для нащадків; розвивати навички виразного читання, переказу, аналізу тексту, характерів героїв, виховувати кращі людські якості.
Обладнання: ілюстрація до «Повісті минулих літ», фото пам’ятників княгині Ользі і князю Володимиру у Києві, портрети князів Володимира і Святослава.
Епіграф. Хто ми є? Чиїх батьків?
І чиї ми діти?
Тарас Шевченко
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Тема і мета уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Перевірка домашнього завдання.
а) Переказ оповідей « Про заснування Києва», «Про князя Олега».
б) Огляд дитячих ілюстрації.
в) Виступ учня. Легенди про походження назви с. Печенюги.
ІІІ. Сприймання і засвоєння нового матеріалу.
1) Охарактеризуй за літописом героїв.
Ольга |
Святослав |
Християнка, Любляча мати, прагне добра ‒ єдиної віри. |
Не зважає на слова матері, не розуміє християнства, боявся насмішки дружинників, був терпеливим ‒ дозволяв христитися, гнівався на матір. |
2) Знайдіть елементи в оповіді, які відрізняються її від попередніх. (Введення цитат із Біблії (Соломона), вживання емоційно-забарвленої лексики, метафор).
3) Визначте, яке осудження з літописної оповіді не втратило своєї актуальності й зараз? (Треба слухати батьків).
4) Виразне читання літописної оповіді «Про хрещення Русі князем Володимиром».
5) Словникова робота: віно, кумири, жезл, наруга, рінь.
6) Практикум.
- Виберіть із оповіді речення, які передають мудрі думки наших предків. (Великий єси… Вчора був шанований…)
- Зробіть висновки з літописної оповіді. (Прийняття нової віри було важким і жорстоким процесом, літописець - християнин. Вплив Біблії).
7) Виступ учнів.
Розповідь про літописну оповідь «Похвала книгам», про діяльність Ярослава Мудрого.
8) Легенда про заснування «Видубецького монастиря»
ІV. Закріплення умінь навичок.
1) Прочитайте головоломку. Вислів з літопису «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям».
ся |
чить |
нав |
не |
го |
то |
є, |
вмі |
не |
го |
чо |
а |
де, |
бу |
за |
те |
знає |
й |
що |
хто |
; |
му |
но |
дур |
му |
всьо |
ти |
ма |
це |
- |
щі |
но |
лі |
(Справа знизу наліво «Лінощі - це мати всьому дурному; хто що й знає, то забуде, а чого не знає, того не навчиться).
V. Домашнє завдання.
1) Переказ літописних оповідей «Про княгиню Ольгу», «Про хрещення Русі князем Володимиром».
2) Ілюстрація до них (за вибором).
3) Літописна вікторина « З якого твору слова?».
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання успіхів учнів.