Логопедичне заняття для учнів 1 класу на автоматизацію і диференціацію свистячих. Можна використати в роботі з дітьми з інклюзивною формою навчання і ООП.
Логопедичне заняття 1 клас
Петренко Ірина Миколаївна, учитель – логопед Станіславської ЗОШ І – ІІІ ст. ім. К.Й. Голобородька, Білозерського р-ну, Херсонської обл..
Лексична тема: Пори року
Фонетична тема: Диференціація [с] - [з], [с'] - [з']
Мета: корегувати звуковимову свистячих; вчити розрізняти свистячі на слух та на письмі; узгоджувати іменники і прикметники; добирати слова – ознаки:
Розвивати фонематичне сприйняття, зв’язне мовлення, слухову і зорову пам'ять, увагу, координацію рухів;
виховувати культуру мовлення;
Збагачувати словниковий запас
Обладнання: П. Чайковський альбом «Пори року» Квітень («Пролісок») , запис пташиного співу, папір для виготовлення кораблика, м'яч, предметні малюнки, дзеркала для кожної дитини, кольорові олівці, картки із завданнями, додатки.
Хід заняття
І Організаційний момент
Логопед: - Добрий день, діти!
Спочатку сідають ті, чиє ім'я починається з голосного, потім - ті, чиї імена починаються з приголосного
Сядемо тихенько,
Спинки розправимо рівненько
Звуки в кімнату покличемо,
Як вимовляти їх вивчимо.
ІІ Основна частина
Логопед: Сьогодні ми з вами здійснимо заочну подорож порами року.
Осінь – багряна, літо – барвисте
Весна – це красуня у гарнім вбранні
Зима – синьо-біла, морозно-срібляста
Та кожна із них до вподоби мені
Прояснилось наверху
І земля стоїть в пуху.
Діти: Весна
(вправа на формування дрібної моторики пальців – складання паперового кораблика за зразком і показом логопеда)
Ось на моєму кораблику записане завдання:
Фонетична розминка . Гра з м’ячем
Логопед: 1. Діти, я буду кидати вам м’яч з твердим приголосним, а ви мені – з м'яким ( с - сь, з-зь, ц-ць…)
- Молодці, діти! Ви добре справились із завданням. Тепер схиліть голівки на парти і прислухайтесь… що ви чуєте? (запис пташиного співу)
Щоб дізнатися, які саме пташки співали, я пропоную вставити пропущені букви кольоровими олівцями (у кожного на парті індивідуальна картка і олівці синього і зеленого кольорів):
.оловей, .орока, .яблик, .о.уля, .иниця, .айворонок
Які звуки траплялися найчастіше? До якої звукової сімейки ми їх відносимо? А де живуть свистячі? (З'ясування артикуляційної пози перед дзеркалом)
Логопед: Молодці! І ми пересідаємо на інший вид транспорту (малюнок велосипеда) та щоб поїхати, треба накачати камери.
Вправа на розвиток дихання
(вдих через ніс і потужний швидкий видих через рот із звуком с)
«Насос» - с-с-с-с-с
Сь-сь-сь-сь-сь
Логопед: В яку пору року поїдемо на велосипеді, відгадайте:
Сонце пече, липа цвіте
Жито доспіває
Коли це буває?
Логопед: Я буду називати іменники, а ви підберіть слова – ознаки (яка? Який?)
Небо – голубе, сонце - яскраве, дерева – зелені, високі…
Фізпауза (вправа на координацію мови з рухами)
На горбочку вдалині
Зажурилися млини:
Що з вітрами таке сталось,
Де вони всі подівались?
Ми не можемо без роботи,
Треба борошно молоти.
Працювати нам вже час!
З лісу й поля,
З хмари й кручі
Піднеслись вітри летючі,
Закрутились вітряки,
Будуть - будуть пиріжки.
Логопед: Назустріч наступній порі року ми поїдемо потягом. Машиніст, гудок! (Ту-ту-у-у! Далі діти імітують рух потяга: чух-чух-чух…)
(на осінньому листочку загадка)
Пустіють поля, мокне земля,
Дощ поливає. Коли це буває?
Діти: Восени
Логопед: З чого зазвичай видно, що настала осінь? (діти називають ознаки осені, осінні місяці)
Завдання: Оскільки ми з вами мандруємо потягом, то наше завдання розсадити цих звірят по вагонах і відвезти до зоопарку. А ви помітили, що вагони неоднакові? (ДОДАТОК 2)
Діти: Різна кількість вікон у вагонах.
Логопед: Так. Отже, у вагоні з одним віконечком поїдуть звірі назва яких містить один склад, у другому – назва яких двоскладова, і у третьому - трискладова . (ДОДАТОК 3)
Завдання: Нісенітниця
Логопед: Діти, уважно розгляньте малюнок і з'ясуйте, що наплутав художник? (ДОДАТОК 4 )
Загадка
Раптом всюди посвітліло
Стало всюди чисто й біло.
А тепла чомусь нема
Це прийшла до нас… (зима)
У зимову веселу пору
Ми – кращі друзі дітвори
Вивозять діти нас на гору
А ми веземо їх з гори.
Діти: Санчата
(Діти виконують дихальну вправу «Санчата»)
Завдання: (у кожного на сніжинці) олівцями зафарбуйте в тексті всі літери свистячої сімейки: с – синім, з – зеленим:
ЗИМА
НАСТАЛА ЗИМА. БУЛИ СИЛЬНІ, ТРІСКУЧІ МОРОЗИ. МАМА КУПИЛА ЗОЇ САНКИ. ЗОЯ ПІШЛА З САНЧАТАМИ НА ПРОГУЛЯНКУ. ДІВЧИНКА КАТАЛАСЯ З ГІРКИ, А ЗА НЕЮ БІГАВ ЇЇ ПЕСИК ТРЕЗОР.
Логопед: Перевіримо: скільки у тексті синіх «плямок», скільки – «зелених»
ІІІ Оцінка роботи дітей. Підсумок заняття
ДОДАТОК 1
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 3
ДОДАТОК 4