Конспект логопедичного заняття на тему:
«ТРАНСПОРТ»
Мета: систематизація уявлень про транспорт. Активізація та актуалізація словника по темі «Транспорт»; вдосконалення фонематичних процесів; вдосконалення лексико-граматичного ладу мовлення. Розвиток зорової уваги і сприйняття; мовного слуху і фонематичного сприйняття; артикуляційної, дрібної і загальної моторики; координації мови з рухом. Формування навичок співпраці, взаєморозуміння, доброзичливості, самостійності, відповідальності, ініціативності.
Обладнання: малюнки різних видів транспорту, розмальовки – плутанини, схематичне зображення машини, палички пластмасові, комп’ютер та обов’язково колонки.
Хід заняття:
Логопед зустрічає дітей, вітає, каже, що дуже радий всіх бачити, пропонує подарувати один одному посмішку і привітатися:
Логопед пропонує: подивіться на малюнки, які перед вами. Сяде той, хто визначить, з якого звуку починається назва його картинки.
Сюрпризний момент (на столі стоїть залізна дорога з потягом, вона накрита щоб діти не одразу її побачили). Логопед підіймає ковдру, коли діти сідають за стіл: Подивіться діти до нас у гості приїхав «Казковий потяг із Мультляндії» та пропанує нам відправитись у цікаву подорож до чарівної країни, але для цього потрібно буде виконати різноманітні вправи та цікаві завдання.
Щоб відправиться в країну пригод, нам потрібно підготувати наш мовний будиночок (артикуляційний апарат), давайте зробимо мовну гімнастику: «Будиночок відкривається», «Парканчик», «Трубочка», «Гойдалки»…
Відгадайте загадки: Але потрібно не просто відгадати, а ще й назвати перший або останній звук у слові. (Човен, автобус, літак, тролейбус).
В синім небі путь моя, Ні сани, ні віз,
Швидше всіх літаю я. а їде без коліс.
Маю крила, хоч не птах. (Човен)
Люди звуть мене …(Літак)
По маршруту вас везуть Вгору ріжки підіймає
І квіточки продають. І в дорогу вирушає.
З вигляду продовгуватий, Їздить тільки у містах,
Але зовсім не рогатий.(Автобус) В будні дні і по святах.(Тролейбус)
Молодці. Подивіться на всі ці зображення. Як їх можна назвати одним словом? Правильно - Транспорт.
Гімнастика для очей:
ВЕЛИКІ ОЧІ
Сидимо прямо. Міцно заплющує очі на 3-5 секунд, потім широко відкриваємо їх. Повторюємо 8-10 разів. Зміцнює м'язи повік, покращує кровообіг, сприяє розслабленню м'язів очей.
ШТОРКИ
Швидко кліпаємо очами (1-2 хвилини). Сприяє покращенню кровообігу.
Дидактична гра «Впізнай, що це по звуку?»
Логопед пропонує уважно послухати що звучить, а потім якщо вгадали демонструє дітям малюнки, вони дивляться, що на них зображено та до якого виду транспорту вони належать? (слідкувати щоб діти відповідали повними реченнями).
- Діти, подивіться уважно на картину і скажіть, який транспорт ви на ньому бачите? (човен, автобус, літак, тролейбус…)
- До якого виду транспорту вони належать? (наземний, підземний, водяний, повітряний або спецтранспорт)
Дидактична гра «Один - багато»
Утворення множини іменників.
Логопед виставляє на дошку картинку, наприклад, літак.
- «Що це? - Літак. - Так, це літак. Один літак. А в аеропорту багато... літаків». (У мене один автомобіль, а в гаражі багато... автомобілів, автобусів, трамваїв, тролейбусів, поїздів, пароплавів...)
Дидактична гра «Що я бачу?»
Дітям пропонується малюнок – плутанина, на якому зображені різні види транспорту. Діти уважно роздивляються та відповідають на питання логопеда: «Що ти бачиш на малюнку? Який вид транспорту зображено?»
Самомасаж кулькою «Су-Джок» Розвиток дрібної моторики.
«Кулачки»
Покладіть кульку на праву долоню і стисніть його дуже міцно. Розтисніть кулачок, перекладіть кульку на ліву долоню і знову стисніть дуже міцно (по 2-3 рази). Розтисніть долоню, покладіть кульку на стіл та струсіть руками.
«Їжачок»
Гляньте - сірий їжачок, (Котити по долоньці назад-вперед.)
Скільки в нього колючок! (Пальчиками натискати м’ячик.)
Покажи нам лапки, очі,
Та він слухати не хоче, (Стискати кожною долонькою по-черзі.)
У клубочок весь зібрався, (Котити по долоньці по колу.)
За голками заховався. (Стиснути кулачок.)
Дидактична гра «Складні слова»
Утворення складних слів
«На вулиці багато машин. Машини-малятка, машини великі. У кожної машини справи і турботи. Машини виходять з ранку на роботу».
Логопед показує дітям машину-молоковоз: «Для чого потрібна ця машина? Як вона називається? - Молоковоз. - Так, її назва складається з двох слів: «молоко» і «возити».
Аналогічно робота зі спецмашинами: бензовоз, хлібовоз, лісовоз, самоскид, бетономішалка... «Все це спецмашини. Вони добре допомагають людині».
Логопед пропонує відтворити за допомогою звуків і рухів певний вид транспорту.
Сіли ми в автомобіль: дир-дир, дир.-дир.
А тепер в тролейбус сіли, і тихенько покотили: ш-ш-ш-ш.
У літак швиденько сіли і одразу полетіли: ж-ж-ж-ж.
Ось на потязі я мчу: чух-чу, чух-чу.
Любимо ми мандрувати, але час нам працювати.
Дидактична гра «Їду в гості»
У кожної дитини на столі лежать малюнки різних видів транспорту (автомобіль, автобус, трамвай, літак, потяг, корабель ). Логопед питає кожну дитину: «На чому ти поїдеш у гості?». Дитина показує свою картинку та відповідає на питання.
Дидактична гра «Чарівні палички»
Дітям пропонується викласти з паличок: машину, літак, човен, ракету...